• Anonym (orolig mamma)

Orosanmälan skolfrånvaro

Hej!

Är det någon som fått sina barn orosanmälda för att skolfrånvaron varit hög? Finns det i så fall någon slags standard för vilka nivåer vi pratar om?

Har ett barn som har mycket hög frånvaro. Bortåt 50%.

Barnet trivs inte i skolan. Orsaker är bland annat mobbning/utfrysning. Barnet har även svårt att hänga med i undervisningen. Vi har varit i kontakt med skolan tidigare om det här, men egentligen har inte så mycket hänt. Det har fortsatt kort sagt. 

Funderar på om det kan finnas risk för att skolan orosanmäler till socialen. Visserligen kanske lite konstigt eftersom orsakerna till den höga skolfrånvaron borde vara välkända för alla. Det jag är lite orolig för är om det kan tolkas som att det är jag som förälder som håller barnet hemma med vett och vilja eller inte gör tillräckligt för att barnet ska komma till skolan. Att man så att säga skuldbeläggs som förälder för saker som är svåra att rå på. 

• Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro
  • Anonym (Frånvaro)

Jag tycker du fokuserar alldeles för mycket på en eventuell orosanmälan och potentiellt negativa konsekvenser av detta. Huruvida skolan gör en orosanmälan eller inte är inget du kan påverka och du har redan bestämt dig att det kommer bli negativa konsekvenser för dig och din familj om det nu sker en orosanmälan.
    Försök istället fokusera på vad ni kan göra för att ändra på detta. Byta skola, plugga mer med dottern själv, klarar hon skolan annars? Är det enbart frånvaron som är problemet? 

Kan ju säga att jag själv hade över 30% frånvaro i 8an och halva 9an men mina föräldrar blev aldrig ens kontaktade (detta var länge sedan dock) och jag gissar det var för att jag skötte skolan bra ändå. Jag gick ut med högsta betyg i alla ämnen och sedan på gymnasiet hade jag 100% närvaro under tre år. 

Byta skola tycker jag är rätt steg fram, din dotter ska inte behöva möta sina mobbare varje dag. Klarar hon av att sköta skolarbetet på egen hand så kan ni försöka komma överens om något hon faktiskt kan leva upp till.  (Min erfarenhet är dock att de allra flesta tonåringar Inte är disciplinerade nog att sköta skolan på egen hand och att de behöver stöd av både lärare och föräldrar och struktur som man bara får om man faktiskt går till skolan)

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Saffran2337 skrev 2023-02-18 09:53:20 följande:

Skolans ansvar är att se till att skolan fungerar för ditt barn. Bland annat med en tydlig åtgärdsplan för mobbingen. Annars kontakta skolinspektionen.
    byta klass? Byta skola? Var har barnet kompisar?

Min erfarenhet som lärare är att det gynnar barnet att vara i skolan. Och att om barnet inte är skolan och föräldrarna inte är tydliga med vad de gör för att få barnet till skolan så är det vår skyldighet att anmäla till socialtjänsten. Oftast ger det kraftigt ökad närvaro för barnet och en gynnsammare skolgång.

Jag vet att föräldrar tycker det är jobbigt och ibland känns det orättvist men för de allra flesta barnen ger det en bättre närvaro och en bättre skolgång efter en anmälan.

Fö många barn är problematisk skolfrånvaro en kraftig indikation på att något är fel.

Men det måste väl ändå vara skillnad på barn som inte går till skolan pga egna svårigheter och / eller slappa föräldrar, och barn som inte vill eller vågar gå till skolan för att de - kanske dagligen - utsätts för kränkningar?

"Åtgärdsplan för mobbningen" skriver du. Det låter ju fint, men sen då? Om det inte sker en förbättring?

Jag är inte själv i denna situation, men känner andra som har varit.

Det klart att det är bättre för barnet att vara i skolan, men inte till vilket pris som helst. Sen är det som sagt skillnad på mobbning och att "bara" vara utanför, men det sistnämnda kan vara nog så jobbigt.

Som förälder är det svårt att tvinga barnet till skolan, när skolan inte uppfyller sin del av avtalet. Dvs att ge barnet en trygg och någorlunda anpassad miljö. Sen är det självklart ingen långsiktig lösning att hålla barnet hemma. Vi har skolplikt av en anledning, och som jag skrev, barnet måste få undervisning.

Men jag förstår att föräldrar hamnar i en rävsax om mobbning, hot eller våld är inblandat. Man skulle aldrig tvinga vuxna till en sådan arbetsplats...
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-18 11:07:40 följande:
    Vad brukar socialen sätta in för typ av åtgärder som minskar skolfrånvaron? 

