• Anonym (Brydd mamma)

Växelvist boende - stor skillnad på föräldrarnas inkomst

Hej

Vi har växelvist boende för våra barn varannan vecka.

Min exman har betydligt högre inkomst än mig. Dvs att barnen inte har samma levnadsstandard hos mig som hos pappan.

Enligt FK "kan" jag ha rätt till underhållsbidrag trots att vi har barnen växelvis... Men hur vet man OM jag har rätt till det och HUR mycket pengar kan det handla om?

Jag har ca 16500kr i nettolön,
    min exman har 27-29000kr i nettolön.
  • Svar på tråden Växelvist boende - stor skillnad på föräldrarnas inkomst
  • Anonym (nja)

Den lönen han har är ingen stor lön så det där tror jag inte du skulle få ut något av, om du försökte. 

De fåtal jag läst om som fått något, har handlat om domstolsbeslut där tex den ena haft lön på runt 100.000/mån och den andra är sjukskriven eller liknande.

Ditt ex kan förstås vara hygglig och lägga mer vid behov, tex när ett barn behöver ny cykel och liknande, om ni kommer överens om det. 

Först ska man räkna bort alla sina fasta kostnader (hyra, el, mat, bil osv - sedan har man rätt att ha kvar en summa för egen del. Vet inte vad den kan ligga på i år men sis jag läste om det här var det runt 5000 kr/mån som man har till egen förbrukning, spara till husbuffert eller vad man nu har för behov. 
    Sedan ser man om det finns något kvar, och då först kan man diskutera om det är rimligt i att man ska lägga något av det för att barnen behöver det.

Det där med att det är olika levnadsstandard är också ett begrepp som många tolkar lite hur som helst. Min mans ex tex, hävdade att bara för att hon bodde i lägenhet och han hade köpt ut henne ur deras hus och bodde kvar där, så hade barnen olika standard och att han borde ge henne pengar. Eftersom typ halva Sverige lever i lägenheter skulle det i så fall innebär automatiskt, att man skulle bidra med pengar till sina ex. Det argumentet fick hon givetvis släppa. Om barnen har mat, kläder samt får ta sina saker som de vill mellan hemmen (mobil, dator, cykel osv) så har barnen samma levnadsstandard så som lagen ser det. 

Min mans ex försökte några gånger med att argumentera för att han borde ha en stående överföring till henne varje månad, trots att de haft jurist vid skilsmässan och allt hade gått rätt till. Att hon var sjukskriven och han hade inkomst (genomsnittlig lärarlön) var inte tillräckligt för att hon skulle få något. Däremot har han alltid lagt mer än hon på just cyklar och liknande saker. Han var inte speciellt sugen på att bara betala pengar till hennes konto, utan hellre köpa det som barnen behövde direkt, så att han visste att pengarna verkligen gick till barnen. 

• Anonym (Brydd mamma)
    Anonym (nja) skrev 2023-02-02 07:09:36 följande:

Den lönen han har är ingen stor lön så det där tror jag inte du skulle få ut något av, om du försökte. 

De fåtal jag läst om som fått något, har handlat om domstolsbeslut där tex den ena haft lön på runt 100.000/mån och den andra är sjukskriven eller liknande.

Ditt ex kan förstås vara hygglig och lägga mer vid behov, tex när ett barn behöver ny cykel och liknande, om ni kommer överens om det. 

Först ska man räkna bort alla sina fasta kostnader (hyra, el, mat, bil osv - sedan har man rätt att ha kvar en summa för egen del. Vet inte vad den kan ligga på i år men sis jag läste om det här var det runt 5000 kr/mån som man har till egen förbrukning, spara till husbuffert eller vad man nu har för behov. 
    Sedan ser man om det finns något kvar, och då först kan man diskutera om det är rimligt i att man ska lägga något av det för att barnen behöver det.

