• ragnvaldigur

Hör musik konstant i huvudet. Fler?

Hej alla.

Är man/kille på 30+.

Jag har i hela mitt liv alltid hört massa musik och låtar. Jag TÄNKER alltså inte på en låt för nöjes skull, utan jag HÖR olika låtar spelas upp. Hela tiden.

Ibland är det högljudda röster som pratar om allt möjligt men oftast är det just musik.
    Har svårt för att somna, läsa böcker och lyssna på när nån pratar. Får ofta höra att jag är disträ, dålig lyssnare, dagdrömmare m.m. Och det beror nog på min interna jukebox som konstant går på shuffle. Utåt sett så jag lugn och trygg men i huvudet nåt helt annat.
    Just nu i skrivande stund så hör jag "de va la gött, de vaaa la gött de". Nån jobbig låt med rally har jag för mig :/

Finns det fler som har samma problem och hur har ni löst det isf?

• Svar på tråden Hör musik konstant i huvudet. Fler?
  • Mrs Moneybags

Samma här, det är nog en liten störning. Men så länge man fungerar normalt i vardagen är det väl inget problem?

Jag har varit musiker samt har livlig fantasi, vilket kan förklara en del. När något ljud går igång på exvis en maskin kanske jag hör en låt istället först, det är liksom min första association. Jag har i princip alltid en låt på gång i huvudet och när jag går, går jag alltid i takt till någon låt jag hör inom mig. 

Jag har också synestesi, dvs jag associerar färger till bokstäver och siffror och jag tror det hänger ihop (min egen teori). Man har helt enkelt en hjärna som associerar fritt till ljud och bild och sätter ihop vitt skilda saker på nya sätt. 

Det finns en intressant bok som handlar om en del såna här fenomen av Oliver Sacks, som heter Musicophilia. Den handlar om musik och neurologi. 

• Lynx123

Nej jag hör den inte som en radio men däremot i huvudet...in i minsta detalj. Läste för länge sedan att det är särskilt vanligt bland musikaliska personer. Stör mig egentligen inte så mycket - utom när det är en låt som jag inte gillar.

• Ddny

Youuu! You got you got you got what I want.. snurrar här på repeat i huvudet.. knappast självvalt.

Snurrar ofta musik i huvudet, ibland slumpartat, ibland senaste låten som gick på radio när jag stängde av bilen t.ex.
    Oftast inget problem för mig, men musiken "tar över" ibland när vi pratar om nåt jobbigt, som när frun klagar på mig, då hör jag bara den, lite som Homer Simpson kanske? Glad och efter en stund, har jag helt tappat tråden och säger vad sa du? "Men du lyssnar ju inte!"
    Jag försöker, men musiken i huvudet överröstar dig om jag inte fokuserar på varje ord du säger och då tappar jag sammanhanget istället.

Min musikalitet sträcker sig till att starta spotify så någon musikalisk koppling finns inte i mitt fall.

Jag ligger också närmare add än adhd på skalan

• Carolatom07
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-06 10:03:28 följande:

Samma här, det är nog en liten störning. Men så länge man fungerar normalt i vardagen är det väl inget problem?

Jag har varit musiker samt har livlig fantasi, vilket kan förklara en del. När något ljud går igång på exvis en maskin kanske jag hör en låt istället först, det är liksom min första association. Jag har i princip alltid en låt på gång i huvudet och när jag går, går jag alltid i takt till någon låt jag hör inom mig. 

Jag har också synestesi, dvs jag associerar färger till bokstäver och siffror och jag tror det hänger ihop (min egen teori). Man har helt enkelt en hjärna som associerar fritt till ljud och bild och sätter ihop vitt skilda saker på nya sätt. 

Det finns en intressant bok som handlar om en del såna här fenomen av Oliver Sacks, som heter Musicophilia. Den handlar om musik och neurologi. 

Jag är också musikmänniska och lite konstnärligt lagd, samt har en rik fantasi. Det är nog så att vi konstnärssjälar har mer känslighet för intryck, och att det därför gör det svårt att hantera dem och sortera dem (intrycken). Vi som dessutom gillar att sväva iväg lite i tankarna blir ju dessutom lite "flummigare", dvs mer abstrakta än konkreta.

• Anonym (:))

Jag har ofta musik spelandes i huvudet. Men det är samtidigt som tankar och så... så det liksom som "i bakgrunden".

Ibland försöker jag aktivt spela upp en låt i huvudet för att lugna mig själv. Jag älskar att lyssna på musik (som jag själv valt och i lagom volym såklart), och sjunga, så det är inte irriterande att det "spelas" i huvudet.

• Inteutanproblem

Nej jag har inte det så, annat än i något enstaka fall. Typ uttrycket att man fått en låt på hjärnan. Men då mer i en form av att om jag börjar tänka aktivt på musik, är där då en låt som dominerar och jag kan inte få fram en annan låt istället. För det mesta har jag inga ofrivilliga tankar/bilder/ljud i hjärnan, utan det är högst linjärt, viljestyrt, fokuserat, tyst. Klarar av flera tankar samtidigt vid behov. Brukar skriva listor och scheman i hjärnan, som ligger i bakgrunden utan att störa. Svårt att förklara. 

Däremot har min sambo som dig. Ett konstant jäkla tjattrande med olika röster, låtar och annat som gör honom disträ och att det kräver rejält med koncentration ifrån hans sida för att hålla fokus. Vilket inte alltid lyckas ändå. Han har ADHD. 

