• Ftace

Fysiskt aktiva jobb med bra betalt

Jag har under längre tid känt avsmak av den moderna arbetslivet.
    Ja ni vet, samtidigt som man har två små barn ska man försöka göra karriär, bygga hus, träna sig i form, leva lycklig och i harmoni och balans mellan jobb, fysisk aktivitet, vila och återhämtningen.

Man lämnar på skola halv åtta, hetsar till jobbet, sitta framför två stora skärmar 9 timmar för att sedan hetsa till skolan och hämta hungriga, trötta, smutsiga barn. 

Jag hinner aldrig träna, hinner inte laga den där nyttiga maten, eller ta den där härliga promenaden.

när jag lägger barnen så är jag så trött att aj somnar oftast med de och vaknar mitt i natten av dålig sovställning och ömma leder.

Hur lever ni som har samma situation och får till det här med träning, vila, återhämtning.

Jag är tjänsteman och får bra betalt för kontorsarbetet jag utför och vill helst inte gå ner i levnadsstandard men samtidigt vill gärna göra något mer fysiskt aktivt arbete. har ni några förslag på jobb som är båda hyfsat bra betalt och är lagom fysiskt krävande?

Jag är utbildad ingenjör och tycker att jobben i sig är meningsfulla men saknar fysisk aktivitet och dagsljus.

• Svar på tråden Fysiskt aktiva jobb med bra betalt
  • Anonym (LV)

Städ, lokalvård. Har sällan varit i så bra form som när jag jobbade inom städ. Speciellt om det är trappstädning.

• Anonym (Pettri)

Jag hade aldrig stått ut med att jobba framför dator dag ut och dag in. Och inte jobba heltid heller. Kanske är det enklast att börja i den änden. Är ngt barn under åtta år har du rätt att gå ner i arbetstid. Men en smart arbetsgivare låter dig gå ner i tid även om barnen är äldre. 

• Anonym (Vm)

Städa trappor om man vill ha samma standard som en ingenjörslön ger? Jo, tjena. 

• Tukt
    Anonym (LV) skrev 2023-02-11 08:36:46 följande:

Städ, lokalvård. Har sällan varit i så bra form som när jag jobbade inom städ. Speciellt om det är trappstädning.

Hur tänkte du där?
  • Anonym (LV)
    Anonym (Vm) skrev 2023-02-11 11:14:06 följande:

Städa trappor om man vill ha samma standard som en ingenjörslön ger? Jo, tjena. 

Tänk på glädjen man sprider när det är rent och fint, plus att man kommer i form.
  • Anonym (Pettri)

Ett annat tips är att inte bygga hus när man har småbarn. Det är ju som upplagt för utmattning. 

• Anonym (....)

Jag är lärare, kanske inte samma lön som en ingenjör men runt 40000 i alla fall. Är ute mycket, springer/jagar/leker med eleverna och har utöver idrotten lagt in ett träningspass, som jag leder, en eftermiddag i veckan. Jag är helt slut när jag kommer hem, på ett positivt sätt! Men har fortfarande mycket ork till vardagen. Jag är ensam med mina barn men huset, middagen, skjuts till träningar, hundpromenader, städ, tvätt etc både hinns, och orkas, med!

• Tukt
    Anonym (LV) skrev 2023-02-11 11:17:01 följande:
    Tänk på glädjen man sprider när det är rent och fint, plus att man kommer i form.
    Är du på riktigt?
  • Lönnsirap

Jag tänker att som ingenjör med bra lön är det definitivt en bra idé att gå ner i arbetstid en period när barnen är i en sådan ålder för att orka med, snarare än att välja nytt yrke.

Ska du också omskola dig, så blir det ju några år till du hinner få ur fördelarna med jobbet. I ditt nuvarande har du kanske såpass hög lön att du kan köpa färdig mat några kvällar, städhjälp och på din flex träna i samband med lunch 

• Anonym (A123)
    Ftace skrev 2023-02-11 08:34:04 följande:
    Fysiskt aktiva jobb med bra betalt

Jag har under längre tid känt avsmak av den moderna arbetslivet.
    Ja ni vet, samtidigt som man har två små barn ska man försöka göra karriär, bygga hus, träna sig i form, leva lycklig och i harmoni och balans mellan jobb, fysisk aktivitet, vila och återhämtningen.

Man lämnar på skola halv åtta, hetsar till jobbet, sitta framför två stora skärmar 9 timmar för att sedan hetsa till skolan och hämta hungriga, trötta, smutsiga barn. 

Jag hinner aldrig träna, hinner inte laga den där nyttiga maten, eller ta den där härliga promenaden.

när jag lägger barnen så är jag så trött att aj somnar oftast med de och vaknar mitt i natten av dålig sovställning och ömma leder.

Hur lever ni som har samma situation och får till det här med träning, vila, återhämtning.

Jag är tjänsteman och får bra betalt för kontorsarbetet jag utför och vill helst inte gå ner i levnadsstandard men samtidigt vill gärna göra något mer fysiskt aktivt arbete. har ni några förslag på jobb som är båda hyfsat bra betalt och är lagom fysiskt krävande?

Jag är utbildad ingenjör och tycker att jobben i sig är meningsfulla men saknar fysisk aktivitet och dagsljus.

Du saknar självinsikt. Du vill ha allt men (dyrt o fint hus, karriär, barn, bra hälsa osv) men klarar inte av det. Hur tror du att ett annat jobb, med mindre lön, ska fixa det?

Prioritera vad som är viktigt, karriär och fint hus, eller mindre hus och mer fritid och tid för barn, återhämtning och träning?

Du har gått i fällan, att det är karriär och status som är det som gör oss lyckliga. 
Svar på tråden Fysiskt aktiva jobb med bra betalt