• Anonym (????)

Adhd-diagnos som vuxen?

I samband med att mitt barn har utretts för adhd och jag läst på mycket om det känner jag mig rätt säker på att jag också har det.

Jag är fullt medveten om att det är vanligt att man stämmer in på många adhd-kriterier utan att ha en diagnos men jag känner inte att det här är situationen att "vem som helst" läser en lista och tycker den kan pricka av en massa. Utan snarare att bitar jag aldrig förstått om mig själv faller på plats och jag får en aha-upplevelse. 

Av olika anledningar så känner jag att jag skulle vilja göra en utredning jag också, men det är inte brådskande och jag vill inte betala 40 000 för det utan kan vänta in samhällets långsamma kvarnar. Men hur går man egentligen tillväga? Jag har ingen kontakt med sjukvården för min egen del utöver husläkaren där jag bara varit på ett besök på min vårdcentral som jag hört till i ganska många år. 

Sedan vet jag inte ens om jag skulle få göra en. Utåt sett är jag en välfungerande person. Jag har en bra karriär och jag har jobbat i hela mitt liv för att hitta strategier för att hantera mina svagheter så jag har ju även en tillsynes välfungerande vardag. Men samtidigt så vet jag ju att både min man och mina arbetskamrater tydligt ser att jag inte är "som andra" utan funkar på ett annat sätt än majoriteten."Hur kan någon som är så smart samtidigt vara så korkad" är tex något jag fått höra hela livet. 

Bor i Sthlms län om det gör någon skillnad.
  • Svar på tråden Adhd-diagnos som vuxen?
  • Anonym (Hojja)

"Jag står själv i kö till ADHD utredning så där kommer dina fördomar på skam. Det är inte rimligt att de med stora problem ska få köa nästan två år för att folk är lite nyfikna. Behöver man ingen hjälp från vården eller andra insatser kan man bestämma själv att man har ADHD och nöja sig med det eller betala för utredningen själv. Det finns ingen anledning till att belasta en redan överbelastad vård."

Nej faktiskt inte, snarare tragiskt att du som möjligtvis har adhd tycker så.

Vilken tur att din åsikt i detta inte är en regel.

• Anonym (Hojja)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-14 08:18:01 följande:

"Jag står själv i kö till ADHD utredning så där kommer dina fördomar på skam. Det är inte rimligt att de med stora problem ska få köa nästan två år för att folk är lite nyfikna. Behöver man ingen hjälp från vården eller andra insatser kan man bestämma själv att man har ADHD och nöja sig med det eller betala för utredningen själv. Det finns ingen anledning till att belasta en redan överbelastad vård."

Och om du läser det jag faktiskt skriver så är det inte för att man är "lite nyfiken" 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (stackars ditt barn) skrev 2023-02-13 21:42:05 följande:

Ditt barn kommer inte kunna jobba som lokförare, få ta körkort senare än andra osv osv. Vill du verkligen stämpla dig själv också....

vad gäller körkort så krävs intyg från vården på att man bedöms som kapabel för att få lämplighetsintyg o få övningsköra. Behöver inte alls medföra att det blir senare. Vår artonåring som medicinerar med Elvanse tog sitt b kort samma vecka som sin artonårsdag
  • Anonym (stackars ditt barn)
    Anonym (g) skrev 2023-02-13 21:47:13 följande:
    Du kan ju ta och komma med sanna fördomar om du vill provocera
    Vad menar du? Det jag beskriver är ju ett faktum tyvärr. 

Jag menar att samhället stämplar.
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-13 21:54:10 följande:

Vadå kommer ta körkort senare än andra? Vart har du fått det ifrån?😅

Min bror med ADHD fick inte ta körkort förrän han var 21 år. Men jag ser i tråden någon annan som skrev att hennes son fick göra det när han var 18.
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-14 08:36:30 följande:
    vad gäller körkort så krävs intyg från vården på att man bedöms som kapabel för att få lämplighetsintyg o få övningsköra. Behöver inte alls medföra att det blir senare. Vår artonåring som medicinerar med Elvanse tog sitt b kort samma vecka som sin artonårsdag
    ok förstår. det var inte så för min bror, men antingen har det ändrats (han är nu 27 år) eller så fattade jag inte helheten kring regelverket.
  • Anonym (????)
    Anonym (stackars ditt barn) skrev 2023-02-14 10:10:08 följande:
    ok förstår. det var inte så för min bror, men antingen har det ändrats (han är nu 27 år) eller så fattade jag inte helheten kring regelverket.
    Det har varit en del kring att det behöver göras mer personbedömning och mindre generella begränsningar kopplat till diagnoser på sistone. Adhd kan vara en sak som gör en olämplig för vissa yrken, men det är inte givet att alla med adhd är olämpliga för de yrkena.
  • Anonym (Två år)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-14 08:18:01 följande:

De flesta remisser om ADHD utredning som kommer in via VC avslås så vården håller med mig. 

