• lilly08

Någon som haft njursten?

Är det någon här som haft njursten? Jag funderar på om det är det jag kan ha, för ibland får jag plötsligt ont i magen, mår illa och börjar kallsvettas. Jag måste lägga mig ner och känner mig riktigt dålig. Men jag har inte ont vid revbenen utan nedre delen av magen och neråt. Det här hände 1 gång förra året och 2 gånger i år, men det går över efter 1-3 timmar. Hatar verkligen att gå till läkare, och det går ju över så vet inte om jag behöver kolla upp det. Men någon som haft njursten som känner igen det?

• Svar på tråden Någon som haft njursten?
  • lövet2

Jag har haft njursten många gånger, men ändå kan jag bli osäker i bland. Då testar jag med en urinsticka. Är det njursten, så brukar det visa på blod i urinen. Ett annat tecken är en pulserande skärande smärta ner mot urinröret.

Jag går sällan till doktorn för njursten, för ofta så släpper stenen innan jag hinner dit. Du får helt enkelt bedöma hur sjuk du är. Minsta lilla feber, så bör du träffa läkaren. Då kan det ha blivit en infektion runt stenen. Dessutom kan stenen irritera så att du får en urinvägsinfektion och behöver medicin.

• lilly08
    lövet2 skrev 2023-02-05 19:29:38 följande:

Jag har haft njursten många gånger, men ändå kan jag bli osäker i bland. Då testar jag med en urinsticka. Är det njursten, så brukar det visa på blod i urinen. Ett annat tecken är en pulserande skärande smärta ner mot urinröret.

Jag går sällan till doktorn för njursten, för ofta så släpper stenen innan jag hinner dit. Du får helt enkelt bedöma hur sjuk du är. Minsta lilla feber, så bör du träffa läkaren. Då kan det ha blivit en infektion runt stenen. Dessutom kan stenen irritera så att du får en urinvägsinfektion och behöver medicin.

Aha okej, kanske ska köpa såna då. Jag tror i så fall jag får som anfall, för då mår jag riktigt dåligt som sagt och kan inte röra mig utan ligger helt kallsvettig i sängen.. men det går ju över men jag vet inte om det kan bli värre och värre, eftersom det hänt 2 gånger redan iår men det är över efter 1-3 timmar. 
  • Anonym (Ontont)

Min kille hade njurstensanfall och han hade fruktansvärt ont i ryggen, först trodde vi det var ryggskott, liksom bara small till och blev värre och värre. Han låg på alla fyra och ojade sig, aldrig sett honom så. Han var likblek, mådde illa. Han berättade också om en skärande känsla i urinröret när han kissade. 

Smärtan i ryggen höll på en timme typ, sen avtog det och efteråt kändes det konstigt när han kissade. Han träffade läkare efter en vecka med röntgen och allmän check som sa att han antagligen missade ut stenen där när det skar till. Men det var riktigt jävligt

• Anonym (Ontont)

*kissade ut stenen

Svar på tråden Någon som haft njursten?