Inte ge mer i present än vad man får?
Jag har en fantastisk vän. Jag fyllde jämnt nyligen och nu i vår fyller hon jämnt. Jag fick en flaska skumpa i present och ett jättefint kort där hon skrivit väldigt fina saker om mig och vår vänskap. Fint som tusan, jag lipade!
Jag vet att hon ganska skral ekonomi, ensamstående med två barn, och för mig är inte värdet i pengar viktigt när det gäller födelsedagar och liknande.
Inför hennes födelsedag har jag tänkt bjuda henne på en liten resa (alltså inte på födelsedagen utan nån gång när det passar), vi åker till en större stad ett par timmar bort, hotell, middag osv. Jag står för allt. Hon har haft det jäkligt tufft sedan hennes man gick bort för ett par år sedan, och jag vill så gärna unna henne detta och hon har tidigare pratat om att det vore så kul att komma iväg bara vi, om hennes ekonomi blir bättre.
Men fick höra av andra att jag absolut inte ska ge henne detta, eftersom jag "bara" (deras ord) fick en flaska bubbel, att hon kommer att känna sig nedtryckt eller att det kommer att framstå som att jag vill skryta, det är pinsamt osv. Vill absolut inte att det ska uppfattas fel!
Tänker ni också så? Bör man bara ge varandra presenter i samma prisklass?