• Anonym (Ledsen)

    Visar inget intresse för graviditet

    Jag o min sambo väntat bort flesta barn. Det var planerat o båda ville. Han blev väldigt glad när vi blev gravida. Men han har totalt noll intresse just nu. Han är med på besöken o ultraljud, det vill han men annars inget könns det som. Han har noll intresse i att köpa kläder, saker o andra grejer som måste ordnas som försäkring mm. Hade det inte vart för min mamma hade jag fått göra allt detta på egen hand. Min mamma är otroligt delaktig o visar intresse. Det är hon o jag som vart o köpt alla kläder, även vi som ska iväg o köpa alla grejer. Hade det inte vart för henne hade jag känt mig väldigt ensam. Det är han som inre vill följa med o köpa. Han läser ingen bok trots att barnmorskan gav oss. Värsta är att min mamma med börjat märka detta. Hade det inte vart för mig så hade vi vid förlossningen inte haft en enda sak till bebisen. när jag bad gonom gå in i en affär för han hade vägarna förbi o kolla barnvagn kunde han, men sen ändrade han sig o sa att det är bättre jag gör det. 


    någon mer som könner igen sig o om det ändras när barnet kommer?

    jag Har t.o.m. slutat informera när jag känt första sparkarna o grejer för han bryr sig knappt. 

  • Svar på tråden Visar inget intresse för graviditet
  • elmadumle

    Problemet är att han inte köper kläder och annat till bebisen och du kan inte göra det själv utan måste ha med mamma?
    Vi har fyra nu vuxna barn och mannen har inte köpt ett enda klädesplagg, vagn var han med och tittade på men; "välj du, det är ju du som är hemma med bebisen och kommer använda den mest, du ska trivas med den".  
    Vilket jag varit glad över;) den enda synpunkten han hade gällande kläder när vi fick en pojke efter tre flickor: snälla, sätt inte på honom några rosa kläder;)

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Malin) skrev 2023-02-08 10:59:21 följande:

    Men ta det lugnt?vilken blivande pappa tycker det är fantastiskt roligt att gå runt och titta och köpa bebiskläder?! Min sambo har knappt satt sin fot på barnavdelningen, och flickan är tre år idag. Jag har själv fixat rubbet, med kläder, försäkring, och allt annat. Han älskar henne ändå och leker med henne och busar på kvällen. 
    Tror du kan fixa mycket själv, speciellt med hjälp av din mamma. Lycka till, tror det kommer bli jättebra


    Men bör jag betala för alla saker bara för att jag köpt allt eller kan jag kräva att han får betala för hälften? För just nu har jag köpt vagn o bilstol o grejer o betalat sjölv, vi ska iväg o köpa alla andra grejer vilket jag räknar gå på runt 6000 kr o han Verksr tro jag ska betala bara för att det är jag som köper det. Eller är jag snål som hade tänkt kräva han på betalning sedan? 
  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-02-10 10:55:53 följande:
    Men bör jag betala för alla saker bara för att jag köpt allt eller kan jag kräva att han får betala för hälften? För just nu har jag köpt vagn o bilstol o grejer o betalat sjölv, vi ska iväg o köpa alla andra grejer vilket jag räknar gå på runt 6000 kr o han Verksr tro jag ska betala bara för att det är jag som köper det. Eller är jag snål som hade tänkt kräva han på betalning sedan? 
    Självklart ska ni betala för ert barn gemensamt. Likaså inkomstförlust osv. (Däremot låter 6000+vagn+bilstol supermycket?).

    Hur mycket har ni pratat om detta? Dels ansvarsfördelning och ekonomi, dels att du vill att han ska vara med och handla? Eller tror han att du och din mamma har kvalitetstid och du uppskattar uppdelningen? Det verkar ju vara rätt tidigt i graviditeten om det precis börjat sparka? 
  • Anonym (Ledsen)
    Jemp skrev 2023-02-10 13:28:29 följande:
    Självklart ska ni betala för ert barn gemensamt. Likaså inkomstförlust osv. (Däremot låter 6000+vagn+bilstol supermycket?).

