• Dream007

    MÅL = fri från blancolån

    MÅL = Skuldfri December 2025
    (Förutom huslån och studielån)


    Jag själv uppskattar att läsa trådar i samma tema och tänkte därför, för att peppa mig själv och förhoppningsvis andra. Att dela med mig av vår resa för att bli av med våra blancolån. Tanken är en uppdatering varje månad. Jag kommer att försöka vara tydlig i det här inlägget för att alla ska få en så bra överblick som möjligt över hur våra förutsättningar ser ut.


    Dom lån som vi vill betala av är:

    Billån = 60 233kr
    Husbil = 345 853kr
    Solceller och Fönster = 291 660kr
    Totalt = 697 746kr

    Har inte i dagsläget börjat betala på lånet avseende solceller och fönster då installationen inte är utförd än. Räknar med att första betalningen blir någonstans runt juni detta år. Denna summa kommer därför att vara oförändrad och ändras allt eftersom från det när vi då får första räkningen.


    I dagsläget har vi inga problem med att betala av lånen men det är känslan av att vara mer fri som är det som lockar. Ja helt fria kommer vi ju inte att vara eftersom huslånet och studielån fortfarande finns kvar. Dock så tänker jag att det får bli en senare fråga och att det är ovanstående som får bli första steget. Känns som en nog stor summa för ett första mål.


    Jag, Kvinna 31år, jobbar natt inom vården och tycker själv att jag tjänar helt okej. Såklart inte överdrivet men med tanke på att jag inte jobbar heltid och har väldigt mycket ledig tid så är jag helt klart nöjd. Jobbar bara 78% och inklusive ob och efter dragen skatt så får jag ut ca 22 000kr. Min man 56år, kör budbil. Han jobbar 100% och har i stort sett obefintlig möjlighet till att jobba extra. Han får ut 22 500kr. Vi har 3st barn i åldern 5, 7 och 10år och helt gemensam ekonomi. När vi slår ihop våra totala inkomster varje månad så ser det då ut så här:


    Man: 22 500kr
    Kvinna: 22 000kr
    BB: 4 480kr
    Totalt: 48 980kr


    Våra totala utgifter varje månad är följande:
    Försäkringar: 1200kr
    Larm: 570kr
    Huslån: 4 200kr
    El: 4 000kr
    Dagis: 2 050kr
    3 mobilabonnemang + bredband hemma: 800kr
    Mat: 5 500kr
    Bensin bil 1: 2 000kr
    Bensin bil 2: 3 000kr
    Blandade utgifter: 1 100kr
    Totalt: 24 420kr


    Gällande kostanden för El så varierar den såklart över året och denna kommer även att förändras när solcellerna kommer i gång. Förhoppningen är dock att denna post då täcker avbetalningen för det lån som installationen avser. Medveten om att den antagligen inte tar över alla månader men dom flesta i alla fall.
    Gällande posterna som handlar om bensin så pendlar både jag och min man till våra jobb och med tanke på att vi inte bor i någon stad så är det svårt att göra någonting åt dom posterna. Vi båda har en resa på 6mil vardera ToR så jag är i alla fall tacksam över att vi inte har jättetörstiga bilar.


    Men för att återgå till uträkningen så gör det då att våra inkomster minus våra utgifter ger ett överskott på 24 560kr.
    Vårt mål är att minst 20 000kr av dessa ska gå till extra avbetalningar varje månad.


    Vi har en buffert som vi dock absolut inte vill röra och kommer därför, vid oförutsedda utgifter eller till exempel semester att ta av våra löner vilket då givetvis gör att den extra avbetalningen minskar men försöker säga till mig själv att det måste får vara okej. Är så galet taggad på att betala bort allt så fort det bara går så om jag inte haft min man som drog i bromsen så skulle nog våra besparingar tömts för att läggas på lånen.


