Anonym (AB) skrev 2023-02-21 09:54:06 följande:
Pengar är känslor. De flesta gör inte det som är ekonomiskt bäst för dom, de gör det som får dom att känna sig trygga, samt att många inte förstår hur det hänger ihop.
Vi har själv slutat amortera för länge sedan för att istället investera. Ändå skulle jag lösa vårt lån om vi vann 6 miljoner, för det är en skön känsla att vara skuldfri. Plus att man inte vet vart räntorna tar vägen.
Många vet inte heller hur de ska investera, och det sista man ska göra är att fråga sin bank. De vill sälja sina dyra fonder till folk, och naturligtvis vill de att folk fortsätter betala räntor.
Jag tycker att man ska inte lägga alla ägg i samma korg. Ingen vet vad som är bäst om 10 år.
tror du har rätt i att vi styrs av känslor. Inte omöjligt att jag också hade fattat en del beslut som inte nödvändigtvis ger det bästa utfallet.
Kanske bra att klargöra vad man har för syfte när man frågar om råd.
Att sitta på ett lån motsvarande ca. 10% av ens totala tillgångar är troligen inte så värst riskabelt, särskilt om det är trygga investeringar (tex. huset för ca. 5 mille).
Men, ja. Människor resonerar utifrån vad man tycker är viktigt känslomässigt snarare än rationellt.
Att fråga banken innebär inte att man tar deras råd rakt av, de kommer tex. inte vilja att man betalar av lånet direkt.
Det är dock bättre att fråga några olika banker och andra experter än att lyssna för mycket på anonyma människor i ett forum på nätet.
Att alls börja fråga, som TS gör, är dock det allra viktigaste. Det kommer nog gå bra där oavsett där.