Har lite svårt att se hur de ska kunna påverka något så känner mig lite nyfiken kring det.
    En kompis barn hade periodvis hög frånvaro pga bland annat mobbning.
    Föräldrarna hade dialog med skolan, som lovade och lovade men inte mycket hände. 

Trots skolplikten och trots att det pågick i flera år (till och från), såg familjen aldrig röken av någon orosanmälan till Socialtjänsten.

Min gissning är att skolan inte ville blanda in Soc. De visste att Soc antagligen inte skulle hitta något fel hos föräldrarna eller i barnets hem, utan säga samma sak som föräldrarna gjorde hundratals gånger: NI måste lösa detta, eftersom det är skolan (och huvudsakligen andra elever) som är problemet, inte det utsatta barnet.

Kanske blir det så för dig också? Om problemet är skolmiljön och inte hemmet, och skolan vet om det, kommer de inte att blanda in Soc om de inte måste.

I min kompis fall blev det bättre när barnet bytte skola.
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-02-18 08:59:55 följande:
    Sen är det ju också så att barn som blir hemmasittare av andra skäl än mobbning, ofta har andra problem, t ex npf-relaterade. Då är det svårt att "komma igen" senare. I värsta fall blir hela livet en kamp och det är svårt att komma ut på arbetsmarknaden, inte bara för att man satt hemma i högstadiet, utan pga mer långvariga svårigheter.

De som egentligen inte har problem i skolan eller bara behöver lite stöd, men vantrivs för att de är mobbade eller utanför, har naturligtvis lättare att komma igen när (om) skolmiljön blir bättre för dem, vilket som sagt är skolans skyldighet att ta tag i.

Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen kommer till skolan, men det är skolans ansvar att se till att skolmiljön är dräglig och anpassad för de elever som behöver det. Ett ansvar skolorna tyvärr inte alltid tar eller förmår leva upp till pga resursbrist, lärarbrist och annat.
    Jo, jag jobbar också med en del hemmasittare och det är ofta såna som inte verkligen blir mobbade, utan som är väldigt känsliga. Och då kan det bästa vara att ha dem i en mindre grupp eller på något sätt skyddade och att förbereda dem långsamt på att  vara tillsammans igen med andra lite längre fram. 

Ibland funkar det plötsligt igen. De har mognat och är inte längre så rädda av sig. Oftast till gymnasiet då.
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-02-18 08:59:55 följande:
    Sen är det ju också så att barn som blir hemmasittare av andra skäl än mobbning, ofta har andra problem, t ex npf-relaterade. Då är det svårt att "komma igen" senare. I värsta fall blir hela livet en kamp och det är svårt att komma ut på arbetsmarknaden, inte bara för att man satt hemma i högstadiet, utan pga mer långvariga svårigheter.

De som egentligen inte har problem i skolan eller bara behöver lite stöd, men vantrivs för att de är mobbade eller utanför, har naturligtvis lättare att komma igen när (om) skolmiljön blir bättre för dem, vilket som sagt är skolans skyldighet att ta tag i.

Det är föräldrarnas ansvar att se till att barnen kommer till skolan, men det är skolans ansvar att se till att skolmiljön är dräglig och anpassad för de elever som behöver det. Ett ansvar skolorna tyvärr inte alltid tar eller förmår leva upp till pga resursbrist, lärarbrist och annat.
    Jo, jag jobbar också med en del hemmasittare och det är ofta såna som inte verkligen blir mobbade, utan som är väldigt känsliga. Och då kan det bästa vara att ha dem i en mindre grupp eller på något sätt skyddade och att förbereda dem långsamt på att  vara tillsammans igen med andra lite längre fram. 

Ibland funkar det plötsligt igen. De har mognat och är inte längre så rädda av sig. Oftast till gymnasiet då.
  • Anonym (orolig mamma)

Det kommer bli skolbyte. Om det blir bättre återstår att se, men det borde i vart fall inte bli värre.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym (Frånvaro) skrev 2023-02-18 12:59:27 följande:

Jag tycker du fokuserar alldeles för mycket på en eventuell orosanmälan och potentiellt negativa konsekvenser av detta. Huruvida skolan gör en orosanmälan eller inte är inget du kan påverka och du har redan bestämt dig att det kommer bli negativa konsekvenser för dig och din familj om det nu sker en orosanmälan.
    Försök istället fokusera på vad ni kan göra för att ändra på detta. Byta skola, plugga mer med dottern själv, klarar hon skolan annars? Är det enbart frånvaron som är problemet? 

