• Anonym (TS)

35+ , hur länge försökte ni innan ni blev gravida?

Jag fyller 36 i höst och har en 1-åring (min mans första barn och mitt tredje). Vi har precis börjat försöka få ett syskon, eller iallafall slutat skydda oss så får vi se..Jag ammar fortfarande men jag fick tillbaks mensen efter bara ca 3 månader.

Jag har haft hyfsat lätt att bli gravid innan , när jag var 33 blev jag gravid på första försöket men tyvärr slutade det med tidigt missfall. Sen blev jag gravid igen (med 1-åringen) på andra försöket (en mens mellan).

Har barn från ett tidigare förhållande också som tog lite längre tid (ca ett år och ett tidigt missfall) fast jag bara var 20. Nästa tog 3-4 månader och då var jag 27.

Räknar ju med att det inte ska gå jättesnabbt pga åldern och att jag ammar och att vi kanske inte har tid att ha sex jätteofta. Och såklart att det kan bli missfall. Men det borde väl inte vara helt omöjligt iallafall eftersom jag blev gravid ganska lätt för några år sen? 

Och så undrar jag alltså hur länge ni som fick barn efter 35 behövde försöka? :) Ni som fortfarande försöker eller slutade försöka får gärna skriva också. Eller ni som blev gravida oplanerat.

• Svar på tråden 35+ , hur länge försökte ni innan ni blev gravida?
  • Dukallarmigdrömmare

Första barnet tog över 2,5 år plus en ivf för att få till. Då var vi under 30.

Nu är jag 39 och vi försökte få ett syskon men trodde inte det skulle vara möjligt med tanke på hur det var sist och min ålder. Blev gravid första försöket men fick MA i v 15. Bebisen som ligger i magen nu tog två månader , är i v 17 och än så länge är allt bra ❤️

• Dukallarmigdrömmare

Samma pappa båda gångerna.

• Anonym (TS)
    Dukallarmigdrömmare skrev 2023-02-17 15:01:32 följande:

Första barnet tog över 2,5 år plus en ivf för att få till. Då var vi under 30.

Nu är jag 39 och vi försökte få ett syskon men trodde inte det skulle vara möjligt med tanke på hur det var sist och min ålder. Blev gravid första försöket men fick MA i v 15. Bebisen som ligger i magen nu tog två månader , är i v 17 och än så länge är allt bra ❤️

Tack för svar! Beklagar att du fick MA.. och grattis till nya bebisen i magen :) 

Jag hade ju också svårare att bli gravid när jag var yngre konstigt nog .. fast det var ju inte samma pappa så det kan ju ha berott på det.. eller bara slumpen eller nånting annat. 
  • Anotherone

Jag och min man har två barn, när senaste "blev till" hade jag nyss fyllt 36. Båda har blivit till på första aktiva försöket.

• Anonym (TS)
    Anotherone skrev 2023-02-17 15:10:57 följande:

Jag och min man har två barn, när senaste "blev till" hade jag nyss fyllt 36. Båda har blivit till på första aktiva försöket.

Tack för svar :)
  • Anonym (Jag)

Första barnet (jag 36 år då) blev till på första försöket. Andra barnet (jag 40 år då) tog lång tid (säkert mer än ett halvår) och slutade i tidigt missfall. Insåg senare att vi bara skulle ha ett barn.

• Anonym (Länge)

Bli gravid- ca 1,5 år via IVF. Få barn- tio år.

• Anonym (TS)

Tack för alla svar! Förstår att det kan vara väldigt olika.. 
    Har läst nånstans att fertiliteten sjunker drastiskt runt 35-årsåldern så man blir ju lite uppskrämd. Samtidigt känner jag många som har blivit gravida lätt när de har varit 35+. Och en person jag känner som är gynekolog sa att den oftast inte sjunker så mycket förrän man är 39-40 men det är såklart olika för alla. Det finns ju kvinnor som är 40+ och blir gravida lätt och 20-25-åringar som har svårt.
    Intressant att läsa hur det har varit för andra iallafall :) 

• Anonym (Länge)
    Anonym (TS) skrev 2023-02-17 16:41:16 följande:
    Tack för alla svar! Förstår att det kan vara väldigt olika.. 
    Har läst nånstans att fertiliteten sjunker drastiskt runt 35-årsåldern så man blir ju lite uppskrämd. Samtidigt känner jag många som har blivit gravida lätt när de har varit 35+. Och en person jag känner som är gynekolog sa att den oftast inte sjunker så mycket förrän man är 39-40 men det är såklart olika för alla. Det finns ju kvinnor som är 40+ och blir gravida lätt och 20-25-åringar som har svårt.
    Intressant att läsa hur det har varit för andra iallafall :) 
    Nej, drastiskt redan vid 35 är att ta i. Men mellan 35 och 40 ganska rejält. 49% av alla 39-åringar blir gravida inom ett år. Dessutom vet ju ingen kvinna hur lång tid det kommer ta när de börjar. De som försöker vid 37 och har svårt kanske hade haft svårt vid 30 också. Och ibland som med PCO:arna går det oftast lättare efter 40.
  • Anonym (X)

För mig tog det ungefär ett år, var 36 år, tog sig naturligt sen. Det är mitt första barn. 
    Jag tror att om man har barn sedan innan är chanserna bättre att bli gravid lite längre. Så har det varit för många bekanta till mig. Men ingen vet ju förrän man provar. Lycka till! 

• Tooja

Blev oplanerat gravid med mitt tredje barn när jag var 36,
    vi trodde att vi var inne i en ?säker? period (så korkade!) 
    Har också haft väldigt lätt att bli gravid med de andra barnen, så det behöver inte alls vara svårt för att man är över 35, det är väl superindividuellt när fertiliteten börjar gå  ned, 35 är bara ett snitt tänker jag. 

• MammaTillFyraHoppasJag

Hej!
    När jag va 32 blev jag gravid med 1:a barnet på 1:a försöket.
    När jag va 34 blev jag gravid med 2:a barnet på 3:e försöket.
    När jag va 38 blev jag gravid med 3:e barnet på 1:a försöket.
    Nu när jag är 42,5 är jag gravid med 4:e barnet på 4:e försöket. Jag är i v.7 just nu. 

såvitt jag vet har jag aldrig haft ett missfall, såfall har det varit väldigt tidigt så jag misstagit det som vanlig mens.

mina bästa tips:

- kartlägg din menscykel så ni prickar in sex/sperma dina fertila dagar

- köp en liten pipett / spruta (typ sån man får med hostmedicin till barnen) så kan du ha den som sperma-spruta när ni inte orkar ligga (din snubbe sprutar  i ett glas, suger upp sperman direkt med sprutan och sen ger han dig sprutan när du ligger i sängen, sen kör du upp sprutan mellan benen och sover)

- ta vara på varje ägglossning!

- du är ung så klart det kommer att funka!
    Lycka till! 💗😋

Svar på tråden 35+ , hur länge försökte ni innan ni blev gravida?