• Anonym (Krusbär)

Ex hotar med familjerätten

Har blivit en rejäl konflikt mellan mig och mitt ex. Hon tyckte vi skulle sära på oss, vi har tre barn i bilden och ett hus ihop.

Hon tyckte vi skulle gå till banken, skruva på papper och jag skulle ta första bästa lägenhet och lämna huset omgående. Hon ansåg sig i mest behov och påstår att hennes kompis anser detsamma.

Fick nått knäpp och flyttade själv ut till sin kompis och har bestämt över huvudet på mig om att hon ska ha barnen varannan vecka. Tog ingen hänsyn till min situation vilket gjort att jag tvingats ändra i mitt arbete för att få umgänget med barnen att funka. Min arbetsgivare är inte speciellt glad då jag jobbar nätter och kvällar om vartannat. De har i princip sagt att jag borde söka annat jobb.

Exet har varit på mig om att jag måste skaffa annat boende. Problemet här är att det inte finns så mycket att välja på, särskilt inte om man ska få rum med tre barn. 

Sen kommer då nästa grej, hon hotar med att ta in familjerätten om jag inte fått lägenhet innan påsklovet. (Ändrar sig dock hela tiden, sist var ett sportlovet, osv). Går uppriktigt inte att ta upp saker med utomstående inblandade, hon manipulerar sin omgivning, kör nån slags låtsas tårar och försätter sig i underläge.

Vad ska man göra för att få något vett i huvet på henne? Hon borde väl fatta att det inte bara är att flytta. Hon lägger ingen vikt på att hjälpa till, en annan måste då skaffa flytthjälp, packa, skaffa möbler och rubbet.

Sen att hon hotar med myndigheter för att få saker gjorda är väldigt lågvatten..
  • Svar på tråden Ex hotar med familjerätten
  • Anonym (K)

Kan inte du behålla huset då?

• Mrs Moneybags

Du kommer få skaffa ett dagjobb ändå om du ska kunna ha barnen. Så börja söka det nu. Nattjobb och barn är en väldigt tuff kombo. 

Det är mycket jobb med en separation ja, så du får börja kämpa nu så blir det bättre sen. 

• Anonym (Stina)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-03-11 14:22:05 följande:
    Det ser jag inget om att han har sagt. Du tycker inte de verkar vara osams på något sätt där de kan behöva hjälp utifrån? Exet vägrar ju kommunicera och hotar ts på olika sätt, försöker forcera situationen, tvinga ut honom ur hans eget hem fast hon inte har rätt till det mm.

TS säger att han inte kan ha barnen varannan vecka för det funkar inte med hans jobb. TS är kvar i det gemensamma huset medan exet har flyttat till sin kompis. TS verkar inte ha gjort något alls för att lösa sin nya situation och ser på förslag att gå till familjerätten med att exet hotar honom. 

Och då får han svar i tråden, bl a av dig, att ta hjälp av familjerätten så han inte blir blåst. För exet verkar ju inte pålitlig. oklart varför. Hon har hittills dragit alla korta strån och är väl antagligen mer ok med det än att leva en minut till under samma tak som denne man  

TS har hittills inte sagt ett ord om vad han själv tänker göra. Man anar att han nog tycker gamla frugan ska lösa det för honom. Och där har vi antagligen förklaringen till separationen som han verkar helt handfallen inför och som - såklart - han inte förväntade sig alls. 

Frun är nog bara galen. Absolut. 

• Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Stina) skrev 2023-03-12 12:53:18 följande:

TS säger att han inte kan ha barnen varannan vecka för det funkar inte med hans jobb. TS är kvar i det gemensamma huset medan exet har flyttat till sin kompis. TS verkar inte ha gjort något alls för att lösa sin nya situation och ser på förslag att gå till familjerätten med att exet hotar honom. 

