• Wrdzzz

    Är detta olagligt? måste veta fort

    Hej, jag skulle beställa en grej via nätet där man behövde va en viss ålder. Mitt personummer funkade inte, hade. för ung ålder. Sökte upp ? fejkade personnummer ? där typ automatiska fejkade personnummer kommer. Jag hittade ett och kollade så att de inte fanns på riktigt. Jag använde personnumret i min beställning, dock med mina bankuppgifter, samt tel nummer och adress. Beställningen gick igenom. Är detta olagligt? Kan jag bli straffad? Köpet handlade om 19kr som drogs från mitt egna konto liksom. Svar fort tack

  • Svar på tråden Är detta olagligt? måste veta fort
  • Cereal Killer

    Om personnumret inte finns på riktigt kan jag inte se hur det skulle vara ett brott. Annars är det ju olagligt att använda sig av någon annan identitet. Oavsett så har du ju inte gjort detta för att stjäla något, hjälpa till med penningtvätt eller något liknande. Polisens resurser är begränsande och man får väl i alla fall hoppas att detta inte skulle vara något de prioriterade. 

  • Anonym (Nja)
    Cereal Killer skrev 2023-02-01 20:51:10 följande:

    Om personnumret inte finns på riktigt kan jag inte se hur det skulle vara ett brott. Annars är det ju olagligt att använda sig av någon annan identitet


    "Det är strängt förbjudet att urkundsförfalska, dvs. att använda falska personuppgifter."
  • Cereal Killer

    Tillägger att vid köp av varor med åldersgräns, dvs alkohol, tobak och liknande så ska företaget se till att det görs en id-kontroll vid leverans.

  • Anonym

    Så istället för att bara hitta på ett (rimligt) nummer på 6+4 siffror, blev du tvungen att "leta upp" ett färdigt, fast du ändå tänkte kolla att det inte funkade för någon annan?
    Det var smart, eller? Du kunde inte bara ha hittat på ett personnummer själv?
    Eller i alla fall bara behålla alla dina egna siffror utom årtalet, som du kunde ha "hjälpt" upp lite?

  • Cereal Killer
    Anonym (Nja) skrev 2023-02-01 20:54:18 följande:
    "Det är strängt förbjudet att urkundsförfalska, dvs. att använda falska personuppgifter."
    Och hur menar du att den juridiska definitionen av urkund lyder?
  • Anonym (Stina)
    Anonym skrev 2023-02-01 21:02:18 följande:

    Så istället för att bara hitta på ett (rimligt) nummer på 6+4 siffror, blev du tvungen att "leta upp" ett färdigt, fast du ändå tänkte kolla att det inte funkade för någon annan?
    Det var smart, eller? Du kunde inte bara ha hittat på ett personnummer själv?
    Eller i alla fall bara behålla alla dina egna siffror utom årtalet, som du kunde ha "hjälpt" upp lite?


    Det fungerar inte så din idé hade inte varit särskilt smart 
  • Anonym (Nja)
    Anonym skrev 2023-02-01 21:02:18 följande:

    Så istället för att bara hitta på ett (rimligt) nummer på 6+4 siffror, blev du tvungen att "leta upp" ett färdigt, fast du ändå tänkte kolla att det inte funkade för någon annan?
    Det var smart, eller? Du kunde inte bara ha hittat på ett personnummer själv?
    Eller i alla fall bara behålla alla dina egna siffror utom årtalet, som du kunde ha "hjälpt" upp lite?


    www.personnummer.nu/

  • Anonym
    Anonym (Stina) skrev 2023-02-01 21:13:41 följande:
    Det fungerar inte så din idé hade inte varit särskilt smart 
    Gjort hundratals gånger. Jobbar med bedrägerier.
  • Anonym (Hur?)
    Anonym skrev 2023-02-01 21:20:30 följande:
    Gjort hundratals gånger. Jobbar med bedrägerier.
    Jobbar du åt staten då?
  • Citronella

    Ja,det är olagligt men betalar du lär ingen bry sig. Blir du påkommen är det bara böter så ta det lugnt. 

  • Anonym (Besserwisser)

    Urkundsförfalskning är att förfalska en skriftlig handling.
    Jag kan inte se hur det brottet kan begås genom att knappa in ett personnummer på en websida.
    Gör man något viktigt på nätet så används numera bank-id, och då kan man inte förfalska sitt personnummer.

    Möjligen gjorde företaget som sålde produkten något olagligt genom att inte kontrollera kundens ålder ordentligt.

    Det TS har gjort är ungefär lika oskyldigt som om en 19-åring klickar på "Jag har fyllt 20 år" på Systembolagets hemsida.

  • Anonym (Endiel)

    Tror inte någon skulle bry sig men dumt att göra! Gör inte om det!
    Åldersgränsen fanns väl av en anledning. Och jättedumt att använda ett annat personnummer även om det inte var någons.

  • Anonym (....)
    Wrdzzz skrev 2023-02-01 16:28:27 följande:
    Är detta olagligt? måste veta fort

    Hej, jag skulle beställa en grej via nätet där man behövde va en viss ålder. Mitt personummer funkade inte, hade. för ung ålder. Sökte upp ? fejkade personnummer ? där typ automatiska fejkade personnummer kommer. Jag hittade ett och kollade så att de inte fanns på riktigt. Jag använde personnumret i min beställning, dock med mina bankuppgifter, samt tel nummer och adress. Beställningen gick igenom. Är detta olagligt? Kan jag bli straffad? Köpet handlade om 19kr som drogs från mitt egna konto liksom. Svar fort tack


    Ja jo... det är inte lagligt. Du har medvetet ljugit om dina personuppgifter. Samtidigt om det är något som kräver ålder så kan det finnas en anledning tex är du inte 18 men varan får inte köpas av någon under 18 i Sverige och då har du begått ett brott till... Även om det är den du beställt av som har skyldigheten att kolla din ålder innan du får varan... 


    Så kort sagt jag du har gjort något olagligt... Men risken att du skulle bli påkommen är minimal och om du blir det kommer nog inget hända ändå... möjligen får du inte varan... 

Svar på tråden Är detta olagligt? måste veta fort