    Hur mycket har ni pratat om detta? Dels ansvarsfördelning och ekonomi, dels att du vill att han ska vara med och handla? Eller tror han att du och din mamma har kvalitetstid och du uppskattar uppdelningen? Det verkar ju vara rätt tidigt i graviditeten om det precis börjat sparka? 

    Det är ju bara på ett ungefär, fast det är ju tex säng, madrass, täcke, lakan, kläder, bärsele, teremometer, skötbord, ja egentligen allt som behövs till en bebis så så  dyrt Tycler jag inte 6000 är för det? 


    det är i mitten av graviditeten så inte så jätte tidigt. Jag tror inte han tänkt han ska betala mer när jag är hemma. Jag har lagt fram förslag på att vi ska åka men han tycker att jag o min mamma gör det bättre. 


    jag frpgade va vi hade för budget o då ville han plötsligt inte jag o min mamma skulle åka o handla 

  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-02-10 13:41:26 följande:

    Det är ju bara på ett ungefär, fast det är ju tex säng, madrass, täcke, lakan, kläder, bärsele, teremometer, skötbord, ja egentligen allt som behövs till en bebis så så  dyrt Tycler jag inte 6000 är för det? 


    det är i mitten av graviditeten så inte så jätte tidigt. Jag tror inte han tänkt han ska betala mer när jag är hemma. Jag har lagt fram förslag på att vi ska åka men han tycker att jag o min mamma gör det bättre. 


    jag frpgade va vi hade för budget o då ville han plötsligt inte jag o min mamma skulle åka o handla 


    Alltså sånt som ekonomi måste ni ju diskutera. Och vem som är ledig när och hur länge. 

    Tja, vi handlade nog för runt 6000 totalt (dvs inkl vagn osv) inför vårt första barn. En del begagnat förstås.
  • Anonym (Ledsen)
    Jemp skrev 2023-02-10 13:52:28 följande:
    Alltså sånt som ekonomi måste ni ju diskutera. Och vem som är ledig när och hur länge. 

    Tja, vi handlade nog för runt 6000 totalt (dvs inkl vagn osv) inför vårt första barn. En del begagnat förstås.
    Men bara vagnen kostar ju runt 10 000 om man inte köper en skit vagn dvs. 
  • Anonym (Vad menar du?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-02-10 13:57:17 följande:
    Men bara vagnen kostar ju runt 10 000 om man inte köper en skit vagn dvs. 
    Tror du har lite konstig koll på det hela. Finns gott om bra och säkra barnvagnar under 10 000 kr att välja mellan. Det är dock helt upp till dig att välja vilken barnvagn som passar och vad du vill spendera. 

    Sätt dig ner med din sambo, berätta att ni självklart delar på kostnaderna för allt. Det ska man egentligen inte behöva göra men det verkar som om det kan vara en bra idé baserat på det du skriver. 

    Prata med honom är egentligen det enda som kan lösa det här. Även fast det för de flesta män är en period som kan vara kanske svår. Blir lätt att allt handlar om barnet och det är svårt att få samma anknytning till barnet i magen som mamman. 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-02-10 10:55:53 följande:
    Men bör jag betala för alla saker bara för att jag köpt allt eller kan jag kräva att han får betala för hälften? För just nu har jag köpt vagn o bilstol o grejer o betalat sjölv, vi ska iväg o köpa alla andra grejer vilket jag räknar gå på runt 6000 kr o han Verksr tro jag ska betala bara för att det är jag som köper det. Eller är jag snål som hade tänkt kräva han på betalning sedan? 
    TS, det bara skriker röda varningslampor kring detta.
    Självklart ska ni dela lika på alla kostnader ni har för barnet!
    Eller är det ditt och din mammas barn och han är bara en inneboende? 

    Ni diskuterar vad som behöver införskaffas och ni båda tittar efter vad som finns, kvalité och priser. Så köper ni. 
    Vill den ena ha en väldigt dyr vagn och den andra en billig så får båda kompromissa. 

    Det låter som att han försöker att komma undan alla kostnader genom att inte bry sig och låtsas som att han inte förstår att saker måste köpas. 

    När du är föräldraledig så betalar han mer hemma. Likadant sen när han är föräldraledig och du jobbar. 
    Det tar på ekonomin att få barn och det är inte bara du som ska drabbas medan han seglar oberörd igenom allt. 

