• Anonym (Jj)
    Tue 14 Feb 2023 13:56
    2364 visningar
    30 svar
    30
    2364

    Varför är det nästan uteslutande utlänningar som ska pruta/luras?

    Vill börja med att skriva att jag inte är ute efter att smutskasta utlänningar, självklart vet jag att alla inte beter sig såhär. Har många utländska vänner som aldrig skulle lura eller vara skamliga. 


    Men av dom som GÖR det är det uteslutande utlänningar. Har hängt på blocket, marketplace i mååånga år nu. Köpt och sålt grejer. 


    men en sak jag undrar över är varför det nästan uteslutande är utlänningar som ska göra dessa skamliga prutningar. 


    sålde en bil för en massa år sen och jag blev terroriserad av invandrade som ringde dom mest olämpliga tider, alla skulle pruta etc. 


    Är det en suspekt annons på en telefon eller guldkedja är det 100% ett utländska namn. 


    ligger det i deras kultur eller varför gör dom så? 

  • Svar på tråden Varför är det nästan uteslutande utlänningar som ska pruta/luras?
  • Anonym (Abc)
    Wed 15 Feb 2023 03:19
    #11

    Det är ju en kulturskillnad helt enkelt.
    Åtminstone prutningen. Att luras är det väl skitstövlar som gör och det finns i alla färger och former.

    Men det finns ställen där även infödda svenskar prutar och det är framförallt blocket och i synnerhet på bilar. Alla som säljer lägger på prutmån för det är så det funkar.

    Det verkar också vara vanligt bland tjejer när dem köper heminredning och liknande från andra tjejer.

  • Anonym (Annon­ser)
    Wed 15 Feb 2023 03:35
    #12
    -1
    Anonym (Abc) skrev 2023-02-15 03:19:30 följande:

    Det verkar också vara vanligt bland tjejer när dem köper heminredning och liknande från andra tjejer.


    Är det begagnade  tavlor stolar? Prutar tjejer när det kommer till heminredning? 
  • Anonym (Abc)
    Wed 15 Feb 2023 04:01
    #13
    Anonym (Annonser) skrev 2023-02-15 03:35:38 följande:
    Är det begagnade  tavlor stolar? Prutar tjejer när det kommer till heminredning? 
    Det gäller nog mindre prylar som dem köper på distans. Typ genom tradera. Kanske inte bara Heminredning. Men liksom tjejgrejer. Det blev lite flummigt det här men det är nåt jag fått för mig.
  • Anonym (Maria­)
    Wed 15 Feb 2023 06:50
    #14

    Vissa kulturer skiljer ju ut sig på ett väldigt dåligt sätt. Överdriven prutning som är förbannat tröttsamt särskilt när man säljer bra kvalité till redan lågt pris. Liksom kan du inte betala 150-200 kr för ett par nästan oanvända kvalitetsskor så sk*t i det. Eller en riktigt bra närapå ny vinterjacka t ex.
    Här är rätt många infödda svenskar precis likadana. Tröttnat på fenomenet på Blocket mfl, Lämnar det till kyrkan, andra insamlingar hellre än hålla på med snåljåpar. 

    Sedan det omvända när man ska köpa ngt, där folk från vissa kulturer försöker sälja in vilket skräp som helst för stora pengar.
    Hopplöst när vi var ute och letade en mindre beg bil till sonen för några år sedan. Det var inte samma bilar som i annonserna (!) men den går att köpa ändå för färgen är fiiiiin!! Eller den har snygga fälgar! Alltså tror de vi är idioter? Avställda bilar, sönder bilar. Även några helt oseriösa mindre bilbandlare som hade hemsk attityd. 
    För 50-60 t kan man ändå få en hyfsad bil.
    Upplever inte att människor med ursprung i Scandinavien, väst Europa har inte detta beteendet riktigt.
    Hittade en bil sedan av en ung seriös kille. Han var en infödd svensk skåning :) Allt gick så smidigt. Inget överdrivet babblande, inget ljug, bilen var precis som han beskrev den. 

