• Idalicous

    Konsert i V36

    Hej! Jag bokade biljetter till Coldplay i sommar, innan jag blev gravid. Nu när jag räknade på det ska jag vara i v36 när det är dags för den stora dagen. 


    Har dessvärre ståplats och undrar nu hur andra har gjort eller skulle gjort. Det lät som på BM att det mest skulle vara jobbigt för kroppen eftersom man är såpass höggravid. Men tänker man kan försöka sitta ner innan konserten etc för att vila. Ska dit med ett tjejgäng på 7 st så det kan kanske bilda en ring om det e mycket folk. 

    Stora frågan är. Ska man boka av eller ska man dra iväg och ha en sista rolig helg innan bebis kommer? 

  • Svar på tråden Konsert i V36
  • Ceczev

    Jag hade nog avbokat. Dels kan bebis ta skada av ljudet. Samt att man vill ju njuta! Inte säkert man kan göra det om det blir för tungt för kroppen🥲

  • Loet

    Jag hade tyckt det varit väldigt jobbigt när jag var i vecka 36. Alla graviditeter är ju olika så någon annan kanske hade orkat. Sista graviditeten hade jag problem med svullna ben så att stå upp så länge hade inte funkat för mig. Jag hade illamående och kräkningar under hela graviditeten också. Om man är på konsert är det kanske svårt att gå iväg och spy samt att många dofter gjorde illamåendet värre. Är det många människor på samma plats så blir det mycket dofter.

    I slutet är man tung, får lätt sura uppstötningar och orkar inte så mycket. Dessutom är det svårt att få tillräckligt med sömn i slutet av graviditeten för man vaknar varje gång man försöker vända sig i sömnen samt att barnet sparkar. Som tidigare sagt alla graviditeter är olika men de sista veckorna brukar nog vara tunga för de flesta på olika sätt. Jag tror inte att du kommer vara sugen att gå på konserten när du väl är i vecka 36 men jag kan ha fel så det är svårt att råda hur just du ska göra. Jag kan bara säga att jag hade nog hoppat av vecka 36 även om jag redan bokat biljetten.

  • QueenObscene

    Det hade jag aldrig pallat i v. 36. Tror inte bebisen tar skada av det men för din egen skull. Att stå så länge bland massa folk när man är så pass långt gången låter fruktansvärt. Men, alla är ju olika. Sittplats, då hade jag lätt gjort det.

  • svansmamman

    Allt beror ju på hur man mår, rätt vad det är har bebis kommit då. Sen tänker jag det också beror på om man behöver resa för att ta sig till konserten. Jag personligen hade inte velat vara så långt hemifrån en månad innan bf, medan om det är närmre hemmet (och kanske sjukhuset) är det inte ett lika stort projekt. 


    Jag tänker såhär, bara för att man har ståplats behöver man inte stå och trängas. De bästa konserter jag varit på har varit de där vi haft ståplats, glidit in sent (dvs inte en timme innan förbandet börjar) och sedan hängt längst bak. Lätt att håll koll på hela gänget, dansa och fixa saker att äta och dricka. På så vis har du också möjlighet att sätta dig ner om du skulle behöva vila benen en stund. Så jag säger kör! Du har ju redan bokat och betalat för biljetten. Skulle du må fruktansvärt när det är dags får du väl tänka om, men annars kan det vara härligt med en kul kväll innan bebis kommer! 🥳🥰

  • svansmamman

    Tilläggas bör att jag jobbade fram till bf och stod upp och jobbade hela dagarna under graviditeten med enbart korta pauser för fika och lunch. Jag promenerade dagligen med hundarna och landade aldrig under 15000 steg per dag, jag spenderade en hel helg åt att måla bebis rum ett par veckor innan han kom osv. Jag skulle inte haft några problem att stå upp under en konsert i vecka 36, men det finns såklart de som har det jobbigare.  Men att redan nu ta ut det jobbiga i förskott är onödigt tycker jag. Du kan lika gärna klara av det galant! 

  • Fjällsockan

    Jag var på musikal 3 timmar hemifrån i v.37 och det gick bra. Bebis levde rövare i magen av (vad jag tror) ljudet och fick rätt bra med sammandragningar sen? det jag däremot var mer rädd för mot slutet var att någon skulle ramla på mig och magen så undvek alla tillfällen där det blev trångt, t.ex. kollektivtrafik. Om jag var du skulle jag skriva i någon grupp för evenemanget och se om det gick att byta till sittplats. En kraftig stöt mot magen kan i värsta fall leda till moderkaksavlossning och det vill man ju verkligen inte riskera. 

  • symer89

    Jag var på konsert 10 dagar innan bf med första barnet. hade flyttat samma dag och då hjälpte jag till med flytten. Mådde sjukt bra i kroppen första graviditeten så jag hade LÄTT gått. Eller jag hade gått oavsett 😂 jag älskar konserter och hade uppskattat upplevelsen. Man får anpassa dagen lite bara.

  • trollhona

    Jag var på konsert i samma vecka, det gick hur bra som helst. Vi hade ståplats men dock inte längst fram vid scenen

  • Mimosa86

    Jag hade avbokat.

    jag gick på bio i v37 och fick lämna lokalen för bebis sparkade på vid höga ljud så den lilla i magen uppskattade inte ljudnivån :)

    sen är man väldigt tung så nära inpå förlossningen. Kan ha foglossning och dessutom tryck på blåsan.. och att stå så länge.. nej jag hade inte fixat det.

    sen blev jag väldigt beskyddande av magen, jag hade haft fullt fokus på att placera mig så ingen skulle hoppa in i magen eller tryckt på. Det hade förstört hela upplevelsen av kvällen.

Svar på tråden Konsert i V36