• Sven Erik Johansson

    Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

    Jag tycker att samfunden inte ska ha juridisk vigselrätt. Jag tycker att kommun eller stat skall stå för själva den juridiska vigseln, eller registrerandet. Sedan kan par som så önskar ha en andlig akt i en kyrka, alltså en kristen gudstjänstlokal, eller i någon annan religions lokal. 


    Detta kan se så att samfunden själva avstår, eller att de lokala pastorerna/ prästerna och andra själva avstår, eller som en 3:e möjlighet att riksdag eller regering beslutar om det.


    Jag är troende kristen, och vill att framför allt mitt eget samfund, Svenska Kyrkan, skall förknippas mera med tron, och mindre med ceremonier. Det är tråkigt när en del ser präster som någon sorts serviceombud för ceremonier. Dessutom tycker jag det är hyckleri att lova trohet inför en Gud man inte tror på - precis som jag tycker att det är hyckleri att konfirmeras om man inte tänker dyka upp i kyrkan söndagen efter konfirmationen, och om man inte vill leva ett kristet liv i resten av sitt liv - precis som det är hyckleri vid barndop när föräldrar som inte tror, men låter döpa sitt barn och säger att man önskar att barnet ska döpas till denna tro osv.


    Systemet med borgerlig juridisk vigsel fungerar bra i andra Europeiska länder, och kan fungera här med. Par som så önskar kan sedan ha ett hur festligt kyrkbröllop som helst, även om det inte har juridisk verkan. Jag tror också att fler par som inte är troende kommer att nöja sig med bara en borgerlig akt. Jag skulle, om jag var präst absolut inte vilja viga icke troende och icke kyrkligt aktiva par, då detta inte vore ärligt vare sig från deras eller min sida,



    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-02-27 16:17
    Här är en bra artikel om vad några biskopar tyckte i januari 2009. Vad de tycker idag vet jag inte.

    www.expressen.se/nyheter/biskopar-vill-avskaffa-kyrkans-vigselratt/
  • Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 17:06:42 följande:

    Jag har inget juridiskt behov av att gifta mig och/eller att vara gift. Det enda(!) som lockar mig med ett giftemål är att vigas av en präst i en kyrka. Vet liksom inte hur jag ska beskriva det tydligare haha 


    Skulle du inte i så fall kunna ha BARA den kyrkliga vigseln, och inte vara gift juridiskt?
  • Anonym (Hervor)
    sextiotalist skrev 2023-02-27 16:26:22 följande:

    Kyrkan har haft vigselrätt i ungefär 300 år. Den borgerlig vigselrätt har endast funnits 150 år. Så där har du svaret.
    Om du hade varit präst så hade du inte kunnat neka vigsel om en är med i svenska kyrkan.
    Så varför inte söka dig till ett samfund som passar din syn bättre än tvinga in andra, i ditt smala tänk. Känner flera präster i svenska kyrkan  som inte delar din uppfattning 


    Hade kyrkan inte vigselrätt på 1600-talet?! 
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Hervor) skrev 2023-03-02 18:35:20 följande:
    Hade kyrkan inte vigselrätt på 1600-talet?! 
    Det tänkte jag med. Tror ej det är historiskt korrekt att säga att vigslarna i Sverige var borgerliga under 1600-talet. o innan.
  • Anonym (Nej)
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 18:07:37 följande:
    Skulle du inte i så fall kunna ha BARA den kyrkliga vigseln, och inte vara gift juridiskt?

    Tekniskt sett ja, men då hade jag inte sett nån vits med det om man ändå inte gifter sig på riktigt. 


    Tycker det är helt perfekt som det är idag, att folk får välja om de vill vigas borgligt eller av en präst i kyrkan. 

  • Mrs Moneybags
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 19:02:13 följande:
    Det tänkte jag med. Tror ej det är historiskt korrekt att säga att vigslarna i Sverige var borgerliga under 1600-talet. o innan.
    Det var iom 1734 års lag som vigseln i kyrkan blev ett krav för äktenskaps ingående. Dessförinnan kunde trolovning och efterföljande samlag gillas som ingånget äktenskap. Inte direkt borgerlig vigsel, men i alla fall något annat än kyrkovigsel? 
  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 09:35:04 följande:
    Att ingen kan frälsa sig själv - att våra synder tvättas bort i Kristi blod, att vi inte kan "rengöra oss själva". Återkommer med längre svar efter lektionen. Har lektion nu.
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 11:13:20 följande:

    Vad jag menar är att jag är öppen för tanken att vissa personer, utanför den formella kristenheten, (vissa ateister och viss personer i andra religioner)kan vara frälsta genom Kristi död på korset och hans uppståndelse, utan att ha känt till det teoretiskt i jordelivet. Det är inte säkert att de alls behöver "ta ställning" som du uttrycker det. De kanske utan att veta det själva har stått nära Kristus i jordelivet och därmed är frälsta med Kristi blod, som renar dem från synden.


    Sen tror jag själv lite mer komplext än att Gud aktivt dömer. Snarare tror jag att den ondska/ den disharmoni som man själv skapat i jordelivet riskerar man ta med sig också i tillvaron bortom döden, och att det är det som är domen, dvs att domen inte är något pålagt aktivt utifrån av Gud. Men jag tror ju att om man stått inom räckhåll för Kristi verk så är man renad i Kristi blod och då har man alltså inte med sig det bagaget när man är hinsides.


