• Anonym (Sandra)

Moment 22 att vara kvinna

Väljer jag bort moderskapet för att satsa på karriären så blir jag ifrågasatt. Jag anses okvinnlig och egoistisk.

Väljer jag bort karriären för att satsa på moderskapet, då är jag utsatt. Motarbetar kvinnor och jämställdhet. En parasit på min mans pengar enligt många män.

Väljer jag både moderskap och karriär så gör jag rätt som kvinna men jag löper stor risk att hamna i utbrändhet och ohälsa utifrån att axla två tunga -heltidsjobb-. Räddningen är deltid eller en jämställd man. Återigen en låst situation där jag är i beroendeställning av en partner för att få mitt liv att gå ihop.

Jag VET att ovanstående är svart på vitt men vill gärna se en diskussion om detta för något jag och mina vänner konstaterat är att LIVET med barn och karriär korrelera inte. Det går inte ihop samtidigt som det förväntas av oss att axla båda rollerna.  Det är ett puzzel som alla kvinnor ägnar sig åt men få män verkar ha samma svårigheter att få till..

• Svar på tråden Moment 22 att vara kvinna
  • Mimosa86
    Anonym (Civilingenjör och mamma) skrev 2023-03-04 11:08:01 följande:

Ja, jag umgås ju mycket med kurskamrater och kollegor på jobbet som har liknande jobb och utbildning. Innan barnen så levde jag mycket för jobbet, jag uppskattade alla spännande resor, utvecklande uppdrag, intressanta kursveckor och konferenser och roliga fester. Men  när jag fick barn så var det viktigt för mig att engagera mig lika mycket i dem som i jobbet, plus att jag vill gärna ha en rik fritid tillsammans med familjen. Det var inte uppskattar vare sig av chefer eller kollegor, jag ville ha en lite längre föräldraledighet och ville också jobba deltid barnens första tid år på förskolan. 

Jag fick höra saker som: Skall inte din man också vara pappaledig? Jo, det skall han, när jag har varit ledig tolv månader, tar han över. Karriäristerna lämnade in sin barn på förskolan samma dag som deras barn fyllde ett år. En kollega som jag tidigare uppskattat sa när jag berättade att jag skulle jobba deltid första året, åtta till tre tre dagar i veckan, åtta till fem övriga dagar var planen. Och när skall du göra nytta då? frågade kollegan.

Och nu när jag växlat ner får jag som sagt var ofta höra lite nedsättande kommentarer. Men jag får väl som ni föreslå byta umgänge.

Och flytta också antagligen? Vi köpte hus när vi fick barn i ett område lite utanför staden, nära vatten, det var inte så dyrt då, då ville alla med pengar bo i centrala villor. Nu flyttar alla som kan ut hit,verkar det som. Och de har pengar, enorma mängder. Hus rivs oftast när de köpts eller totalrenoveras, bilar köps: Teslor, Mercedes,BMW , Porsche eller Ferrari skall det tydligen vara . Min man är Hifi intresserad och sa att en av grannarna lagt ut annons på begagnade högtalare för 240 000 kr !

Vi har en tio år gammal Volvo V70.  Vi skulle kunna köpa en ny BMW kontant om vi ville, men varför det? Vår V70 är ju jättebra. Känner inte att jag passar in här heller. 

Jag tycker du ska klappa dig själv på axeln lite oftare att du vågat gå din väg utifrån den miljö du är i. Du är starkare än du tror! Du kanske inte ser det men dina val kan ha inspirerat andra kollegor att faktiskt revidera sin livssituation. Oavsett om man är chef eller inte så är det viktigt med sunda ideal på en arbetsplats.

jag är chef, har barn och får inte ihop livet :) men jag är noga med att ta ut ledighet och lov. Även om jag jobbar vissa kvällar och söndaga så berättar jag aldrig det och jag skulle aldrig maila någon efter kontorstid- eller svara. Detta bara för att vara ett gott föredöme och inte hetsa på mina anställda. Visa den att jobbet inte är allt.

tycker du verkar ha gjort sunda val. Du kommer aldrig på dödsbädden ångra de där extra mötena. Det är tiden med nära och kära som i slutändan är det enda viktiga.
  • Anonym (Sandra)
    Anonym (Motvalls) skrev 2023-03-03 13:50:05 följande:

Jag skulle vilja komplettera bilden härinne något. Det är ju ett faktum att kvinnor tar mer ansvar i hemmet för barn, matlagning och så vidare, eller nåja det är i alla fall den allmänna bilden.

