• Anonym (Hjälp)

Hur lyckas spara?

Har alltid varit impulsiv med pengar och tappar helt omdömet när jag i ögonblicket blir lockad av något. Jag har inte jättehöga marginaler så kanske är det en del av problemet men har räknat ut att jag borde kunna spara 3000 minst i månaden, så varför lyckas jag aldrig med detta utan tvärtom får snåla sista veckan innan lön. 

Jag inser att problemet inte ligger i mina utgifter eller inkomster utan mitt beteende då jag haft en hög lön under en period i mitt liv men ändå inte lyckats spara något. 

Finns det någon slösa därute som faktiskt lyckats vända sitt beteende? Jag tänker att jag skulle behöva ett fast sparande till utgifter som tillkommer extra, när barnen eller jag behöver något eller när vi faktiskt vill unna oss och inte ta av de ?vanliga? pengarna. Men jag lever liksom loppan första veckan efter lön och unnar mig efter att ha varit fattig nån/några veckor innan. Jag vet ju hur man gör men jag lyckas aldrig. Hjälp! 

• Svar på tråden Hur lyckas spara?
  • Jemp

Jag lägger alltid över pengar på sparkontot det första jag gör varje månad, samtidigt som räkningarna betalas. Så det är inte det som "råkar bli över" utan uträknad budget. 
    Likaså köpee jag inget större utan plan. 

• me33

Många tror att lösningen är att överföra pengar till sig själv först så att det blir som en utgift du "måste" pröjsa.
    Men det stämmer inte för de flesta klarar inte av att hålla sig och tömmer ändå det som ofta är ett sparkonto några dagar innan nästa löning kommer.

Lösningen är psykologiskt och jag har själv börjat tänka mera minimalistiskt, less is more och när man håller det spåret mer eller mindre hela tiden vet man att det är rätt metod för sig. 
    Det kan ta tid och komma gradvis med tiden så håll ut.

• Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-02-24 05:55:39 följande:
    Hur lyckas spara?

Har alltid varit impulsiv med pengar och tappar helt omdömet när jag i ögonblicket blir lockad av något. Jag har inte jättehöga marginaler så kanske är det en del av problemet men har räknat ut att jag borde kunna spara 3000 minst i månaden, så varför lyckas jag aldrig med detta utan tvärtom får snåla sista veckan innan lön. 

Jag inser att problemet inte ligger i mina utgifter eller inkomster utan mitt beteende då jag haft en hög lön under en period i mitt liv men ändå inte lyckats spara något. 

Finns det någon slösa därute som faktiskt lyckats vända sitt beteende? Jag tänker att jag skulle behöva ett fast sparande till utgifter som tillkommer extra, när barnen eller jag behöver något eller när vi faktiskt vill unna oss och inte ta av de ?vanliga? pengarna. Men jag lever liksom loppan första veckan efter lön och unnar mig efter att ha varit fattig nån/några veckor innan. Jag vet ju hur man gör men jag lyckas aldrig. Hjälp! 

Lägg upp en budget. Jag har själv en app i mobilen där jag sätter upp summor för hyra, mat räkningar, bensin m.m. Jag vet därmed var varenda krona går. Appen "colorful budget" kan rekommenderas.

Sen är det ju en fråga om mindset. Tänk såhär.. Pengar är konverterad tid, och du har bara en viss tid på jorden. När du jobbar säljer du en del av din livstid för pengar, den tiden får du aldrig igen. Ju mer pengar du slösar på meningslösa saker desto mer av din begränsade livstid måste du offra för att ersätta dem.

Klart man ska unna sig saker, men det är värt att överväga varje köps kostnad kontra nytta/nöje. 

• Anonym (Skatten)

För mig finns bara ett säkert knep - ha skiten på skattekonto. Jag säger åt dem att dra extra skatt varje månad, så mycket så att månadsbudgeten för året hamnar på 0.

Nu kommer folk komma och säga att man inte ska ha varken överskott eller underskott på skattekontot, men som sagt, det som funkar för mig är att aldrig se pengarna från första början, förutom 1 ggr om året. När skatteåterbäringen kommer delar jag den på tre - behöver/villhöver inköp, pension och nöje. 

• Xlr8

"Slösa" dina pengar på sånt som spar dig pengar. 
    Köp en crockpot, lär dig den och unna dig massor med fantastisk mat å säg hej då till lunch ute på stan. Etc. Samma sits som dig, för länge sedan. 

Nu har jag så låg månadskostnad att friheten är större.

• Anonym (Hjälp)
    FredrikLiksom skrev 2023-03-06 21:22:53 följande:

Eftersom tråden skrev den 24:e så borde ts fått lön nu. Did u pay yourself first?