    Vår buffert i dagsläget är
    Aktier: 250 000kr
    Sparkonto: 120 000kr
    Totalt: 390 000kr


    För att vara lite extra tydlig så kommer vi INTE att fylla på någon av dessa två poster i dagsläget utan kommer att lägga allt överskott varje månad på att bli av med dom lån vi har. Mitt arbete inom vården gör att förutsättningarna för att jobba extra är extremt goda. Jag känner dock att det inte är värt att ta på sig så väldigt mycket extra med tanke på att tiden med familjen då blir lidande. Vissa månader kan man såklart ta på sig några extra pass men att hålla på så månad in och månad ut kommer inte att vara hållbart i längden.


    Jag återkopplar varje månad och uppdaterar hur det ser ut och hoppas att jag i alla fall kan inspirera någon annan till att göra samma resa.

  • Svar på tråden MÅL = fri från blancolån
  • Miami

    Alltså det är ju tråkigt att du känner dig ifrågasatt, men jag tycker fortfarande att det inte riktigt går ihop...

    Du säger att fordonsskatten är 300 kr/ år. Den lägsta fordonsskatten idag är på 360 kr/år och det är för helt nya elbilar. Hur går det ihop med de relativt små lånen på bilarna, har ni betalt miljoner kontant på dem?

    Tycker fortfarande att det låter väldigt billigt med försäkringarna. Bara mina två barn kostar drygt 500 kr i månaden. Har ni inga olycksfallsförsäkringar? Endast trafikförsäkringar på bilarna? Lägsta möjliga hemförsäkring?

    Övrigt 1100 kr... Går det ihop med tre barn? Denna månaden var en väldigt billig månad för mina barn. De behövde endast nya skor, inga andra kläder/skolväskor/elektronik mm. Sen var de på jumpyard med några kompisar och dessutom ett donkenbesök. Utöver det så fick de lite robux och v-bux och även fickpengar till lördagsgodis. Långt över 1100 trots "billig månad". Jag själv klippte mig, köpte ny ansiktskräm, nya linser, en present till en kompis, trädgårdssaker för att förankra inför stormen osv. Inte så mycket! Men långt över er övrigtpost. 

    Sen är det nog bättre att slå ut engångskostnader över året så man ser helheten! Det är inget spartips att betala stora kostnader en gång om året... Ungefär som att jag skulle resonera så här: jag har sänkt mina månadskostnader med 10 000! Jag sparar 10 000 mer varje månad! Genom att betala huslånet en gång om året! Så funkar det ju inte. 

    Än en gång, vill inte klanka ner på dig, men det känns lite orealistiskt. Men om det verkligen funkar så är det ju super!

  • Dream007
    Miami skrev 2023-02-22 10:34:40 följande:

    Alltså det är ju tråkigt att du känner dig ifrågasatt, men jag tycker fortfarande att det inte riktigt går ihop...

    Du säger att fordonsskatten är 300 kr/ år. Den lägsta fordonsskatten idag är på 360 kr/år och det är för helt nya elbilar. Hur går det ihop med de relativt små lånen på bilarna, har ni betalt miljoner kontant på dem?

    Tycker fortfarande att det låter väldigt billigt med försäkringarna. Bara mina två barn kostar drygt 500 kr i månaden. Har ni inga olycksfallsförsäkringar? Endast trafikförsäkringar på bilarna? Lägsta möjliga hemförsäkring?

    Övrigt 1100 kr... Går det ihop med tre barn? Denna månaden var en väldigt billig månad för mina barn. De behövde endast nya skor, inga andra kläder/skolväskor/elektronik mm. Sen var de på jumpyard med några kompisar och dessutom ett donkenbesök. Utöver det så fick de lite robux och v-bux och även fickpengar till lördagsgodis. Långt över 1100 trots "billig månad". Jag själv klippte mig, köpte ny ansiktskräm, nya linser, en present till en kompis, trädgårdssaker för att förankra inför stormen osv. Inte så mycket! Men långt över er övrigtpost. 