Och då får han svar i tråden, bl a av dig, att ta hjälp av familjerätten så han inte blir blåst. För exet verkar ju inte pålitlig. oklart varför. Hon har hittills dragit alla korta strån och är väl antagligen mer ok med det än att leva en minut till under samma tak som denne man  

TS har hittills inte sagt ett ord om vad han själv tänker göra. Man anar att han nog tycker gamla frugan ska lösa det för honom. Och där har vi antagligen förklaringen till separationen som han verkar helt handfallen inför och som - såklart - han inte förväntade sig alls. 

Frun är nog bara galen. Absolut. 

Det är inte samma som att han inte vill. Sedan ifrågasätter jag varför det inte skulle gå, har mamman haft barnen på heltid hittills medan ts jobbar kväll och natt? Inte konstigt att det tog slut i så fall. Men även de som jobbar kväll/natt lyckas ju lösa barnpassning, och ts borde be chefen om endast dagskift under barnveckorna, eller söka nytt jobb. Det finns lösningar.

Självklart ska ts kontakta Familjerätten och om du inte ser hur hon håller på att försöka tvinga fram olika saker så får du läsa om hans kommentarer. Ts frågar ju om råd här i forumet för att han inte vet hur han ska lösa situationen så det känns bakvänt att klaga på att han inte gör något när han inte vet vad.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-03-12 13:05:45 följande:
    Det är inte samma som att han inte vill. Sedan ifrågasätter jag varför det inte skulle gå, har mamman haft barnen på heltid hittills medan ts jobbar kväll och natt? Inte konstigt att det tog slut i så fall. Men även de som jobbar kväll/natt lyckas ju lösa barnpassning, och ts borde be chefen om endast dagskift under barnveckorna, eller söka nytt jobb. Det finns lösningar.

Självklart ska ts kontakta Familjerätten och om du inte ser hur hon håller på att försöka tvinga fram olika saker så får du läsa om hans kommentarer. Ts frågar ju om råd här i forumet för att han inte vet hur han ska lösa situationen så det känns bakvänt att klaga på att han inte gör något när han inte vet vad.

Det finns inget i det du skriver som är omöjligt att lösa eller förstå för en vuxen människa med normalbegåvning. Det är dumpade män som beter sig så här. Som inte kan, vet eller förstår. Hur i all världen kan de ha jobb? Hur kan de deklarera? Hur kan de ta ett lån? Med en sån total brist på kunskap om precis allt. Naturligtvis kan de - det handlar om att vänta ut en situation tills den blir löst av frun. 

Jag retar mig på din uppskruvade ton i dina svar till honom - flytta inte ut! Du har rätt till bodelning! ja men han HAR ju inte flyttat ut. HON har fått flytta ut. Och har sina barn varannan vecka medan hon bor hos en kompis - där kan man snacka om att få göra uppoffringar. 

Självklart vet TS att man kan sälja ett hus, att man kan lösa barnomsorg eller byta jobb. Han känner bara inte för att göra det. Och då ska man inte daltas med som om man var ett offer. Vad som INTE tas upp i några av hans inlägg är hur han vill ha det istället. Eller hur barnen har det när de varannan vecka är med mamma inhysta hos en kompis och varannan vecka hos en pappa som inte har tid. Det är intressant att det enda detta handlar om är hans egen ekonomi, hans boende och hans jobb. Som vore han ensamstående utan barn. 

• Anonym (Bob)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-03-12 13:05:45 följande:
    Ts frågar ju om råd här i forumet för att han inte vet hur han ska lösa situationen så det känns bakvänt att klaga på att han inte gör något när han inte vet vad.
    Jag har missat vad han skrivit att han gjort hittills för att lösa det?
    Anonym (Bob) skrev 2023-03-12 13:19:19 följande:
    Jag har missat vad han skrivit att han gjort hittills för att lösa det?
    Det har jag inte påstått men han verkar inte veta alls så antagligen har han väl inte gjort något. Han ber om råd av en anledning, är det så svårt att tänka sig?
    Anonym (Stina) skrev 2023-03-12 13:19:17 följande:

Det finns inget i det du skriver som är omöjligt att lösa eller förstå för en vuxen människa med normalbegåvning. Det är dumpade män som beter sig så här. Som inte kan, vet eller förstår. Hur i all världen kan de ha jobb? Hur kan de deklarera? Hur kan de ta ett lån? Med en sån total brist på kunskap om precis allt. Naturligtvis kan de - det handlar om att vänta ut en situation tills den blir löst av frun. 

