Vad gör ni för att spara/snåla/sänka elräkningen?
Hej,
jag tänkte att i denna tråden så skriver vi ner va vi har gjort och gör för att snåla med elen. Genom denna tråd och genom våra delningar, så tipsar vi helt enkelt varandra. Saker som man kanske själv inte kommit på eller tänkt på att ''Just den saken, faktiskt drar mycket el''.
Jag börjar:
Observera: En sak kanske är snuskig och jag ber om ursäkt. Jag börjar med det snuskiga och någonting som jag trodde att jag aldrig skulle göra och det är att jag låtit bli att spola toaletten när jag gjort nummer 1. Gör jag nummer 2, så är det dags att spola helt enkelt. Eftersom man ändå gör nummer 2, så sällan, så blir jag extra glad när jag känner att jag gjort det i min arbetsplats. För då kan jag slippa spola toaletten någon dag till, tills jag gör nummer 2 i min toalett.
2. Jag har börjat dra ut routern, när jag går till jobbet. Jag blir ju trots allt borta ca tio timmar, så varför skall jag ha den påslagen? Jag drar ut kabeln helt enkelt. Samma sak när jag skall gå och lägga mig. Jag sover ju flera timmar, så varför skall den vara inkopplad?
Jag har börjat med vegetarisk kost och min kylskåp är tomt. Inte för att jag inte har någon mat, utan det handlar om mat som inte behöver vara i kylskåpet. Så då stänger jag av den, när den är tom helt enkelt. Varför ha den påslagen?
Jag har stängt av samtliga element. Det är och blir jättekallt. Men snart är det vår och vi rör oss mot varmare tider. Så jag får stå ut någon vecka eller månad till helt enkelt.
Jag släcker lampor. Det är mörkt, men jag ser ändå.
essa saker är egentligen saker som jag börjat med just denna månad. Så jag vet inte hur mycke elkostnaden kommer att bli. Jag kanske inbillar mig och tror att jag kommer få liten elräkning, men i själva verket kanske jag endast bara sparat någon krona. Men det är oerhört mycket el som jag snålat denna månad, känner jag. Toaletten drar ju jättemycket el.
Juste! Jag har börjat duscha kallt. Varm vatten, drar ju extra el. Så jag börjat duscha kallt.