• Anonym (Mat är gott)

Glöm inte bort att bjuda barnens vänner på middag!

Glöm nu gör guds skull inte bort att bjuda barnens vänner på middag varje dag. Har du flera barn så uppmuntra dem till att äta hos er fast de bor granne. Alla har ju extra korvar eller en dl ris eller makaroner att koka. Och glöm nu inte bort att det är okay om barnen äter en limpa och all frukt till mellanmål. Om du inte bjuder på middag så är du en dålig förälder och borde kölhalas. Att be barnen gå hem eller vänta i ett annat rum är en dödssynd.

Ja texten är ren satir över hur klimatet var här pp Familjeliv för ett par veckor sedan. Jag frågade i flera trådar hur det skulle bli när maten blev dyrare men nödtan ingen svarade. Istället slog sig flera för bröstet och blev otrevliga om mot dem som inte bjöd på mat varje dag och som skrev att man bara slönger i en extra korv. Det var även flera föräldrar som var okay med att barnen tig hem kompisar och åt upp saker i kylen som dkulle vara till familjen.

Hur ser situationen ut nu?
    Är det fortfarande en tävling i hur många barn man jan mätta i dagens inflation?

• Svar på tråden Glöm inte bort att bjuda barnens vänner på middag!
  • Anonym (Xyz)
    sextiotalist skrev 2023-03-08 17:47:27 följande:

För oss var middagstid avslut med kompislek.
    Så nix, väldigt sällan förekom det

Att man skulle bjuda kompisar på middag bara så där blev nytt för mig när jag började läsa på oliks forum.
    Inget jag är uppvuxen med. Alla gick hem till sig för att äta.
    Hade man kompis hemma på mat, då var det något speciellt 

Samma här. Mat betydde att det var kväll, dags att gå hem och vara med sin egen familj. Detta var 90-tal.
  • Cox Orange
    Anonym (Xyz) skrev 2023-03-09 18:10:24 följande:
    Samma här. Mat betydde att det var kväll, dags att gå hem och vara med sin egen familj. Detta var 90-tal.
    Exakt.

Jag har blivit utnyttjad, inte för någon kostnad utan snarare bekymret att laga mat. Inte alla som orkar laga lunch eller middag på semester och helger.
  • Egon den stora

Självklart äter alla som är i huset mat när det är dags att äta. Är det en sån stor grej egentligen? 

• BaraLillaJag84
    Egon den stora skrev 2023-03-09 21:45:42 följande:

Självklart äter alla som är i huset mat när det är dags att äta. Är det en sån stor grej egentligen? 

Att det är, när man plötsligt är 9 runt bordet istället för 4.
  • Cox Orange

Ja, faktiskt. Stor skillnad om grannens ungar 2 st är här fem dagar i veckan på en måltid vardera. Det är tio portioner extra och en ökning av portionsantalet och matkostnaderna med nästan 20%. Plus att jag står för det arbete det innebär att laga mat. Så kul är det inte.
  • Anonym (Micke)

Ja det är det. Dottern hade en kompis som skulle kunnat äta middag med oss
    7 dagar i veckan utan problem.

Hade jag velat ha fler barn hade jag skaffat egna inte tagit över andras barn
  • Anonym (H)
    Anonym skrev 2023-03-08 19:12:38 följande:

Det har ju inte med snålhet att göra utan att man respekterar att barnet ska äta middag hemma hos sig.

Precis. Och alla uppskattar inte heller om man ger ens barn korv och liknande.
  • Anonym

Varför är texten satir?
    Vår mat-budget är flera gånger större för ungarnas kompisar än den är för den egna familjen. Kanske 4-500% av vad vi hade handlat för annars. Är det då vi som ska kölhalas?

• Anonym (Mat är gott)
    Anonym (kvinna....) skrev 2023-03-08 17:29:59 följande:

Nu har jag inga småbarn hemma längre. Men även om jag skulle haft det så skulle jag aldrig någonsin be barnens kompisar sitta i ett annat rum när vi andra äter middag. Då får vi fylla på med bröd eller mer pasta, potatis whatever. Vi hade löst det, även om maten är dyrare nu.