Det där med att det är olika levnadsstandard är också ett begrepp som många tolkar lite hur som helst. Min mans ex tex, hävdade att bara för att hon bodde i lägenhet och han hade köpt ut henne ur deras hus och bodde kvar där, så hade barnen olika standard och att han borde ge henne pengar. Eftersom typ halva Sverige lever i lägenheter skulle det i så fall innebär automatiskt, att man skulle bidra med pengar till sina ex. Det argumentet fick hon givetvis släppa. Om barnen har mat, kläder samt får ta sina saker som de vill mellan hemmen (mobil, dator, cykel osv) så har barnen samma levnadsstandard så som lagen ser det. 

Min mans ex försökte några gånger med att argumentera för att han borde ha en stående överföring till henne varje månad, trots att de haft jurist vid skilsmässan och allt hade gått rätt till. Att hon var sjukskriven och han hade inkomst (genomsnittlig lärarlön) var inte tillräckligt för att hon skulle få något. Däremot har han alltid lagt mer än hon på just cyklar och liknande saker. Han var inte speciellt sugen på att bara betala pengar till hennes konto, utan hellre köpa det som barnen behövde direkt, så att han visste att pengarna verkligen gick till barnen. 

Tack för dina tankar. Ja jag vill ju helst inte ställa till en vårdnadstvist när vi för övrigt har bra kommunikation kring barnen osv. Undrade bara kring detta med olika inkomst då det inte stog något specifikt belopp eller procentfördelning på FK hemsida som skulle ge någon indikation på om vi hade stor skillnad på vår inkomst eller som du skrev med ditt exempel med lönerna.

Jag undrade mest för att jag har inte samma möjligheter som min exman vid inköp av dyrare saker till barnen, eller om man skulle vilja åka på någon semester. Jag har pratat med mitt ex och han är inte intresserad att hjälpa till där. Men han är själv så snål att han åker utomlands utan sina barn men de har inte fått följa med honom något. Jag har iaf varit med barnen till Stockholm och Gröna Lund samt åkt över till Tallinn med mina barn för att de ska få ha lite kul. Men detta på bekostnad av mina besparingar sedan skilsmässan, jag har inte råd att lägga undan pengar från min lön.

Så i långa loppet kommer jag till slut inte ha råd med detta heller...
  • Limajo
    Anonym (Brydd mamma) skrev 2023-02-02 07:25:22 följande:
    Tack för dina tankar. Ja jag vill ju helst inte ställa till en vårdnadstvist när vi för övrigt har bra kommunikation kring barnen osv. Undrade bara kring detta med olika inkomst då det inte stog något specifikt belopp eller procentfördelning på FK hemsida som skulle ge någon indikation på om vi hade stor skillnad på vår inkomst eller som du skrev med ditt exempel med lönerna.

Jag undrade mest för att jag har inte samma möjligheter som min exman vid inköp av dyrare saker till barnen, eller om man skulle vilja åka på någon semester. Jag har pratat med mitt ex och han är inte intresserad att hjälpa till där. Men han är själv så snål att han åker utomlands utan sina barn men de har inte fått följa med honom något. Jag har iaf varit med barnen till Stockholm och Gröna Lund samt åkt över till Tallinn med mina barn för att de ska få ha lite kul. Men detta på bekostnad av mina besparingar sedan skilsmässan, jag har inte råd att lägga undan pengar från min lön.

Det där är ju surt, men inte så mycket man kan göra något åt tyvärr. Din exman ska inte behöva sponsra dina och barnens semestrar utan du får göra det bästa du kan med de medel du har. Mina barns pappa har det mycket bättre ställt än jag men stoppar undan alla pengar i aktier mm. Han skulle kunna resa jorden runt med barnen men väljer att vara hemma eller på sin höjd åka till sina föräldrars sommarstuga. Jag tycker det är tråkigt men inte så mycket jag kan göra åt det utan får ge barnen upplevelser som jag har råd med på min tid.
  • Anonym (nja)

Jag förstår absolut att du funderar. Det låter inte som att det egentligen handlar om pengarna, utan just att du upplever honom som snål och lägger pengar på sig själv.