• Anonym (Rrr)

Jag brukar också höra en låt i huvudet oftast en jag lyssnat på nyligen. Den överröstar dock inte 

Men jag brukar även se platser i huvudet när jag läser något tex här på familjeliv. Det kan antigen vara en plats på jobbet eller en plats i stan och det kan vara störande ibland för det är oftast samma plats jag ser och den har inte alltid relevans till det jag läser. Och det går inte att få bort den från huvudet och det irriterar

• Anonym (ol)
    ragnvaldigur skrev 2023-03-05 19:23:38 följande:
    Jo jag har funderat kring ADD i mitt fall, för jag är inte högenergisk.
    Anonym (Jag också) skrev 2023-03-05 17:18:12 följande:

Jag hör också musik i huvudet hela hela tiden. Jag såg en meme en gång som sa något i stil med "det är som att ha 50 tabbar i webbläsaren öppna och några av dom har ljud" så är det i mitt huvud, musik, inre dialog, tankar, scenarion etc etc.

Detta låter kanske märkligt. Men när jag har svårt att sova när det "låter för mycket" så visualiserar jag en gammal radio med där jag vrider ner volymen på en volymknapp/vred😅 

Det är ett tips som funkar för mig 😊

Tack för tipset!Jo jag tänker nog nästan dagligen kring "vad ska jag göra med mitt liv". Har gjort en hel del saker men så fort jag landar nånstans så tänker jag på "nästa grej". Kanske blir nån inre stress av det som stressar hjärnan. Men musiken fanns ju även i hjärnan i yngre år när jag var mer tillfreds med livet än nu.

Jag har själv ADD, men det kallas ADHD ändå. Men jag har absolut ingenting av det hyperaktiva (tyvärr känner jag, då kanske man hade fått mer gjort). Allt det besvärliga sitter liksom inne i huvudet. Det är som en radio på hög volym som inte går att skruva ner.
  • Anonym (ol)
    Anonym (Kii) skrev 2023-03-05 20:36:22 följande:

Du hör den alltså så tydligt att du tex tror att musiken spelas på radio och du försöker stänga av den? I så fall är det nog snarare en hallucination du har. 

När vi andra (eller tja, jag iaf) har en earworm (en låt på hjärnan) minns vi hur den låter, tänker på den, den dyker upp i minnet om och om och om igen. Jag hör den inom mig. Men den låter inte på samma sätt som ngt jag spelar upp i tex mobilen gör. Det är uppenbart att det är ett ljudminne jag har och att ingen annan kan höra det. 

Jag kan också framkalla visuella minnen och se saker för mitt inre. Men jag har en gång haft en synhallucination och det var verkligen något helt annat. Hade jag inte insett att det var en hallucination pga att det jag såg var orimligt hade det passerat som lika verkligt som allt annat omkring mig just då. Jag tänker mig att skillnaden mellan en earworm och en musikhallucination är liknande. Men jag är ingen expert och är ödmjuk inför möjligheten att jag kan ha fel! :) 

Jag förstår hur du menar, jag har också haft hallucinationer en period (då hörselhallucinationer) pga adhd-medicinering, det kunde jag inte skilja från verkligheten, förrän synintrycken så att säga motbevisade hörselintrycken.

Mina låtar är inte riktigt så, det är som en repeat i huvudet som jag vet inte är verklig, men som jag ändå hör för mitt inre.
  • Anonym (ol)

Detta stämmer även på mig!
  • Anonym (ol)
    Ddny skrev 2023-03-06 11:06:17 följande:

Youuu! You got you got you got what I want.. snurrar här på repeat i huvudet.. knappast självvalt.

Snurrar ofta musik i huvudet, ibland slumpartat, ibland senaste låten som gick på radio när jag stängde av bilen t.ex.
    Oftast inget problem för mig, men musiken "tar över" ibland när vi pratar om nåt jobbigt, som när frun klagar på mig, då hör jag bara den, lite som Homer Simpson kanske? Glad och efter en stund, har jag helt tappat tråden och säger vad sa du? "Men du lyssnar ju inte!"
    Jag försöker, men musiken i huvudet överröstar dig om jag inte fokuserar på varje ord du säger och då tappar jag sammanhanget istället.

Min musikalitet sträcker sig till att starta spotify så någon musikalisk koppling finns inte i mitt fall.

Jag ligger också närmare add än adhd på skalan

Haha, jag har haft låtar som "Det är så härligt att gå i solen" och "Staffan var en stalledräng".
  • ragnvaldigur
    Anonym (ol) skrev 2023-03-06 16:22:59 följande:
    Jag har själv ADD, men det kallas ADHD ändå. Men jag har absolut ingenting av det hyperaktiva (tyvärr känner jag, då kanske man hade fått mer gjort). Allt det besvärliga sitter liksom inne i huvudet. Det är som en radio på hög volym som inte går att skruva ner.
    Intressant. Ja i vuxen ålder har en ju iaf nytta av H:et i ADHD. Skulle behöva det nu i mitt nuvarande jobb.. men ack :)
  • ragnvaldigur

Nej visst jag fungerar, men det är slitsamt ibland.
    Samma sekund som jag vaknar börjar en låt spelas upp, oavsett hur trött jag är.
    Samma här ang musiker och fantasi. Det har jag tänkt på som ev orsak.
    Tack, kanske kollar in den boken!
  • Anonym (ol)
    ragnvaldigur skrev 2023-03-07 20:13:16 följande:
    Intressant. Ja i vuxen ålder har en ju iaf nytta av H:et i ADHD. Skulle behöva det nu i mitt nuvarande jobb.. men ack :)
    Ja, samma, det hade jag också behövt. Å andra sidan vet jag inte om jag hade orkat vara hyperaktiv på det sättet heller. 

Idag har jag Material girl med Madonna på repeat, mot min vilja.
  • Carolatom07

Jag fick låten "Jag behöver inte dig idaaaag" på skallen, plågsamt för mig eftersom jag börjat bli mer needy på senare år.

Svar på tråden Hör musik konstant i huvudet. Fler?