• Ftace

Fysiskt aktiva jobb med bra betalt

Jag har under längre tid känt avsmak av den moderna arbetslivet.
    Ja ni vet, samtidigt som man har två små barn ska man försöka göra karriär, bygga hus, träna sig i form, leva lycklig och i harmoni och balans mellan jobb, fysisk aktivitet, vila och återhämtningen.

Man lämnar på skola halv åtta, hetsar till jobbet, sitta framför två stora skärmar 9 timmar för att sedan hetsa till skolan och hämta hungriga, trötta, smutsiga barn. 

Jag hinner aldrig träna, hinner inte laga den där nyttiga maten, eller ta den där härliga promenaden.

när jag lägger barnen så är jag så trött att aj somnar oftast med de och vaknar mitt i natten av dålig sovställning och ömma leder.

Hur lever ni som har samma situation och får till det här med träning, vila, återhämtning.

Jag är tjänsteman och får bra betalt för kontorsarbetet jag utför och vill helst inte gå ner i levnadsstandard men samtidigt vill gärna göra något mer fysiskt aktivt arbete. har ni några förslag på jobb som är båda hyfsat bra betalt och är lagom fysiskt krävande?

Jag är utbildad ingenjör och tycker att jobben i sig är meningsfulla men saknar fysisk aktivitet och dagsljus.

• Svar på tråden Fysiskt aktiva jobb med bra betalt
  • PH76

Jag sa upp mig från it jobb som managementkonsult när vår första kom för ca 11 år sedan, för att slippa resorna och ha mer tid med familjen.

Idag jobbar jag hemifrån (oftast, kanske 95%). Detta gör att jag hinner träna 4-5 dagar i veckan, och laga min egen lunch och middag. Hinner också med att lämna barnen på morgonen utan problem, samtidigt så tjänar jag väldigt bra på det jag gör.

Men för mig har nyckeln till träningen varit just att kunna jobba hemifrån, kanske behöver du inte byta yrkesinriktning utan endast arbetsgivare?

• PH76
    Anonym (A123) skrev 2023-02-11 11:59:45 följande:
    Du saknar självinsikt. Du vill ha allt men (dyrt o fint hus, karriär, barn, bra hälsa osv) men klarar inte av det. Hur tror du att ett annat jobb, med mindre lön, ska fixa det?

Prioritera vad som är viktigt, karriär och fint hus, eller mindre hus och mer fritid och tid för barn, återhämtning och träning?

Du har gått i fällan, att det är karriär och status som är det som gör oss lyckliga. 
    Man kan ha både karriär och tid tillsammans med en lycklig familj.
  • Anonym (A123)

Till PH76: Det kan man men alla kan inte. TS är en av dom. 

• sextiotalist

Byt bransch. Du kan söka arbete inom byggbranschen och andra entreprenörsbrancher. Vet flera av mina kollegor som periodvis arbetar mycket utomhus. Tips är t.ex BPU (byggplatsuppföljning) etc

• Anonym (Pettri)
    PH76 skrev 2023-02-11 12:39:22 följande:
    Man kan ha både karriär och tid tillsammans med en lycklig familj.

En del fixar det. Jag gör det definitivt inte, och uppenbarligen inte TS heller. Och man behöver ju utgå från sin faktiska kapacitet, inte vad andra klarar eller vad man önskar att man klarade. 

Och TS bygger dessutom hus samtidigt. 

• Anonym (Städerska)
    Anonym (LV) skrev 2023-02-11 08:36:46 följande:

Städ, lokalvård. Har sällan varit i så bra form som när jag jobbade inom städ. Speciellt om det är trappstädning.

Jag jobbar som städerska det är ett bra yrke på många sätt men välbetalt är det inte. Det är ett riktigt låglönejobb. 
  • Tow2Mater

Träna, laga den där nyttiga maten, och ta den där härliga promenaden har du hela helgen på dig att göra.

El-tele-montör är ett aktivt tekniskt jobb som kanske kan passa en utbildad ingenjör, kanske bara nåt års påbyggnad behövs.

• Myten7891

Resemontör.. borta på veckorna då.. lagom fysiskt och teoretiskt.. har ut mellan 38-52 000kr beroende på timmar ..

John
  • Ftace
    Anonym (A123) skrev 2023-02-11 11:59:45 följande:
    Du saknar självinsikt. Du vill ha allt men (dyrt o fint hus, karriär, barn, bra hälsa osv) men klarar inte av det. Hur tror du att ett annat jobb, med mindre lön, ska fixa det?

Prioritera vad som är viktigt, karriär och fint hus, eller mindre hus och mer fritid och tid för barn, återhämtning och träning?

Du har gått i fällan, att det är karriär och status som är det som gör oss lyckliga. 
    Det ligger nog en hel del sanning i det du säger! 

