• flygrl

    Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

    Är själv kristen och måste säga jag i stort håller med TS. Precis sådär funkar det ju sen länge i så gott som alla europeiska länder plus en hel del länder utanför Europa. Borgerlig vigsel för alla par oavsett religiös tillhörighet eller om man är ateist och det är det som är juridiskt bindande, sen kan varje par gifta sig enligt den religion dom själva tillhör, fixa nåt helt eget eller avstå från nån mer ceremoni. Blir enklast och samtidigt ärligast så imho. 

  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-02-27 17:24:24 följande:
    Tack Flygrl. Jag tror att vi backat upp varandra i någon annan tråd förut också. Jag känner ju igen din signatur.Skäms
    Det har vi, backat upp varandra förut alltså. Det va länge sen jag såg dig så tyckte va trevligt se dig igen. Kanske har vi bara gått om varandra här på FL.
  • flygrl
    Tecum skrev 2023-02-27 17:41:09 följande:
    Är det inte bättre att folk går i kyrkan vid ceremonier och högtider än att de inte går alls? Det är trots allt ett sätt för kyrkan och kristendomen att visa upp sig och kanske få en och annan så intresserad att denne blir aktivt kristen.
    Jag tycker att din och Flygris tanke på en elitkyrka är fel i grunden. Det viktiga är det kristna budskapet, inte hur stark tron är eller hur pass duktig man är att gå på gudstjänster.

    Elitkyrka? Så funkar det i tror jag alla katolska länder plus många protestantiska länder. Är själv katolik från födseln (nåja, sen dopet då) och kan säga att trots sina många fel och brister är min kyrka folkkyrka i många länder och en angelägenhet för många med stor mångfald. Betydligt mer än hur det ofta verkar va med Svenska kyrkan. Med all respekt för Svenska kyrkan som jag förstås ser som del av samma enda Kristi kyrka alla kristna är del av.


    Men nån elitkyrka kan jag inte se att jag förespråkar utan bara så som det ser ut i så gott som alla andra länder. Så är det tex. i Spanien, Italien, Tyskland, Frankrike, mina föräldrars hemländer i Latinamerika osv.


     

  • flygrl
    Tecum skrev 2023-02-27 17:41:09 följande:
    Är det inte bättre att folk går i kyrkan vid ceremonier och högtider än att de inte går alls? Det är trots allt ett sätt för kyrkan och kristendomen att visa upp sig och kanske få en och annan så intresserad att denne blir aktivt kristen.
    Jag tycker att din och Flygris tanke på en elitkyrka är fel i grunden. Det viktiga är det kristna budskapet, inte hur stark tron är eller hur pass duktig man är att gå på gudstjänster.

    Måste lägga till att min katolska församling är verkligen ingen elitkyrka utan väldigt folklig där det hejas till höger och vänster, olika typer av människor, unga & gamla, folk från hela världen etniska svenskar inräknade, knegare och högutbildade osv. Efter påsknattsmässan firas det med massa god mat och dryck, öl & vin för den som känner för det. 


    I söndagsmässan är det massvis med barn, folk som kommer sent, inga såna där tryckta gudstjänstordningar man ska läsa innantill ur men det funkar ändå. Jag tycker det känns levande och inte alls fyrkantigt. Och ingen kollar hur ofta man dyker upp i kyrkan eller ber sina böner. 


    Och jag är välkommen fast jag är rätt kritisk till att vi inte har kvinnliga präster eller hur kefft kyrkan hanterar äckliga peddopräster.

  • flygrl
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 23:00:51 följande:

    Jag är troende, just därför jag vill gifta mig i kyrkan. Inget annat giftemål tilltalar mig, jag vill inte stå hos någon myndighet och gifta mig. Isåfall avstår jag hellre


    Fast i dom flesta andra länder är ju den borgerliga vigseln bara en juridisk formalitet. Sen gifter man sig i kyrkan, synagogan, moskén, templet, ute i skogen eller whatever. För mig som kristen är det självklart jag en dag vill gifta mig i kyrkan och det är ju dit alla nära & kära kommer bjudas för fest efteråt osv. Så jag förstår inte problemet.  
  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-02-27 18:35:22 följande:
    Har inte varit så mycket på FL på åratal. Har debatterat på facebook, men "typ tröttnade på facebook", och raderade mitt konto. Jag har dock twitter. Jag debatterar i andliga frågor, då trosfrågor har stor plats för mig. Jag debatterar också ibland djurrättsrågor, då jag har den - i Sverige - kanske lite ovanliga kombon att vara konservativ kristen, och samtidigt entusiastisk djurrättsaktivist/vegan. men i det anglosaxiska utlandet har en ny strömning börjat komma "vegan and christian". Glad

