• Anonym (V)

Vunnit, hur ska jag tänka nu?

Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka.
    Önskar att jag hade en bra bank-kontakt men känner inte att jag har det. 

För tre veckor sedan fick jag en större summa pengar. Jag har hittills talat om det för min man då jag ser det som vår gemensamma vinst. Han hade tänkt på samma sätt. 

Vi har ett bolån på 1,7 miljoner. Huset är värt någonstans mellan 4,5-5 miljoner (svårt att säga exakt idag men för ett år sedan fick vi det värderat till 5,5 och liknande hus i närheten har nyligen sålts för 5 milj). 

Borde vi betala av lånet?  Vi har inga andra lån. 
    Hur ska vi tänka? Vad hade du gjort?

Det rör sig om strax under 6 miljoner. 

• Svar på tråden Vunnit, hur ska jag tänka nu?
  • Anonym (AB)
    Anonym (ekonomer?) skrev 2023-02-21 09:44:58 följande:

Förvånad över att så många skulle betala av lånen med den typen av ekonomi.
    En anledning att betala av lån är trygghet, att man är osäker för framtiden.

Känner man så kan det vara rimligt att prioritera.
    Rent ekonomiskt är det en enkel matematik vad som lönar sig.

Jämför vad lånen kostar med hur mycket avkastning du kan få om du istället investerar motsvarande insats.

Lite förenklad beräkning (kontakta bankman för mer exakt beräkning), då kan du även diskutera investeringar:
    Som mest har ni ett rörligt lån som då ligger på ca. 5%
    1,7 milj motsv. ränta på 95 000:-
    Efter ränteavdrag landar det på ca. 65 000:-
    Det innebär att lånet har en effektiv ränta på knappt 4%
    (prognoserna nu talar för att det kommer ligga ungefär där något år framåt eller så).

Rent matematiskt bör du betala av lånet om du inte kan få bättre avkastning än 4% på en motsvarande investering (på 1,7 miljoner).

I praktiken får man räkna in lite avgifter och skatter men så här ser själva principen ut. En professionell ekonom/investerare skulle sannolikt inte välja att lösa in lånet.

Så, det är en fråga om känslor och trygghet mm. men för att maximera ekonomi och avkastning är det troligen smartast att investera (med lagom risk) snarare än att betala av lånet.

Obs! Du behöver inte känna någon speciell bankman. Boka dit på din egen bank och kontakta även ytterligare en bank för att jämföra. De är intresserade av att få dig som kund.

Grattis och lycka till!

Pengar är känslor. De flesta gör inte det som är ekonomiskt bäst för dom, de gör det som får dom att känna sig trygga, samt att många inte förstår hur det hänger ihop. 
    Vi har själv slutat amortera för länge sedan för att istället investera. Ändå skulle jag lösa vårt lån om vi vann 6 miljoner, för det är en skön känsla att vara skuldfri. Plus att man inte vet vart räntorna tar vägen.

Många vet inte heller hur de ska investera, och det sista man ska göra är att fråga sin bank. De vill sälja sina dyra fonder till folk, och naturligtvis vill de att folk fortsätter betala räntor. 

Jag tycker att man ska inte lägga alla ägg i samma korg. Ingen vet vad som är bäst om 10 år. 
  • Anonym (hmmm)

Hade minskat ner lånet till 1 miljon. 

Sedan köpt mig en fastighet för 1 miljon som redan har eller lät går att göra om till flera lägenheter för maximalt 500tusen och sedan börjat hyra ut det som ett företag. Sedan hade jag antagligen fört över pengarna till någon utländsk bank med ränta. Allt för att inte låsa allt inom den svenska kronan som bara blir svagare och svagare.

Och till sist eller först så hade jag självklart att se till att preppa med förnödigheter och försvarsmaterial ifall det skulle gå helt fel.

