• Anonym (M)

    Får skolan kräva ersättning?

    Barnet går i högstadiet, datorn låg i väskan de fått dem i. Hen halkade och nu fungerar inte datorn som den ska.

    Innan jag kontaktar skolan vill jag vara säker på vad som gäller. Har de rätt att kräva ersättning för det här?

  • Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?
  • Citronella
    molly50 skrev 2023-02-06 14:46:07 följande:
    Men nu är det ju en skillnad på saker man själv har köpt och saker som skolan kräver att man ska ha.
    I och med att skolan kräver att eleverna ska ha dator till skolarbetet så får ju även de stå för det.
    Skolan ska vara avgiftsfri,och då ska de inte kräva pengar av eleverna eller föräldrarna.
    I synnerhet inte om datorn går sönder av en olyckshändelse eller om man får den stulen.
    Skolböcker får man också ersätta. Datorn är gratis det är bara om man har sönder den som man får betala. 
  • AndreaBD
    Citronella skrev 2023-02-06 14:58:39 följande:
    Skolböcker får man också ersätta. Datorn är gratis det är bara om man har sönder den som man får betala. 
    Men det är ju det som folk här i tråden, de flesta, inte tycker. De tycker inte att man ska ansvara för om man har sönder den. 
  • Anonym (vilken)
    Citronella skrev 2023-02-06 14:58:39 följande:
    Skolböcker får man också ersätta. Datorn är gratis det är bara om man har sönder den som man får betala. 
    Nej, man ersätter varken dator eller böcker som gått sönder av en olyckshändelse. 
    Citronella skrev 2023-02-06 14:26:25 följande:
    På vilket sätt är det skillnad? 
    Anonym (.) skrev 2023-02-06 06:24:49 följande:
    Viss skillnad mot skolmaterial som skall vara gratis och där de måste räkna med en del svinn.

    Varför ska de räkna med svinn? Det är gratis det är om  man förstör det som det kostar. 


     


    Datorn är skolmaterial som ska tillhandahållas av skolan. Eleverna får inte välja om de ska ha dator eller inte, får inte välja om de ska bära den med sig till och från skolan eller inte. Därmed ska eventuella skador på datorn ersättas av skolan.

    Smycken väljer du själv om du vill köpa och bära, därmed får du själv ersätta om du tappar eller har sönder dem. Samma om du köpt en egen dator och den går sönder.

    Har man med barn att göra så får man räkna med att saker går sönder, dels av olyckor men också normalt slitage. 

  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 14:59:49 följande:
    Men det är ju det som folk här i tråden, de flesta, inte tycker. De tycker inte att man ska ansvara för om man har sönder den. 
    Skillnaden är ju om den går sönder av en olycka eller medvetet sabotage. Och vad man allmänt kan kräva av barn när det gäller ansvar. 
  • Anonym (vilken)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 13:44:44 följande:
    Visserligen. Du har rätt i grunden. Men man får tänka på att det är barn och inte vuxna. Och att skolbarn tyvärr i alla tider har haft en viss tendens att ha sönder skolmaterial. Inte alla förstås. Men just det du berättar om att man har sönder varandras - det låter inte bra.

    Jag tänker också - det är inte bra om ungdomar lär sig att de inte hålls ansvariga för något. Vissa av dessa ungar kanske blir framtida gangsters som inte heller har respekt för andras ägodelar. Hur kan vi få ungdomarna att uppskatta det de har och att behandla det med en viss försiktighet? 
    Där har du ju knäckfråga verkligen - det är barn det handlar om! Barn som tvingas bära runt på en dator som en del av skolarbetet. Och barn kan absolut lära sig att bli ansvarstagande vuxna även om de råkade tappa sin skoldator i golvet i sjuan. Och barn som medvetet tar sönder saker bör kanske få betala, men inte om det sker av en olyckshändelse. 

    Man kan på många olika sätt lära barn att vara aktsamma utan att ta betalt för olyckshändelser.

    Min man råkade panga en ruta på skolan när han gick i femman, han betalade inte, för det vara en olycka. Han är en normal och ansvarstagande man nu när han är vuxen, trots att han inte behövde pröjsa för rutan. Det är att dra det rätt långt när man ska påstå att barn inte lär sig ditt och datt eller blir si och så pga nåt som händer i mellan- eller högstadiet. Mognad är en process som pågår under livet och i synnerhet under uppväxten. 