    Kan ni prata med varandra? Om inte, så måste ni börja nu. Stå på dig TS. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Linn) skrev 2023-02-10 16:39:27 följande:
    TS, det bara skriker röda varningslampor kring detta.
    Självklart ska ni dela lika på alla kostnader ni har för barnet!
    Eller är det ditt och din mammas barn och han är bara en inneboende? 

    Ni diskuterar vad som behöver införskaffas och ni båda tittar efter vad som finns, kvalité och priser. Så köper ni. 
    Vill den ena ha en väldigt dyr vagn och den andra en billig så får båda kompromissa. 

    Det låter som att han försöker att komma undan alla kostnader genom att inte bry sig och låtsas som att han inte förstår att saker måste köpas. 

    När du är föräldraledig så betalar han mer hemma. Likadant sen när han är föräldraledig och du jobbar. 
    Det tar på ekonomin att få barn och det är inte bara du som ska drabbas medan han seglar oberörd igenom allt. 

    Kan ni prata med varandra? Om inte, så måste ni börja nu. Stå på dig TS. 
    Ja vi kan prata med varandra men jg kan tycka att just ekonomi är jobbigt. Tex föreslog jag att vi skulle ha ett gemensamt konto där gemensamma kostnader betalas o även barn saker men det tyckte inte han utan han ansåg att det jämnar  ut sig i längden. 

    angående vagn så köpte vi en för 3500 kr som var på rea vilket jag tycker är billigt. Sen tycker jag inte man ska ha allt så billigt som nöjligt så hur vissa här kan ha köpt allt för 6000 kr fattar jag inte. men jag har köpt vagnen nu o han har inte ens frågat om han ska Swischa?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-02-10 17:47:02 följande:
    Ja vi kan prata med varandra men jg kan tycka att just ekonomi är jobbigt. Tex föreslog jag att vi skulle ha ett gemensamt konto där gemensamma kostnader betalas o även barn saker men det tyckte inte han utan han ansåg att det jämnar  ut sig i längden. 

    angående vagn så köpte vi en för 3500 kr som var på rea vilket jag tycker är billigt. Sen tycker jag inte man ska ha allt så billigt som nöjligt så hur vissa här kan ha köpt allt för 6000 kr fattar jag inte. men jag har köpt vagnen nu o han har inte ens frågat om han ska Swischa?
    Ekonomi är svårt men det är bland det viktigaste att kunna diskutera i en seriös relation, särskilt när man väntar barn.

    Att inte vilja ordna upp utan säga att "det jämnar ut sig I längden" sägs ibland av generösa personer. Det sägs också av personer som gärna vill att andra ska betala för dom, som gärna smiter undan. Man märker rätt snart om personen är A eller B. Vilken av dom verkar din kille vara? 

    Angående vagn, säg bara: Har du swishat 1750 för vagnen? 
    Han kommer väl säga nej eller att han ska göra det sen.
    Då säger du: Gör det på en gång så är det gjort. 

    Prata öppet och obekymrat, som att det är helt självklart att ni delar på allt (vilket det är!) Vill inte han så är det han som får öppna munnen och säga det, och förklara varför han inte vill samt vilka alternativ han föreslår. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Linn) skrev 2023-02-10 19:25:14 följande:
    Ekonomi är svårt men det är bland det viktigaste att kunna diskutera i en seriös relation, särskilt när man väntar barn.

    Att inte vilja ordna upp utan säga att "det jämnar ut sig I längden" sägs ibland av generösa personer. Det sägs också av personer som gärna vill att andra ska betala för dom, som gärna smiter undan. Man märker rätt snart om personen är A eller B. Vilken av dom verkar din kille vara? 

    Angående vagn, säg bara: Har du swishat 1750 för vagnen? 
    Han kommer väl säga nej eller att han ska göra det sen.
    Då säger du: Gör det på en gång så är det gjort. 