Det jag inte hade gjort är att tappa skallen helt, tänkt att det är mycket pengar och festat upp allt. Utan snarare hela tiden att det ändå inte är tillräckligt till vad jag både kommer att behöva men även kommer vilja ha senare i framtiden. 

Bättre att ni satsar på inkomstdrivande projekt hellre än att ge ungarna 1 miljon var utan snarare inkludera dom in i företaget när dom är mogna eller tiden känns rätt att överlämna det till dom. 

Dom behöver inte få mer än ca 200K var. Det räcker till en ny bil, eller till att klara sig mellan jobb eller till att betala av lite av deras lån. Menar, bättre att tryggheten finns där bakom dom i grunden än att den kanske vips* försvinner med dom. 

• Anonym (ekonomer?)
    Anonym (AB) skrev 2023-02-21 09:54:06 följande:
    Pengar är känslor. De flesta gör inte det som är ekonomiskt bäst för dom, de gör det som får dom att känna sig trygga, samt att många inte förstår hur det hänger ihop. 
    Vi har själv slutat amortera för länge sedan för att istället investera. Ändå skulle jag lösa vårt lån om vi vann 6 miljoner, för det är en skön känsla att vara skuldfri. Plus att man inte vet vart räntorna tar vägen.

Många vet inte heller hur de ska investera, och det sista man ska göra är att fråga sin bank. De vill sälja sina dyra fonder till folk, och naturligtvis vill de att folk fortsätter betala räntor. 

Jag tycker att man ska inte lägga alla ägg i samma korg. Ingen vet vad som är bäst om 10 år. 

tror du har rätt i att vi styrs av känslor. Inte omöjligt att jag också hade fattat en del beslut som inte nödvändigtvis ger det bästa utfallet.

Kanske bra att klargöra vad man har för syfte när man frågar om råd.
    Att sitta på ett lån motsvarande ca. 10% av ens totala tillgångar är troligen inte så värst riskabelt, särskilt om det är trygga investeringar (tex. huset för ca. 5 mille).
    Men, ja. Människor resonerar utifrån vad man tycker är viktigt känslomässigt snarare än rationellt.

Att fråga banken innebär inte att man tar deras råd rakt av, de kommer tex. inte vilja att man betalar av lånet direkt.

Det är dock bättre att fråga några olika banker och andra experter än att lyssna för mycket på anonyma människor i ett forum på nätet.

Att alls börja fråga, som TS gör, är dock det allra viktigaste. Det kommer nog gå bra där oavsett där.

• Goneril

Boka tid hos din bankman. Familjelivs hobbyekonomer kan du inte lita på. Jag som själv har ett bankförflutet ser vissa "råd" här i tråden som du inte bör följa.                                                                                                                                      "Folk" i allmänhet tror att det alltid är det bästa att amortera på huslånen ända tills de är borta, men det kan inte rekommenderas om det innebär att ingen buffert finns kvar.                                                 Om en person plötsligt får ärva eller vinner en större summa händer det att vederbörande drar ner på arbetstiden eller går i tidig pension, löser alla lån i föreställningen att leva mer eller mindre gratis eftersom "pensionsförsäkringen" finns i det obelånade huset. Dessvärre kan även bufferten ha använts till amortering.                                                                                                                                       Efter ett tag behöver huset renoveras och då tänker husägaren att han kan belåna huset. Tyvärr, säger banken, det hjälper inte att säkerheten är god, banken ser till återbetalningsmöjligheten, det vill säga lönen eller pensionen. Är inkomsten för låg kan man inte låna vid behov. Har man gått i pension tidigt eller om man dragit ner på arbetstiden har man sannolikt låg inkomst. Alltså: Se till att ha en ordentlig buffert, särskilt om huset är gammalt.  Sen är det säkert bra att få ner topplånen. Kontakta din bank! 

