Fat shaming på jobbet
Jag är man och de flesta av kollegorna är män. På denna arbetsplats tillhör jag de lite äldre. De flesta är 90-talister eller lite yngre ändå. Alltid tyckt om arbetsplatsen och trivts bra med kollegorna. Många är träningsfreaks, det diskuteras mycket träning och kosthållning. Jag är inte en av dem. Har aldrig varit något träningsfreak men har hållit mig skapligt iform. När pandemin slog till gick jag in i depression och det var inte läge för gymträning heller. Mitt mående gjorde istället att jag både åt och drack för ohälsosamt utan att röra på mig, och jag gick upp i vikt. Jag är inte gravt överviktig men har fått lite "gubbmage" eller vad man ska kalla det, och det är inte bra. Får ont i höfter och knän osv. Problemet är att kollegor har börjat peaka mig för detta, som om jag inte var medveten om det. Ofta kommentarer om hur viktigt det är atr röra på sig mera. Många gånger insinuationer på hur man ser ut, vad man äter. Vissa kollegor har dessutom träning och hälsa som livsstil. Inte jag. Jag vet vet det ändå utan att andra anmärker på mig. En trivsam arbetsplats har blivit jäkligt trist att gå till pga detta. Chefen är också träningsfreak så det känns inte aktuellt att ta uop detta med honom.