  • Anonym (Jj) Trådstartaren
    Wed 15 Feb 2023 10:10
    #15

    Tack för svar 🌸

  • Anonym (M)
    Wed 15 Feb 2023 10:13
    #16
    -1 +1
    Anonym (Abc) skrev 2023-02-15 04:01:16 följande:
    Det gäller nog mindre prylar som dem köper på distans. Typ genom tradera. Kanske inte bara Heminredning. Men liksom tjejgrejer. Det blev lite flummigt det här men det är nåt jag fått för mig.
    Går det att pruta på tradera?
  • Wed 15 Feb 2023 10:59
    #17
    Anonym (kanske) skrev 2023-02-14 16:15:45 följande:

    Alltså jag tycker att vi svenskar borde lära alla invandrare som vill införa prutnings- och bluffkulturen här i Sverige att vi inte vill ha den kulturen här. vi vill behålla vår egen kultur. Dvs när någon utlänning försöker börja med prutning så säger man helt enkelt på ett tydligt och vänligt sätt att: här i Sverige funkar det inte så, här prutar man inte. Betala det jag satt ut grejen för eller avstå från att köpa den. 

    Om ALLA bemötte dem så, skulle de väl till slut lära sig hur det funkar att sälja och köpa saker i Sverige?

    Eller är jag svenskt naiv om jag tror på den idén?


    Ja, det är du.  De gör det inte för att de inte vill anpassa sig, utan för att de är så vana vid det.  Jag är själv invandrad (från ett grannland), och kulturen skiljer sig inte så mycket för mig, men det finns saker som sitter djupt. Och det är just sånt där som har blivit automatiserat som man inte tänker på. 

    Visserligen, man skulle kunna säga - vänligt - att man inte prutar i Sverige.  Man får dock räkna med att det inte går in de första gångerna. De kommer inte att tro det. Hjärnan hänger bara inte med.  Men visst, i längden kanske. Men det kompliceras ju av att även svenskar faktiskt ibland säljer saker med ett visst förhandlingsutrymme. En del skriver också i annonser om man kan diskutera priset eller om det är "prutat och klart". 
  • Anonym (M)
    Wed 15 Feb 2023 13:54
    #18
    AndreaBD skrev 2023-02-15 10:59:33 följande:
    Ja, det är du.  De gör det inte för att de inte vill anpassa sig, utan för att de är så vana vid det.  Jag är själv invandrad (från ett grannland), och kulturen skiljer sig inte så mycket för mig, men det finns saker som sitter djupt. Och det är just sånt där som har blivit automatiserat som man inte tänker på. 

    Visserligen, man skulle kunna säga - vänligt - att man inte prutar i Sverige.  Man får dock räkna med att det inte går in de första gångerna. De kommer inte att tro det. Hjärnan hänger bara inte med.  Men visst, i längden kanske. Men det kompliceras ju av att även svenskar faktiskt ibland säljer saker med ett visst förhandlingsutrymme. En del skriver också i annonser om man kan diskutera priset eller om det är "prutat och klart". 
    Kan du ge exempel på där svenskar/nordeuropeer kommer till annat land och gör som invant även om någon skulle säga vänligt till dem att här gör man inte så?
  • Anonym (FG)
    Wed 15 Feb 2023 13:58
    #19

    Kulturskillnad.
    på många ställen i världen är prutandet en självklar del sv att köpa något och priset som står utsatt är väldigt högt med tanke på det. 

  • Anonym (FG)
    Wed 15 Feb 2023 14:00
    #20

    Tramsig scen ur gammal film på temat (Life of Brian. The haggle scene.)

    ">

  • Wed 15 Feb 2023 14:20
    #21

    Som flera redan har skrivit, det är en kulturell grej. Det gäller ju inte alla invandrare, men i vissa kulturer "ska" det prutas.

    Problemet är inte fenomenet i sig, utan att en del tar med sig vanan hit fast det inte fungerar så här. Landsmän emellan kanske, men inte generellt.

