Få 5 veckors bebis sova i egen säng?
Jag har en 5 veckors bebis hemma som ibland kan sova själv på dagtid och ibland på natten i bedside crib. Ibland somnar hon stenhårt och man kan lägga ner henne och hon sover gott helt själv flera timmar. Inatt sov hon tre timmar själv i bedside criben, sen efter hon vaknat för mat och somnat om i min famn gick det inte lika bra att lägga ner henne igen. Jag försökte trösta henne i bedside criben, genom att lägga min hand på hennes kropp och sjunga för henne, ge henne nappen och vagga henne. Hon kom aldrig till ro och ville helt enkelt inte ligga där då. Jag tycker givetvis det är supermysigt att sova med henne på mig eller bredvid i vår säng, men är så stressad över att samsova när också mannen är i sägen då vi bara har en 1.60 säng. Givetvis gör vi det så säkert som som möjligt, ser till att inte kuddar, täcken eller annat kan komma i hennes ansikte. Vi har även köpt en hårdare bäddmadrass så hon inte kan rulla så lätt. Dock vaknade min sambo en gång och fann henne med ansiktet mot hans armhåla!! Inget hände och hon kunde andas, men risken för stt hon ska kvävas av nånting tar kål på mig och jag skulle gärna se att hon kunde sova i bedside crib, åtminstone när både jag och pappa är i sängen borde det gå att få henne till det hela natten eftersom der går halva natten? Eller är hon för liten för att man ska kunna "lära henne" nånting? Jag gillar inte heller babynest så jättemycket när hon inte är under uppsikt, tänker att de kan kvävas om de kommer med ansiktet mot kanten? Jag vet att i vissa länder avråder man starkt från babynest då de inte anses säkra och jag vet att det inte forskats på babynests säkerhet. Jag vet hur nojig jag låter, men vill ju såklart verkligen inte att något ska hända min dotter! Tips och tankar till en ny mamma? <3