Lönen kom 24.e denna månaden så jag hade redan fått lön när jag skrev den. Men! Jag har också lagt undan en del då jag fått extra pengar denna månaden. Tror dock jag kommer behöva nalla en liten del sista veckan men ändå lyckas spara lite. Kanske är det som vissa nämner att man ska börja litet. 
  • Anonym (Ekonomen)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-03-07 06:06:31 följande:
    Lönen kom 24.e denna månaden så jag hade redan fått lön när jag skrev den. Men! Jag har också lagt undan en del då jag fått extra pengar denna månaden. Tror dock jag kommer behöva nalla en liten del sista veckan men ändå lyckas spara lite. Kanske är det som vissa nämner att man ska börja litet. 
    Absolut, varje liten del hjälper. Vissa siktar högt, och när de sen måste nalla lite så skiter de i det helt.. Lite som jojo-bantning. 300:- är mycket bättre än 0:-.
    Den osexiga sanningen är ju att det finns ingen quick-fix, det krävs disciplin och det ÄR tråkigare att snåla än att spendera, men tillfredsställelsen och tryggheten i att ha en Buffert är så värt det. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Ekonomen) skrev 2023-03-07 12:14:25 följande:
    Absolut, varje liten del hjälper. Vissa siktar högt, och när de sen måste nalla lite så skiter de i det helt.. Lite som jojo-bantning. 300:- är mycket bättre än 0:-.
    Den osexiga sanningen är ju att det finns ingen quick-fix, det krävs disciplin och det ÄR tråkigare att snåla än att spendera, men tillfredsställelsen och tryggheten i att ha en Buffert är så värt det. 
    Jag sparar för trygghet. Verkligen inte mycket i andras ögon, men jag gör det. Sparandet gör inflationen till ett dilemma. Om pengarna jag sparat ihop plötsligt tappar sitt värde har jag också missat glädje jag kunde haft av dem tidigare. 

Det fanns en reklamfilm jag tänker på ibland. En kvinna åker tunnelbana och klipper håret hemma själv. Filmens budskap är att man ska spara lagom till pensionen. Jag åker fortfarande tunnelbana men går idag till frisören.

Det är lättare att spara nu i medelåldern. Ingen vill längre veta vart jag köpt min tröja, kommenterar inte ens min nya frisyr. Jag vet att livet är oändligt och försöker göra det bästa av ett här och nu som när som helst kan tas ifrån mig (det har hänt förut)

Hur man sparar är en filosofisk läggning. 
  • Fröken Allvar

Livet är ändligt, inte oändligt. Spara inte bort era liv, skuldsätt er inte. 

• Anonym (Alexandra)

Tycker att övriga har gett bra tips, men det kan ju vara smart att se över varför du spenderar pengar till att börja med. Vad köper du? När? Varför? Etc. Jag har t.ex helt slutat prenumerera  på reklammail för jag vet ju att jag lockas av att få veta att medlemmar får "20% på allt hela helgen!". Att jag inte behövde nåt just då spelar väl mindre roll, det är ju ett klipp! Eller hur? 

Kanske att just hennes videos inte kommer hjälpa dig, men det finns en tjej på Youtube som heter Hannah Louise Poston. Hon har varit en slösa och överkommit det och pratar ofta hur man inte ska spendera för mycket. För nåt år sen gjorde hon ett serie videor där hon gick igenom allt hon köpte från Sephora 2017, när hon fortfarande var en slösa. Sök bara på "Hannah Louise Poston Sephora Spending" så kommer de upp. Personligen tycker jag att jag kunde relatera och se mönster för att tänka efter hur jag själv spenderar pengar.

• Anonym (Ekonomi)
    Anonym (Skatten) skrev 2023-03-07 01:09:27 följande:

För mig finns bara ett säkert knep - ha skiten på skattekonto. Jag säger åt dem att dra extra skatt varje månad, så mycket så att månadsbudgeten för året hamnar på 0.

Nu kommer folk komma och säga att man inte ska ha varken överskott eller underskott på skattekontot, men som sagt, det som funkar för mig är att aldrig se pengarna från första början, förutom 1 ggr om året. När skatteåterbäringen kommer delar jag den på tre - behöver/villhöver inköp, pension och nöje. 

Ska man vara rent krass så finns det bättre ställen att spara på, även om räntan just nu är högre på skattekontot. Men, och det är viktigt, om detta sätt fungerar för dig så är det mkt bättre än andra sätt som kanske gör att du spenderar mer. Det viktiga är att spara. 
  • BuoBä

Ett ytterligare tips är att om man får högre lön, vid löneförhöjning eller jobbyte (eller bonus, eller skatteåterbäring), så låtsas man inte som om de pengarna finns. Inget "unna sig" eller liknande, utan de går direkt in på sparkontot och man fortsätter leva på samma budget som tidigare. 

Svar på tråden Hur lyckas spara?