Jag blev lurad! lurad av systemet!

Jag vet inte hur jag ska beskriva det här.... Jag härstammar från mellanöstern, vi flyttade hit i början på 2000 talet på jakt efter lugnet, säkerheten och tryggheten.

Vi var redan färdiga med livets plan (receptet) trodde vi veta redan på förtid.
    jobba hårt, plugga hårt, examen, jobb, hus, familj, barn och sky is the limit som man säger......

utan att vara negativ, ja jag har gjort allt, jag har lyckats!!! men med vad?

Jag har lyckats gå en utbildning jag inte är intresserad av egentligen för att få ett jobb jag inte brinner för egentligen, jag fåt en bra lön som jag inte ser eftersom jag har belånat mig själv för diverse, hus, leasing bil, etc etc.

Jag är nog rik på utsidan men fattig på insidan, hur kunde man bli så lurad av det här allmänna hetsen?

Vad är lösningen? jag vill nollställa..... Börja om, men jag vill inte förstöra min familj. jag vill inte sälja huset i sådana tider som nu jag kommer inte ens betala av huslånet.

Räntan är på 4 %, elräkningen var på 13000 kr 

med det sagt så tror jag att jag har haft en hel del självinsikt och ändå trott att jag klarar av allt det här samtidigt. Jag det gör jag nog men det kostar mig livsglädje och en hel del energi.
  • Ftace
    PH76 skrev 2023-02-11 12:38:18 följande:

Jag sa upp mig från it jobb som managementkonsult när vår första kom för ca 11 år sedan, för att slippa resorna och ha mer tid med familjen.

Idag jobbar jag hemifrån (oftast, kanske 95%). Detta gör att jag hinner träna 4-5 dagar i veckan, och laga min egen lunch och middag. Hinner också med att lämna barnen på morgonen utan problem, samtidigt så tjänar jag väldigt bra på det jag gör.

Men för mig har nyckeln till träningen varit just att kunna jobba hemifrån, kanske behöver du inte byta yrkesinriktning utan endast arbetsgivare?

Tycker att det räcker att röra på sig en timme om dagen och resten av tiden sitta framför skärm?

Jag kan absolut jobba hemifrån på min nuvarande arbetsgivare, har hittills inte valt att göra det då jag är relativt ny och behöver få med alla överhörningar och korridorsnacket för att hänga med.
  • Kockobello
    Ftace skrev 2023-02-12 10:39:03 följande:
    Det ligger nog en hel del sanning i det du säger! 

Jag blev lurad! lurad av systemet!

Jag vet inte hur jag ska beskriva det här.... Jag härstammar från mellanöstern, vi flyttade hit i början på 2000 talet på jakt efter lugnet, säkerheten och tryggheten.

Vi var redan färdiga med livets plan (receptet) trodde vi veta redan på förtid.
    jobba hårt, plugga hårt, examen, jobb, hus, familj, barn och sky is the limit som man säger......

utan att vara negativ, ja jag har gjort allt, jag har lyckats!!! men med vad?

Jag har lyckats gå en utbildning jag inte är intresserad av egentligen för att få ett jobb jag inte brinner för egentligen, jag fåt en bra lön som jag inte ser eftersom jag har belånat mig själv för diverse, hus, leasing bil, etc etc.

Jag är nog rik på utsidan men fattig på insidan, hur kunde man bli så lurad av det här allmänna hetsen?

Vad är lösningen? jag vill nollställa..... Börja om, men jag vill inte förstöra min familj. jag vill inte sälja huset i sådana tider som nu jag kommer inte ens betala av huslånet.

Räntan är på 4 %, elräkningen var på 13000 kr 

med det sagt så tror jag att jag har haft en hel del självinsikt och ändå trott att jag klarar av allt det här samtidigt. Jag det gör jag nog men det kostar mig livsglädje och en hel del energi.
    Grattis till insikten. 

Ja, vad ska man göra? 

Kanske bygga en hydda i någon djungel.
  • Anonym (Samma)

Jag är också ingenjör och jobbar vid dator. Hamnade med pandemin att jobba hemifrån och mitt gamla kontor är borta genom en omorganisation. Trivs inte med att jobba hemma då arbete och fritid glider ihop. Har alltid mycket att göra och det blir att man tänker på jobbet nästan jämt. Nu idag söndag måste jag göra en insats på ca en timme till en grej som måste vara klar imorgon. Med ett kontor och fasta tider var jag mycket mer effektiv. 

Drömmer också om att byta till ett jobb där man kan vara ute och se solen, träffa människor. Även känslan att när du slutar för dagen så behöver man inte tänka på jobbet mer.

Vet att det säkert blir en lönesänkning men är beredd att ta den för att få en nystart i livet.

Frågan är vad man ska söka för jobb?

Svar på tråden Fysiskt aktiva jobb med bra betalt