Anonym (nyfiken) skrev 2023-02-17 07:45:55 följande:
Ja, det blir ju ologiskt då jag sitter på barnets och familjens perspektiv.
Det blir ologiskt då socialen låter det gå flera veckor innan de agerar om de känner oro för att barnet far illa.
Det är också ologiskt för hur man kan ta upp ett sådant ärende på APT i skolsn och berätta för hela personalgruppen.
Slutligen är det också ologiskt hur socialtjänst och polis agerar inför öppen ridå på skolan och hur därmed hela klassen får kännedom om fallet.
Jag upplever att sekretessen helt har förbegåtts.
Att vi heller inte kan få ut det bandade inspelade förhöret med hänsyn till sekretess upplever jag också som märkligt. Sekretessen stod ju inte högt i kurs beträffande händelserna här ovan. Varför är den viktig sen? Både polisen och socialens utredningar är ju nedlagda utan åtgärd. Så vari skulle skadan kunna bestå i? Argumentet om barnpåverkan faller ju. Som vårdnadshavare hade det varit mycket intressant att veta hur ens barn upplever något som socialen uppfattar som våld. Exempelvis nyanser som att "säga åt", som att "göra illa". Men nej. Det är hemligt. Däremot var det inte hemligt för en hel delegation av andra främmande människor som inte är vårdnadshavare.
Det är mycket möjligt att det jag beskrivit ovan är den gängse rutinen och processen. Det betyder emellertid inte att jag är okunnig bara för att jag är kritisk.
Att allt det här har påverkat både barnet och familjen negativt är helt klart.
Barnet kunde exempelvis inte gå kvar i skolan längre. Att detta är för barnets bästa ställer jag mig mycket frågande kring.
Och som jag skrev så förstår jag till viss del att det blir ologiskt för dig. Men bara för att det är ologiskt ur ditt perspektiv betyder ju inte att det är ologiskt ur ett helhetsperspektiv.
Och det är här jag önskar att du skulle vara ödmjuk inför att du faktiskt saknar en del kunskap och pusselbitar för att se och förstå hela bilden.
Sen tycker jag absolut att man får vara kritisk. Jag vet ju inte detaljerna bakom varför man valde att dra det på ett APT och varför de kom med fullt pådrag och hämtade ditt barn. Men det är inte min erfarenhet att det går till så.
Men felbedömningar och felaktigheter begås ju dessvärre inom alla branscher. Som ett exempel, för en tid sedan läste jag av en slump i mina journaler att min läkare tolkade ett testresultat som möjlig cancer och detta kommunicerades inte utan lämnades därhän. Flera månader hade passerat. Nu var det tack och lov inte cancer men tänk om!
Jag förstår ju att det inte är så det ska gå till eller att läkaren gjorde det för att jävlas. Det missades förmodligen på grund av hög arbetsbelastning men likväl kunde det fått ödesdigra konsekvenser för mig och orsakade onödig oro i väntan på besked. Jag har rätt att vara kritisk även om jag förstår att det kan hända.
Jag har faktiskt också råkat ut för orosanmälan en gång. När jag kom till förskolan väntade socialtjänsten där då mitt barn sagt saker som kunde tolkats som att hen kvällen innan bevittnat ett allvarligt brott mot mig. Socialtjänsten hade åkt ut redo att placera bägge mina barn och även mig på grund av detta. De hade dock lugnat sig efter samtal med barnet och när de snabbt kunde konstatera att jag saknade de skador jag borde ha haft om det hade varit sant.
MEN det visste ju varken förskolepersonalen som tog emot informationen eller socialsekreterarna när de åkte ut. De behövde agera som om det var sant. Efter samtal med barnet och mig kunde en ny skyddsbedömning göras, som ju ändrade nästa steg. Det var inte längre aktuellt med någon placering.
Eftersom det handlade om våld så öppnades det en utredning och nä det var ju såklart inte så kul.
Särskilt inte för min man, som ju var den som isåfall skulle varit den som begått våldsbrottet.
Men jag och faktiskt även han förstår verkligen varför. För hade det varit sant, vilket det tyvärr är i vissa fall, hade det ju varit riktigt riktigt allvarligt.
Du har en hel del tankar kring hur du tycker att de borde ha agerat "om de nu var så oroliga".
För det första så var det ju skolans oro som föranledde anmälan. Socialtjänstens jobb är ju att utreda anmälan och måste i alla fall utgå från att det finns fog för oron. Men som jag skrev så görs det bedömningar löpande under utredningens gång och dessa påverkar hur man agerar.
Precis som det hände i den orosanmälan som rörde min familj. Från superhög oro till lägre oro.
Ibland sker det åt andra hållet, från låg oro till jättehög oro under utredningens gång.
Men oavsett så måste det ju utredas.
Du skriver kring rätten att få ut bandade inspelningar och jag vet inte om du menar förhör hos polisen eller barnsamtal hos socialtjänsten.
Men eftersom du nämner att det hade varit intressant att få veta vad socialtjänsten uppfattar i samtalet antar jag att du menar barnsamtalet.
Jag länkar dig därför svar från "Soctanterna på nätet" som svarar på en liknande fråga.
161.52.15.155/fraga/4948
Jag förstår att detta har påverkat er. Det gör det. Men jag brukar tänka att de barn som lever i våld, missbruk och annan omsorgsbrist påverkas mer. Att detta är för dem.
Ditt barn har dig och kanske ytterligare en till förälder som kan återskapa tryggheten för hen.
De som lever i omsorgsbrist har inte det.