• Anonym (????)

Adhd-diagnos som vuxen?

I samband med att mitt barn har utretts för adhd och jag läst på mycket om det känner jag mig rätt säker på att jag också har det.

Jag är fullt medveten om att det är vanligt att man stämmer in på många adhd-kriterier utan att ha en diagnos men jag känner inte att det här är situationen att "vem som helst" läser en lista och tycker den kan pricka av en massa. Utan snarare att bitar jag aldrig förstått om mig själv faller på plats och jag får en aha-upplevelse. 

Av olika anledningar så känner jag att jag skulle vilja göra en utredning jag också, men det är inte brådskande och jag vill inte betala 40 000 för det utan kan vänta in samhällets långsamma kvarnar. Men hur går man egentligen tillväga? Jag har ingen kontakt med sjukvården för min egen del utöver husläkaren där jag bara varit på ett besök på min vårdcentral som jag hört till i ganska många år. 

Sedan vet jag inte ens om jag skulle få göra en. Utåt sett är jag en välfungerande person. Jag har en bra karriär och jag har jobbat i hela mitt liv för att hitta strategier för att hantera mina svagheter så jag har ju även en tillsynes välfungerande vardag. Men samtidigt så vet jag ju att både min man och mina arbetskamrater tydligt ser att jag inte är "som andra" utan funkar på ett annat sätt än majoriteten."Hur kan någon som är så smart samtidigt vara så korkad" är tex något jag fått höra hela livet. 

Bor i Sthlms län om det gör någon skillnad.
  • Svar på tråden Adhd-diagnos som vuxen?
  • Anonym (????)
    Anonym (Två år) skrev 2023-02-13 20:21:35 följande:
    I så fall tycker jag att man ska stå för kostnaden själv. En utredning ska inte användas som ett personlighetstest. 
    Jag har haft ont i lederna hela livet utan att få någon förklaring till varför, men för några år sedan fick jag tips om vad det kunde vara. Undersökte saken och fick bekräftat vad som var orsaken. Och egentligen gör det ingen som helst skillnad för det finns ingen medicin utan det är bara stabiliserande träning som gäller, vilket jag redan gjorde.  Men det kändes ändå som en oerhörd lättnad att få förklaringen till varför jag haft ont i sådär 30 år.

Men du tycker att jag borde ha hållit mig till att självdiagnosticera mig på internet istället för att få bekräftat av läkaren att det jag hittat faktiskt var det rätta? 

Sedan finns det tyvärr inget alternativ som är att stå för kostnaden själv och det skulle jag gärna göra och också tycka var vettigt att man gör om man inte har väldigt stora problem.

Men antingen så betalar du i princip ingenting och skattebetalarna står för kostnaden, eller så betalar du en extremt hög timtaxa med ordentlig vinst till ett privat bolag (tacksam att de finns och skulle absolut betala om det kändes bråttom, detta är inte en inlägg mot privata vårdgivare). Men ett alternativ där du betalar den faktiska kostnaden, där ingen går med vinst men inte heller skattebetalarna betalar något finns faktiskt inte.
  • Anonym (Fia)

Mina barns pappa var i samma sits som du. Barnen utreddes och han fick upp ögonen för sig själv. Men på VC var det tvärnej. Ingen remiss för någon som är så
    pass framgångsrik som han är. Sen struntade de i att han är fullständigt utbränd och inte så himla framgångsrik längre. Så räkna med motstånd om du inte har väldigt uppenbara problem.

• Anonym (stackars ditt barn)

Ditt barn kommer inte kunna jobba som lokförare, få ta körkort senare än andra osv osv. Vill du verkligen stämpla dig själv också....

• Anonym (g)
    Anonym (stackars ditt barn) skrev 2023-02-13 21:42:05 följande:

Ditt barn kommer inte kunna jobba som lokförare, få ta körkort senare än andra osv osv. Vill du verkligen stämpla dig själv också....

Du kan ju ta och komma med sanna fördomar om du vill provocera
  • Anonym (Hojja)

Vadå kommer ta körkort senare än andra? Vart har du fått det ifrån?😅

• Anonym (????)
    Anonym (stackars ditt barn) skrev 2023-02-13 21:42:05 följande:

Diagnosen har varit mitt barns räddning. Han var hemmasittare men med hjälp av medicin är han sakta på väg tillbaka. 

