• Anonym (TS)

Häftiga utbrott

Jag har en fru som med jämna mellanrum blir tokförbannad på mig för mikroskopiska saker och blir helt kall och vill separera. Vill inte ge något exempel, men utgå från att det är mikroskopiska grejer som hon ofta inte skulle tveka att göra själv. 

Samtidigt berättar hon jätteofta att jag absolut inte får separera från henne och att jag kan göra det när jag vill och att hon då skulle gå under och hur underbar jag är.

Jag håller på att gå under av hennes tokutbrott och känner att hon driver ner mig allt mer i väldigt mörka tankar. 

Hennes beteende är inte normalt och jag funderar på vad det kan vara.

• Svar på tråden Häftiga utbrott
  • Anonym (C)

Kontroll behov...
    Osäker..

Tror att "lämna" är ett okej sätt att få dig att lyssna på någonting hon säger, kanske för att det är så som hon har blivit behandlad själv..

Vad du kan göra åt det? Du får ta ett snack om det. Och säga till henne att göra slut varje gång som hon bråkar med dig verkligen inte är okej..
    Det gör hon bara för att du inte ska våga säga till om något tids nog.. Och ska ni ha ett förhållande som fungerar för båda så ska ingen av er hålla på med psykisk misshandel...

Och sen lugnar du ner dig. Behöver inte säga ett ord till mer eller mindre, förens hon börjat bete sig lite mognare. 

• BuoBä

Svår PMS?
    Man kan bli ganska knäpp av det, och NEJ det är givetvis inget ursäkt för att bete sig hur som helst. Går det ut över vardagslivet och relationer så bör man söka hjälp och behandling. 

Säg för guds skull inte "har du PMS, eller?" till din fru när hon är arg för det är få saker som kan göra en kvinna mer rasande. Demon Men du kan notera om du ser några mönster i hennes utbrott, och prata med henne vid ett lugnt tillfälle. 

• AndreaBD

Borderline. Sorry för den snabba slutsatsen, men det är verkligen så typiskt. 

• Anonym (S)

Separera! Du behöver inte veta vad det är, kan vara allt från en diagnos till att bara inte veta hur man ska hantera känslor.

• Anonym (B)

När började detta? Har hon alltid varit så?

• Anonym (Q)

Utan exempel är det svårt att faktiskt döma om det är microskopiskt eller inte.

Men har du märkt om hennes utbrott kommer i samband med pms? Det finns något som heter PMDD/PMDS som är värre än pms, det inträffar mellan ägglossning och mens och kan leda till att kvinnan vill skiljas, att hon vill skada sig själv eller andra, att hon blir deprimerad eller aggressiv.

För bok o se om det finns cykliskt samband. Om så är fallet sök hjälp på gyn.

• Lynx123

Är detta ett nytt beteende? I så fall kan det bero på depression eller utbrändhet. Är det gammalt låter hon som en människa som inte lärt sig kontrollera sitt beteende. Är hon manipulativ i sitt beteende? Hur som helst så är det inte ok.

Svar på tråden Häftiga utbrott