Anonym (Värmeflaskan) skrev 2023-02-20 18:04:40 följande:
Har märkt att det verkligen är enkelspårigt här på FL.
Min utgångspunkt i ämnet Separation/skilsmässor är dels att jag är uppväxt i en sådan familj.
Jag och min syster mamma & pappa var en familj. När jag var 7 separerade mina föräldrar. När jag var 9 fick jag två syskon till och vid 10 hade jag ytterligare 2,
har alltså 5 syskon. Mina föräldrar har aldrig diskuterat orsaken till sin separation med oss barn, varken när det hände eller nu senare när vi är vuxna. De har alltid varit överens om allt som rör oss och har alltid funnits där för oss.
Vi har bra relationer med såväl bonus-pappa som bonus-mamma, som vet bättre än att klampa in på våra föräldrars domäner.
Det är kanske därför vår separation fungerat så bra. Vi har erfarenheter själva
Jag tror inte att jag kommer att gå in i något stadigt förhållande på ett bra tag om ens någonsin. Min fd man njuter av sin frihet nu men man vet inte hur framtiden ter sig. Ja kommer inte skaffa flera barn och min man steriliserade sig efter sista barnet.
Min kära pappa har ett valspråk " Känns det rätt i hjärtat, så är det rätt"
Vi känner båda två att vi gör rätt mot varandra och mot våra barn.
Fast jag tycker som sagt att det är du som är enkelspårig och utgår helt och hållet från din egen situation och verkar ha väldigt svårt att sätta dig in i hur det kan vara för folk som inte alls gick isär som vänner.
Nej jag tror absolut inte att det gått så bra för er enbart beror på att du har bra erfarenheter, det gick bra för er för att ni båda agerat moget och hela tiden satt era barns välmående först, vilket man knappast kan säga om någon som trasar sönder sin relation genom att vara otrogen och sen kommer och kräver mognad, för det kan ju knappast kallas för ett moget beteende, konsekvenstänk och bra föräldraskap, eller hur?
Så givetvis kommer det bli betydligt svårare att samarbeta med en sån person av flera anledningar.
1) Personen sätter bevisligen sina egna behov före sina barns så det går inte att utgå ifrån att personen alltid kommer sätta barnen främst det är något som kommer visa sig.
2) Personen går inte att lita på och förtroende är ju grundstenen för alla slags relationer, ink som skilda föräldrar och att samarbeta med någon man inte litar på är givetvis svårare.
3) Det är mycket lättare att samarbeta med folk man gillar än med folk man ogillar. Människor man gillar umgås man med för att man gillar det och ju mer desto bättre medan människor man avskyr försöker man såklart begränsa sitt umgänge med så mycket man kan.