• majumea

Får en sjuttonåring bestämma själv?

Hej!

Min sjuttonåring vill gå från varannan-vecka till att bo heltid hos mig. En otroligt stor förändring både för mig, min sambo och hennes pappa och sambo.

Ska man lägga sitt liv åt sidan för att tillgodose hens önskemål?

• Svar på tråden Får en sjuttonåring bestämma själv?
  • Anonym (Jenny)

Jag valde att bo hos min mamma på heltid när jag var 11.  ofattbart att ens ifrågasätta en 17årings önskan 

• Tukt
    majumea skrev 2023-02-07 20:04:00 följande:

Men vilka påhopp man får?

Jag menar: pappan får inte bo med hen längre, jättestor omställning 
    Jag tycker inte det är nåt större problem egentligen men min sambo kommer flytta, han flyttade in på premisserna: 50/50. Risken att mitt förhållande tar slut alltså. 

Men visst, i hjärtat känns det ändå rätt att hen bestämmer. 

Hen är less på att leva i kappsäck och trivs bäst hos mig, det är anledningen. 

Kan känna att "trivs" är en ganska vag grund för beslut. Vad bygger egentligen detta "trivs" på?
    Det är i mitt tycke lite skillnad på att någon trivs på ena stället, för att det är märkbart närmare till skola, kompisar, träning. jämfört med trivs för det finns en nyare xbox och man har större rum.
    Är också skillnad om det är för att man inte fungerar så bra med den ena föräldern, eller dennes sambo, och på att det går att ha fest hemma i bland på helgerna.
    Detta är såklart bara exempel på orsaker som alla kan uttryckas som "trivsel". Men kan vara precis vad som helst.
    Så tycker ni kanske bör fundera på vad det där "trivs" egentligen är. 
    Kanske är det också läge att titta på en kommande flytt hemifrån också. Vilket kan vara en parameter i diskussionen.
  • Pope Joan II

Det är vanligt att barn i sena tonåren vill bo mer eller enbart hos den ena föräldern. Det är - tack och lov - ovanligt att föräldrar ser en sådan naturlig sak som att man måste lägga sitt eget liv åt sidan. 

• Anonym (Man51)

Vår 17 åring bor här hemma jämt 
    han klarar sig alldeles utmärkt 
    lagar mat , går i skolan , har sitt eget liv mer eller mindre ?.
    han behöver ingen barnpassning 
    är det pengar det sitter i för dig ?  

• Anonym (Öh)

Vad är problemet för din sambo, kommer han inte överens med ditt barn?
    en 17 åring klarar sig rätt bra själv med det mesta så förstår inte vad som är det stora problemet. Klart hon ska få bestämma mer själv, men bästa hade ju varit om hon åtminstone spenderade varannan helg med pappan, både för hans skull och för att du och din sambo ska få lite egentid ensamma hemma.

• Anonym

Lägga sitt liv åt sidan?
    Ja för vi som fortfarande är gifta har barnen på barnhem varannan vecka...

• Anonym (Vanja)

Jag tycker inte det är nåt större problem egentligen men min sambo kommer flytta, han flyttade in på premisserna: 50/50.  

Ja, det är nog faktiskt pappan som är förloraren i detta. Kanske kan dottern ändå åka dit varannan helg någon dag/helg för att de ska ha lite regelbundenhet så länge hon går i gymnasiet? 

Men annars tycker jag nog snarare du har problem med din sambo. Kan han inte tänka sig bo kvar (det lär ju inte handla om så många år om din dotter är 17 år, ) tills hon flyttar hemifrån så lär han väl inte vara så mycket att hänga i julgranen?

Dessutom i den åldern så är hemmet ofta en plats man passerar. Jag hade två idrotter som tog min tid plus plugg. Andra umgås med vänner på café och hemma hos varandra. Jag tänker att din sambo har en konstig inställning. Livet kan ju förändras. 

Hon får bestämma själv och fått göra det i många år. Härligt att hon äntligen sätter ner foten! 
  • Anonym (Förstår)

Jag förstår vad du menar. Folk som har sina egna barn hela tiden fattar inte att det är en skillnad att bo heltid eller halvtid med andras barn. Jag har egna på halvtid och sedan har vi gemensamma barn. Jag tror inte min sambo skulle hoppa i taket av glädje om mina bestämde sig för att bo här heltid. Det är nog väldigt många som känner på det viset bara att det inte är politiskt korrekt att ge uttryck för den känslan. 

