• Torna

    Får jag promenera på privat väg?

    Är nyinflyttad i området där jag bor och mammaledig, så försöker hitta fina vägar att gå på med vagn. Men är väldigt många vägar där det står "Privat väg ", samt "Genomfart förbjuden för fordon utan tillstånd". Har försökt googla men hittar inget vettigt. Får jag promenera på dessa vägar?

  • Svar på tråden Får jag promenera på privat väg?
  • Anonym (Enligt lagen)
    Torna skrev 2023-01-31 11:37:48 följande:
    Får jag promenera på privat väg?

    Är nyinflyttad i området där jag bor och mammaledig, så försöker hitta fina vägar att gå på med vagn. Men är väldigt många vägar där det står "Privat väg ", samt "Genomfart förbjuden för fordon utan tillstånd". Har försökt googla men hittar inget vettigt. Får jag promenera på dessa vägar?


    I Sverige har vi någonting som kallas för allemansrätt. Allemansrätten är grundlagsstadgad (2 kap 15 § 4 st Regeringsformen) och innebär en rätt för var och en att färdas över annans mark och tillfälligt uppehålla sig där. Det finns inte någon tydlig definition i lag om allemansrättens omfattning men det som kan konstateras är att den innebär en inskränkning av markägarens äganderätt. Detta på så sätt att denne måste acceptera att andra uppehåller sig och eller nyttjar dennes fastighet utan ersättning. En fastighetsägare får alltså inte hindra någon från att uppehålla sig på eller nyttja dennes mark. Markägare får inte heller sätta upp skyltar med texten "privat område" eller liknande utan tillstånd från kommunal myndighet (5 § Lag 1998:814 med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning). Allemansrätten må vara en rättighet, men med denna rättighet följer också en skyldighet. Var och en som utnyttjar allemansrätten ska visa hänsyn och varsamhet i naturen, vilket anges i 7 kap 1 § Miljöbalken.


    Ett undantag från allemansrätten är att man inte får vistas på någons tomtmark, den s.k. hemfridszonen. Hemfridszonen är det område som är närmast runt bostadshuset och på detta område får man inte vistas utan lov från fastighetsägaren. Om man vistas på någons tomtmark utan lov kan man göra sig skyldig till hemfridsbrott enligt 4 kap 6 § Brottsbalken.

  • Anonym (Fritt)

    Håll dig utom synhåll för bostadshus så kan du gå var du vill.

Svar på tråden Får jag promenera på privat väg?