• Anonym (Jag)

Måste det vara pension?

Vi ska skiljas. Jag har avstått min halva av huset, men ska få andra pengar inom nåt år... Han säger att det ska vara "pensionspengar eftersom jag inte kunnat jobba", men hur fungerar det där egentligen? Om jag hellre använder det som insats tex, kan han förhindra det? Det måste väl vara så att jag helt enkelt får summan och isf själv sätter undan den till pension isf?

• Svar på tråden Måste det vara pension?
  • Anonym (Jag)
    MysigaSara97 skrev 2023-03-01 11:14:01 följande:

Du verkar vara duktigt naiv.. du kommer inte få se röken av några pengar. Han har jobbat heltid och tjänat in till sin pension medan du gått hemma och kommer bli en fattigpensionär. Så himla sorgligt och jag hoppas fler kvinnor läser din tråd som ett avskräckande exempel på hur man INTE ska göra.

Är inte det minsta naiv. Allt kommer finnas bevittnade kontrakt på.
  • Anonym (Jag)
    MysigaSara97 skrev 2023-03-01 11:49:06 följande:
    Kommer...? Han kommer inte skriva på ett jota nu i efterhand.
    Lägg ner.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-01 11:24:27 följande:
    Är inte det minsta naiv. Allt kommer finnas bevittnade kontrakt på.

Även med ett nedskrivet avtal, som är fullt giltigt, kommer du att bli lurad. Du får en summa som är bra mkt mindre än vad du har rätt till. 

• Anonym (Öh)

Vi kan inte svara på den frågan då vi inte vet vad ni väljer att skriva i kontraktet och hur denna transaktion ska se ut.
    det låter som om du av någon anledning inte har kontroll på situationen och att det finns en risk att du blir lurad iom att du väljer att avstå din rätt. Kontakta en jurist för och få klart för dig om vad du faktiskt har rätt till i en bodelning.

• Anonym (Jag)

Hur blir jag lurad när jag är fullt medveten om att jag inte får hälften?

• Anonym (Frida)

Hur mycket kommer du att få, och i vilken form? En klumpsumma? Ska papper om det skrivas innan du skriver över huset? Ett tydligt datum när denna klumpsumma ska betalas är nog viktigt, och vad som händer om den inte betalas. (extra avgift/ränta per månad?)

• Anonym (U)

Inom nåt år? När är det? Och hur blir det med boende tills dess?

• Anonym (Q)
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-01 16:12:58 följande:

Hur blir jag lurad när jag är fullt medveten om att jag inte får hälften?

Då är du inte lurad utan bara naiv och dum. 

Var ska du bo tills du får pengarna, hur ska du försörja dig? 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Q) skrev 2023-03-01 19:11:38 följande:

Då är du inte lurad utan bara naiv och dum. 

Var ska du bo tills du får pengarna, hur ska du försörja dig? 

Jag vill helt enkelt inte ha halva.

Genom att jobba som alla andra?
  • Anonym (Korkat)

Jag brukar alltid vara för fritt val och att välja själv?men om det inte är så att du är multimiljonär (vilket tycks osannolikt eftersom du vill veta kring pengar du ska få framöver nån gång diffust) så låter detta som ett totalt urkokat val. De kan ju bo kvar även om du fortsätter att äga hälften så du får ut pengarna den dagen barnen är vuxna och huset säljs. Jag är skild. Jag har vänner som är skilda. Alltför långa ggr tror man att man ska hålla sams och ha en vänskaplig ton men det urartar ändå. Detta tycks extremt naivt av dig och som att du gör detta utan någon form av skuldkänslor.

• Anonym (Korkat)

autokorremkt ngr ggr ovan? 
    sista meningen bl a ska vara 
    utav någon form av skuldkänslor 

• Anonym (Q)
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-01 19:33:30 följande:
    Jag vill helt enkelt inte ha halva.

Genom att jobba som alla andra?
    Jag förstår det, men tycker ändå det är dumt. 
  • Krocko

Vad är det för andra pengar du ska få? Av vem? Om du får dem så är de dina att göra vad du vill för. 

• Anonym (123)
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-01 10:49:36 följande:

Jag frågade inte efter åsikter, jag ville bara veta hur det var med det där pensionssparandet.

Då ska du få ett svar. Du är helt ute och cyklar. Kontakta en jurist, gör en ordentlig bodelning.
Svar på tråden Måste det vara pension?