• Golden90

Planerat snitt tidigare än v.39?

Hej!
    Jag väntar på en tid för mitt planerade snitt och undrar om någon fått det tidigare än v.39? Har bara fått till mig att det görs den veckan men när jag frågade om det är möjligt att få tidigare fick jag en tid för förlossningsplanering, utan egentligt svar eller förklaring. Är det standard att göra en sådan planering? Detta är mitt första planerade snitt. 

• Svar på tråden Planerat snitt tidigare än v.39?
  • Yuppyupp

Hej hej! Jag har mitt nästa planerade snitt i mars med bebis nummer 2. Hade planerat med dottern år 2014 också. De brukar lägga det i vecka 39 just för att graviditeten bör vara så fullgången som möjligt. Tror jag hade vecka 38+3 första gången. Får se vad det blir denna gång :)

• Yuppyupp

Nu såg jag att jag inte svarade på frågan riktigt. Ja. Förlossningsplanering görs alltid. Jag gjorde min i vecka 32.sen brukar man ha ytterligare ett besök på sjukhuset för prover innan själva snittdagen. 

• Golden90
    Yuppyupp skrev 2023-02-10 13:35:58 följande:

Nu såg jag att jag inte svarade på frågan riktigt. Ja. Förlossningsplanering görs alltid. Jag gjorde min i vecka 32.sen brukar man ha ytterligare ett besök på sjukhuset för prover innan själva snittdagen. 

Tack för ditt svar!
    Jag är i v.34 nu och har inte hört något om Förlossningsplanering tidigare :o
    Fick som nämnt det besöket bokat då jag frågade barnmorskan om man kunde få det tidigare. Kan det vara en regionsfråga? 
    Kände du att det var öppet för ett tidigare snitt, eller du kanske inte hade det behovet? 😌
  • Yuppyupp
    Golden90 skrev 2023-02-10 13:47:47 följande:
    Tack för ditt svar!
    Jag är i v.34 nu och har inte hört något om Förlossningsplanering tidigare :o
    Fick som nämnt det besöket bokat då jag frågade barnmorskan om man kunde få det tidigare. Kan det vara en regionsfråga? 
    Kände du att det var öppet för ett tidigare snitt, eller du kanske inte hade det behovet? 😌
    Jag tror inte du behöver oroa dig :) jag bor i Stockholm, men var förvisso på min BM ganska mycket. Jag gör planerat snitt pga förlossningsrädsla och fick min förlossningsplanering tidigt efter egna önskemål - så jag kunde slappna av och njuta av resten av graviditeten.

Det är dock endast planeringen - alltså sitta med läkare och prata. Själva snittet har jag nog aldrig funderat över att tidigarelägga. Tror bara de gör de om det finns medicinska orsaker, men kan ju vara olika beroende på sjukhus och så :)
  • annieh897

Jag hade förlossningsplanering vecka 32. Jag frågade om det gick att få snittet tidigare för att jag mådde så dåligt men fick svar att för bebisens skull görs det endast i undantagsfall. Jag blev snittad vecka 39 (38+4). 

• Golden90
    annieh897 skrev 2023-02-10 14:57:22 följande:

Jag hade förlossningsplanering vecka 32. Jag frågade om det gick att få snittet tidigare för att jag mådde så dåligt men fick svar att för bebisens skull görs det endast i undantagsfall. Jag blev snittad vecka 39 (38+4). 

Det låter ju rimligt ändå, bebisens välmående går ju först. Men förstår dig verkligen, jag är bra trött på detta nu 😩 Vad hade du för "problem", om man får fråga? 
  • Golden90

>Yuppyupp (lyckades inte citera)
    Så skönt för dig att ha fått igenom det! Har hört att det är väldigt svårt, och att man i slutändan inte alltid fått det som lovat ändå.

• annieh897
    Golden90 skrev 2023-02-12 13:01:22 följande:
    Det låter ju rimligt ändå, bebisens välmående går ju först. Men förstår dig verkligen, jag är bra trött på detta nu 😩 Vad hade du för "problem", om man får fråga? 
    Jag hade foglossning och gick med kryckor från vecka 14. Kunde knappt gå alls sista veckorna. Sen mådde jag illa hela graviditeten, så pass att jag fick ta medicin från vecka 12 tills barnet föddes. Så jag tillbringade nio månader på soffan.
  • Golden90
    annieh897 skrev 2023-02-12 13:37:35 följande:
    Jag hade foglossning och gick med kryckor från vecka 14. Kunde knappt gå alls sista veckorna. Sen mådde jag illa hela graviditeten, så pass att jag fick ta medicin från vecka 12 tills barnet föddes. Så jag tillbringade nio månader på soffan.
    Nejmen stackars dig! Och du blev ändå nekad?
    Här är jag sur för halsbränna och att inte kunna ligga på rygg 😂
  • annieh897
    Golden90 skrev 2023-02-12 14:16:33 följande:
    Nejmen stackars dig! Och du blev ändå nekad?
    Här är jag sur för halsbränna och att inte kunna ligga på rygg 😂
    "Mår du ännu sämre får du höra av dig", sa läkaren och det var liksom uppenbart på sättet han sa det att det skulle väääldigt mycket till att det skulle tidigareläggas. Så du får nog fortsätta lida, haha 😂
  • Yuppyupp

Golden90 går inte att citera igen Rynkar på näsan

det beror nog lite på vem man hamnar hos och vem man pratar med. Första gången var det många besök hos både psykolog och läkare. Det slapp jag dock den här gången (brukar vara lättare om man redan tagit sig igenom processen en gång). Jag fick det beviljat direkt och är fruktansvärt tacksam. Med det sagt är ett snitt såklart ganska omtumlande också och är ingen dans på rosor 😌 det är bara ett annat sätt att få ut sin bebis på ett sätt som några Upplever tryggare.

• Hoppas 2012

Mitt andra barn (första KS) föddes i 38+5
    Är gravid med tredje i v 34 och har planerat snitt 38+6

Svar på tråden Planerat snitt tidigare än v.39?