Tycker du att det är tragiskt att de med störst behov går först rent generellt eller bara när de gäller ADHD utredningar? På akuten t.ex ska man satsa på att tvätta skrapsår istället för akuta blindtarmsoperationer? 

• Anonym (Hojja)
    Anonym (Två år) skrev 2023-02-14 17:35:58 följande:

De flesta remisser om ADHD utredning som kommer in via VC avslås så vården håller med mig. 

Tycker du att det är tragiskt att de med störst behov går först rent generellt eller bara när de gäller ADHD utredningar? På akuten t.ex ska man satsa på att tvätta skrapsår istället för akuta blindtarmsoperationer? 

Nej, jag tycker att det är tragiskt att du tycker folk ska betala själva eller inte få en utredning alls och nöja sig med att de kanske har en diagnos bara för att de inte vill ha medicin.
  • Anonym (Mimmi)

Skriv en egenremiss eller vänd dig till din närhälsa. Kanske kan du ta upp med ditt barns utredare att du nu börjat fundera på om du också har samma diagnos, de kanske kan vägleda dig framåt. Jag tror inte att det är ovanligt alls att själv börja fundera på om man själv har en diagnos när någon i familjen gått utredning och fått diagnos.

Jag tycker att du beskriver så ödmjukt att du förstår att folk köar länge och att du inte har stora vardagliga problem, eftersom du lärt dig strategier för att hantera dina svårigheter. Men du har lika stor rätt som alla andra att söka hjäkp. Jag ser att några i tråden reagerar och menar att det inte låter nödvändigt... Min vardag går knappt runt och jag känner mig gravt handikappad p.g.a. mina problem, så visst sticker det i ögonen att veta att jag köar i flera år och sedan i motvind för att få hjälp, samtidigt som personer som i mina ögon verkar ha små bekymmer hamnar i samma kö eller till och med före mig, men med det sagt så är det inte upp till mig eller andra att tycka och tänka vem som ska få dela den platsen med mig - de som gör utredningen bedömer och kan till och med neka folk. Det jag vill komma fram till är att även om det är ett känsligt ämne eftersom den här delen av vården är så hårt pressad så har du precis lika stor rättighet som alla andra att få svar på varför du fungerar som du gör. 

Dessutom vill jag säga att du är stark som hittat vägar och sätt att fixa dina svårigheter, oavsett om de beror på en diagnos eller inte. Kanske kan bara något så enkelt som en samtalskontakt via vårdcentralen vara något för dig, att bara få berätta dina bekymmer och tankar. Det är ju en stor omställning att någon i familjen fått en diagnos och det vore mer konstigt om du inte funderade mycket kring det utifrån dig själv. 

• Anonym (Två år)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-14 18:23:09 följande:
    Nej, jag tycker att det är tragiskt att du tycker folk ska betala själva eller inte få en utredning alls och nöja sig med att de kanske har en diagnos bara för att de inte vill ha medicin.
    Varför tycker du att det är rätt att de med svåra problem som behöver behandling ska få vänta i flera år? 
  • Anonym (Hojja)
    Anonym (Två år) skrev 2023-02-14 20:17:34 följande:
    Varför tycker du att det är rätt att de med svåra problem som behöver behandling ska få vänta i flera år? 
    Vart har jag skrivit att jag tycker att det är rätt att de med svåra problem som behöver behandling ska få vänta i flera år?

Jag har ju skrivit 2-3 gånger nu att jag tycker att det är tragiskt att du tycker att man ska skita i att få en utredning bara för man inte vill ha medicin, det betyder inte att man inte har svårigheter och det betyder inte per automatik att jag tycker att de som behöver medicin ska vänta i flera år.
  • Anonym (Två år)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-14 20:40:45 följande:
    Vart har jag skrivit att jag tycker att det är rätt att de med svåra problem som behöver behandling ska få vänta i flera år?

Jag har ju skrivit 2-3 gånger nu att jag tycker att det är tragiskt att du tycker att man ska skita i att få en utredning bara för man inte vill ha medicin, det betyder inte att man inte har svårigheter och det betyder inte per automatik att jag tycker att de som behöver medicin ska vänta i flera år.
    Det blir konsekvensen. Resurserna är begränsade desto fler som vill utredas desto längre köer blir det. De som verkligen behöver hjälp står i samma kö som de som bara vill veta. 
Svar på tråden Adhd-diagnos som vuxen?