Min poäng är här att kvinnor ofta inte nöjer sig med att "bara" ha barn och ett fint hem. Nej, det ska vara husdjur, hundar katter och gärna en häst. Saker som förutom att kosta multum även tar en hiskelig tid i anspråk. Jag menar alltså att det i rätt så många fall inte bara är mannens fel att kvinnor har massvis att göra.

Det som för 3 år sedan lät " men ååh vi kan väl köpa den där gulliga hundvalpen" låter sedan " kan du gå ut med hunden jag vill se färdigt min serie" och "glöm inte betala veterinärfakturan på 5000".

Jag håller med om detta. Väldigt ambitiösa kvinnor tenderar att ha svårt med att varva ner (gäller även män). Vissa får panik av att ta det lugnt i en fåtölj. Det ska hända saker hela tiden för att mota tristessen.

Självklart behöver ambitionsnivån ses över per familj och balanseras.

bra inlägg!
  • Anonym (Antifeministen)

Feminismen är ett totalt misslyckande. Dagens feminism är antifeministisk och lider av penisavund. Därför blir det så här. man kan aldrig leva upp till alls krav och aldrig göra rätt i samhällets ögon. 

Bästa är att bara göra precis så som man känner och strunta i vad alla andra tycker.  Jag har valt bort karriären och är därför ojämställd, antifeministisk, svag, lat, bakåtsträvande etc och har gått i "kvinnofällan" (fy satan vilket kvinnoförnedrande uttryck, som om vi inte kan tänka och ta beslut själva och är lite urblåsta som ramlar ner i "fällor") 

Men jag bryr mig inte, jag är åh så nöjd med mitt liv och mina beslut, vad andra tycker om det kunde jag inte bry mig mindre om:)

• Anonym (Sandra)
    Anonym (M2) skrev 2023-03-03 13:59:41 följande:
    Män döms inte efter hur stökigt det ser ut hemma. Men kvinnor döms inte heller efter hur deras karriär ser ut. Kvinnor och män döms efter olika saker men det finns inget som säger att kvinnor döms hårdare eller har det tuffare, det är bara att du som kvinna inte ser hur män döms eftersom det inte drabbar dig och därför tror du gräset är grönare på andra sidan. 

Faktum är att kvinnor och män jobbar nästan exakt lika mycket, kvinnor mer obetalt i hemmet och män mer yrkesmässigt, men den totala arbetstiden är densamma. Män för högre lön men kvinnor får bättre kontakt med sina barn.  

Jag håller med att kvinnor och män döms olika men i slutändan visar ändå statistiken att den grupp som toppar utbrändhet är just kvinnor i den ålder när man bildat familj. Det är inte männen som står för sjukskrivningen. Och detta kostar samhället och vi måste reda ut vad det är som inte funkar.

Och problemet som som uppstår utifrån det du beskriver i din text är att män har färre saker att fokusera på. Att kunna fokusera på i huvudsak EN sak (jobbet) är betydligt mindre stressande än om du måste jonglera massa olika uppdrag samtidigt (jobb, skola, läxor, aktiviteter för barnen, vabb, tandläkare, planera mat, inhandling, föräldramöten, bilbesiktning, kalas, ta hand om äldre släktingar, stämma av med andra föräldrar, styra upp högtider etc). 

Den stora skillnaden jag märker i min vänskapskrets är att kvinnan i familjen (ofta ofrivilligt) hela tiden ligger i schema. Arbetsdagen slutar inte efter jobbtider, då börjar
     nästa pass. Den fysisk och mentala återhämtning är lägre när fokus blir så splittrat på så många olika områden som hon förväntas axla annars döms hon ut som en dålig förälder (dvs dålig kvinna). Det finns statistik som visar att mäns stress går ner när han kommer hem och hennes går upp. Och det är inte hållbart. Och jag har
     ju hört fler positiva uttalanden från kvinnor att kunna jobba hemma under pandemin än jag hört från män. Inte en enda man har sagt till mig hur skönt det är att kunna ladda tvätt och diskmaskin när man jobba hemma och kunna beta av det mitt på dagen.