    Jag blir lite mer orolig vid tanken på att du är lärare och visar på de åsikter och den rigiditet och orimliga slutsatser som du drar i den här tråden. 
  • Anonym (fasar)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 09:48:33 följande:
    Nuförtiden brukar de ju ofta ha en ganska tjock dataväska, alltså en som är fodrad med skumgummi. Bara datorn är inne i väskan, så är risken egentligen ganska liten att den går sönder. Även om den tappas i marken.
    Om datorn vore i väskan hela tiden så gjorde den ju ingen nytta och behöves då ändå inte. 
  • molly50
    Citronella skrev 2023-02-06 14:58:39 följande:
    Skolböcker får man också ersätta. Datorn är gratis det är bara om man har sönder den som man får betala. 
    Som sagt,min son behövde inte ersätta sin skiolbok när han råkade spilla i den.
    Även om vi var beredda att göra det.
    Och om datorn går sönder av en olyckshändelse,slitage pga ålder eller om den blir stulen så tycker jag inte heller att man ska behöva ersätta det.
    Det är en annan sak om det sker med flit eller av oaktsamhet. 
  • AndreaBD
    Anonym (fasar) skrev 2023-02-06 15:23:47 följande:
    Om datorn vore i väskan hela tiden så gjorde den ju ingen nytta och behöves då ändå inte. 
    Men inte på vägen hem? Då behöver den ju inte tas ut. 
  • Anonym (fasar)
    AndreaBD skrev 2023-02-06 18:24:09 följande:
    Men inte på vägen hem? Då behöver den ju inte tas ut. 
    Inbillar du dig att man bara kan tappa grejer på vägen hem? Den ungen kan tappa grejer i golvet när de står på golvet, och glömma var hon lagt saker hon håller i handen. 
  • Citronella
    Anonym (vilken) skrev 2023-02-06 15:05:45 följande:
    Nej, man ersätter varken dator eller böcker som gått sönder av en olyckshändelse. 
    Citronella skrev 2023-02-06 14:26:25 följande:
    På vilket sätt är det skillnad? 

    Varför ska de räkna med svinn? Det är gratis det är om  man förstör det som det kostar. 


     


    Datorn är skolmaterial som ska tillhandahållas av skolan. Eleverna får inte välja om de ska ha dator eller inte, får inte välja om de ska bära den med sig till och från skolan eller inte. Därmed ska eventuella skador på datorn ersättas av skolan.

    Smycken väljer du själv om du vill köpa och bära, därmed får du själv ersätta om du tappar eller har sönder dem. Samma om du köpt en egen dator och den går sönder.

    Har man med barn att göra så får man räkna med att saker går sönder, dels av olyckor men också normalt slitage. 

    Jag tycker det är självklart att man ska ersätta om man förstört eller tappat något oavsett orsak. Det blir inte gratis för skolan bara för att det var en olycka. 


    molly50 skrev 2023-02-06 16:02:42 följande:
    Som sagt,min son behövde inte ersätta sin skiolbok när han råkade spilla i den.
    Även om vi var beredda att göra det.
    Och om datorn går sönder av en olyckshändelse,slitage pga ålder eller om den blir stulen så tycker jag inte heller att man ska behöva ersätta det.
    Det är en annan sak om det sker med flit eller av oaktsamhet. 


    och som jag sa innan så var skolan snäll det kan man inte räkna med. Det är inte gratis för skolan oavsett av vilken anledning något går sönder, jag tror inte det finns någon som har sönder saker med flit, tror du det? 

  • molly50
    Citronella skrev 2023-02-06 20:05:49 följande:

     


    molly50 skrev 2023-02-06 16:02:42 följande:
    Som sagt,min son behövde inte ersätta sin skiolbok när han råkade spilla i den.
    Även om vi var beredda att göra det.
    Och om datorn går sönder av en olyckshändelse,slitage pga ålder eller om den blir stulen så tycker jag inte heller att man ska behöva ersätta det.
    Det är en annan sak om det sker med flit eller av oaktsamhet. 


    och som jag sa innan så var skolan snäll det kan man inte räkna med. Det är inte gratis för skolan oavsett av vilken anledning något går sönder, jag tror inte det finns någon som har sönder saker med flit, tror du det? 


    Det finns barn som kan mobba andra barn och ha sönder deras saker med flit. Så jo,det förekommer.
    Och i min sons klass fick en elev sin dator stulen.
    Ska det då ändå ersättas av föräldrarna tycker du?
  • Anonym (.)
    Citronella skrev 2023-02-06 20:05:49 följande:

    Jag tycker det är självklart att man ska ersätta om man förstört eller tappat något oavsett orsak. Det blir inte gratis för skolan bara för att det var en olycka. 



    och som jag sa innan så var skolan snäll det kan man inte räkna med. Det är inte gratis för skolan oavsett av vilken anledning något går sönder, jag tror inte det finns någon som har sönder saker med flit, tror du det? 


    Nej, det är inte gratis för skolan att tillhandahålla material för alla Sveriges barn. Nu har vi dock valt att ha det så att skolan skall vara gratis för alla barn. Tappar man bort en bok/dator etc och familjen inte kan (eller vill) betala så får skolan stå för en ny. Annars får inte barnet den undervisning det har rätt till. Det är skolan, inte föräldrarna som åker dit på det.
Svar på tråden Får skolan kräva ersättning?