    Till allt det du skriver kan jag bara säga det kan va så, att det låter rimligt. Men samtidigt är det stora komplicerade frågor som vi inte säkert kan veta svaret på. Lite som frågan om universums oändlighet. :/

  • Sven Erik Johansson
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-02 21:09:34 följande:
    Det var iom 1734 års lag som vigseln i kyrkan blev ett krav för äktenskaps ingående. Dessförinnan kunde trolovning och efterföljande samlag gillas som ingånget äktenskap. Inte direkt borgerlig vigsel, men i alla fall något annat än kyrkovigsel? 
    Ja, men det fanns väl än då kyrkliga vigslar?
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-02 22:04:24 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 11:13:20 följande:

    Vad jag menar är att jag är öppen för tanken att vissa personer, utanför den formella kristenheten, (vissa ateister och viss personer i andra religioner)kan vara frälsta genom Kristi död på korset och hans uppståndelse, utan att ha känt till det teoretiskt i jordelivet. Det är inte säkert att de alls behöver "ta ställning" som du uttrycker det. De kanske utan att veta det själva har stått nära Kristus i jordelivet och därmed är frälsta med Kristi blod, som renar dem från synden.


    Sen tror jag själv lite mer komplext än att Gud aktivt dömer. Snarare tror jag att den ondska/ den disharmoni som man själv skapat i jordelivet riskerar man ta med sig också i tillvaron bortom döden, och att det är det som är domen, dvs att domen inte är något pålagt aktivt utifrån av Gud. Men jag tror ju att om man stått inom räckhåll för Kristi verk så är man renad i Kristi blod och då har man alltså inte med sig det bagaget när man är hinsides.


    Till allt det du skriver kan jag bara säga det kan va så, att det låter rimligt. Men samtidigt är det stora komplicerade frågor som vi inte säkert kan veta svaret på. Lite som frågan om universums oändlighet. :/

    Jag ser det som mycket troligt att det är så utifrån dels bibel och kristen tradition, och dels annat, däribland  det jag tror är min egen erfarenhet av det övernaturliga, det som jag har sett med ina egna ögon.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 19:33:33 följande:

    Tekniskt sett ja, men då hade jag inte sett nån vits med det om man ändå inte gifter sig på riktigt. 


    Tycker det är helt perfekt som det är idag, att folk får välja om de vill vigas borgligt eller av en präst i kyrkan. 


    Om du själv är troende så vill du väl att Guds sak ska främjas. Då tror jag att flera kristna samfund kan spela en viktig roll, och att då behöver bla mitt eget samfund Svenska Kyrkan få en stärkt kristen profil, förknippas med tron på Jesus, och respekteras som trossamfund, och så är det tyvärr många gånger inte idag.
  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-03 16:28:29 följande:
    Jag ser det som mycket troligt att det är så utifrån dels bibel och kristen tradition, och dels annat, däribland  det jag tror är min egen erfarenhet av det övernaturliga, det som jag har sett med ina egna ögon.
    Ja, det är väl klassisk kristen tro men ändå stora, svåra frågor så därför har jag ett öppet sinne inför exakt hur det ser ut.
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-03 17:50:09 följande:
    Ja, det är väl klassisk kristen tro men ändå stora, svåra frågor så därför har jag ett öppet sinne inför exakt hur det ser ut.
    Ja, Detaljerna är inte jag heller helt säker på. Jag tror på ett klassiskt kristet budskap i stort, i enlighet med trosbekännelserna, men är öppen för mycket vad gäller detaljerna. Jag föredrar den nicenska bekännelsen före den apostoliska. den säger mer och  vi brukar alltid läsa den i St Pauli Göteborg, Svenska Kyrkan, och jag tror det är den vanligaste även i St Franciskus katolska församling i Jönköping. (Jag outar mig helt ogenerat. Glad)
  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-04 11:40:33 följande:
    Ja, Detaljerna är inte jag heller helt säker på. Jag tror på ett klassiskt kristet budskap i stort, i enlighet med trosbekännelserna, men är öppen för mycket vad gäller detaljerna. Jag föredrar den nicenska bekännelsen före den apostoliska. den säger mer och  vi brukar alltid läsa den i St Pauli Göteborg, Svenska Kyrkan, och jag tror det är den vanligaste även i St Franciskus katolska församling i Jönköping. (Jag outar mig helt ogenerat. Glad)

    Är själv mest van vid nicenska trosbekännelsen och jo, den säger väl lite mer än den apostoliska. Det är väl mest den som används i vårat mässfirande faktiskt, nicenska alltså.
    Va gäller jag inte vill outa mig är det alltså så att jag måste va försiktig pga jag lever under hot och det är inget skämt liksom.


     

  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-05 01:08:47 följande:

    Är själv mest van vid nicenska trosbekännelsen och jo, den säger väl lite mer än den apostoliska. Det är väl mest den som används i vårat mässfirande faktiskt, nicenska alltså.
    Va gäller jag inte vill outa mig är det alltså så att jag måste va försiktig pga jag lever under hot och det är inget skämt liksom.


     


    Hoppas av hela mitt hjärta att den situationen röjs från din livsväg./ försvinner.
  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-06 19:45:32 följande:
    Hoppas av hela mitt hjärta att den situationen röjs från din livsväg./ försvinner.
    Tack!
    Hoppas vi ses nåt mer här på FL framöver!
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-07 22:06:39 följande:
    Tack!
    Hoppas vi ses nåt mer här på FL framöver!
    Absolut. Det vore faktiskt även trevligt att ses IRL någon gång.
  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-08 08:12:44 följande:
    Absolut. Det vore faktiskt även trevligt att ses IRL någon gång.

    Vem vet det kanske vi gör en dag. 


    God bless!

Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel