Anonym (Brydd mamma) skrev 2023-02-02 07:25:22 följande:
Tack för dina tankar. Ja jag vill ju helst inte ställa till en vårdnadstvist när vi för övrigt har bra kommunikation kring barnen osv. Undrade bara kring detta med olika inkomst då det inte stog något specifikt belopp eller procentfördelning på FK hemsida som skulle ge någon indikation på om vi hade stor skillnad på vår inkomst eller som du skrev med ditt exempel med lönerna.
Jag undrade mest för att jag har inte samma möjligheter som min exman vid inköp av dyrare saker till barnen, eller om man skulle vilja åka på någon semester. Jag har pratat med mitt ex och han är inte intresserad att hjälpa till där. Men han är själv så snål att han åker utomlands utan sina barn men de har inte fått följa med honom något. Jag har iaf varit med barnen till Stockholm och Gröna Lund samt åkt över till Tallinn med mina barn för att de ska få ha lite kul. Men detta på bekostnad av mina besparingar sedan skilsmässan, jag har inte råd att lägga undan pengar från min lön.
Så i långa loppet kommer jag till slut inte ha råd med detta heller...
Jag förstår absolut att du funderar. Det låter inte som att det egentligen handlar om pengarna, utan just att du upplever honom som snål och lägger pengar på sig själv.
Just resor och annat brukar inte riktigt räknas in i vad som man "ska ha råd med" så där får man acceptera att vissa familjer reser ofta, andra aldrig. Väljer du att lägga pengar på kul upplevelser för barnen så gör du det (och de uppskattar det säkert), och deras pappa inte gör sådana saker. Vi i vår bonusfamilj skulle tex ha råd att åka utomlands någon gång per år men vi gör det inte. Vi prioriterar att lägga pengar på annat som vårt hus. Det är inte synd om våra barn för det
Du får se det som att du investerar i din relation med barnen och får vinster på så vis, medan han kanske får inse efter ett tag, att barnen inte tycker han är den där jättefina pappan, om han "aldrig" vill göra saker ihop med dem?
Att det inte står några summor eller % på FK hemsida är väl just för att detta är ett luddigt område. Det går inte att säga exakt eftersom allas liv är olika och man måste få ha råd att betala sitt eget uppehälle innan diskussion om underhåll vid v.v är aktuell. Tex ska man inte behöva flytta från ett dyrt hus man redan hade, för att ha råd att betala mer till barnen om man inte vill, utan då ska man räkna bort husets kostnader och se vad man har kvar.
Min mans ex hade letat upp vad han hade för lön på ratsit med där står ju brutto (vilket hon tydligen inte fattade), så hon ringde honom och talade om att "du tjänar så här mycket". Han fick till slut sätta sig med henne (vilket han väl inte skulle behöva egentligen) och skriva upp sin budget: huslån, husbuffert, el, vatten, avfallsräkning, hemförsäkring, andra försäkringar, bilen, bilförsäkring, matkostnad, kläder + ett litet sparande. Dessutom barnens kostnader så klart. Det var liksom inte många kronor över då.
Inte förrän då gav hon sig.
Hon hade en bild av att det skulle vara som i USA (lät det som). Att när man är skild har maken ett försörjningsansvar och därför borde han pynta över X antal tusen varje månad direkt till henne. Han fick förklara att så ser lagen inte ut i Sverige.