Det är lite skillnad på om det är någon gång ibland och flera gånger i månaden. Sedan är det även skillnad om det är planterat att något eller några barn ska vara med att äta.
  • Anonym (Mat är gott)
    Anonym skrev 2023-03-15 22:41:26 följande:

Varför är texten satir?
    Vår mat-budget är flera gånger större för ungarnas kompisar än den är för den egna familjen. Kanske 4-500% av vad vi hade handlat för annars. Är det då vi som ska kölhalas?

Hur menar du nu?
    Har ni det bättre ställt än barnens kompisar eller handlar ni extra för att barnens kompisar äter hos er?
  • Anonym (Mat är gott)
    Anonym (Micke) skrev 2023-03-15 13:57:05 följande:
    Ja det är det. Dottern hade en kompis som skulle kunnat äta middag med oss
    7 dagar i veckan utan problem.

Hade jag velat ha fler barn hade jag skaffat egna inte tagit över andras barn
    Sen har vi tyvärr föräldrar som medvetet skickar iväg barnen till kompisar gör att de vet att de får mat.
  • Anonym (Mat är gott)

Det blir en stor grej om barnen tar hem kompisar gång på gång och äter av det som ska räcka under veckan. Flera familjer storhandlar en gång i veckan och vet hur mycket mat som kommer att gå åt. Tar barnen hem kompisar tre dagar i veckan och äter mat, frukt, mellanmål så blir det att man måste handla igen. Ska syskon ha med sig frukt och frukten alltid är slut så blir det problem.
  • Anonym
    Anonym skrev 2023-03-15 22:41:26 följande:

Varför är texten satir?

Anonym (Mat är gott) skrev 2023-03-15 22:54:55 följande:
    Hur menar du nu?
    Har ni det bättre ställt än barnens kompisar eller handlar ni extra för att barnens kompisar äter hos er?
    Jag fick för mig att det var tydligt. Det handlas mat för minst 4 ggr mer pengar åt andra än för oss själva här. För detta bör vi idiotförklaras och smädas, dock ej förrän efter kölhalningen. Åtminstone startas en tråd där dumheten beskrivs.
  • Anonym (Mat är gott)
    Anonym (Inga bekymmer) skrev 2023-03-09 17:55:23 följande:

Är barnens kompisar här vid middagstid är de självklart välkomna att äta middag också. Brukar stämma av med föräldern innan så man vet om barnet blir kvar eller ska hem innan maten. Tonåringarna har också vänner på besök och ja de tar och fixar mat själva ibland. Vi äter olika tider då alla barn har aktiviteter. Maten är dyrare men det går fortfarande att laga bra mat till en hyfsad peng. När jag växte upp levde min mor på existensminimum och vi hade ofta kompisar på besök och maten räckte till dem med. Det är sällan de allra fattigaste som gnäller. Mat är prioriterat hos oss så det är en ickefråga. vi bjuder alltid och när vi har folk över så lagar vi mat så det verkligen räcker och blir över. Hatar att gå på middag hos folk där det är så snålt tilltaget att man knappt blir mätt. 

Men hur blir det om det är alltid hos er vännerna äter?
    Jag är inte fattigt fattig men jag har börjat undvika att köpa rn del varor för att de kostar gör mycket. Vid planerad middag med matlåda så vet jag hur mycket jag behöver. Kommer det folk och räknar med middag vid varje besök så skulle jag inte ha råd att bjuda på mycket mat varje gång.
  • Anonym (Mat är gott)
    Anonym skrev 2023-03-15 23:03:34 följande:
    Anonym (Mat är gott) skrev 2023-03-15 22:54:55 följande:
    Hur menar du nu?
    Jag fick för mig att det var tydligt. Det handlas mat för minst 4 ggr mer pengar åt andra än för oss själva här. För detta bör vi idiotförklaras och smädas, dock ej förrän efter kölhalningen. Åtminstone startas en tråd där dumheten beskrivs.
    Så det är viktigare att barnens vänner och att era gäster får mat än er egna failj?
Svar på tråden Glöm inte bort att bjuda barnens vänner på middag!