• Anonym (TS)

    Göra sin fin för sin partner

    Till er som lever i förhållande.


    Gör ni er fina eller relativt fina inför er partner oavsett situation eller vad som skall göras?

    Min fru gör sig endast i ordning när hon skall till jobb eller något ärende.
    Hemma på helgen kan hon gå runt med uppsatt otvättat hår, halvsunkiga kläder och helt osminkad.
    Vilket känns tråkigt. Alltid trevligt när man gör sig någorlunda fin inför varandra oavsett. Eller är det för betungande? Själv gör jag mig fin oavsett hela tiden.

    Första 3 månaderna gjorde hon sig alltid fin. Men aldrig de andra 16 åren vi varit tillsammans.

  • Svar på tråden Göra sin fin för sin partner
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Fia) skrev 2023-03-13 15:08:11 följande:
    Men bara för att man inte har jobbkläder behöver man ju inte se sunkig ut, ha otvättat hår etc.
    Nej det är klart. Min man tycker att jag ser väldigt het ut i mina trasiga målarjeans och en enkel tank-top och håret i en rufsig knut. Och även om jag definitivt blir både svettigare och smutsigare på min fritid än på mitt jobb så är det ju bara fem minuter innan jag är fräsch och nyduschad igen. Smink hoppar jag dock gärna.
  • Anonym (Japp)

    Visst piffar jag till mig också hemma ibland. Jag växlar friskt mellan mjukisar och gammal reklamtröja och lite mer uppstyrda kläder. Ibland sminkar jag mig lite, ibland inte. På helgkvällar brukar vi laga en godare middag och klä upp oss lite hela familjen.

    Min man gör samma sak och växlar också han mellan mjukisar med häng och urtvättad tröja, eller chinos och piké till exempel. 

    Jag hade personligen tyckt att det var jättetråkigt och han aldrig gjorde sig fin hemma för mig, utan enbart för kollegorna på jobbet, eller för en fest med vännerna. Därför piffar jag mig lite jag också.

  • Anonym (Fia)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-03-13 17:05:07 följande:
    Nej det är klart. Min man tycker att jag ser väldigt het ut i mina trasiga målarjeans och en enkel tank-top och håret i en rufsig knut. Och även om jag definitivt blir både svettigare och smutsigare på min fritid än på mitt jobb så är det ju bara fem minuter innan jag är fräsch och nyduschad igen. Smink hoppar jag dock gärna.
    Jo, precis, att ha anpassade kläder är ju inte samma sak som att vara sunkig. Och det är något med att vara ute i skogen och sånt, med rosiga kinder och vindrufsigt hår blir de flesta snygga. :) 

    Jag har dock rätt bleka färger i ansiktet så lite mascara åker nästan alltid på men det är som sagt i första hand för min egen skull.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Mfnfk) skrev 2023-03-13 15:05:27 följande:

    Försöker fixa mig lite iallafall för jag vill inte gå runt sunkig hemma. Man blir piggare och blir gladare själv också av att göra sig lite fin än gå runt sunkig. Tror det är ganska viktigt faktiskt. Man behöver inte vara festfixad för det. 


    Men då gör du det för din egen skull, för att du själv mår bra av det, inte för din partners skull eller för att din partner kräver det. Rätt stor skillnad.
  • Anonym (Nia)

    Alltid. Varje dag. Sånt är viktigt för mig!

    Vi har varit med varandra i 15+ år. Jag arbetar dessutom hemifrån och behöver inte sätta en fot utanför dörren Om jag inte vill. 

  • Tukt
    Anonym (nä) skrev 2023-03-14 12:37:05 följande:
    Men då gör du det för din egen skull, för att du själv mår bra av det, inte för din partners skull eller för att din partner kräver det. Rätt stor skillnad.
    Med risk på att vara snudd filosofisk så gör man väl även det för sin egna skull. Fixar sig alltså.
    Läser man Familjeliv så är just det där att en inte anstränger sig alls hemma, grunden till rätt många dåliga relationer och separationer.
    Sedan om man läser tråden så är det väl en lite olika syn på vad som är att fixa sig. 
    Men det gäller ju i relationer generell. Större chans att få den att hålla om man investerar i den och sin partner. På samma nivå.
  • molly50

    Jag brukar försöka se till att jag är hel och ren även om jag går runt i mysbyxor och en t-shirt.
    Jag kan också ofta ha en t-shirt med urringning.
    Går vi på fst eller en middag t ex så brukar jag självklart fixa til mig lite mer.
    Men ofta så märker min man inte ens om jag försöker göra mig fin för honom eller så säger han att det där inte behövs för att han tycker jag är vacker som jag är. 
    Han själv klär väl oftare upp sig när han ska gå till jobbet eller om vi ska på middag eler fest än vad han gör hemma.
    Men han är alltid hel och ren och luktar gott. 
    Och för mig är det det viktigaste. 
    Och vi har varit tillsammans i 21 år så då tänker man väl inte på det där lika ofta kanske. 

  • Anonym (nä)
    Tukt skrev 2023-03-14 12:43:22 följande:
    Med risk på att vara snudd filosofisk så gör man väl även det för sin egna skull. Fixar sig alltså.
    Läser man Familjeliv så är just det där att en inte anstränger sig alls hemma, grunden till rätt många dåliga relationer och separationer.
    Sedan om man läser tråden så är det väl en lite olika syn på vad som är att fixa sig. 
    Men det gäller ju i relationer generell. Större chans att få den att hålla om man investerar i den och sin partner. På samma nivå.
    Om ens partner kräver eller förväntar sig något som man själv inte vill så är det inte för ens egen skull. Om sen relationen faller med att man inte fixar sig så får det väl vara så. Jag skulle inte stanna i en relation som tog slut för såna petitesser, men där kan man ju vara olika. 
  • Häegertz

    Likt många djur så kamoflerar jag mig bakom ett skitigt och luffaraktigt yttre, för att sedan blända publiken med mitt inre. Betydligt roligare så.

  • Anonym (Ofixan)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-13 14:11:01 följande:
    Göra sin fin för sin partner

    Till er som lever i förhållande.


    Gör ni er fina eller relativt fina inför er partner oavsett situation eller vad som skall göras?

    Min fru gör sig endast i ordning när hon skall till jobb eller något ärende.
    Hemma på helgen kan hon gå runt med uppsatt otvättat hår, halvsunkiga kläder och helt osminkad.
    Vilket känns tråkigt. Alltid trevligt när man gör sig någorlunda fin inför varandra oavsett. Eller är det för betungande? Själv gör jag mig fin oavsett hela tiden.

    Första 3 månaderna gjorde hon sig alltid fin. Men aldrig de andra 16 åren vi varit tillsammans.


    Otvättad kan jag förstå, men att förvänta sig smink hemma till vardags? Sminkar och stylar du ditt hår när du bara ska vara hemma för hennes skull?
  • Tukt
    Anonym (nä) skrev 2023-03-14 13:22:49 följande:
    Om ens partner kräver eller förväntar sig något som man själv inte vill så är det inte för ens egen skull. Om sen relationen faller med att man inte fixar sig så får det väl vara så. Jag skulle inte stanna i en relation som tog slut för såna petitesser, men där kan man ju vara olika. 
    Det handlar om att vårda relationen, och så även attraktionen. Men som med så mycket annat är det frivilligt. Kanske är det heller inte viktigt att relationen blir lång. Och då är det såklart mindre viktigt att vårda den.
    Men när man kommit så långt som man ser saker som "krav", när det egentligen handlar om att relationer behöver arbete. Ja då är det nog ändå kört i de flesta fall. 
Svar på tråden Göra sin fin för sin partner