• Jahkov

Provrörsbefruktning. Jag behöver råd.

Jag (kille) och min tjej har varit tillsammans några år nu. Och vi älskar verkligen varandra. Larvigt kära kan man säga.
    Vi har inte pratat så mycket om barn, då hon är oförklarligt infertil, och inte har några barn. Jag har en dotter på 12år från ett tidigare äktenskap. 
    Vi har vid några tillfällen pratat om hur fint det skulle vara om vi fick ett barn tillsammans. Jag vill väldigt gärna ha fler barn. Och jag önskar inget hellre än att få barn med henne.
    På senare tid har hon börjat fundera på provrörsbefruktning med donerat ägg. Och jag skulle vara med på det till 110% 
    Det hade verkligen varit en dröm som gick i uppfyllelse för mig.
    De senaste två månaderna har ämnet dykt upp ett par gånger i veckan. Och det har kännts som att vi börjat närma oss en punkt då vi kanske tar beslutet att försöka.
    Men häromkvällen kastade hon en kurvboll, som jag knappt vet hur jag ska resonera kring. Hon vill ha en dubbeldonation. Dvs. sperma ifrån en doator. Mitt hjärta stannade för en sekund, men jag höll masken. Detta måste jag smälta innan jag vet hur jag ska reagera.
    Hennes skäl för sitt beslut var att det finns beroendepersonligheter i både hennes och min släkt. Och att hon inte vill chansa. Det är hennes rätt som kvinna sger hon. Beroende kan ärvas ner.
    Oavsett vilket skäl hon har. Så var min första tanke "men det går ju inte". Jag är fertil och vill ju bli pappa till vårt barn...  Jag vill verkligen ha barn med henne. Det vill jag. Men jag kommer inte över känslan. Jag vet hur det känns att bli pappa. Men jag är tveksam till att det skulle kännas så om hon gör slag i sin tanke. Risken är att jag inte känner mig som pappa till ett ev. barn. 
    Vi har inte pratat mer om det. Men det kommer snart tas upp igen. Det vet jag.
    Hon är beslutsam av naturen. Och jag har redan börjat få svalare känslor för både henne och för situationen. Jag vet inte om jag vill detta. Jag vill inte bli pappa på det viset. Inte delaktig. 
    Har inte fått så bra råd av någon, för ingen jag känner har ens hört om eller funderat på en sån här situation.
    Mina manliga vänner säger från "lämna henne illa kvickt, hon är ju inte klok" till "men så kan man väl inte göra?" 
    Och mina kvinnliga vänner säger från "men så kan man väl inte göra?" till "det spelar väl ingen roll? du ska ju bara vara pappa"

Tips eller reaktion emottages tacksamt.
    Jag älskar denna kvinnan, och vill ha barn med henne. Men fixar jag det på detta viset?

• Svar på tråden Provrörsbefruktning. Jag behöver råd.
  • Anonym (M)

Du får väl tänka på samma sätt som du gjorde när du tyckte det var OK att HON inte skulle vara biologisk mamma till erat barn.

• Anonym (P)

Hur ska hon veta att inga beroendeproblem finns i donatorns släkt?
    Eller väree saker?
    Jag tror de kollar vissa allvarliga sjukdomar men perfekta människor är inte vanliga.

• Anonym (Garantier)

Din sambo verkar tro att om man använder en donator så får man ett ?felfritt? barn, så är det ju inte. Donatorn kan också bära på gener för olika kända eller okända sjukdomar, eller gen för beroende. 

Eftersom ni inte ska använda hennes ägg så minskar ju risken för nedärvning av den genen om hon bör på den. Men det finns inget som säger att inte donatorn bär på en sån gen.

Som donator får man i Sverige t.ex. inte ha någon allvarlig sjukdom eller ha allvarliga ärftliga sjukdomar i släkten. Men exakt vilka gener donatorerna bär på kontrolleras ju inte.

Du kanske kan försöka diskutera det här med henne?

Eller vill hon kanske att ni båda ska ha lika lite genetisk koppling till barnet?

En annan aspekt är ju att hon faktiskt får vara gravid med barnet och föda det, hon får ju en naturlig koppling till barnet på det viset och blir faktiskt barnets biologiska mamma (men inte genetiska), men om ni använder spermadonator så försvinner ju den biologiska kopplingen för dig.  

• Anonym (....)
    Anonym (Garantier) skrev 2023-02-01 04:02:54 följande:

Din sambo verkar tro att om man använder en donator så får man ett ?felfritt? barn, så är det ju inte. Donatorn kan också bära på gener för olika kända eller okända sjukdomar, eller gen för beroende. 

Eftersom ni inte ska använda hennes ägg så minskar ju risken för nedärvning av den genen om hon bör på den. Men det finns inget som säger att inte donatorn bär på en sån gen.

Som donator får man i Sverige t.ex. inte ha någon allvarlig sjukdom eller ha allvarliga ärftliga sjukdomar i släkten. Men exakt vilka gener donatorerna bär på kontrolleras ju inte.

Du kanske kan försöka diskutera det här med henne?

Eller vill hon kanske att ni båda ska ha lika lite genetisk koppling till barnet?