Jag retar mig på din uppskruvade ton i dina svar till honom - flytta inte ut! Du har rätt till bodelning! ja men han HAR ju inte flyttat ut. HON har fått flytta ut. Och har sina barn varannan vecka medan hon bor hos en kompis - där kan man snacka om att få göra uppoffringar. 

Självklart vet TS att man kan sälja ett hus, att man kan lösa barnomsorg eller byta jobb. Han känner bara inte för att göra det. Och då ska man inte daltas med som om man var ett offer. Vad som INTE tas upp i några av hans inlägg är hur han vill ha det istället. Eller hur barnen har det när de varannan vecka är med mamma inhysta hos en kompis och varannan vecka hos en pappa som inte har tid. Det är intressant att det enda detta handlar om är hans egen ekonomi, hans boende och hans jobb. Som vore han ensamstående utan barn. 

Hahaha min uppskruvade ton? Ja du får reta dig allt du vill. Att ts ex har VALT att flytta ut är inte hans problem, ingen tvingade henne, men hon försöker däremot att tvinga av ts hans rättigheter och kommer med tomma hot för att skrämma honom till lydnad.

Hur vet du vad ts vet eller inte? Han kanske vet men inte har accepterat att det är de lösningar som finns, han verkar ju dessutom tro att hon har någon slags rättigheter här, och det har hon knappast.

Ta och skruva ner dig själv några varv ska du se att det går bättre att diskutera.
  • Anonym (Krusbär)

Ärligt talat orkar jag inte läsa allt som skrivs för av erfarenhet dyker det alltid upp de som tror sig veta mycket mer om situationen än vad man som ts själv gör.

Jag har som sagt inte slängt ut henne ur huset. Hon drog själv, hon har haft stora svårigheter att ens vilja diskutera saken, hänvisar till olika bortförklaringar. Gnäller nu på att det blir så sjukt dyrt för henne,hon skapar olägenheter för sin omgivning, barnen mår dåligt av att hoppa fram och tillbaka.

Sen förstår jag verkligen inte varför folk tycker att man bara ska byta jobb hursomhelst. Det är för fan inte bara att byta. Jag är glad som har fast jobb öht. Det tar en himla tid och energi redan nu då allt ansvar som vi delade på nu faller på mig varannan vecka. 

Det är ingen situation som jag aktivt valt eller aktivt försatt mig i. Jag har försökt få till en diskussion med barnens mamma, men det har inte fungerat att kommunicera. Hon har problem att gå utanför ramen, om hon inte kan argumentera eller är på väg att förlora en diskussion, då lägger hon locket på.

Nu har hon väl slut på argument så då åker väl familjerätten in. Det är inte bara att flytta, måste ju bli nånstans där jag både hinner till jobb och förskola skola inom rimlig tid. Men med tanke på alla återkommande sms och kommentarer när hon hämtar och lämnar barnen om att jag måste ut ur huset känns det som hon skiter i om jag flyttar till en 4a eller 1a i något getto. 

Hon tror väl att familjerätten ska kunna tvinga mig ur huset fortare jag vet inte

• Anonym (Bob)

Kan du ha kvar ditt nuvarande jobb och ha barnen varannan vecka?
    Om ja, vad tjafsar ni om!
    Om nej, vad är din lösning?

