• Kezzi

har en 15åring som inte äter

hej kort till problemet är att jag är halv syskon (typ) med en 15åring som som alltid varigt väldigt tanig, när jag träffade henne i går sa hon i förbifarten att hon inte ätit på två dagar!
    fråga varför och svaret var att hon inte orkat värma mat... eller något (hon har adhd så kan ha svårt att göra saker eller så hans det inget hemma som hon kände för att äta). Hon bor med sin pappa som inte alltid är så närvarande eller bra med pengar (han värkar jättesnäll annars men han kan kanske inte så mycket.. Hon brukar inte gilla skolmaten häller)

min fundering är hur jag kan hjälpa henne! jag funderar så att köpa sådana där måltids ersättnings smudi pulver påsar, som hon så kanske kan få i sig. ja bor 30min ifrån så kan inte direkt bjuda över henne på mat vilket jag hade gjort annars..  men brukar träffa henne med jämna mellanrum. jag vill gärna ha tips, idéer, tankar hur jag kan hjälpa henne 

min koppling till flickan var att min mamma vart stödfamilj till henne förut men inte längre så ser henne typ som ett syskon.

• Svar på tråden har en 15åring som inte äter
  • Spucks

Om hon svälter för att hon inte orkar värma mat är det nog något allvarligt fel. Man kan ju äta kall mat också, så det är nog inte det som är problemet. Om ni var stödfamilj, borde de ju ha haft kontakt med socialen? Har de det fortfarande?

• Kezzi

Ja hon säger också att hon inte vart hungrig men vet att hungersingnalen vara lite kass för endel med diagnoser (att deras kropp inte känner hunger lika väl) .. 
    Tro hon skulle få en stöd person men då blir ju ochså ansvar att kontakta dom.

Men ja det är antagligen lungt men vill ju hjälpa till 😅

• Anonym (E)

En bunt Barebells milkshakes eller liknande som går att förvara utanför kyl med längre hållbarhet. Shakes kräver att man göra något och jag tror inte heller det är rätt väg att gå för en tonåring rent vad det ger för intryck.

• Anonym (E)
    Spucks skrev 2023-03-03 08:38:01 följande:

Om hon svälter för att hon inte orkar värma mat är det nog något allvarligt fel. Man kan ju äta kall mat också, så det är nog inte det som är problemet

Hur är det ens svårt att förstå? All mat kräver att man får ihop sig själv att göra den. Varm eller kall skiljde säkert inte flickan på utan hon får inte ihop något att äta. Får man inte ihop sig såpass att man värmer en matlåda är en macka ofta svårt. Inget som heller blir bättre om man är hungrig...
  • Anonym (Jenny)
    Kezzi skrev 2023-03-03 09:36:40 följande:

Ja hon säger också att hon inte vart hungrig men vet att hungersingnalen vara lite kass för endel med diagnoser (att deras kropp inte känner hunger lika väl) .. 
    Tro hon skulle få en stöd person men då blir ju ochså ansvar att kontakta dom.

Men ja det är antagligen lungt men vill ju hjälpa till 😅

Vad fint att du vill hjälpa. Hon kommer att få en stödperson så det gäller väl främst att få henne dit. Jag hade satsat på snacks: granolabars, nötter, trailmix ... saker som inte kräver varken tillagning eller speciell förvaring och som ger snabb energi i liten förpackning. De utger sig inte heller för att vara någon ersättning för måltider (ja, inte för att hon äter dem, men i alla fall). Kanske att du kan ringa henne på morgonen eller eftermiddagen och påminna henne om att stoppa något i sig?
  • Kezzi

ja det skulle ju dels kunna vara att hon faktiskt glömmer (inte tänker på att äta) så att påminna och ge henne påsar nötter å liknande skulle kanske kunna funka :)  tack för tipsen/ tankarna Skrattande

• Anonym (Anonym)

När jag var en tonåring så brukade jag glömma äta.Det kunde gå tre dagar innan jag åt nånting. Var helt enkelt inte hungrig. Ett plus var att jag hade och har en väldigt fin kropp. Men såklart kan du försöka hjälpa henne på nåt sätt.