Kan ju säga att jag själv hade över 30% frånvaro i 8an och halva 9an men mina föräldrar blev aldrig ens kontaktade (detta var länge sedan dock) och jag gissar det var för att jag skötte skolan bra ändå. Jag gick ut med högsta betyg i alla ämnen och sedan på gymnasiet hade jag 100% närvaro under tre år. 

Byta skola tycker jag är rätt steg fram, din dotter ska inte behöva möta sina mobbare varje dag. Klarar hon av att sköta skolarbetet på egen hand så kan ni försöka komma överens om något hon faktiskt kan leva upp till.  (Min erfarenhet är dock att de allra flesta tonåringar Inte är disciplinerade nog att sköta skolan på egen hand och att de behöver stöd av både lärare och föräldrar och struktur som man bara får om man faktiskt går till skolan)

Ja,anmäler de så anmäler de. Skit samma egentligen. Nu blir det skolbyte så vi får hoppas det blir bättre där. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-18 22:24:39 följande:
    Det kommer bli skolbyte. Om det blir bättre återstår att se, men det borde i vart fall inte bli värre.
    Håller tummarna att det blir bättre.
  • Anonym ((X))

Byt klass/skola OMGÅENDE, försök inte att få skolan att förstå. Våra erfarenheter är mycket dåliga och har kämpat i flera år med detta och förstört vår hälsa.
    Har fått kopiöst med orosanmälningar under åren men stått på mig. Beror också på om ditt barn kan prata för sig självt hur modigt du "får" vara. Förvänta dig inte rättvisa. Försök lösa allt själv, be inte om hjälp om det går. Soc tänker inte som vanligt folk på jorden tyvärr och är mycket inkompetenta, förstår sig inte på något.

• Anonym (orolig mamma)
    Anonym ((X)) skrev 2023-02-19 00:03:56 följande:

Byt klass/skola OMGÅENDE, försök inte att få skolan att förstå. Våra erfarenheter är mycket dåliga och har kämpat i flera år med detta och förstört vår hälsa.
    Har fått kopiöst med orosanmälningar under åren men stått på mig. Beror också på om ditt barn kan prata för sig självt hur modigt du "får" vara. Förvänta dig inte rättvisa. Försök lösa allt själv, be inte om hjälp om det går. Soc tänker inte som vanligt folk på jorden tyvärr och är mycket inkompetenta, förstår sig inte på något.

Tack för råden. Jag tror du har helt rätt. Det finns ingen annan än vi som kan fixa det här. Skulle soc bli indraget förväntar jag mig bara en massa jobbiga möten som ändå inte leder någon vart. Känns inte som vi har vare sig tid eller energi för något sådant. Även om jag inte direkt fruktar en orosanmälan skulle jag tycka att det vore jäkligt jobbigt. Något som bara äter energi. Jag vet ju att de inte har något som helst de kan göra för att få dottern till skolan. 
  • LFF
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-19 01:14:37 följande:
    Tack för råden. Jag tror du har helt rätt. Det finns ingen annan än vi som kan fixa det här. Skulle soc bli indraget förväntar jag mig bara en massa jobbiga möten som ändå inte leder någon vart. Känns inte som vi har vare sig tid eller energi för något sådant. Även om jag inte direkt fruktar en orosanmälan skulle jag tycka att det vore jäkligt jobbigt. Något som bara äter energi. Jag vet ju att de inte har något som helst de kan göra för att få dottern till skolan. 
    Nej, de kan inte tvinga dottern till skolan men de kan hjälpa er att sätta press på skolan så de gör sitt jobb och dottern får den undervisning hon har rätt till.
  • Anonym (orolig mamma)
    LFF skrev 2023-02-19 07:50:01 följande:
    Nej, de kan inte tvinga dottern till skolan men de kan hjälpa er att sätta press på skolan så de gör sitt jobb och dottern får den undervisning hon har rätt till.
    Nej. Det kan de inte. De utreder bara hemsituationen.
  • Anonym (....)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2023-02-19 09:38:19 följande:
    Nej. Det kan de inte. De utreder bara hemsituationen.
    Jo, de kan de göra. Och nej, det utreder inte bara hemsituationen. 
  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (....) skrev 2023-02-19 11:15:34 följande:
    Jo, de kan de göra. Och nej, det utreder inte bara hemsituationen. 
    I den här kommunen är det i vart fall så. Jag ringde och pratade med dem. De har tydligen så mycket att göra. Är man inte nöjd med det skolan gör får man vända sig till Skolinspektionen. 
Svar på tråden Orosanmälan skolfrånvaro