• Anonym (Ts)

Inte ge mer i present än vad man får?

Jag har en fantastisk vän. Jag fyllde jämnt nyligen och nu i vår fyller hon jämnt. Jag fick en flaska skumpa i present och ett jättefint kort där hon skrivit väldigt fina saker om mig och vår vänskap. Fint som tusan, jag lipade!
    Jag vet att hon ganska skral ekonomi, ensamstående med två barn, och för mig är inte värdet i pengar viktigt när det gäller födelsedagar och liknande.
    Inför hennes födelsedag har jag tänkt bjuda henne på en liten resa (alltså inte på födelsedagen utan nån gång när det passar), vi åker till en större stad ett par timmar bort, hotell, middag osv. Jag står för allt. Hon har haft det jäkligt tufft sedan hennes man gick bort för ett par år sedan, och jag vill så gärna unna henne detta och hon har tidigare pratat om att det vore så kul att komma iväg bara vi, om hennes ekonomi blir bättre.
    Men fick höra av andra att jag absolut inte ska ge henne detta, eftersom jag "bara" (deras ord) fick en flaska bubbel, att hon kommer att känna sig nedtryckt eller att det kommer att framstå som att jag vill skryta, det är pinsamt osv. Vill absolut inte att det ska uppfattas fel!
    Tänker ni också så? Bör man bara ge varandra presenter i samma prisklass?

• Svar på tråden Inte ge mer i present än vad man får?
  • Anonym (Evilina)

Livet är för kort för att bry sig om alla kränkta missunsamma jävlar.

Ge du den present du vill och strunta i fittstimmet.

• Anonym (Abc)

Om man är bra vänner med väldigt olika ekonomi så ser jag det som självklart att man ger genomtänkta presenter som passar givarens plånbok, inte att man ger för samma summa. Det gäller mer för "bara bekanta" alt. för personer med liknande inkomster. 

Enligt mig i alla fall, andra får såklart ha sina "regler".

• Anonym (g)

Mina nära vänner och familj vet att min ekonomi är dålig. Jag får ofta för mer än vad jag själv gett men jag anstränger mig också för att ge annat, tid, tjänster etc.

Detta är något som hon vill, kanske känns jobbigt någon minut men sen har ni superkul!

• Anonym (Mimmi)

Bara ett litet varningens ord?nu skriver du förvisso att din vän själv sagt att hon skulle tycka att det vore roligt om bara ni två kom iväg på något. Men är du säker på att det är så? Det var inte du som pratade och hon höll med?

Jag fick en spaupplevelse av en väninna. En heldag med lunch och bad o fina. För två personer. I gåvan stod det specifikt att det var för henne o mig. För hon tyckte jag behövde få komma iväg.

Nu är ju alla olika som personer, men jag uppskattade inte gåvan. Dels pga uttrycket att jag behöver komma iväg. Iväg från vadå? Min man o mina barn som jag älskar mest av allt och gör my let roliga saker tillsammans med? Dessutom att det var bestämt att den andra personen var hon. Jag hade mycket hellre gått med min man på spaupplevelsen och väninnan erbjudit sig att vara barnvakt. DET hade varit en uppskattad present för MIG. Jag hade inte alls lika stor lust attbumgps med henne på det sättet men blev nu tvingas.

Förvisso jättefin present men sättet hon uttryckte sig på tog bort guldglansen.

• Anonym (Abc)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-02-15 23:12:58 följande:

Bara ett litet varningens ord?nu skriver du förvisso att din vän själv sagt att hon skulle tycka att det vore roligt om bara ni två kom iväg på något. Men är du säker på att det är så? Det var inte du som pratade och hon höll med?

Jag fick en spaupplevelse av en väninna. En heldag med lunch och bad o fina. För två personer. I gåvan stod det specifikt att det var för henne o mig. För hon tyckte jag behövde få komma iväg.

Nu är ju alla olika som personer, men jag uppskattade inte gåvan. Dels pga uttrycket att jag behöver komma iväg. Iväg från vadå? Min man o mina barn som jag älskar mest av allt och gör my let roliga saker tillsammans med? Dessutom att det var bestämt att den andra personen var hon. Jag hade mycket hellre gått med min man på spaupplevelsen och väninnan erbjudit sig att vara barnvakt. DET hade varit en uppskattad present för MIG. Jag hade inte alls lika stor lust attbumgps med henne på det sättet men blev nu tvingas.

Shit vad otacksamt att bli irriterad för att hon bokar in sig själv som den andra personen och inte köper en resa till dig och din man istället. 
  • Anonym (Enja)

Varför tackade du inte nej om det var så himla fel av henne att ta ifrån dig en dag med din älskade man och dina älskade barn?

De flesta människor har även intressen utanför familjen, det är ok att inte ha det, men då gnäller man inte på att presenten var fel utan man tackar nej till att gå. Hon kunde tagit med sig en vän som ville istället.