    Prata öppet och obekymrat, som att det är helt självklart att ni delar på allt (vilket det är!) Vill inte han så är det han som får öppna munnen och säga det, och förklara varför han inte vill samt vilka alternativ han föreslår. 
    Håller med
  • Anonym (Ta de lugnt)

    Allt måste vara helt nytt också? Du kan inte tänka dig att kolla typ second hand eller typ köp byt sälj sidor och liknande? Allt till barn är så himla dyrt, vi köpte vagn, säng och sånt begagnat och vagnarna ( sitt och liggvagn ) har hållt för mina bägge barn och kommer göra även för de tredje, 

  • Anonym (Mia)

    Han kanske är egoistisk.Han kanske har svårt att tänka sig ett barn nu ,särskilt när han inte själv kan vara gravid.Vissa saknar ansvarskänsla tyvärr.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Linn) skrev 2023-02-10 19:25:14 följande:
    Ekonomi är svårt men det är bland det viktigaste att kunna diskutera i en seriös relation, särskilt när man väntar barn.

    Att inte vilja ordna upp utan säga att "det jämnar ut sig I längden" sägs ibland av generösa personer. Det sägs också av personer som gärna vill att andra ska betala för dom, som gärna smiter undan. Man märker rätt snart om personen är A eller B. Vilken av dom verkar din kille vara? 

    Angående vagn, säg bara: Har du swishat 1750 för vagnen? 
    Han kommer väl säga nej eller att han ska göra det sen.
    Då säger du: Gör det på en gång så är det gjort. 

    Prata öppet och obekymrat, som att det är helt självklart att ni delar på allt (vilket det är!) Vill inte han så är det han som får öppna munnen och säga det, och förklara varför han inte vill samt vilka alternativ han föreslår. 
    Här kommer en liten uppdatering. Jag skiter ärligt i det nu, jag orkar inte mer diskussioner. Utan jag betalar för allt sjölv känner jag. Vagnen vet han som sagt att jag köpt o jag tycker det vore självklart att han frågar va han ska Swischa utan att jag söger till. i veckan var vi o shoppade mycket babysaker jag o min mamma, detta Av nödvändiga saker till barnet. Han visade överhuvudtaget inget intresse av att ens se vad vi köpt, eller fråga va det kostade. jag hade förväntat mig att han sa: va ska jag Swischa? Jag började diskutera vad vi skulle ha för bilbarnstol o madrass till barnet. Visade va jag hittade. Det handlar om 1000 kr på baby bilstol samt madrass för 500 kr. Detta gillade han inte alls utan de gick hitta billigare. Jag ORKAR inte att det blir det n diskussion om exakt allt o han sjölv letar inte efter andra alternativ. o det är inte ens dyra saker det handlar om o han har bra jobb. Jag kommer stå för allt sjölv o köpa det jag vill ha. Men han kan sedan glömma att vi ska låna ut det till hans syster om hon får barn som han hels tiden påstått. 
  • Jemp
    Anonym (Ledsen) skrev 2023-02-16 07:54:35 följande:
    Här kommer en liten uppdatering. Jag skiter ärligt i det nu, jag orkar inte mer diskussioner. Utan jag betalar för allt sjölv känner jag. Vagnen vet han som sagt att jag köpt o jag tycker det vore självklart att han frågar va han ska Swischa utan att jag söger till. i veckan var vi o shoppade mycket babysaker jag o min mamma, detta Av nödvändiga saker till barnet. Han visade överhuvudtaget inget intresse av att ens se vad vi köpt, eller fråga va det kostade. jag hade förväntat mig att han sa: va ska jag Swischa? Jag började diskutera vad vi skulle ha för bilbarnstol o madrass till barnet. Visade va jag hittade. Det handlar om 1000 kr på baby bilstol samt madrass för 500 kr. Detta gillade han inte alls utan de gick hitta billigare. Jag ORKAR inte att det blir det n diskussion om exakt allt o han sjölv letar inte efter andra alternativ. o det är inte ens dyra saker det handlar om o han har bra jobb. Jag kommer stå för allt sjölv o köpa det jag vill ha. Men han kan sedan glömma att vi ska låna ut det till hans syster om hon får barn som han hels tiden påstått. 
    Ska du stå för allt i närmre 20 år för att du inte tycker du ska behöva be honom swisha? 

    Däremot, ska han betala (vilket bör vara självklart!) så måste han också få vara med och diskutera vilken prisnivå ni ska lägga er på. 
Svar på tråden Visar inget intresse för graviditet