Kontentan blir ju då att eftersom fler olika krav ställs på kvinnan så borde hon jobba mer deltid. Men många av oss är obekväma med att gå ner i tid för att förlora lön och pension för att få mer tid till att utföra oavlönat arbete. För vi blir finansiellt utsatta då och mer beroende av vår partner. Moment 22 som sagt.

• Postman
    Anonym (Sandra) skrev 2023-03-04 12:19:54 följande:
    Jag håller med att kvinnor och män döms olika men i slutändan visar ändå statistiken att den grupp som toppar utbrändhet är just kvinnor i den ålder när man bildat familj. Det är inte männen som står för sjukskrivningen. Och detta kostar samhället och vi måste reda ut vad det är som inte funkar. Och problemet som som uppstår utifrån det du beskriver i din text är att män har färre saker att fokusera på. Att kunna fokusera på i huvudsak EN sak (jobbet) är betydligt mindre stressande än om du måste jonglera massa olika uppdrag samtidigt (jobb, skola, läxor, aktiviteter för barnen, vabb, tandläkare, planera mat, inhandling, föräldramöten, bilbesiktning, kalas, ta hand om äldre släktingar, stämma av med andra föräldrar, styra upp högtider etc).  Den stora skillnaden jag märker i min vänskapskrets är att kvinnan i familjen (ofta ofrivilligt) hela tiden ligger i schema. Arbetsdagen slutar inte efter jobbtider, då börjar  nästa pass. Den fysisk och mentala återhämtning är lägre när fokus blir så splittrat på så många olika områden som hon förväntas axla annars döms hon ut som en dålig förälder (dvs dålig kvinna). Det finns statistik som visar att mäns stress går ner när han kommer hem och hennes går upp. Och det är inte hållbart. Och jag har  ju hört fler positiva uttalanden från kvinnor att kunna jobba hemma under pandemin än jag hört från män. Inte en enda man har sagt till mig hur skönt det är att kunna ladda tvätt och diskmaskin när man jobba hemma och kunna beta av det mitt på dagen. Kontentan blir ju då att eftersom fler olika krav ställs på kvinnan så borde hon jobba mer deltid. Men många av oss är obekväma med att gå ner i tid för att förlora lön och pension för att få mer tid till att utföra oavlönat arbete. För vi blir finansiellt utsatta då och mer beroende av vår partner. Moment 22 som sagt.

Ja det är ett problem att kvinnor toppar utbrändhetsligan, vi måste lära kvinnor att inte ha sådan hög ambitionsnivå. Lära dem att det gör inget om det är lite smuts i något hörn osv. Tyvärr är detta nog en resa kvinnorna själva måste göra. För om man som man påpekar det så möts man bara med en oändlig svada om varför man ska ha en sådan hög nivå. Det är ett väldigt svårt och känsligt ämne.
  • Postman
    Anonym (Motvalls) skrev 2023-03-03 13:50:05 följande:
    Jag skulle vilja komplettera bilden härinne något. Det är ju ett faktum att kvinnor tar mer ansvar i hemmet för barn, matlagning och så vidare, eller nåja det är i alla fall den allmänna bilden. Min poäng är här att kvinnor ofta inte nöjer sig med att "bara" ha barn och ett fint hem. Nej, det ska vara husdjur, hundar katter och gärna en häst. Saker som förutom att kosta multum även tar en hiskelig tid i anspråk. Jag menar alltså att det i rätt så många fall inte bara är mannens fel att kvinnor har massvis att göra. Det som för 3 år sedan lät " men ååh vi kan väl köpa den där gulliga hundvalpen" låter sedan " kan du gå ut med hunden jag vill se färdigt min serie" och "glöm inte betala veterinärfakturan på 5000".