    Svenskar får lära sig att en del har andra vanor och invandrare får lära sig att det inte är så man gör affärer med svenskar. (På Blocket och liknande är dock viss förhandling om priset helt ok tycker jag, men givetvis inte skambud eller bluff eller skit.)

  • Anonym (FG)
    Wed 15 Feb 2023 16:06
    #22
    fornminne skrev 2023-02-15 14:20:21 följande:

    Som flera redan har skrivit, det är en kulturell grej. Det gäller ju inte alla invandrare, men i vissa kulturer "ska" det prutas.

    Problemet är inte fenomenet i sig, utan att en del tar med sig vanan hit fast det inte fungerar så här. Landsmän emellan kanske, men inte generellt.

    Svenskar får lära sig att en del har andra vanor och invandrare får lära sig att det inte är så man gör affärer med svenskar. (På Blocket och liknande är dock viss förhandling om priset helt ok tycker jag, men givetvis inte skambud eller bluff eller skit.)


    Håller med om parentesen. Har prutat på en möbel en gång som visade sig ha en skada som inte syntes eller nämndes i annonsen. 
  • Anonym (Jj) Trådstartaren
    Thu 16 Feb 2023 09:31
    #23

    Jag har t.ex. en dyr pryl ute nu på marketplace, det är redan typ 80% nedsatt mot nypris Som jag skrivit ut. sett att andra tar 50% på denna.  Igår frågade en om det gick att få den 50 kr billigare Så kunde den hämtas direkt. 


    som att man bara MÅSTE pruta för sakens skull. Det är fräckt!så får det vara hur normalt beteende som helst i landet personen kom från. 


    jag har lite plats hemma och ville bli av med den  men nu tar jag ut den på landet i stället  


     

  • Anonym (Jj) Trådstartaren
    Thu 16 Feb 2023 09:32
    #24
    fornminne skrev 2023-02-15 14:20:21 följande:

    Som flera redan har skrivit, det är en kulturell grej. Det gäller ju inte alla invandrare, men i vissa kulturer "ska" det prutas.

    Problemet är inte fenomenet i sig, utan att en del tar med sig vanan hit fast det inte fungerar så här. Landsmän emellan kanske, men inte generellt.

    Svenskar får lära sig att en del har andra vanor och invandrare får lära sig att det inte är så man gör affärer med svenskar. (På Blocket och liknande är dock viss förhandling om priset helt ok tycker jag, men givetvis inte skambud eller bluff eller skit.)


    👍
  • Anonym (Frida­)
    Thu 16 Feb 2023 17:25
    #25
    +1

    Att pruta tror jag är kulturskillnad att de försöker luras och är otrevliga och hotfulla om man säger nej vette sjutton vad det beror på man undrar hur det går till i deras hemländer. Jag säger alltid att varan är sålt om en man med arabiskt klingande namn hör av sig. 

  • Anonym (Frida­)
    Thu 16 Feb 2023 17:33
    #26
    Anonym (Ullen) skrev 2023-02-14 14:32:00 följande:

    Kultur.
    De prutar och tanken är ju att säljaren ska komma med motbud tills de enas om ett pris. 

    Att de ger skambud är inte skam i deras kultur för tanken är ju aldrig att priset ska stanna där. Vi svenskar har inte den kulturen och får vi för låga bud avslutar vi istället och försöker hitta en annan köpare. 


    tex om du sätter varan för 1000 kr och hoppas på iaf 800, så kommer K och säger: du får 300!
    då ska du S säga: aldrig denna sak är värd 1000 kr, du får den för 950! K säger då, kompis, 400 är mitt sista bud. S svarar 920 är max jag går ner! K säger 500? Inte? 600?? S nä men 850 ok! K 800? 800! S: deal.

    det är ett spel som båda ska spela tills båda är nöjda.


