• Tom Araya

    En fråga om extremsport.

    Jag tänker på en sportform med flera grenar. Jag tror att kravet är att det är minst två eller tre grenar, men kanske förekommer fler.

    De vanligaste grenarna brukar vara löpning, cykling och simning, så det är i princip en biathlon eller triathlon-tävling i grunden.

    Men längderna är extrema. Jag tror bara löpningen brukar motsvara ett maratonlopp.

    Detta heter eller kallas då något speciellt, men jag har glömt bort vad.

    Någon här som vet vad den typen av tävling kallas?

  • Svar på tråden En fråga om extremsport.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2023-02-20 03:25:41 följande:

    Ironman kanske?


    Det känns bekant, men jag är osäker. Ska googla på det.
    Men heter inte någon av alla dessa terräng-/hinderlopp något sådant?
  • cosinus

    En ironman brukar väl vara isch 4 km simning, 18 mil cykling och en mara att springa eller nåt i den stilen. Fått för mig att det är just det som är en ironman och har man andra distanser så går det mer under triathlon. Men jag kan ha fel...

    men sen finns det ju hur många som helst typ ultralopp för de som bara gillar att göra en sak jävligt långt. Ibland i kombo med två grenar. Då heter de ofta något med just ultra. Är man lat är ultra ett ord att undvika :)

  • Tom Araya
    cosinus skrev 2023-02-20 10:33:11 följande:

    En ironman brukar väl vara isch 4 km simning, 18 mil cykling och en mara att springa eller nåt i den stilen. Fått för mig att det är just det som är en ironman och har man andra distanser så går det mer under triathlon. Men jag kan ha fel...


    Det har kommit en variant på Iron man som är halva distansen i alla grenar. Den kallas Iron man + en siffra som anger löpningens sträcklängd.
    Iron man är förövrigt ett skyddat namn som ett idrottsförbund inriktat på detta äger rättigheterna till.
Svar på tråden En fråga om extremsport.