En annan aspekt är ju att hon faktiskt får vara gravid med barnet och föda det, hon får ju en naturlig koppling till barnet på det viset och blir faktiskt barnets biologiska mamma (men inte genetiska), men om ni använder spermadonator så försvinner ju den biologiska kopplingen för dig.  

Jodå, det kontrolleras noggrant. 
  • Anonym (ED-mamman)

Hur vet hon att hon är oförklarligt infertil? Har hon gjort en utredning nyligen? Det är ju där man vanligen börjar om man vill ha barn. Efter man försökt på egen hand förstås ett bra tag och det inte gått. Oförklarligt infertil betyder ju inte att man är steril- bara att man inte hittat nåt direkt fel. Sen provar man oftast IVF med egna ägg. Om värdena är dåliga eller utfallet vid IVF är dåligt blir man föreslagen ÄD. Man kan inte få ÄD i Sverige utan att ha gått igenom de här stegen. Privat kan man förstås göra ÄD både i Sverige och utomlands. Jag vet dock inte hur vanligt dubbeldonation är privat i Sverige.
    Vi gjorde det utomlands. Efter många års försök med egna ägg. Till slut ville vi bara helt enkelt ha ett barn. Hur det barnet kom till kvittade. Vi valde dubbeldonation av huvudsakligen två skäl. Dels för att det genetiska kvittade och dels för att det var mycket enklare- vid egna spermier måste man infinna sig på kliniken samma dag som ÄP och sen stanna ytterligare 5 dagar till insättning, men vid dubbeldonation räcker det att åka iväg så man är där insättningsdagen 5 dagar efter ÄP.
    Vi fick två barn via ED. De är inte ens genetiskt släkt med varandra. Men båda är våra efterlängtade och omåttligt älskade barn. Glad För kärleken till ens barn går bortom genetik. Vi har varit med dom från deras tillblivelse till deras tid i magen och från första stund ute här i världen.
    Men det här var vår väg till barn. Den är inte för alla. Och det måste vara ett gemensamt beslut. Din sambo har hoppat över en herrans massa steg och det går inte göra så. Ni måste prata igenom det här ordentligt. Och sen ta det steg för steg.

• Anonym (Garantier)
    Anonym (....) skrev 2023-02-01 12:19:49 följande:
    Jodå, det kontrolleras noggrant. 
    På vilket sätt då menar du?
  • Anonym (....)
    Anonym (Garantier) skrev 2023-02-04 17:43:18 följande:
    På vilket sätt då menar du?
    Noggranna spermier tester bla. Blodprover etc. 
  • Jemp

Du behöver säga vad du tycker. Och ta det därifrån. 

• Anonym (Garantier)
    Anonym (....) skrev 2023-02-04 18:04:26 följande:
    Noggranna spermier tester bla. Blodprover etc. 
    Nej nej, man testar inte spermierna eller blodet för ärftliga sjukdomar, det är inte den typen av screening man gör. Det hade dessutom varit oerhört dyrt och komplicerat. Du har missuppfattat det. 

En person som vill donera blir tillfrågad om den har eller känner till om det finns ärftliga allvarliga sjukdomar i släkten. Om personen anser sig frisk och inte har nära släktingar med ärftliga allvarliga sjukdomar så får denne donera. Man gör inga inga tester för att säkerställa att donatorn inte har några ärftliga allvarliga sjukdomar alls I sin genmassa. Det går inte ens att testa för alla sjukdomar som finns.
  • Anonym (O)

Hon är bestämd.

Då får du också vara bestämd. Nej, du är inte bekväm med dubbeldonator men kan acceptera äggdonation. Take it or leave it. Kör den vinkeln att det var ett stort val för dig att acceptera äggdonation - dont push your luck girl. 

Sträck på dig och stå upp för dig själv. Du har redan ett barn. Du riskerar inte att stå barnlös här. Hon får välja, antingen du som pappa eller så får hon singelinsiminera sig och bli ensamstående.

Hon har inte rätt att bestämma allt här. Hon måste acceptera dina känslor.

Dessutom, det finns inga garantier med insemination. Min singelvän gjorde det på största kliniken i Danmark. Hennes barn har grov autism (ligger inte i hennes släkt alls). 

• Anonym (M)
    Anonym (O) skrev 2023-02-13 14:51:28 följande:

Hon är bestämd.

Då får du också vara bestämd. Nej, du är inte bekväm med dubbeldonator men kan acceptera äggdonation. Take it or leave it. Kör den vinkeln att det var ett stort val för dig att acceptera äggdonation - dont push your luck girl. 

Sträck på dig och stå upp för dig själv. Du har redan ett barn. Du riskerar inte att stå barnlös här. Hon får välja, antingen du som pappa eller så får hon singelinsiminera sig och bli ensamstående.

Hon har inte rätt att bestämma allt här. Hon måste acceptera dina känslor.

Dessutom, det finns inga garantier med insemination. Min singelvän gjorde det på största kliniken i Danmark. Hennes barn har grov autism (ligger inte i hennes släkt alls). 

Det är ju dock TS som verkar mest angelägen här, det är han som skriver om hur mycket han vill att de ska skaffa barn, hans tjej har meddelat att hon inte tänker chansa, så att följa ditt råd här kan mycket väl medföra att han slutar som förloraren.
Svar på tråden Provrörsbefruktning. Jag behöver råd.