• FoxtrotCharlie

Fat shaming på jobbet

Jag är man och de flesta av kollegorna är män. På denna arbetsplats tillhör jag de lite äldre. De flesta är 90-talister eller lite yngre ändå. Alltid tyckt om arbetsplatsen och trivts bra med kollegorna. Många är träningsfreaks, det diskuteras mycket träning och kosthållning. Jag är inte en av dem. Har aldrig varit något träningsfreak men har hållit mig skapligt iform. När pandemin slog till gick jag in i depression och det var inte läge för gymträning heller. Mitt mående gjorde istället att jag både åt och drack för ohälsosamt utan att röra på mig, och jag gick upp i vikt. Jag är inte gravt överviktig men har fått lite "gubbmage" eller vad man ska kalla det, och det är inte bra. Får ont i höfter och knän osv. Problemet är att kollegor har börjat peaka mig för detta, som om jag inte var medveten om det. Ofta kommentarer om hur viktigt det är atr röra på sig mera. Många gånger insinuationer på hur man ser ut, vad man äter. Vissa kollegor har dessutom träning och hälsa som livsstil. Inte jag. Jag vet vet det ändå utan att andra anmärker på mig. En trivsam arbetsplats har blivit jäkligt trist att gå till pga detta. Chefen är också träningsfreak så det känns inte aktuellt att ta uop detta med honom.

• Svar på tråden Fat shaming på jobbet
  • TvillingmammaVästgöte

Trist att de beter sig så illa. Har inga direkta råd att ge. Kanske att försöka ta det med lite humor? De är dålig5 uppfostrade och taktlösa men det är ju väldigt svårt flr dig att ändra på. 

• Anonym (Tankevurpa)

Att chefen också är träningsfreak är inte en anledning till att du inte ska ta upp hur du upplever din arbetsmiljö. Det ska han hantera i sin roll. 

• Anonym (Rakt på sak)

När det gäller arbetsplatsmobbning så ska du ta det med chefen oavsett vilken livsstil han själv har. Kan man inte vara professionell nog att sköta ett sådant ärende så ska man inte vara chef.

• Anonym (Ville)

Min erfarenhet av människor som är träningsfreak, är just det, träningsfreak. Deras tillvaro och tankemönster kretsar runt träning hela tiden. De ser världen med träningsglasögon. Ni kanske har en viss jargong på arbetsplatsen och då får dom för sig att kläcka ut sig såna saker. Det jag vill säga är att det egentligen inte handlar om dig, eller att du gått upp något kilo. Det handlar om att träningsfreaken har en vriden verklighetsuppfattning. Kanske lätt att säga, men ägna inte tid åt dom (om det nu inte rör sig om ren mobbning förstås)

Svar på tråden Fat shaming på jobbet