• ElissaLevin

    För tidigt att börja fsk vid 1?

    har jätte ångest över att min lilla måste börja förskola i augusti då han kommer vara 13 månader ! Det känns alldeles för tidigt ! Men mina mamma dagar tar slut då och dessutom är chansen liten att han kommer in på samma förskola som storebror ifall man söker till oktober november månad ( hade kunnat ta a kassa fram tills dess så ja i nu läget inte har fast jobb men som sagt då är nog chansen liten att han ens skulle komma in då så augusti är nog lättast att komma in. vi behöver komma på fötterna igen ekonomiskt så de är nog bra att både jag o min man jobbar efter sommaren. Men de enda jag vill ha svar på från er föräldrar som har barn som börjat så tidigt , tycker ni de gick bra ? Ja tänker han kanske inte ens kan gå då , äta ordentligt med bestick osv hur ska dom på förskolan ha tid o mata alla barn samt som inte kan äta tillexe? är dom inte o han inte kan gå kanske dom bara låter han sitta där på marken o typ äta skit från marken o sen kanske dom inte har koll? Ja vet att allt detta låter larvigt men som mamma tänker  man på allt detta ! Tacksam för svar och inga andra svar om vrf jag tänker si eller så osv ..tack ! 

  • Svar på tråden För tidigt att börja fsk vid 1?
  • JodiBabe

    Hej,
    Du kan låta honom börja men gå några få timmar per dag. Så länge du betalar för platsen.

    Alternativt köra fulingen, tacka ja till platsen, börja, men sen säga att barnet är för litet och vänta ett par månader. du får väl gå utan inkomst.

    men är alltså alla dagar använda för barnet? hur går det till efter ett år bara?

  • JodiBabe
    JodiBabe skrev 2023-02-07 07:24:25 följande:

    Alternativt köra fulingen, tacka ja till platsen, börja, men sen säga att barnet är för litet och vänta ett par månader. du får väl gå utan inkomst.


    och alltså ändå betala för platsen
  • Ellie
    JodiBabe skrev 2023-02-07 07:24:25 följande:

    Hej,
    Du kan låta honom börja men gå några få timmar per dag. Så länge du betalar för platsen.

    Alternativt köra fulingen, tacka ja till platsen, börja, men sen säga att barnet är för litet och vänta ett par månader. du får väl gå utan inkomst.

    men är alltså alla dagar använda för barnet? hur går det till efter ett år bara?


    Våra SGI-dagar var också slut efter 1 år, och på de andra kan man inte leva (min man hade 0 kr i inkomst).

    Vår dotter föddes i början av juni och startade förskola i augusti året därpå. Det gick jättebra. Vi hade tur med en bra förskola. Äta gjorde hon med både fingrar och bestick, men lärde sig snabbt. Hon kunde gå då, men personalen är ju van vid små barn.

    Skola in i augusti, gå de 15 timmarna som är normala vid a-kassa och var hemma 1-2 månader till så mycket som möjligt är mitt råd, alt börja jobba 50% om möjligt.
    Heltid kommer också gå bra för barnet,  men blir ju jobbigare.
  • Citronella

    När ska pappan vara föräldraledig? Kan han inte ta ut sin ledighet nu så kan barnet börja några månader senare. 

  • Suzzu

    Hej ts.
    Jag skolade in min dotter som var knappt 13 månader i höstas. Jag var precis som du väldig orolig då hon kunde knappt gå och kröp runt under inskolningen. Hon åt mest med händerna och ibland med bestick hemma. Det var tuff första gångerna när jag lämnade lillan då hon grät efter mig.

    Men det gick över efter några minuter och hon nu grät hon knappt utan vinka hejdå. Jag har bara positiva saker säga till efter lillan börjat på förskola. Hon har utvecklats otroligt mycket.

  • Marie7

    Har du inget val så har du inte. Skulle dock inte rekommendera att börja vid 1 år. Har skolat in flera ettåringar. En del kan inte gå, inte äta själv etc. Mata hinner man. Om man är en pedagog som har koll och hjärta. De flesta kan äta själva när de börjar om det så är med sked eller händerna. De får i sig hursom. Soppa är svårt dock. Det är ett väldigt passande när man har just fyllda ett åringar i gruppen. De som inte kan gå sätts ofta i vagn då man inte orkar bära runt på de. Ibland får de krypa runt varav det blir mindre koll på barnet. Tack o lov är det bara någon enstaka som börjar som inte kan gå. Många föräldrar väljer att vänta så att barnet just lärt sig gå innan den börjar. Sen med tanke på överfyllda barngrupper på de flesta förskolor gäller det att ha is i magen som förälder. Din ett åring ska tampas med kanske 15 andra små om uppmärksamhet från i bästa fall tre pedagoger.  

  • Mimosa86

    Beror helt på barnet. Vår mindsta började vid 14 månader- det var för tidigt. Det äldre syskonet hade dock klarat det galant men för lillan fick vi backa.

  • cosinus

    vi tog platsen från aug men lyckades förhala inskolningen till mitten av okt då hon var 15 månader.

    Det gick bra och hon hade det ok fram till jul. Men hon existerade ju bara. Efter jul när hon var 18 månader så såg man stor skillnad. Så sökte hon upp leksaker och hade en plan själv med sin vistelse. 


    var tvungen att söka plats från hösten för att få samma förskola som syskonen. Efter inskolningen gick hon sen fyra dagar i veckan med lediga onsdagar för att få en mjukstart. 

  • MeSaga

    Har man inget val så har man inte. Vet ångesten och hur jobbigt det känns att lämna ifrån sig sina små så tidigt. 

    Mina äldsta började när de var 13 mån just pga att jag fick lägsta ersättningen, så dagarna tog slut fort. Det gick bra för dem, blev en del långa dagar emellanåt, men vi pusslade så gott det gick för att minsta antal timmar. 

    Som någon sagt så utvecklades de i rasande fart efter de börjat där. Lite gråt första månaden vid lämning, men sen gick det bättre. Jättebra förskola också med personal som verkligen var underbara. 

    Inte optimalt, men det gick bra för dem.

  • EmelieE1996
    JodiBabe skrev 2023-02-07 07:24:25 följande:

    Hej,
    Du kan låta honom börja men gå några få timmar per dag. Så länge du betalar för platsen.

    Alternativt köra fulingen, tacka ja till platsen, börja, men sen säga att barnet är för litet och vänta ett par månader. du får väl gå utan inkomst.

    men är alltså alla dagar använda för barnet? hur går det till efter ett år bara?


    Det är rent av idiotiskt att göra så, så gör man bara inte om man är en vettig vuxen människa. Sluta föreslå sådana dumheter. Det finns faktiskt de barn som verkligen behöver en plats och att då en förälder håller en plats fastän barnet inte går på förskolan är så egoistiskt
Svar på tråden För tidigt att börja fsk vid 1?