• Mrs Moneybags
    Goneril skrev 2023-02-21 13:35:05 följande:

Boka tid hos din bankman. Familjelivs hobbyekonomer kan du inte lita på. Jag som själv har ett bankförflutet ser vissa "råd" här i tråden som du inte bör följa.                                                                                                                                      "Folk" i allmänhet tror att det alltid är det bästa att amortera på huslånen ända tills de är borta, men det kan inte rekommenderas om det innebär att ingen buffert finns kvar.                                                 Om en person plötsligt får ärva eller vinner en större summa händer det att vederbörande drar ner på arbetstiden eller går i tidig pension, löser alla lån i föreställningen att leva mer eller mindre gratis eftersom "pensionsförsäkringen" finns i det obelånade huset. Dessvärre kan även bufferten ha använts till amortering.                                                                                                                                       Efter ett tag behöver huset renoveras och då tänker husägaren att han kan belåna huset. Tyvärr, säger banken, det hjälper inte att säkerheten är god, banken ser till återbetalningsmöjligheten, det vill säga lönen eller pensionen. Är inkomsten för låg kan man inte låna vid behov. Har man gått i pension tidigt eller om man dragit ner på arbetstiden har man sannolikt låg inkomst. Alltså: Se till att ha en ordentlig buffert, särskilt om huset är gammalt.  Sen är det säkert bra att få ner topplånen. Kontakta din bank! 

Om man har vunnit 6 miljoner och betalar av ett bolån på 1,7 miljoner. Har man ingen buffert kvar då? 
  • Anonym (C)
    Anonym (V) skrev 2023-02-20 16:45:10 följande:
    Vunnit, hur ska jag tänka nu?

Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka.
    Önskar att jag hade en bra bank-kontakt men känner inte att jag har det. 

För tre veckor sedan fick jag en större summa pengar. Jag har hittills talat om det för min man då jag ser det som vår gemensamma vinst. Han hade tänkt på samma sätt. 

Vi har ett bolån på 1,7 miljoner. Huset är värt någonstans mellan 4,5-5 miljoner (svårt att säga exakt idag men för ett år sedan fick vi det värderat till 5,5 och liknande hus i närheten har nyligen sålts för 5 milj). 

Borde vi betala av lånet?  Vi har inga andra lån. 
    Hur ska vi tänka? Vad hade du gjort?

Det rör sig om strax under 6 miljoner. 

Ja, betala av lån så fort det bara går. (betalar man direkt så betalar man mindre). Så det är en bra investering.

Och sen om man vill ha mer pengar, så kan man investera i annat, och låta pengarna arbeta för en..
  • Anonym (AB)
    Goneril skrev 2023-02-21 13:35:05 följande:

Om du läst TS ordentligt så hade du sett att det finns gott om pengar kvar till buffert. 
  • Goneril

Buffert finns förvisso kvar om lånet löses in, pengar kan även till viss del investeras. Det som är bra att tänka på är den så kallade ränteskillnadsersättningen när man löser ett lån. Den innebär att banken har rätt att ta ut en ersättning när ett bundet lån löses i förtid, det vill säga innan bindningstiden har gått ut. Det är därför man behöver prata med sin bankman, lägga alla kort på bordet och även få råd beträffande placering av medel som inte anses behövas som buffert. Det kan ju handla om olika tidsperspektiv. Numera får man ju lite ränta på sina konton och de flesta banker medger även ett antal fria uttag på låsta pengar. Viktigt är förstås den statliga garantin på sparmedel.                                        Breda indexfonder kan vara fördelaktigt, kanske en räntefond som följer utvecklingen på den korta räntemarknaden? Har man inte ägnat så mycket tid åt dessa, mycket angenäma, frågor är det bra att ta banken till hjälp.

• Citronella
    Anonym (ekonomer?) skrev 2023-02-21 09:44:58 följande:

Förvånad över att så många skulle betala av lånen med den typen av ekonomi.
    En anledning att betala av lån är trygghet, att man är osäker för framtiden.

Känner man så kan det vara rimligt att prioritera.
    Rent ekonomiskt är det en enkel matematik vad som lönar sig.