Oförskämt också att tycka att din vän ska vara barnvakt och betala dyrt spa till 2 personer! Att betala för sig själv och 1 vän är ju en annan sak. Och inte nog med att du tycker att din vän skulle betala för både dig och maken så skulle hon också sitta barnvakt!

Fast du vill ju absolut inte ha en dag från dina älskad barn så hur kan du gå på spa med enbart mannen?
  • Anonym

Nämen stackare vilken elak vän du har...
  • Anonym (Barnvakt)

Altså hon menar nog att själva presenten skulle vara att vara barnvakt. Inte att betala för spa. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Barnvakt) skrev 2023-02-16 21:16:30 följande:

Altså hon menar nog att själva presenten skulle vara att vara barnvakt. Inte att betala för spa. 

Tack, en som fattar.
  • Anonym (Enja)
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-02-16 23:04:15 följande:
    Tack, en som fattar.
    Så du vill att en person du knappt vill nedlåta dig själv att gå på spa med, du vill verkligen inte umgås med henne på DET sättet, men passa dina barn tycker du gott hon kan göra.

Är hon din vän eller ser du henne bara som en potentiell gratis barnvakt?
  • Tom Araya
    Anonym (Ts) skrev 2023-02-14 15:36:41 följande:
    Inte ge mer i present än vad man får?

Jag har en fantastisk vän. Jag fyllde jämnt nyligen och nu i vår fyller hon jämnt. Jag fick en flaska skumpa i present och ett jättefint kort där hon skrivit väldigt fina saker om mig och vår vänskap. Fint som tusan, jag lipade!
    Jag vet att hon ganska skral ekonomi, ensamstående med två barn, och för mig är inte värdet i pengar viktigt när det gäller födelsedagar och liknande.
    Inför hennes födelsedag har jag tänkt bjuda henne på en liten resa (alltså inte på födelsedagen utan nån gång när det passar), vi åker till en större stad ett par timmar bort, hotell, middag osv. Jag står för allt. Hon har haft det jäkligt tufft sedan hennes man gick bort för ett par år sedan, och jag vill så gärna unna henne detta och hon har tidigare pratat om att det vore så kul att komma iväg bara vi, om hennes ekonomi blir bättre.
    Men fick höra av andra att jag absolut inte ska ge henne detta, eftersom jag "bara" (deras ord) fick en flaska bubbel, att hon kommer att känna sig nedtryckt eller att det kommer att framstå som att jag vill skryta, det är pinsamt osv. Vill absolut inte att det ska uppfattas fel!
    Tänker ni också så? Bör man bara ge varandra presenter i samma prisklass?

Jag tycker att du har rätt och dina vänner fel i detta sammanhang, även om jag mer generellt sett kan ge dina vänner delvis rätt.

Vad jag menar är att man inte borde anses vara skyldig eller ens bör ge mer än vad den andre ger. Men att inte följa detta som en regel, utan istället ge utefter sina möjligheter av äkta omtanke, det kan jag inte se som fel.  Du är nog en bättre, godare och viktigare vän till din vän, än vad de andra vännerna förstår. Du är en väldigt fin människa och kanske är dina vänner är avundsjuka över det.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Enja) skrev 2023-02-17 00:00:40 följande:
    Så du vill att en person du knappt vill nedlåta dig själv att gå på spa med, du vill verkligen inte umgås med henne på DET sättet, men passa dina barn tycker du gott hon kan göra.

Är hon din vän eller ser du henne bara som en potentiell gratis barnvakt?
    Dina ord och värderingar. Orkar inte lägga energi på människor som du, jag svarade TS och är inte intresserad av vad DU tycker. 
  • Anonym (Ts)

Mimmi- fattar vad du menar! 

• Anonym (Maja)

Haha va?! Hur otacksam kan man vara. Här bjuder din vän dig på spa och du gillar det inte eftersom att din kompis vill följa med dig. Sinnessjukt om du är seriös med kommentaren.
  • Anonym (Erfaren_man)

Nu är detta TS tråd, så håll er till ämnet!!

Jag tycker du ska ge henne en present i ungefär samma prisklass som den du fick. 

Någon vecka senare berättar du att du vill bjuda med henne på resan. Men inte som födelsedagspresent. 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Maja) skrev 2023-03-01 22:56:02 följande:
    Haha va?! Hur otacksam kan man vara. Här bjuder din vän dig på spa och du gillar det inte eftersom att din kompis vill följa med dig. Sinnessjukt om du är seriös med kommentaren.

Sinnessjukt får stå för dig. Sinnessjukt att skriva som du gör. En människa som inte fattar att vi alla tycker olika. Synd om dig faktiskt. 

Och som flera redan skrivit, håll dig till ämnet.

Svar på tråden Inte ge mer i present än vad man får?