De restriktioner som finns för de med diagnoser minskar. Men det viktigaste är att hans begränsningar minskar tack vare hjälpen han får. Och hans egna begränsningar är tyvärr större än samhällets. 
  • Anonym (????)
    Anonym (Fia) skrev 2023-02-13 21:21:52 följande:

Mina barns pappa var i samma sits som du. Barnen utreddes och han fick upp ögonen för sig själv. Men på VC var det tvärnej. Ingen remiss för någon som är så
    pass framgångsrik som han är. Sen struntade de i att han är fullständigt utbränd och inte så himla framgångsrik längre. Så räkna med motstånd om du inte har väldigt uppenbara problem.

Ja det är väl det jag gissar kan hända för mig också. Att gå privat är inget jag vill göra innan barnen flyttat hemifrån för jag lägger helt enkelt inte de pengarna på mig själv, är ju en hel semesterresa för familjen. 
  • Anonym (Två år)
    Anonym (Hojja) skrev 2023-02-13 20:43:23 följande:
    Ja det får du tycka, du låter dock väldigt oförståelig. Har inget med personlighetstest att göra, du kanske inte vet hur det känns att inte passa in och kämpa med svårigheter som andra inte gör och samtidigt inte förstå varför man är så. Att gå runt med känslor av otillräcklighet, skam osv.

Så det räcker gott och väl att vilja få en utredning av den anledningen med.
    Jag står själv i kö till ADHD utredning så där kommer dina fördomar på skam. Det är inte rimligt att de med stora problem ska få köa nästan två år för att folk är lite nyfikna. Behöver man ingen hjälp från vården eller andra insatser kan man bestämma själv att man har ADHD och nöja sig med det eller betala för utredningen själv. Det finns ingen anledning till att belasta en redan överbelastad vård. 
  • Anonym (Två år)
    Anonym (????) skrev 2023-02-13 21:17:32 följande:
    Jag har haft ont i lederna hela livet utan att få någon förklaring till varför, men för några år sedan fick jag tips om vad det kunde vara. Undersökte saken och fick bekräftat vad som var orsaken. Och egentligen gör det ingen som helst skillnad för det finns ingen medicin utan det är bara stabiliserande träning som gäller, vilket jag redan gjorde.  Men det kändes ändå som en oerhörd lättnad att få förklaringen till varför jag haft ont i sådär 30 år.

Men du tycker att jag borde ha hållit mig till att självdiagnosticera mig på internet istället för att få bekräftat av läkaren att det jag hittat faktiskt var det rätta? 

Sedan finns det tyvärr inget alternativ som är att stå för kostnaden själv och det skulle jag gärna göra och också tycka var vettigt att man gör om man inte har väldigt stora problem.

Men antingen så betalar du i princip ingenting och skattebetalarna står för kostnaden, eller så betalar du en extremt hög timtaxa med ordentlig vinst till ett privat bolag (tacksam att de finns och skulle absolut betala om det kändes bråttom, detta är inte en inlägg mot privata vårdgivare). Men ett alternativ där du betalar den faktiska kostnaden, där ingen går med vinst men inte heller skattebetalarna betalar något finns faktiskt inte.

Det är en helt annan sak och inte jämförbart. Ont i lederna kan bero på allt möjligt mycket av det kan man göra något åt en del är till och med väldigt viktigt att man behandlar. Här vet du i förväg vad det är och du vet att du inte vill ha behandling fast det finns. 

Ditt sista stycke fattar jag inte alls. vad är det du babblar om? 

• Anonym (Npf)

Jag har två barn med npf diagnoser och har genom deras utredningar insett att både jag och mannen, högst troligt, har någon diagnos. Har funderat på att utreda mig men har egentligen inget behov av att veta då jag är som jag är och har levt så hela livet. Men å andra sidan kan det vara kul att veta samt att det kanske känns tryggt för barnen att mamma också har npf. 
    Jag har fått frågan av flera olika personer om jag har Asperger. 

Hmm.. jag får kanske ringa vc o försöka få en tid jag också 👍

Svar på tråden Adhd-diagnos som vuxen?