    Ok, det stämmer ju då med att jag inte sett dig på länge. Men jag minns dig och tycker som sagt det är trevligt se dig igen. Solig


    Intressant med din kombo av konservativ kristen och djurrättsaktivist/vegan. Själv va jag vegan ett tag i tonåren just för jag störde mig på hur vi behandlar djuren men har återgått till äta kött och annat animaliskt. Fast jag skulle önska vi kunde behandla också djuren vi äter med större värdighet, absolut. :/

    Själv har jag också en udda kombo som kanske kommer chocka dig och få dig (och andra) se mig som att jag inte är en riktig kristen. Jag är katolik men också anhängare av en afrokaribisk religion med koppling till både afrikansk traditionell religion och katolicism. Den kallas La regla de Lukumi men är mer känd som Santeria.


    Har fått med mig den genom mitt afrolatinska ursprung dvs. från mina förfäder som fördes som slavar från Afrika till Latinamerika/Caribien. Men jag ser det som det är samma Gud som visar sig där som i kristendomen om man går till grunden. Men jag antar det är svårt förstå utifrån och jag gör det kanske inte helt själv heller.


    Sven Erik Johansson skrev 2023-02-27 18:57:49 följande:

    Hej syster. Jag var själv på katolsk gudstjänst igår, och hörde pater Joseph Nilsson i Jönköping, som nu börjar bli lite av en legend.Glad Han är enligt mig en verkligt kompromisslös, absolut politiskt inkorrekt  predikant. En verklig väckelsens man tror jag.


    Jag har dock min bas i Svenska Kyrkan, där jag väljer bibeltrogna församlingar och dito präster, t.ex. underbara Pauli församling i Göteborg vid Redbergsplatsen. Där finns en stark förkunnelse, och kan vara 200-300 personer en "vanlig söndag" när det inte är någon storhelg.


    Jag hälsar också på de ortodoxa ibland. Vår kyrka på Råslätt delas av Sv K, en delvis pingstliknande församling och Syrisk-ortodoxa.


    Jag tror att gränsen runt Guds verkliga kyrka går tvärs igenom samfunden, mellan olika individer, olika förkunnare, olika församlingsmedlemmar - omvända och inte omvända, skarp som ett svärd. Bara en spårvagnshållplats från Pauli kan det förkunnas en helt annan religion inom samma samfund, nämligen mitt Svenska Kyrkan..


    Tills vidare sannat jag i Sv K, som till sina grunddokument stämmer bättre med min tro än andra samfund, men är som sagt aktiv i flera samfund samtidigt.


     Vet inte om du fortfarande kan se mig som syster efter va jag bekände här ovan. Men jag ser mig iaf som uppriktigt troende kristen fastän jag också samtidigt bär på tvivel. Tycker livet i sig väcker svåra frågor jag nog aldrig kommer bli klar med.


    Roligt du är så ekumeniskt sinnad. Jag ser det som sagt som att alla kristna hör samman i en och samma Kristi kyrka oavsett vilket samfund man råkar tillhöra. Samfundstillhörighet handlar mycket om världsliga saker som vilket samfund man kommit in i som barn, vilken del av världen man bor i osv. men också om behovet att hitta en gemenskap man känner sig hemma i.


    Bra att du känner dig hemma i Svenska kyrkan men samtidigt kan va öppen mot andra traditioner. I min katolska församling finns förresten både maroniter och syrisk-katoliker och jag har polare från flera andra orientaliska kyrkor som syrisk-ortodoxa, armenier osv. Självklart känner jag också protestanter.

    Ska försöka somna om nu. 
    Peace out!

  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-02-28 13:15:38 följande:

    För min del( och nu spinner vi långt utanför trådens ämne i vår privata diskussion, men det gillar jag ju mycket   ) så är jag vegan av andra skäl- inte pga "hur" vi behandlar djuren, utan snarare pga  "ATT" vi behandlar djuren - För hur "bra" djuren än behandlas så går det ju till syvende och sist i alla fall ut på att döda dem när man konsumerar kött/ fisk/ mjölkprodukter. (Mjölkkor slaktas när de inte längre är lönsamma vid ung 4-5 års ålder, och många av ders kalvar vid kanske ca 1,5 års ålder .)  Jag började med att sluta äta kött/ fisk då jag blev laktovegetarian, och fasade senare ut mejeriprodukterna, men det var stegvis.


    jag är ju för en successiv utfasning av uppfödningen av kött o mjölkdjur - samt fisket, även fast jag inser att det inte går över en natt. Så jag representerar inte djurskydd, utan djurrätt vilket är ju inte är samma begrepp alls.