• Anonym (A)
    Anonym (Krusbär) skrev 2023-03-15 09:14:17 följande:

Ärligt talat orkar jag inte läsa allt som skrivs för av erfarenhet dyker det alltid upp de som tror sig veta mycket mer om situationen än vad man som ts själv gör.

Jag har som sagt inte slängt ut henne ur huset. Hon drog själv, hon har haft stora svårigheter att ens vilja diskutera saken, hänvisar till olika bortförklaringar. Gnäller nu på att det blir så sjukt dyrt för henne,hon skapar olägenheter för sin omgivning, barnen mår dåligt av att hoppa fram och tillbaka.

Sen förstår jag verkligen inte varför folk tycker att man bara ska byta jobb hursomhelst. Det är för fan inte bara att byta. Jag är glad som har fast jobb öht. Det tar en himla tid och energi redan nu då allt ansvar som vi delade på nu faller på mig varannan vecka. 

Det är ingen situation som jag aktivt valt eller aktivt försatt mig i. Jag har försökt få till en diskussion med barnens mamma, men det har inte fungerat att kommunicera. Hon har problem att gå utanför ramen, om hon inte kan argumentera eller är på väg att förlora en diskussion, då lägger hon locket på.

Nu har hon väl slut på argument så då åker väl familjerätten in. Det är inte bara att flytta, måste ju bli nånstans där jag både hinner till jobb och förskola skola inom rimlig tid. Men med tanke på alla återkommande sms och kommentarer när hon hämtar och lämnar barnen om att jag måste ut ur huset känns det som hon skiter i om jag flyttar till en 4a eller 1a i något getto. 

Hon tror väl att familjerätten ska kunna tvinga mig ur huset fortare jag vet inte

Undrar fortfarande vad din lösning av situationen är?
  • Anonym (aaa)

det kommer de inte göra. Inte deras uppgift. Som jag skrev förut- använd familjerätten. du behöver den hjälpen. 
  • Anonym (?)

Men hur fungerar vardagen nu då? Bor barnen varannan vecka? Din arbetsgivare får väl bli sur. Lös situationen. Antingen gör du upp med din arbetsgivare. Eller så får du ordna barnvakt. Eller byta jobb.
  • Anonym (Öh)

Vad vill du ha råd om?

vid en separation får ju var och en ordna sitt själva, om det är du som ska flytta så blir det ditt jobb att finna bostad och ordna med allt.
    vems är bostaden ni har nu?

gällande ditt jobb så är det trist, men du är förälder först och främst och behöver börja ta ditt ansvar så det funkar med barnen när du ska ha dom.

från det du skriver är det klart och tydligt att hon inte längre orkar eller vill stötta dig i detta. Du är vuxen och behöver reda ut detta själv. man kan inte bara luta sig tillbaka och tro att ens partner är där för alltid och villig att offra sig för du ska kunna leva på ditt sätt, den gränsen är nådd för henne.

familjerätten hade nog varit bra för er, för att reda ut hur ni ska få detta att fungera bra för barnen.

• Anonym (Igenkänning)

Ärligt? I början tyckte jag synd om dig men nu tycker jag synd om era barn. 
    Du verkar ju lika strulig som deras mamma. 

• Fliselisan

Hon kan hota med familjerätten bäst hon vill. Vad tänker hon att de ska göra? De tar ingens parti. 

• Anonym (Jag)

Jag säger bara;det är exet som är problemet inte barnen.Så less jag blir på
    alla idioter.

• Anonym (Stina)

Det är TS som tolkar familjerätten som ett hot. Jag gissar att exet är rätt desperat av att TS inte verkar acceptera att de har separerat, att han inte löser att ha barnen varannan vecka och inte ser sig om efter bostad. 

• Anonym (Bob)
    Anonym (Jag) skrev 2023-03-15 21:07:05 följande:

Jag säger bara;det är exet som är problemet inte barnen.Så less jag blir på
    alla idioter.

Vem har sagt att barnen är problem?
Svar på tråden Ex hotar med familjerätten