• Drottningen1970
    Anonym (Förstår) skrev 2023-02-07 23:06:11 följande:

Jag förstår vad du menar. Folk som har sina egna barn hela tiden fattar inte att det är en skillnad att bo heltid eller halvtid med andras barn. Jag har egna på halvtid och sedan har vi gemensamma barn. Jag tror inte min sambo skulle hoppa i taket av glädje om mina bestämde sig för att bo här heltid. Det är nog väldigt många som känner på det viset bara att det inte är politiskt korrekt att ge uttryck för den känslan. 

Det är väl en annan sak att inte hoppa av glädje för att få bo heltid med nån annans barn. Här talar TS om sitt eget barn. De flesta normalfungerande föräldrar ser sitt barns närvaro som något eftersträvansvärt.
  • Anonym (nja)

Fantastiskt att få möjlighet att ha sitt barn på heltid, förstår inte hur det kan vara ett problem? Problemet är isf sambon, accepterar han inte dina barn så är det nog läge oavsett att öppna dörren och låta honom gå. Man är förälder 100% hela tiden om man valt att skaffa barn, oavsett om dem bor växelvis.. Det är som en konstant jour.. Det är något som en partner måste inse också. 

• Pope Joan II

Jag tycker inte det är nåt större problem egentligen men min sambo kommer flytta, han flyttade in på premisserna: 50/50. Risken att mitt förhållande tar slut alltså. 

Hur kommer det sig att du gick med på en sådan extremt underlig uppgörelse? 
  • LFF

Nej, självklart är det en stor omställning för pappan att inte bo med sitt barn längre men kontakten dem emellan får de ju lösa på annat vis. Man kan skicka meddelanden, ringa, videosamtal etc. Modern teknik är en underbar uppfattning.

Dock undrar jag ju vad din sambo och dottern har för relation och hur du kunnat gå med på att det ska vara 50/50-delning eller så lämnar han. För mig, som både barn till separerade föräldrar och förälder själv känns detta totalt orimligt. 
  • Ess
    Anonym (Förstår) skrev 2023-02-07 23:06:11 följande:

Jag hade också valt att flytta om det varit aktuellt (när det begav sig) att särkullarna skulle bo mer än vh.
  • Anonym (Hur?)

På vilket sätt läggs ditt liv pt sidan för att ett nästan vuxet barn bor i ditt hem oftare än varannan vecka? Hen är väl stor nog att fixa mat/tvätt/transport och annat så gott som på egen hand och behöver ju knappast passning. 

• Anonym (gg)

Jag tycker din sambo är problemet då faktiskt. Varför resonerar sambon så?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

En 17-åring sköter väl sig själv, samt kommer och går? Samt lär snart flytta hemifrån ändå.

Varför vill hon inte bo hos pappan längre? Kan tänka mig att hon vill slippa ?hattandet? fram och tillbaka, men hoppas att hon träffar sin pappa ibland ändå.

Som sagt, de flesta äldre tonåringar lever väl sina egna liv. Varför tycker din sambo att hon är i vägen? Konstigt villkor att ställa. Men flyttar han kan du ju inte göra mycket åt det. Ens barn går först när det gäller sånt här. Många föräldrar har barnen på heltid. Inget konstigt med det, och hon är inte ens ett barn längre. 

Nej, barn ska inte få bestämma allt, men här handlar det om boende, inte att få allt serverat. Att ens se det som att man måste lägga sitt liv åt sidan för att man har sitt nästan vuxna barn boende hos sig på heltid, är lite märkligt, tycker du inte? Det är väl det många i tråden reagerar på. 

• FuckGoggleAskMe

Vad ska du säga till dottern? 
    Om du bor här på heltid kommer det att kännas som om mitt liv läggs åt sidan. XX kommer att sluta tycka om mig och dra, för han står inte ut med att se dig så ofta. Han tycker bara om mig om du inte är här. Jag vill inte heller ha dig här så ofta.  

Svar på tråden Får en sjuttonåring bestämma själv?