    Jag känner inte till "Santeria" nog för att veta om vi är trossyskon eller ej. Jag skulle säga så här: Om du tror att Kristus led på korset och gick in i döden och uppstod för att det var nödvändigt för våra synders sonande och att han är enda frälsningen i universum och vill leva som hans lärjunge 24-7 365 dagar om året så skulle jag kalla dig trossyskon.


    Ja, jag känner mig hemma i vissa församlingar i Sv K, inte i liberalteologiska men i konservativa kan sägas. Likadant känner jag mig hemma i sådana katolska församlingar där prästerna predikar klassisk kristendom. Det lär finnas bra och dåliga församlingar i RKK med liksom i Sv K.


    Ok, då antar jag du även är emot att somliga av oss har husdjur som i mitt fall katt?
    Men intressant att höra din syn i ämnet.


    Jag kan nog instämma i din syn på va kristen tro är fast med ett undantag och det är att jag inte är övertygad om att icke-kristna skulle va utestängda från gemenskapen med Gud. För mig är det en fruktansvärd tanke att fina, kärleksfulla människor skulle utestängas bara för dom inte bekänner sig till kristendomen. Jag tror också Gud kan visa sig på många olika sätt i den här världen.


    Tyvärr antar jag min församling i dina ögon är alldeles för liberal då jag vet att en del mer konservativa katoliker tycker så men jag känner nog att det stämmer med min tro.

  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-02-28 15:27:35 följande:

    Vänta lite nu. Det sa jag ju faktiskt inte. Att jag tror att all frälsning sker i Kristi blod betyder inte automatiskt att jag tror att det bara är de som teoretiskt känner till det i jordelivet som nås av den frälsningen. Jag är öppen för tanken att vissa individer som dör som ateister eller i andra religioner kan tänkas vara frälsta i Kristi död och uppståndelse ( inte genom att vara perfekta). Alltså Kristus som enda vägen, men däremot ånga vägar till Kristus.


    Däremot kan jag inte gå med på en tvåvägsteologi/ flervägsteologi, men det är en helt annan sak. Vissa individer utanför den formella kristenheten kanske nås av frälsningen.


    Den tanken tolkade en del det som påven var inne på under en gudstjänst för 10 år sen. Det gav mycket debatt 2013 minns jag. 


    Jag vet inte vilken församling du är med i, så jag vet inte. Men för att jag ska kalla en församling kristen måste den tro att all frälsning sker i kraft av frälsarens verk på Golgata.


    Jag skulle nog inte själv skaffa katt, men jag känner däremot en katt som jag har varma känslor för Han heter Atlas, och honom tror jag jag får träffa på lördag.


     


     


    Ok, men då kanske vi inte har helt olika syn på frälsning. Om jag nu fattat dig rätt.
    Va menar du med tvåvägs-/flervägsteologi? Hittade inget när jag googlade begreppen.

    Asså min församling tillhör romersk-katolska kyrkan så den har ju samma kristna tro som kyrkan i sin helhet. Prästerna är jesuiter som tvärtemot va många svenskar tycks tro är rätt öppensinnade och uppmuntrar till kritiskt tänkande.
    Jag vill inte säga mer än så för inte outa mig helt.


    Du får hälsa din kattvän Atlas. Min katt har faktiskt välsignats av en präst som stänkte vigvatten på henne (fast vigvattnet va väl inte så uppskattat egentligen ).

  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-01 07:58:18 följande:

    Tvåvägsteologi är om man tror att det finns någon annan väg till frälsning än Kristi verk. Menar du själv att det skulle finnas någon annan väg parallellt med det? Vad skulle det vara för väg i så fall?


    För att förtydliga: all frälsning sker i Kristus, MEN jag är öppen för att vissa individer som dör som ateister eller i andra religioner kanske också är frälsta i Kristi blod, dvs Jesus är enda vägen MEN det är inte säkert att det är bara bekännande kristna som kommer att vara frälsta genom honom,


    Vad tänker du främst på när du skriver "kanske olika syn på frälsnjng"?


    Jesuiter tror jag tror som jag, att all frälsning sker i Kristi blod. För min del outar jag mig totalt. Jag är aktiv i främst St Pauli när jag är i Göteborg, I Jönköping går jag mest i Råslätts Kyrka, oftast Svenska Kyrkan, men lokalerna används också av både Råslätts Församlingsgemenskap, närmast pingstinriktad försmling, och Syrisk-Ortodoxa, som det finns en hel del av i Jönköping.


    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-01 14:05:21 följande:
    Nu såg jag ordet "inte" - dvs att du skrev att vi kanske "inte" har så olika syn på frälsning. Ja då förstår jag  nog mer vad du menar. Jag backar inte på att all frälsning är genom Kristi verk - att ingen kan frälsa sig själv - men är öppen för att ev nås fler av den frälsningen än de som formellt är/ blir kristna i jordelivet.