Exakt plus att det ska byggas växthus, det odlas, det ska vara oändligt med blomkrukor ute och inne, det ska byggas till, det ska renoveras, målas om osv osv listan kan göras oändlig. Kvinnors påhittighet och krav är enorma men det framkommer sällan.
  • Anonym (H)

Jag kan bli irriterad över andras åsikter över mina val och ifrågasättande över hur det skulle gå för mig om min man och jag skiljer oss. 
    Vi har fyra barn, jag har frivilligt valt att jobba halvtid och min man har satsat på karriären och tjänar jättebra. Detta är våra val som känts bra för båda. Jag har velat vara hemma med barnen mycket och vägrat hamna i ett stressigt ekorrhjul där allt umgänge ska ske några få timmar på kvällen.
    Att bli ifrågasatt och prata om kvinnofälla gör mig arg. Självklart har jag sett om min egen trygghet, allt spar, investeringar osv är gemensamma. Min man ger den del av sin pension som han kan ge mig och självklart sparar vi extra pension till mig.
    Vi båda är nöjda och jag känner mig inte som en förlorare - tvärtom, jag har fått vara mycket med barnen och har ett jobb jag trivs med

• CyniskOptimist

Alltså.. Jag förstår faktiskt kvinnors ökade huvudvärk gällande balansen att jonglera jobb/karriär och familj. Nu verkar TS lägga mycket fokus på hur andra klankar ner på kvinnan oavsett vilket val hon gör. Och här får man nog inse att 1, det GÅR inte att göra alla nöjda. Och 2, vi som individer har ingen skyldighet att göra vår omgivning nöjda. Så ett första steg till att underlätta skulle jag säga är att ignorera omgivningens åsikter om ens liv. Vi har ett liv, är syftet med det verkligen att göra alla andra nöjda?

Sen är det ju även så att vi alla mer eller mindre måste göra val i livet, vi kan inte få allt. Kvinnor HAR absolut det extra svårt gällande just familj/karriär. Men även högpresterande karriärmän gör ofta uppoffringar som t.ex att de går miste om en stor del av deras barns uppväxt p.g.a de jobbar 50-60 timmar i veckan. 

Jag tycker även att "H" och "Motvalls" har några väldigt bra poänger. I H's fall att de löst det så att hennes man sparar undan/investerar en del i hennes namn, det är EN lösning, och det finns såklart flera. Den andra punkten är vad Motvalls nämner att kvinnor oftare än män tenderar att vilja ha väldigt mycket saker runt omkring. Allt från det överdimensionerade huset (som man dessutom blåser ut och totalrenoverar), till sommarstuga, hund, guldfisk, en överfylld walk-in closet, det senaste av det senaste i allt från barnvagnar till möbler till mobiltelefoner.. och så vidare.. Man brukar säga att "det kostar att ligga på topp", och idag vill alla ligga på topp (jag vill hävda att sociala medier har en stor skuld i detta). Detta gäller förstås även män, men kvinnor är klart överrepresenterade vad gäller materialistiska "behov" och konsumtion. 

Det finns såklart många andra faktorer, och jag förringar absolut inte att kvinnor har det mer problematiskt att hitta den där balansen mellan jobb/familj/etc, och ja det är orättvist, mycket i livet är orättvist. Och en sak många av oss överlag nog bör inse är att vi kan inte få allt. Dygnet har bara 24 timmar och vi lever bara X antal år, så frågan där är vad som är viktigast i livet för just DIG? Klura ut det, och så sikta på det, och skit högaktningsfullt i vad omgivningen tycker. Deras åsikter är inte ditt problem. 

• Anonym (Släkt)

Jag håller med att kvinnor och män döms olika men i slutändan visar ändå statistiken att den grupp som toppar utbrändhet är just kvinnor i den ålder när man bildat familj. Det är inte männen som står för sjukskrivningen. Och detta kostar samhället och vi måste reda ut vad det är som inte funkar.

Och problemet som som uppstår utifrån det du beskriver i din text är att män har färre saker att fokusera på. Att kunna fokusera på i huvudsak EN sak (jobbet) är betydligt mindre stressande än om du måste jonglera massa olika uppdrag samtidigt (jobb, skola, läxor, aktiviteter för barnen, vabb, tandläkare, planera mat, inhandling, föräldramöten, bilbesiktning, kalas, ta hand om äldre släktingar, stämma av med andra föräldrar, styra upp högtider etc). 