    Det fungera inte så. Ligger varan ute för 1000 kronor och de bjuder 300 och man erbjuder sig att sänka till 950 så får man en massa förolämpningar tillbaka ibland rena personangrepp om ens utseende, att man är en hora mm 
  • Thu 16 Feb 2023 17:33
    #27

    Kulturella skillnader ligger i regel inte så djupt. Ta exempelvis det där med dricks, som förr var något man inte gjorde om det inte var rätt speciella restauranger, och bara då. 
    I dag är det vanligare. Så normalt att när man går på en "engelsk" pub, kan bartendern skjuta över kortläsaren så man själv får knappa in valfritt belopp. Valfritt uppåt då, inte nedåt. Då hade det varit en annan sak. Glad
    Så i dag även på ett ställe där ingen tillagar något och servicen är minimal. Och hade det inte varit en "engelsk pub", utan en pub i England så hade det varit djupt oförskämt. 

  • Anonym (BLH9n­n)
    Thu 16 Feb 2023 17:34
    #28
    +1
    Anonym (Jj) skrev 2023-02-14 13:56:17 följande:
    sålde en bil för en massa år sen och jag blev terroriserad av invandrade som ringde dom mest olämpliga tider, alla skulle pruta etc. 
    Lärdomen är att aldrig ge ut telefonnummer då man säljer en bil, för då ringer en massa jobbiga människor.


  • Wed 15 Mar 2023 20:12
    #29

    Jag får ju för mig att det ligger något mera makt-lystet bakom prutning. "Du ska minsann inte få som du vill!".
    Skulle sälja ett enkelt verktyg för lite sen, 100:-. En äldre utländsk man dök upp. Han fattade inte alls hur den skulle användas (Okej, det var en skruvdragare och han hade alls koll på knapparna). Men han skulle absolut ha den men "Jagg tinker mäj nittiiiooo kråååånår!". Alltså tio spänn, spela roll???? Då måste det ju ha handlat om något annat än ren prutning, då hade han ju sagt typ 30. Mer att han ville "äga" mig, jag skulle "lyda" honom. Jag vägrade "bara för att" och han drog utan skruvdragare!
    Kontakta mig om nån är intresserad...!!

    Näe men min erfarenhet av Blocket, Marketplace etc är att det ska vara enkelt och smidigt! Inte att det ska skapa en halv riksdagsdebatt! Jag har köpt en vara, vi har möts upp, jag har swishat och fått varan. Hur smidigt som helst!! Har t.o.m hänt att jag hämtat prylar utställda i folks trädgårdar för att affären ska gå fort, och jag har hämtat och swishat. Har priset i annonsen inte passat mig så har jag bläddrat vidare! 

  • Anonym (Jj) Trådstartaren
    Wed 15 Mar 2023 20:15
    #30
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-15 20:12:20 följande:

    Jag får ju för mig att det ligger något mera makt-lystet bakom prutning. "Du ska minsann inte få som du vill!".
    Skulle sälja ett enkelt verktyg för lite sen, 100:-. En äldre utländsk man dök upp. Han fattade inte alls hur den skulle användas (Okej, det var en skruvdragare och han hade alls koll på knapparna). Men han skulle absolut ha den men "Jagg tinker mäj nittiiiooo kråååånår!". Alltså tio spänn, spela roll???? Då måste det ju ha handlat om något annat än ren prutning, då hade han ju sagt typ 30. Mer att han ville "äga" mig, jag skulle "lyda" honom. Jag vägrade "bara för att" och han drog utan skruvdragare!
    Kontakta mig om nån är intresserad...!!

    Näe men min erfarenhet av Blocket, Marketplace etc är att det ska vara enkelt och smidigt! Inte att det ska skapa en halv riksdagsdebatt! Jag har köpt en vara, vi har möts upp, jag har swishat och fått varan. Hur smidigt som helst!! Har t.o.m hänt att jag hämtat prylar utställda i folks trädgårdar för att affären ska gå fort, och jag har hämtat och swishat. Har priset i annonsen inte passat mig så har jag bläddrat vidare! 


    Vilken människa. Just min uppfattning med. 


    det var så skönt under coronan. Alla hängde sina saker ri en påse på dörren eller som du skriver, i trädgården. Detta önskar jag fortsätta med. Orkar inte med en massa diskussioner. 

Svar på tråden Varför är det nästan uteslutande utlänningar som ska pruta/luras?