Anonym (Sandra) skrev 2023-03-04 12:19:54 följande:
Jag håller med att kvinnor och män döms olika men i slutändan visar ändå statistiken att den grupp som toppar utbrändhet är just kvinnor i den ålder när man bildat familj. Det är inte männen som står för sjukskrivningen. Och detta kostar samhället och vi måste reda ut vad det är som inte funkar.
Och problemet som som uppstår utifrån det du beskriver i din text är att män har färre saker att fokusera på. Att kunna fokusera på i huvudsak EN sak (jobbet) är betydligt mindre stressande än om du måste jonglera massa olika uppdrag samtidigt (jobb, skola, läxor, aktiviteter för barnen, vabb, tandläkare, planera mat, inhandling, föräldramöten, bilbesiktning, kalas, ta hand om äldre släktingar, stämma av med andra föräldrar, styra upp högtider etc).
Den stora skillnaden jag märker i min vänskapskrets är att kvinnan i familjen (ofta ofrivilligt) hela tiden ligger i schema. Arbetsdagen slutar inte efter jobbtider, då börjar
nästa pass. Den fysisk och mentala återhämtning är lägre när fokus blir så splittrat på så många olika områden som hon förväntas axla annars döms hon ut som en dålig förälder (dvs dålig kvinna). Det finns statistik som visar att mäns stress går ner när han kommer hem och hennes går upp. Och det är inte hållbart. Och jag har
ju hört fler positiva uttalanden från kvinnor att kunna jobba hemma under pandemin än jag hört från män. Inte en enda man har sagt till mig hur skönt det är att kunna ladda tvätt och diskmaskin när man jobba hemma och kunna beta av det mitt på dagen.
Kontentan blir ju då att eftersom fler olika krav ställs på kvinnan så borde hon jobba mer deltid. Men många av oss är obekväma med att gå ner i tid för att förlora lön och pension för att få mer tid till att utföra oavlönat arbete. För vi blir finansiellt utsatta då och mer beroende av vår partner. Moment 22 som sagt.
Män sjukskriver sig inte därför att de döms mycket hårdare om de gör det. Eftersom risken ökar att de blir övergivna av kvinnan om de blir sjukskriva eller arbetslösa (läs statistiken) så söker de inte vård (män söker mindre vård än kvinnor gör), de jobbar sig till en för tidig död istället. De har ett kortareliv än kvinnor.
Av samma skäl så är män mer stressade på jobbet, de vet att de värderas efter hur de presterar där. Kvinnor behöver inte ansträga sig på jobbet, de blir inte övergivna om de inte drar in pengar, alltså är de mer stressade hemma. Inte så konstigt, det man bedöms efter och där kraven finns på prestationer är det som stressar.
Dina anekdotiska bevis ger jag inte mycket för, i min omgivning ser jag att kvinnor som har det tuff på jobbet slutar, de ger upp byter till ett lättare jobb där kraven är mindre (jobb där, som du skriver, man bara har "en sak att tänka på") . Männen gör inte samma sak de kämpar på och fortsätter trots att de har det tufft. Och då pratar om vi om barnlösa kvinnor och män.