    Sen är det nog bättre att slå ut engångskostnader över året så man ser helheten! Det är inget spartips att betala stora kostnader en gång om året... Ungefär som att jag skulle resonera så här: jag har sänkt mina månadskostnader med 10 000! Jag sparar 10 000 mer varje månad! Genom att betala huslånet en gång om året! Så funkar det ju inte. 

    Än en gång, vill inte klanka ner på dig, men det känns lite orealistiskt. Men om det verkligen funkar så är det ju super!


    Nu har jag gått igenom våra utgifter för hela förra året. Här har jag räknat med ALLA utgifter och slagit ut dom på ett snitt. Gällande försäkringarna så kostar barnens försäkringar 150kr per barn och månad. Alla har en sjuk och olycksfallsförsäkring. Bilarna och huset är givetvis fullförsäkrade. Men gällande försäkringarna så har jag räknat ut totalkostnaden på ett år och då inkluderat dom försäkringar som betalas varje år.


    Så här kommer utgifterna igen
    Försäkringar: 18 400kr/år för ALLA försäkringar. Per månad ger det då ett snitt på 1 533kr

    Larm: 570kr per månad. Denna summa är samma varje månad

    Huslån: 4200kr per månad. Räntan är bunden till 31/12-23 och av den månadskostnaden är 2500kr amortering

    El: År 2022 betalade vi totalt 26 534kr vilket ger ett snitt på 2 211kr per månad


    Dagis: 2050kr. Denna summa är samma varje månad


    Mobilerna och bredband: 800kr. Denna summa är samma varje månad


    Mat: 5500kr samma varje månad


    Bensin bil 1: 2000kr. Brukar bli 1800kr men för att avrunda räknar jag med 2000kr


    Bensin bil 2: 3000kr. Även här brukar det handla om ett par hundra ner men för att avrunda räknar jag med 3000kr


    Csn + Vatten och avlopp: I snitt 1000kr per månad


    Kläder: 500kr per månad


    Aktiviteter: 500kr per månad


    Skatt Bilarna: 1500kr per år för BÅDA bilarna. Vilket då utslaget på 12 månader blir 125kr per månad


    Blandade utgifter på 1100kr är abonnemang på barnens xbox vilket då blir 3x135kr + Netflix 159kr + A-kassa 130kr + tv-kanaler 240kr = 934kr


    Vi har 10mil enkel resa till leklandet och jump så det är inte direkt så att vi åker varje månad. Vi har skotrar och fyrhjuling och därför brukar vi då när vi är lediga utnyttja dessa. Och nej dom har vi inga lån på. Aktiviteter behöver ju inte kosta pengar för att det ska vara kul.


    Till närmsta pizzeria och hamburgerrestaurang har vi 5mil enkel resa så nej det gör vi heller inte så ofta.


    Om vi då slår ihop alla dom kostnader så ger det ett snitt på 25 089kr. Våra inkomster är som sagt 49 000kr efter skatt. Och då är det utan extra pass.


    Om vi då tar våra inkomster och drar bort summan för våra utgifter så ger det ett överskott på 23 911kr. Den summan är då den som vi kan lägga på avbetalning av husbilen varje månad.
    Innan den här planen så innehåll budgeten en post på 3 800kr per månad som då var kostnaden på husbilen. Eftersom den nu ska betalas av så räknar jag därför inte med den i budgeten eftersom planen är att ALLT överskott ska betalas in på den. Det innebär då en inbetalning långt över 3800kr


    Husbilen är när den inte används avställd vilket då inte medför några kostnader för skatt mer än en 50 lapp i månaden. Den är medräknad i kostnaden för försäkringar. Vi brukar räkna med att husbilen kostar 200kr varje vecka den är påställd men detta är ju under sommaren och hur mycket den kommer användas är svårt att veta innan vi får veta hur många veckor semester vi har gemensamt. När vi åker med den så fri campar vi bara. Tar aldrig in på camping och det är barnens önskemål då dom tycker att det är mysigare att fricampa i stället för en trång camping. Fricamping är grattis och medför därför inga kostnader. Kostanden för diesel är också svårt att räkna på eftersom det varierar hur långt vi åker och den posten kan även anpassas efter dom ekonomiska förutsättningarna som vi har.


    Juste, servicen på bilarna brukar min man göra själv då han tidigare arbetet på bilverkstad. Materialet brukar gå på runt 400kr per år och per bil så det ger då en kostnad på 67kr per månad

    Köpte smink för ett par hundralappar till mig själv här under december. Sist jag gjorde det var minst 10år sen. Har absolut inget shopping behov någon av oss i familjen så det är en minimal utgift. Ingen av oss i familjen har någon vidare shoppingbehov.


    Har jag glömt någonting? 😊

  • Dream007
    me33 skrev 2023-02-22 10:21:16 följande:

    Ändå tufft när röd paprika går loss för 100 kr/kg på willys nu {#emotions_dlg.djavulsk}

    Jag tycker att TS är väldigt överbelånad och lever nästan långt över sina tillgångar med husbilen och det tycker ju andra här med.

    Men tuta o kör..


    Då struntar man i en röd paprika :)

    Jag håller med dig till 1000% om att det är för mycket lån. Därav anledningen till att vi vill betala bort allt så snart som möjligt Flört. Men eftersom vi inte sitter i en sådan sits att vi blir tvungna att sälja för att ha råd att betala så ser vi ingen vinning i att ge upp vårt intresse. Men tiden får utvisa om vår plan går att genomföra eller inte. Det är en sak som varken du eller jag kan svara på idag Glad.

    Vi har motivationen till en förändring och den kommer vi komma långt på! Sen behöver inte du tro på det men huvudsaken är ju att vi tror på det eftersom det är vi som ska göra jobbet Glad
  • Dream007
    Bagar Bengtsson skrev 2023-02-21 22:35:11 följande:

    För att få en bättre bild av situationen så ska du nog slå ihop alla småkostnader och kostnader som kommer oregelbundet och snitta dem över året så du får en mer korrekt budget.


    Sen ser jag inga problem med er buffert. Den är inte så stor så att ni behöver ta av dem att betala av lånen med.


    Matkostnad på 5500 kr är ju jättebra jobbat - tror inte många kommer undan så billigt med fem personer i hushållet.


    En tanke: Bli inte för manisk att betala av lånen. Ni har inte jättehöga lån. Se till att barnen får göra de aktiviteter de vill. Ut och res med husbilen men snåla inte in på småsaker under semestern som minigolf och nån nöjespark. Spara hellre in på utemat.


    Lycka till!


    Har räknat igen. Återkom gärna om jag glömt någonting :)

    Jag tror att risken för att det blir en mani att lånen ska bort fortast snarast möjligen är rätt stor. Ska försöka tänka på det du skriver! Egentligen skulle det ju inte vara hela världen om avbetalningen skulle dra ut på de några månader till. Sen inte heller bli besviken om vi någon månad inte klarar av att hålla oss ovanför målet. Måste intala sig själv att ALLT som betalas in är ju såklart positivt oavsett vilken summa det är. Slutmålet är ju fortfarande detsamma, att allt ska bort!!!! Skrattande

    Kommer att återkomma med en uppdatering varje månad så hoppas jag i alla fall kunna visa på en bra framgång Glad 
  • Jemp
    Dream007 skrev 2023-02-22 13:55:23 följande:

    Nu har jag gått igenom våra utgifter för hela förra året. Här har jag räknat med ALLA utgifter och slagit ut dom på ett snitt. Gällande försäkringarna så kostar barnens försäkringar 150kr per barn och månad. Alla har en sjuk och olycksfallsförsäkring. Bilarna och huset är givetvis fullförsäkrade. Men gällande försäkringarna så har jag räknat ut totalkostnaden på ett år och då inkluderat dom försäkringar som betalas varje år.