    Vet inte exakt va du menar att ingen kan frälsa sig själv men självklart är det bara Gud som kan frälsa, vi människor har ingen makt över det. Som kristen vill man väl och ska försöka va en god/bra människa men vi är förstås långtifrån ofelbara och behöver Guds nåd. Det är Gud som dömer, ingen annan.

    Sen tror jag som sagt Gud kan visa sig och verka även utanför kristendomen precis som kristna inte alltid visar på Gud utan rentav tvärtom. Många människor har säkert stötts bort från kyrkan pga kyrkan/dom kristna faktiskt visat ren ondska istf kärleksfullhet. Jag bär också på en hel del tvivel och kritik mot kyrkan. :/


    Jag t r o r också alla människor oavsett kristna eller inte kan nå frälsning men vet förstås inte. Det kan va så att alla får en andra och mer rättvis chans ta ställning till Kristus efter det här jordiska livet eller att det möjligen finns andra vägar. Som sagt, jag bara spekulerar. 
    Men för mig som kristen är förstås Jesus Kristus och hans död och uppståndelse central. Påskens budskap!

    Att jag inte vill outa mig för mycket handlar om att jag lever under hot och därför inte vill berätta för mycket om tex. vilken kyrka jag besöker regelbundet. Men det är iaf en av dom katolska församlingarna i Sthlm.

  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 09:35:04 följande:
    Att ingen kan frälsa sig själv - att våra synder tvättas bort i Kristi blod, att vi inte kan "rengöra oss själva". Återkommer med längre svar efter lektionen. Har lektion nu.
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 11:13:20 följande:

    Vad jag menar är att jag är öppen för tanken att vissa personer, utanför den formella kristenheten, (vissa ateister och viss personer i andra religioner)kan vara frälsta genom Kristi död på korset och hans uppståndelse, utan att ha känt till det teoretiskt i jordelivet. Det är inte säkert att de alls behöver "ta ställning" som du uttrycker det. De kanske utan att veta det själva har stått nära Kristus i jordelivet och därmed är frälsta med Kristi blod, som renar dem från synden.


    Sen tror jag själv lite mer komplext än att Gud aktivt dömer. Snarare tror jag att den ondska/ den disharmoni som man själv skapat i jordelivet riskerar man ta med sig också i tillvaron bortom döden, och att det är det som är domen, dvs att domen inte är något pålagt aktivt utifrån av Gud. Men jag tror ju att om man stått inom räckhåll för Kristi verk så är man renad i Kristi blod och då har man alltså inte med sig det bagaget när man är hinsides.


    Till allt det du skriver kan jag bara säga det kan va så, att det låter rimligt. Men samtidigt är det stora komplicerade frågor som vi inte säkert kan veta svaret på. Lite som frågan om universums oändlighet. :/

  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-03 16:28:29 följande:
    Jag ser det som mycket troligt att det är så utifrån dels bibel och kristen tradition, och dels annat, däribland  det jag tror är min egen erfarenhet av det övernaturliga, det som jag har sett med ina egna ögon.
    Ja, det är väl klassisk kristen tro men ändå stora, svåra frågor så därför har jag ett öppet sinne inför exakt hur det ser ut.
  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-04 11:40:33 följande:
    Ja, Detaljerna är inte jag heller helt säker på. Jag tror på ett klassiskt kristet budskap i stort, i enlighet med trosbekännelserna, men är öppen för mycket vad gäller detaljerna. Jag föredrar den nicenska bekännelsen före den apostoliska. den säger mer och  vi brukar alltid läsa den i St Pauli Göteborg, Svenska Kyrkan, och jag tror det är den vanligaste även i St Franciskus katolska församling i Jönköping. (Jag outar mig helt ogenerat. Glad)

    Är själv mest van vid nicenska trosbekännelsen och jo, den säger väl lite mer än den apostoliska. Det är väl mest den som används i vårat mässfirande faktiskt, nicenska alltså.
    Va gäller jag inte vill outa mig är det alltså så att jag måste va försiktig pga jag lever under hot och det är inget skämt liksom.


     

  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-06 19:45:32 följande:
    Hoppas av hela mitt hjärta att den situationen röjs från din livsväg./ försvinner.
    Tack!
    Hoppas vi ses nåt mer här på FL framöver!
  • flygrl
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-08 08:12:44 följande:
    Absolut. Det vore faktiskt även trevligt att ses IRL någon gång.

    Vem vet det kanske vi gör en dag. 


    God bless!

Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel