• Tjej35

    En exkille som är snål som tusan

    Jag har ett ex som jag brukar umgås med, men den senaste tiden har han börjat bli extremt snål, vi planerar och reser ihop 1-2 ggr per år. Sist ville han åka på en ötur med båt med mig för 1700 kr/person, så jag bokade alltihopa, han lovade betala sin biljett men det gjorde han inte.  

    Nästa gång bad han mig boka allt eftersom jag är kunnig, så fixade både tåg, buss biljetter för båda, inklusive hotell och alla aktiviteter för 7000 kr.
    Han såg att jag fick betala allt men valde att inte säga något om att dela på kostnaderna och så bjöd han fika åt mig för 200 kr efteråt. 

    Vi gick även ut och skulle äta på en restaurang och så stod han först i kön sedan så backade han och sa typ ne, men jag kan gå före och ta det. Som att han menade att jag skulle betala för båda fast han stod vid kassan. 

    Inget att resa med kanske? han verkar inte kunna dela på kostnaderna utan verkar tro att jag ska ge allt gratis? 

  • Svar på tråden En exkille som är snål som tusan
  • Anonym (Heidi)

    Men vad fan...

    Gör av med svampen, han suger ju bara ut dig så länge det går.

    Lova att du inte bokar mer resor för dina sura pengar, du borde inte ha gjort det efter att han inte betalt första gången.

  • Anonym (Wtf)

    Hur kunde du ens komma på tanken att göra om misstaget en gång till? Varför trodde du det skulle bli annorlunda andra gången?

  • Anonym (Usch så dåligt)

    Påminn honom om att han är skyldig dig pengar och att det blir inga fler resor om han inte betalar tillbaka. 7000 kr minus 200 kr plus 1700 kr för båtresan. Plus att han bör bjuda dig på restaurang nästa gång ni går ut eftersom han nästan tvingade dig att betala för honom. Har han fått ekonomiska svårigheter eller bara blivit snål? Oavsett sådär beter man sig inte......
    En ska inte betala för två, bara för att den andre inte ens vill betala sin egen del......uselt.... 

  • Tjej35

    Det började med att jag behövde hjälp med skjuts till en kurs som låg 40 mil ifrån, så jag erbjöd att jag kan bjuda på bränslet och hotellet för det.

    Så han hakade på det, sedan efter det är det som han tänker att jag ska boka och bjuda på allt vi hittar på eftersom han menar jag kan det där med boka hotell och aktiviteter och han bara hakar på, så jag har gjort det nu typ några ggr och fixat klart allt  och han har bara åkt med, jag har sagt att han får också boka och planera de ggr han tycker att jag planerat upp mycket och sedan surar över det att han inte fått bestämma så mycket, men det vill han inte och menar att det är min uppgift att planera upp det. 

  • Anonym (Zero)

    Blir inte klok på det där. Varför ska du stå och betala allt och varför gjorde du det igen?

    Sen skjuts 40 mil till en kurs, vore det inte bättre med tåg eller buss då? Och varför åker ni på resor tillsammans? Har ni en relation igen?

  • Tjej35

    ne kan inte påstå att vi är ihop, vi sover i separata sovrum när vi ses, vi ligger aldrig heller.

    Vi bara umgås för att hitta på saker, visst i början var det kul, han betalade sin del men sedan när han såg att jag bjöd så slutade han betala något och kollade på bara medans jag gjorde det. Jag tror jag fortsatte bjuda för han ville fortsätta hitta på saker med mig och förväntar sig att vi ska resa någonstans, så han sa var han vill åka och sedan bokade jag allt. Men vet att jag inte kommer få en enda krona för bränslet att köra 120 mil fram och tillbaka, 4 nätter på hotell inklusive lite aktiviteter. För fick inte det sist. 

  • Kirenaj68
    Tjej35 skrev 2023-02-02 00:32:49 följande:

    ne kan inte påstå att vi är ihop, vi sover i separata sovrum när vi ses, vi ligger aldrig heller.

    Vi bara umgås för att hitta på saker, visst i början var det kul, han betalade sin del men sedan när han såg att jag bjöd så slutade han betala något och kollade på bara medans jag gjorde det. Jag tror jag fortsatte bjuda för han ville fortsätta hitta på saker med mig och förväntar sig att vi ska resa någonstans, så han sa var han vill åka och sedan bokade jag allt. Men vet att jag inte kommer få en enda krona för bränslet att köra 120 mil fram och tillbaka, 4 nätter på hotell inklusive lite aktiviteter. För fick inte det sist. 


    Skyll dig själv för att du låter dig utnyttjas istället för att sätta stopp. Varför umgås du med exet överhuvudtaget?
  • molly50
    Tjej35 skrev 2023-02-02 00:06:06 följande:

    Det började med att jag behövde hjälp med skjuts till en kurs som låg 40 mil ifrån, så jag erbjöd att jag kan bjuda på bränslet och hotellet för det.

    Så han hakade på det, sedan efter det är det som han tänker att jag ska boka och bjuda på allt vi hittar på eftersom han menar jag kan det där med boka hotell och aktiviteter och han bara hakar på, så jag har gjort det nu typ några ggr och fixat klart allt  och han har bara åkt med, jag har sagt att han får också boka och planera de ggr han tycker att jag planerat upp mycket och sedan surar över det att han inte fått bestämma så mycket, men det vill han inte och menar att det är min uppgift att planera upp det. 


    Men varför fortsätter du boka resor och bjuda honom på saker?
    Han verkar ju inte ens vara tacksam för det du gör.
    Han är ju dessutom ett ex. 
    Så sluta bjuda honom på saker och säg att om han vill hitta på något så får han betala själv nästa gång.
    Och jag tycker också du ska begära pengarna han är skyldig dig tillbaka. 
  • molly50
    Tjej35 skrev 2023-02-02 00:32:49 följande:

    ne kan inte påstå att vi är ihop, vi sover i separata sovrum när vi ses, vi ligger aldrig heller.

    Vi bara umgås för att hitta på saker, visst i början var det kul, han betalade sin del men sedan när han såg att jag bjöd så slutade han betala något och kollade på bara medans jag gjorde det. Jag tror jag fortsatte bjuda för han ville fortsätta hitta på saker med mig och förväntar sig att vi ska resa någonstans, så han sa var han vill åka och sedan bokade jag allt. Men vet att jag inte kommer få en enda krona för bränslet att köra 120 mil fram och tillbaka, 4 nätter på hotell inklusive lite aktiviteter. För fick inte det sist. 


    Han utnyttjar ju dig för dina pengar.  Och han lär ju fortsätta med det så länge du inte sätter ner foten eller tills du inte har några pengar kvar.
    Ser du inte det själv? 
  • Lönnsirap
    Tjej35 skrev 2023-02-01 19:55:19 följande:
    En exkille som är snål som tusan

    Jag har ett ex som jag brukar umgås med, men den senaste tiden har han börjat bli extremt snål, vi planerar och reser ihop 1-2 ggr per år. Sist ville han åka på en ötur med båt med mig för 1700 kr/person, så jag bokade alltihopa, han lovade betala sin biljett men det gjorde han inte.  

    Nästa gång bad han mig boka allt eftersom jag är kunnig, så fixade både tåg, buss biljetter för båda, inklusive hotell och alla aktiviteter för 7000 kr.
    Han såg att jag fick betala allt men valde att inte säga något om att dela på kostnaderna och så bjöd han fika åt mig för 200 kr efteråt. 

    Vi gick även ut och skulle äta på en restaurang och så stod han först i kön sedan så backade han och sa typ ne, men jag kan gå före och ta det. Som att han menade att jag skulle betala för båda fast han stod vid kassan. 

    Inget att resa med kanske? han verkar inte kunna dela på kostnaderna utan verkar tro att jag ska ge allt gratis? 


    Sluta betala för "sällskap". Det blev en väldigt dyr skjuts till en kurs. Att du ständigt behöver betala för era aktiviteter. 

    Det här är inte din vän, utan en parasit som försöker suga ut betalt sällskap av dig och du behöver bryta detta mönster.

    Sluta res ihop med honom! Nu genast. Och bryt med honom. Ni är inte vänner utan något annat!
Svar på tråden En exkille som är snål som tusan