    Så här kommer utgifterna igen
    Försäkringar: 18 400kr/år för ALLA försäkringar. Per månad ger det då ett snitt på 1 533kr

    Larm: 570kr per månad. Denna summa är samma varje månad

    Huslån: 4200kr per månad. Räntan är bunden till 31/12-23 och av den månadskostnaden är 2500kr amortering

    El: År 2022 betalade vi totalt 26 534kr vilket ger ett snitt på 2 211kr per månad


    Dagis: 2050kr. Denna summa är samma varje månad


    Mobilerna och bredband: 800kr. Denna summa är samma varje månad


    Mat: 5500kr samma varje månad


    Bensin bil 1: 2000kr. Brukar bli 1800kr men för att avrunda räknar jag med 2000kr


    Bensin bil 2: 3000kr. Även här brukar det handla om ett par hundra ner men för att avrunda räknar jag med 3000kr


    Csn + Vatten och avlopp: I snitt 1000kr per månad


    Kläder: 500kr per månad


    Aktiviteter: 500kr per månad


    Skatt Bilarna: 1500kr per år för BÅDA bilarna. Vilket då utslaget på 12 månader blir 125kr per månad


    Blandade utgifter på 1100kr är abonnemang på barnens xbox vilket då blir 3x135kr + Netflix 159kr + A-kassa 130kr + tv-kanaler 240kr = 934kr


    Vi har 10mil enkel resa till leklandet och jump så det är inte direkt så att vi åker varje månad. Vi har skotrar och fyrhjuling och därför brukar vi då när vi är lediga utnyttja dessa. Och nej dom har vi inga lån på. Aktiviteter behöver ju inte kosta pengar för att det ska vara kul.


    Till närmsta pizzeria och hamburgerrestaurang har vi 5mil enkel resa så nej det gör vi heller inte så ofta.


    Om vi då slår ihop alla dom kostnader så ger det ett snitt på 25 089kr. Våra inkomster är som sagt 49 000kr efter skatt. Och då är det utan extra pass.


    Om vi då tar våra inkomster och drar bort summan för våra utgifter så ger det ett överskott på 23 911kr. Den summan är då den som vi kan lägga på avbetalning av husbilen varje månad.
    Innan den här planen så innehåll budgeten en post på 3 800kr per månad som då var kostnaden på husbilen. Eftersom den nu ska betalas av så räknar jag därför inte med den i budgeten eftersom planen är att ALLT överskott ska betalas in på den. Det innebär då en inbetalning långt över 3800kr


    Husbilen är när den inte används avställd vilket då inte medför några kostnader för skatt mer än en 50 lapp i månaden. Den är medräknad i kostnaden för försäkringar. Vi brukar räkna med att husbilen kostar 200kr varje vecka den är påställd men detta är ju under sommaren och hur mycket den kommer användas är svårt att veta innan vi får veta hur många veckor semester vi har gemensamt. När vi åker med den så fri campar vi bara. Tar aldrig in på camping och det är barnens önskemål då dom tycker att det är mysigare att fricampa i stället för en trång camping. Fricamping är grattis och medför därför inga kostnader. Kostanden för diesel är också svårt att räkna på eftersom det varierar hur långt vi åker och den posten kan även anpassas efter dom ekonomiska förutsättningarna som vi har.


    Juste, servicen på bilarna brukar min man göra själv då han tidigare arbetet på bilverkstad. Materialet brukar gå på runt 400kr per år och per bil så det ger då en kostnad på 67kr per månad

    Köpte smink för ett par hundralappar till mig själv här under december. Sist jag gjorde det var minst 10år sen. Har absolut inget shopping behov någon av oss i familjen så det är en minimal utgift. Ingen av oss i familjen har någon vidare shoppingbehov.