Just resor och annat brukar inte riktigt räknas in i vad som man "ska ha råd med" så där får man acceptera att vissa familjer reser ofta, andra aldrig. Väljer du att lägga pengar på kul upplevelser för barnen så gör du det (och de uppskattar det säkert), och deras pappa inte gör sådana saker. Vi i vår bonusfamilj skulle tex ha råd att åka utomlands någon gång per år men vi gör det inte. Vi prioriterar att lägga pengar på annat som vårt hus. Det är inte synd om våra barn för det Glad

Du får se det som att du investerar i din relation med barnen och får vinster på så vis, medan han kanske får inse efter ett tag, att barnen inte tycker han är den där jättefina pappan, om han "aldrig" vill göra saker ihop med dem? 

Att det inte står några summor eller % på FK hemsida är väl just för att detta är ett luddigt område. Det går inte att säga exakt eftersom allas liv är olika och man måste få ha råd att betala sitt eget uppehälle innan diskussion om underhåll vid v.v är aktuell. Tex ska man inte behöva flytta från ett dyrt hus man redan hade, för att ha råd att betala mer till barnen om man inte vill, utan då ska man räkna bort husets kostnader och se vad man har kvar. 

Min mans ex hade letat upp vad han hade för lön på ratsit med där står ju brutto (vilket hon tydligen inte fattade), så hon ringde honom och talade om att "du tjänar så här mycket". Han fick till slut sätta sig med henne (vilket han väl inte skulle behöva egentligen) och skriva upp sin budget: huslån, husbuffert, el, vatten, avfallsräkning, hemförsäkring, andra försäkringar, bilen, bilförsäkring, matkostnad, kläder + ett litet sparande. Dessutom barnens kostnader så klart. Det var liksom inte många kronor över då. 
    Inte förrän då gav hon sig. 
    Hon hade en bild av att det skulle vara som i USA (lät det som). Att när man är skild har maken ett försörjningsansvar och därför borde han pynta över X antal tusen varje månad direkt till henne. Han fick förklara att så ser lagen inte ut i Sverige. 
  • Kotten23

Så i stället för å höja din inkomst så vill du ha bidrag från ditt ex å skyller det på barnens levnad standard. 

du är inget annat än lat. Skaffa nytt jobb. Såna som du som gör att man hellre är singel Å barnlös. 

• Anonym (Xyz)
    Anonym (Brydd mamma) skrev 2023-02-02 06:56:57 följande:
    Växelvist boende - stor skillnad på föräldrarnas inkomst

Hej

Vi har växelvist boende för våra barn varannan vecka.

Min exman har betydligt högre inkomst än mig. Dvs att barnen inte har samma levnadsstandard hos mig som hos pappan.

Enligt FK "kan" jag ha rätt till underhållsbidrag trots att vi har barnen växelvis... Men hur vet man OM jag har rätt till det och HUR mycket pengar kan det handla om?

Finns faktiskt en HD-dom på detta. Högst tveksam dock till att en nettolön på 27-29.000 skulle kvala in, men du kan ju alltid prata med en jurist om du vill driva frågan.

Alternativt kan du kanske be exmaken betala något idrottsläger, terminsavgift eller så om du inte har råd med hälften. Det borde ju ligga i hans intresse också.

https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/4905424 

• Spucks

Han har ju inte särskilt hög lön han heller. Och jag förstår inte hur barnen har en så mycket högre levnandsstandard hos honom, när han är så snål som du säger.
    Dina inlägg verkar som att du försöker f
    å dina egna nöjen financerad av honom, som resor.

• Anonym (B)

Vad har de hos pappa som de saknar hos dig?

• Mandel

Jag har förklarat läget för mina barn - tonåringar, och det är helt införstådda med det.
    Jag är ensamstående med eget hus och alla kostnader räntan, el, internet, sophämtning osv. måste jag betala med de framskattade pengar jag får som lön från mitt jobb. Ingen höginkomsttagare.