Den stora skillnaden jag märker i min vänskapskrets är att kvinnan i familjen (ofta ofrivilligt) hela tiden ligger i schema. Arbetsdagen slutar inte efter jobbtider, då börjar
     nästa pass. Den fysisk och mentala återhämtning är lägre när fokus blir så splittrat på så många olika områden som hon förväntas axla annars döms hon ut som en dålig förälder (dvs dålig kvinna). Det finns statistik som visar att mäns stress går ner när han kommer hem och hennes går upp. Och det är inte hållbart. Och jag har
     ju hört fler positiva uttalanden från kvinnor att kunna jobba hemma under pandemin än jag hört från män. Inte en enda man har sagt till mig hur skönt det är att kunna ladda tvätt och diskmaskin när man jobba hemma och kunna beta av det mitt på dagen.

Kontentan blir ju då att eftersom fler olika krav ställs på kvinnan så borde hon jobba mer deltid. Men många av oss är obekväma med att gå ner i tid för att förlora lön och pension för att få mer tid till att utföra oavlönat arbete. För vi blir finansiellt utsatta då och mer beroende av vår partner. Moment 22 som sagt.

Kvinnor stressar upp sig i onödan och gör arbete som inte behövs.  Dessutom är de mindre stresståliga och fysiskt svagare. 4 orsaker till varför kvinnor bränner ut sig.
  • Anonym (nja)
    Postman skrev 2023-03-04 13:19:43 följande:

Ja det är ett problem att kvinnor toppar utbrändhetsligan, vi måste lära kvinnor att inte ha sådan hög ambitionsnivå. Lära dem att det gör inget om det är lite smuts i något hörn osv. Tyvärr är detta nog en resa kvinnorna själva måste göra. För om man som man påpekar det så möts man bara med en oändlig svada om varför man ska ha en sådan hög nivå. Det är ett väldigt svårt och känsligt ämne.
    Haha, ja verkligen... först skapar man själva en miljö som kräver enormt med underhåll och sen blir man förbannad när andra inte vill delta i underhållet.Flört
  • Mrs Moneybags

Jag tror det är ett moment 22 tills man inser att man kan ha allt det där, men inte samtidigt. 

Du kan göra karriär, men inte när barnen är små. Du kan ha barn och familjeliv, men då får karriären vänta lite. Att ha en jämställd man är ju A och O, någon som tycker att det är kul att vara med barnen och kan tänka sig att gå ner i arbetstid lika mycket som du själv under småbarnsåren. Sedan får man tänka efter före, man kanske inte kan ha en karriär om man vill ha tre-fyra barn. Det kanske går bättre med ett eller två barn då. 

Det tar ca 20 år att uppfostra barn, så man får välja dessa 20 år efter eget tycke och smak. 

Man väljer ju sitt liv och man kan också välja att vara lycklig. 

• Postman
    Anonym (nja) skrev 2023-03-06 11:52:54 följande:
    Haha, ja verkligen... först skapar man själva en miljö som kräver enormt med underhåll och sen blir man förbannad när andra inte vill delta i underhållet.

Japp, exakt så. Bra beskrivet.
  • Anonym (nja)
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-06 12:16:26 följande:

Jag tror det är ett moment 22 tills man inser att man kan ha allt det där, men inte samtidigt. 

Du kan göra karriär, men inte när barnen är små. Du kan ha barn och familjeliv, men då får karriären vänta lite. Att ha en jämställd man är ju A och O, någon som tycker att det är kul att vara med barnen och kan tänka sig att gå ner i arbetstid lika mycket som du själv under småbarnsåren. Sedan får man tänka efter före, man kanske inte kan ha en karriär om man vill ha tre-fyra barn. Det kanske går bättre med ett eller två barn då. 

Det tar ca 20 år att uppfostra barn, så man får välja dessa 20 år efter eget tycke och smak. 

Man väljer ju sitt liv och man kan också välja att vara lycklig. 