    Har jag glömt någonting? 😊


    Jag är ruskigt nyfiken på försäkringsbolag, vem har så billiga försäkringar? 
    Vad äter ni, för att betala mindre än hälften av konsumentverkets beräkningar? 
    Ni har fast elpris alltså? Hur länge då? Eller norrut iof så det kanske har varit så billigt. Billigt VA också!

    Haha ja för skotrar och fyrhjulingar är ju gratisnöjen, vad drivs de på? 

    Jag börjar också förstå att "extra avbetalningar" betyder hela lånekostnaden i din beräkning.
  • Jemp

    Är bufferten snabbt hopsparad eller vad har ni lagt överskottet på fram till nu? 

  • Dream007

    Vi har alla försäkringar hos dalarnas försäkringsbolag. 

    Ja vad äter vi. Vi äter väl lite allt möjligt. Gör online handling som då täcker allt för två veckor. Köper då tex mjölk med lång hållbarhet så att det håller under två veckor. Ett av barnen äter yoghurt till frukost men dom andra två vill ha havregrynsgröt. Bakar bröd själv och även fikabröd när det behövs. Brukar göra matlista utifrån veckans erbjudande så exakt vad vi äter varierar utifrån bladet. tänker såklart inte lägga ut mer pengar på mat än vad som behövs bara för att.

    Elpriset är inte bundet men det är någon fond variant så därav har priset legat på en lägre nivå. Vattnet är billigare på grund av by vatten. 


    Ja det är betydligt mycket billigare om man jämför med annat. lägger kanske 150kr per månad på bensin för att utöva det nöjet medans till exempel leklandet skulle vara betydligt dyrare än så om man slår ihop resan på 20min + inträde. 


    Huset är totalrenoverat och det har vi gjort med våra inkomster. 250 000kr av vår buffert sparades ihop under förra året. Vi kände oss då klara för tillfället med renoveringar och valde då att bygga en buffert innan vi nu skulle gå på lånen. Så vårt överskott har som sagt lagts på de

  • Dream007

    Uppdatering för februari 2023
    Eftersom januari var en sådan månad som jag tagit lite extra nätter så blev lönen nu i februari väldigt bra. Tog två extra helger och eftersom det var just helg som jag jobbade extra så blev alla timmar utbetalda i kvalificerad övertid (475kr/tim.). Kom även lite andra extra inkomster vilket då gjorde att vår totala inkomst denna månad blev betydligt mycket högre än vad den i normala fall är. Summan av det gjorde att vi då faktiskt fick så pass mycket pengar över att vi kunde betala av billånet i sin helhet. Utöver det så drogs den vanliga avbetalningen för husbilslånet vilket gjorde att även det sjönk en smula.


    Inbetalt: 62 391kr


    Summa efter inbetalning:
    Billån = 0kr
    Husbil = 343 695kr
    Solceller och Fönster = 291 660kr
    Totalt = 635 355kr kvar


    Nästa månad kommer inte att bli så här extrem utan inkomsterna i februari var som sagt utöver det vanliga. Jag har inte tagit något extra pass under hela februari så därför kommer lönen i mars att vara som en vanlig månad.


    Återkommer nästa månad igen med en ny uppdatering.
    HEJJA HEJJA!!

  • Dream007

    Dags för en ny uppdatering.


    Inbetalningen denna månad landade på 20 000kr. Från och med nästa månad så kommer vi att få första räkningen på solcellerna och väljer då att betala på dom i första hand istället för husbilen. Har kontaktat den banken för att få info angående hur dom ville att vi ska betala in. Fick då redovisa hur vi kan betala så mycket innan vi fick dom betalningsuppgifter som vi behövde för att extra amortera. Skickade in det dom bad om och uppgifterna har vi nu fått. Motivationen känns på topp! 


    Inbetalt: 20 000kr



    Summa efter inbetalning:
    Husbil = 323 695kr
    Solceller och Fönster = 291 660kr
    Totalt = 615 355kr kvar

    Hejja Hejja!!!! 

Svar på tråden MÅL = fri från blancolån