Jämför vad lånen kostar med hur mycket avkastning du kan få om du istället investerar motsvarande insats.

Lite förenklad beräkning (kontakta bankman för mer exakt beräkning), då kan du även diskutera investeringar:
    Som mest har ni ett rörligt lån som då ligger på ca. 5%
    1,7 milj motsv. ränta på 95 000:-
    Efter ränteavdrag landar det på ca. 65 000:-
    Det innebär att lånet har en effektiv ränta på knappt 4%
    (prognoserna nu talar för att det kommer ligga ungefär där något år framåt eller så).

Rent matematiskt bör du betala av lånet om du inte kan få bättre avkastning än 4% på en motsvarande investering (på 1,7 miljoner).

I praktiken får man räkna in lite avgifter och skatter men så här ser själva principen ut. En professionell ekonom/investerare skulle sannolikt inte välja att lösa in lånet.

Så, det är en fråga om känslor och trygghet mm. men för att maximera ekonomi och avkastning är det troligen smartast att investera (med lagom risk) snarare än att betala av lånet.

Obs! Du behöver inte känna någon speciell bankman. Boka dit på din egen bank och kontakta även ytterligare en bank för att jämföra. De är intresserade av att få dig som kund.

Grattis och lycka till!

Såhär tänker jag, jag är intresserad av att ha så låga månadskostnader så möjligt om jag skulle bli arbetslös, långtidssjukskriven eller oförmögen att jobba blir det lättare att ekonomiskt anpassa sig till den nya situationen. Jag investerar gärna i något som ger inkomst som en fastighet jag kan hyra ut på Airbnb, andra investeringar som aktier mm är jag inte alls intresserad av risken är att man förlorar pengar och jag tar hellre ett extrajobb än hoppas på ränta. 
  • Skogshuggaren

Hade du frågat för ett år sedan hade jag sagt att du skulle ha kvar lånet och investerat alla pengarna. Men i dagens ränteläge hade jag nog betalat av lånet när bindningstiden går ut (om den tidpunkten inte ligger flera år framåt). Resten kan man investera i breda, billiga fonder och i investmentbolag.

• Anonym (Teknator)
    Skogshuggaren skrev 2023-02-21 20:22:07 följande:

Hade du frågat för ett år sedan hade jag sagt att du skulle ha kvar lånet och investerat alla pengarna. Men i dagens ränteläge hade jag nog betalat av lånet när bindningstiden går ut (om den tidpunkten inte ligger flera år framåt). Resten kan man investera i breda, billiga fonder och i investmentbolag.

Precis så. 
  • Anonym (Grattis!)

Oavsett vad,
    nästan alla inlagor handlar om hur just den personen hade hanterat situationen +6Mkr och skulder på 1,7Mkr på ett hus med det uppskattade värdet 5,5Mkr.
    Det finns fler faktorer varför min, eller andras lösning inte är optimal jämfört med TS.

Skattar de över brytpunkterna? Kapitalinkomster? Andra fasta utgifter? Riskbenägenhet? Uthållighet?

De enda generella goda råden som kan ges är att inte spendera mer än de tjänar på sina vanliga jobb.

Många Lottomiljonärer slutar som skuldsatta eftersom de tappar begreppet om pengars värde och spenderar långt över vad de tjänar.
    Så, prata med en duktig rådgivare, Gör någonting extraordinärt vid ett tillfälle så de uppskattar vinsten.
    Berätta inte om vinsten för då dyker avundsjuka personer fram som också tycker att de borde ha del av vinsten.
    Återgå till vanliga livet med lite större finansiell trygghet.
    6Mkr är ganska mycket pengar men kan spenderas väldigt snabbt med fel vanor, vanor som stannar kravet efter att pengarna är slut.

• Anonym (Grattis!)

*kvar inte kravet

Svar på tråden Vunnit, hur ska jag tänka nu?