Håller med, momentet sker nog främst i huvudet då man inbillar sig att man kan ha allt utan att behöva prioritera bort något tills det förr eller senare säger stopp och då har man redan försatt sig i en svår situation... 
  • Anonym (M2)

Män sjukskriver sig inte därför att de döms mycket hårdare om de gör det.  Eftersom risken ökar att de blir övergivna av kvinnan om de blir sjukskriva eller arbetslösa (läs statistiken) så söker de inte vård (män söker mindre vård än kvinnor gör), de jobbar sig till en för tidig död istället. De har ett kortareliv än kvinnor.  
    Av samma skäl så är män mer stressade på jobbet, de vet att de värderas efter hur de presterar där. Kvinnor behöver inte ansträga sig på jobbet, de blir inte övergivna om de inte drar in pengar, alltså är de mer stressade hemma. Inte så konstigt, det man bedöms efter och där kraven finns på prestationer är det som stressar. 

Dina anekdotiska bevis ger jag inte mycket för, i min omgivning ser jag att kvinnor som har det tuff på jobbet slutar, de ger upp byter till ett lättare jobb där kraven är mindre (jobb där, som du skriver, man bara har "en sak att tänka på") . Männen gör inte samma sak de kämpar på och fortsätter trots att de har det tufft. Och då pratar om vi om barnlösa kvinnor och män.  
  • Anonym (Släkt)
    Anonym (M2) skrev 2023-03-06 16:04:33 följande:
    Män sjukskriver sig inte därför att de döms mycket hårdare om de gör det.  Eftersom risken ökar att de blir övergivna av kvinnan om de blir sjukskriva eller arbetslösa (läs statistiken) så söker de inte vård (män söker mindre vård än kvinnor gör), de jobbar sig till en för tidig död istället. De har ett kortareliv än kvinnor.  
    Av samma skäl så är män mer stressade på jobbet, de vet att de värderas efter hur de presterar där. Kvinnor behöver inte ansträga sig på jobbet, de blir inte övergivna om de inte drar in pengar, alltså är de mer stressade hemma. Inte så konstigt, det man bedöms efter och där kraven finns på prestationer är det som stressar. 

Dina anekdotiska bevis ger jag inte mycket för, i min omgivning ser jag att kvinnor som har det tuff på jobbet slutar, de ger upp byter till ett lättare jobb där kraven är mindre (jobb där, som du skriver, man bara har "en sak att tänka på") . Männen gör inte samma sak de kämpar på och fortsätter trots att de har det tufft. Och då pratar om vi om barnlösa kvinnor och män.  
    Tror jag inte alls på. Män sjukskriver sig för att de oftare klarar av ett högt tempo.

Män dör inte tidigare för att män jobbar mer utan för att män äter ohälsosammare, tar mer risker och super mer.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Släkt) skrev 2023-03-06 20:15:16 följande:
    Tror jag inte alls på. Män sjukskriver sig för att de oftare klarar av ett högt tempo.

Män dör inte tidigare för att män jobbar mer utan för att män äter ohälsosammare, tar mer risker och super mer.
    Nja, jag tror inte att män klarar ett högre tempo, jag tror att män bara är mer pragmatiska och undviker att dra på sig mer än vad man klarar av. Har man ett tufft jobb som suger musten ur en så ska man kanske inte ha 517 plantor som behöver tillsyn, 2 hundar som ska rastas, eller att huset ska se ut som hos kändis X i senaste numret av hänt häcken... då får man helt enkelt stå ut med att bara ha en kaktus in kruka som vattnas ett par gånger om året, ingen vovve och huset behöver inte se ut som hos kändis x på senaste numret av hänt i häcken.

Däremot håller jag med om att män dör tidigare för att vi äter sämre, dricker mer och tar mer risker. 
  • Anonym (Mx)

Det är kvinnors höga krav och att man bryr sig alltför mycket om vad andra tycker som är boven i dramat. Inte att det orättvist gentemot männen.

• Anonym (M2)
    Anonym (Släkt) skrev 2023-03-06 20:15:16 följande:

I sådant fall gör kvinnor samma sak när de jobbar mer eftersom skillnaden i livslängd minskar i takt med att kvinnor jobbar mer yrkesmässigt och mindre hemma. 

Svar på tråden Moment 22 att vara kvinna