Pappa däremot har ett företag som han låter betala (självklart olagligt ) el, internet, bränsle till bilen, renovering av bostad osv. Och han har även en sambo. Självklart kan det spenderas mera pengar där på märkeskläder, semesterresor, dyr inredning osv med tanke på att det enda löpande och fasta utgift deras löner måste gå till är i princip endast mat, resten kan de bränna på vad de vill.

Det jag dock vet är att tonåringarna är väl medvetna om att hos mamma får man uppskattning och bekräftelse. Att mamma alltid har tid för dem och att mamma alltid finns där för dem. Mamma pratar med dem och lyssnar på dem, att mamma kommunicerar med dem så det vet vart mamma är och gör osv.
    Det bär jag med mig med större glädje och stolthet i hjärtat än att jag köper dem med pengar och prylar och jag vet att det är att jag finns där för dem som de kommer att komma ihåg och uppskatta även som vuxna. Den där prylen de fick är snart omodern och bortglömde...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mrs Moneybags

Eftersom ditt ex inte har så hög lön kan jag inte se hur du skulle kunna få del av den? Det blir inte mycket kvar av en sån lön när man har barn. Det är nog bättre för dig att satsa på att skaffa ett jobb med normal lön så att du kan förbättra din egen ekonomi. Förstår verkligen att du inte kan överleva på så lite pengar. 

• Limajo
    Mandel skrev 2023-02-02 08:53:45 följande:

Jag har förklarat läget för mina barn - tonåringar, och det är helt införstådda med det.
    Jag är ensamstående med eget hus och alla kostnader räntan, el, internet, sophämtning osv. måste jag betala med de framskattade pengar jag får som lön från mitt jobb. Ingen höginkomsttagare.

Pappa däremot har ett företag som han låter betala (självklart olagligt ) el, internet, bränsle till bilen, renovering av bostad osv. Och han har även en sambo. Självklart kan det spenderas mera pengar där på märkeskläder, semesterresor, dyr inredning osv med tanke på att det enda löpande och fasta utgift deras löner måste gå till är i princip endast mat, resten kan de bränna på vad de vill.

Det jag dock vet är att tonåringarna är väl medvetna om att hos mamma får man uppskattning och bekräftelse. Att mamma alltid har tid för dem och att mamma alltid finns där för dem. Mamma pratar med dem och lyssnar på dem, att mamma kommunicerar med dem så det vet vart mamma är och gör osv.
    Det bär jag med mig med större glädje och stolthet i hjärtat än att jag köper dem med pengar och prylar och jag vet att det är att jag finns där för dem som de kommer att komma ihåg och uppskatta även som vuxna. Den där prylen de fick är snart omodern och bortglömde...

Men har du sagt att pappa låter företaget olagligen betala bilen? Jag har haft en liknande diskussion om pengar och prylar vs tid, upplevelser och vad som styr vad man väljer att jobba med. Men jag försöker att inte lägga en värdering i pappans val. Bara konstatera att man prioriterar olika.
  • Anonym (Reality check)
    Anonym (Brydd mamma) skrev 2023-02-02 06:56:57 följande:
    Med den inkomsten förväntas du kunna försörja dig själv. Att han har 10 k mer netto spelar ingen roll, ska man prata skillnad i levnadsstandard så krävs för det första större skillnader (MYCKET större) och för det andra att din inkomst är extremt mycket lägre, vi snackar närmare existensminimum då. Släpp det. Du får planera din ekonomi annorlunda.
  • Mandel
    Limajo skrev 2023-02-02 09:35:52 följande:
    Men har du sagt att pappa låter företaget olagligen betala bilen? Jag har haft en liknande diskussion om pengar och prylar vs tid, upplevelser och vad som styr vad man väljer att jobba med. Men jag försöker att inte lägga en värdering i pappans val. Bara konstatera att man prioriterar olika.
    Inte sagt att det är olagligt utan att dessa kostnader står företaget för så dem slipper pappa betala för med sina framskattade pengar så som jag som mamma måste göra.