• Spucks
    Anonym (E) skrev 2023-03-03 10:57:01 följande:
    Hur är det ens svårt att förstå? All mat kräver att man får ihop sig själv att göra den. Varm eller kall skiljde säkert inte flickan på utan hon får inte ihop något att äta. Får man inte ihop sig såpass att man värmer en matlåda är en macka ofta svårt. Inget som heller blir bättre om man är hungrig...
    Jag tänkte snarare på saker som inte behöver något föberedning, som nötter, frukt osv.
  • Anonym (Annica)

Om hon inte har så mycket stöd hemifrån hade en idé (om det är genomförbar, beroende på hur mycket tid du har) att hjälpa henne bli mer självständig när det gäller mat. 
    Fråga vilka rätter hon gillar och bestäm något som blir bra matlådor, åk och handla tillsammans med henne, laga maten tillsammans hemma hos henne (minst 10 portioner) och frys in i lagom matlådor. 
    Att det egentligen är pappans jobb är en annan fråga...  

• Anonym (E)
    Spucks skrev 2023-03-03 19:34:46 följande:
    Jag tänkte snarare på saker som inte behöver något föberedning, som nötter, frukt osv.
    Hjälper föga när hjärnan trasslar till det. Bra att ha hemma men att babbla på om allvarligt fel...
  • Spucks
    Anonym (E) skrev 2023-03-04 16:38:36 följande:
    Hjälper föga när hjärnan trasslar till det. Bra att ha hemma men att babbla på om allvarligt fel...
    Du får ju gärna tycka att det är helt normalt att man inte äter i flera dagar för man inte orkar ta någon mat. Jag tycker inte det.
  • Anonym (gri)
    Spucks skrev 2023-03-03 08:38:01 följande:

Om hon svälter för att hon inte orkar värma mat är det nog något allvarligt fel. Man kan ju äta kall mat också, så det är nog inte det som är problemet. Om ni var stödfamilj, borde de ju ha haft kontakt med socialen? Har de det fortfarande?

Ja det låter konstigt, tycker det låter som att personen är deprimerad, anorexia (var nästan skrytsam med att hon inte ätit på 2 dagar?) eller vanvårdas av föräldrarna. Något måste de ju ha hemma, som mackor eller annat bröd, det är väl bara att ta en macka med ingenting på? 
  • Anonym (Kille, som ej äter han heller.)

Ja jag vet bara med mig att jag har en grabb också i samma ålder.
    Han går också flera dagar utan att äta, han äter inte heller mycket när man ser honom med en talrik mat framför sig..
    Och jag har fått ta mot socialanm. men jag både vägrar och tänker inte köra ner maten i halsen på honom.. där går gränsen!"

Jag får dessvärre ge socialen och helt enkelt, simpla svaret; Att han äter ju, *för där finns mat alltid hemma.. men bara då grabben är hungrig.. annars är han ju inte det. jag säger till honom, påminner honom. men tjatar inte på honom bara för det.

Det här ska vara 'En period i livet bara.. som måste få ske.
    Det går över.
    Börjar det sen att tränas på gym osv då måste det till att man (sonen) får tänka om'

Kort svar på detta; Det löser sig, och går över^

• Anonym (E)
    Spucks skrev 2023-03-04 19:25:50 följande:
    Du får ju gärna tycka att det är helt normalt att man inte äter i flera dagar för man inte orkar ta någon mat. Jag tycker inte det.

Jisses. Det är inte normalt om normalt betyder Bra. Men det är likväl verkligheten för många med diagnoser att det är svårt, speciellt som ung utan stöd hemifrån.

Olika hungerkänsla, olika förmåga att få ihop sig själv när man redan är hungrig. Du tror att personer med liknande problem blir glada över tonen i dina inlägg? Tänk lite.

Svar på tråden har en 15åring som inte äter