Sedan är barnen så stora att det vet hur detta med företag, skatter, lön osv fungerar. De är ju uppvuxna med diskussioner om hur man driver företag vid matbordet dagligen.
  • Mrs Moneybags
    Mandel skrev 2023-02-02 10:21:31 följande:
    Inte sagt att det är olagligt utan att dessa kostnader står företaget för så dem slipper pappa betala för med sina framskattade pengar så som jag som mamma måste göra.

Sedan är barnen så stora att det vet hur detta med företag, skatter, lön osv fungerar. De är ju uppvuxna med diskussioner om hur man driver företag vid matbordet dagligen.
    Det behöver ju verkligen inte vara olagligt. Men du kanske känner att det är orättvist. 
  • Mandel
    Mrs Moneybags skrev 2023-02-02 10:27:12 följande:
    Det behöver ju verkligen inte vara olagligt. Men du kanske känner att det är orättvist. 
    Vet att det inte förmånsbeskattas så då blir det olagligt.
    När hantverkarna skriver att de renoverat på företaget när det renoverats i/på huset är är inte heller lagligt. 
    När man inte tar upp privat förbrukad el, bränsle osv i deklarationen är det olagligt. 
    Om sådant här upptäcks så blir man eftertaxerad alternativt åtalad för skattesmitning beroende på belopp osv. Och skattebrott är bland det värsta man kan ägna sig åt straffmässigt i detta land.
    Inget jag gissar mig till utan jag vet och jag anser det inte ett dugg orättvist att begå brott.
    Däremot har jag full förståelse för att man gör så för att skulle man som egenföretagare ta ut en skälig lön på laglig väg för den arbetsinsats man gör så skulle det skattas ihjäl...
  • Anonym (Verkligheten knackar på)

Öhhh? nej. Såklart du inte har råd med dyrare aktiviteter och resor för dina barn. Det är ju låginkomstagare. 

Hur har du fått för dig att sådan saker skulle vara en mänsklig rättighet? Barn med föräldrar som har pengar kan få detta. Du har inte det. Ditt ex har inte speciellt hög nettoinkomst heller men högre än du- men stöd ska inte gå till resor och prylar. Det ska gå till mat, kläder och nödvändigheter.

Om du vill kunna dressa barnen i finare kläder, ge dyrare presenter och aktiviteter så måste DU HA RÅD med det. 

Du får helt enkelt byta jobb eller sätta dig i skolbänken igen. För man kan inte betala för saker när man inte har råd. Beska sanningen. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Verkligheten knackar på) skrev 2023-02-02 14:39:49 följande:

Öhhh? nej. Såklart du inte har råd med dyrare aktiviteter och resor för dina barn. Det är ju låginkomstagare. 

Hur har du fått för dig att sådan saker skulle vara en mänsklig rättighet? Barn med föräldrar som har pengar kan få detta. Du har inte det. Ditt ex har inte speciellt hög nettoinkomst heller men högre än du- men stöd ska inte gå till resor och prylar. Det ska gå till mat, kläder och nödvändigheter.

Om du vill kunna dressa barnen i finare kläder, ge dyrare presenter och aktiviteter så måste DU HA RÅD med det. 

Du får helt enkelt byta jobb eller sätta dig i skolbänken igen. För man kan inte betala för saker när man inte har råd. Beska sanningen. 

Detta är den bistra sanningen. 

En lön på 16000 ger ingen guldkant på tillvaron direkt. Inte ens pappans högre lön ger någon exklusiv uppväxt. Det blir som TS redan har räknat ut inga resor eller liknande roligheter med barnen om inte lönen förändras. 

Jag kanske är överdriven, men jag tänker alltid att jag vill vara säker på att kunna dra runt allt själv om min man skulle förolyckas eller liknande. En lön på 16000 skulle stressa livet ur mig. Om jag inte hade extremt stora besparingar. 
  • Anonym (J)

Du kan ju försöka, men han har inte vansinnigt hög lön. 

Det kanske är mer långsiktigt smart om du försöker öka din inkomst?

Svar på tråden Växelvist boende - stor skillnad på föräldrarnas inkomst