• Anonym (Bj)

Kassapersonal som glor för att man inte köpt nåt

Fattar inte varför man ska behöva känna sig som en tjuv för att man går in utan att handla. 

i dag gick jag in i en butik för att kolla hur grönsakerna såg ut, pris osv jämfört med den andra butiken. När jag gick genom kassan utan att köpa nåt såg jag verkligen hur tjejen GLODDE. Så slängde jag en blick är hennes håll och hon satt och tuggade tuggummi med höjda ögonbryn och verkligen stirrade, som att man var en tjuv. 

skulle jag sagt att deras grönsaker typ har ruttna därför ville jag inte handla nåt. Tror kassapersonal att man ALLTID hittar nåt? Det gör man definitivt inte. T.Ex. om Man letar nåt fint kött t.ex.  

hade tänkt gå tillbaka och ifrågasatt vafan hon glodde så för. Men nu hittade jag det jag skulle i den andes butiken. 

jag ser helt Svensson ut, om man nu kan se ?ärlig? eller tjuvaktig ut. 

vad är det för grej personalen har mot folk som inte köper nåt?? 

ska Dom döma alla för att det finns tjuvar???

nu var detta ett invandrartätt område så hon kan ju ha flott för att jag var blond och såg annorlunda ut🤷?♀️

• Svar på tråden Kassapersonal som glor för att man inte köpt nåt
  • Anonym (Bj)
    Anonym (Jobbat i butik) skrev 2023-03-15 03:23:14 följande:
    Har jobbat i butik både som kassör och ute på golvet. Vi har folk som är klädda som civilare och låstas handlar (Nu var detta i en större butik med mer än bara mat som utbud). Trots detta ska vi hålla koll efter suspekta personer, kommer det någon gåendes förbi kassan utan att ha handlat och inte söker ögonkontakt med kassapersonalen kan detta upplevas suspekt enligt min åsikt. Man kollar och nickar, säger hej eller till och med visar att man inte ha köpt något om man har en väska med sig. Har haft många kunder göra det när de går förbi kassan lite snabbt och det underlättar för kassören. Nu har alla inte lika lätt för den sociala kontakten och kan tycka att det är svårt att kolla något i ögat, att bara säga ?hej, hittade inte det jag ville ha?, detta kan räcka. Nu kan kassapersonalen haft en dålig dag och glott överdrivet mycket eller haft en långsam dag på jobbet, vem vet? Trots det ska man inte vara otrevlig. Har själv haft kunder som stirrar ner mig i kassan och är allmänt otrevliga och då backar jag inte undan. Inte möjligt att hon upplevde dig som allmänt otrevlig? Bara en tanke. 

Iaf ha en fortsatt trevlig vecka och släpp detta allmänt onödigt utdragna problem för vem bryr sig om detta om 1 vecka?

tack för din input. Tycker det är synd dock att folk som inte kollar kassörskan i ögonen är suspekta. Bra ändå att du tänker att folk kan ha problem med det. 

som boende i en storstad med många butiker tänker jag eller trodde iaf att kassapersonalen borde vara van vid ett konstant flöde av alla slags människor och framförallt dom som inte handlar nägot. Utan att tänka det ena eller andra. 

jag vet inte vad som kan ha uppfattats som otrevligt, det är en butik med mycket spring och jag gick och pratade med  sambon. Skulle då ha vart att jag inte sa hej, men hon glodde så argt?som att man typ inte ens hade där att göra. 

en person som beter sig så får inte ett leende av Mig tillbaka precis. . 

• Anonym (Bj)
    Anonym (Jobbat i butik) skrev 2023-03-15 03:25:44 följande:
    Kolla någon i ögat*
    Vet inte vrf det blev frågetäcken istället för citat tecken på Hej, hittade inte det jag ville ha
    Det blir så när jag skriver också. Ha en trevlig vecka! 
  • Anonym (Bj)

Säg på Lidl att dom satt lås på entrecoten. Kanske är så att personalen är mer uppmärksamma nu när matpriserna och stölderna ökat så. 

• Carolatom07

Där jag bor nu hade jag ofta med mig en tygväska när jag handlade för att slippa köpa kassar. Flera gånger ville den som satt i kassan, och speciellt en kvinna som verkade tro att jag var tjuv, titta vad jag hade i väskan. 5:e gången samma kvinna frågade så sa jag bara rent ut: "Sluta misstänkliggöra mig, jag är inte någon tjuv". Då skämdes hon lite men sa: "Jag måste ändå kolla". Så antagligen har butikspersonal förpliktelser att vara observanta, då det lär finnas de som har för vana att stoppa på sig saker.

• Anonym (Bj)
    Carolatom07 skrev 2023-03-15 07:23:40 följande:

Där jag bor nu hade jag ofta med mig en tygväska när jag handlade för att slippa köpa kassar. Flera gånger ville den som satt i kassan, och speciellt en kvinna som verkade tro att jag var tjuv, titta vad jag hade i väskan. 5:e gången samma kvinna frågade så sa jag bara rent ut: "Sluta misstänkliggöra mig, jag är inte någon tjuv". Då skämdes hon lite men sa: "Jag måste ändå kolla". Så antagligen har butikspersonal förpliktelser att vara observanta, då det lär finnas de som har för vana att stoppa på sig saker.

Jo det är ju en hel del som snor. Men man kan ha stil som personal vilket denna tjej inte hade. bra att du sa ifrån ändå och fick en bra förklaring 🌸
  • Xenia
    Anonym (Bj) skrev 2023-03-15 01:09:46 följande:
    för att tråden inte handlar om mig, utan fenomenet, sen finns det hobbypsykologer jag ej tål. 
    Jag tycker att "fenomenet" är att du inte kan släppa det och att du demoniserar en kassörska som bara försöker göra sitt jobb.

Jadu, så fort man skriver något kan man bli "hobbypsykologiserad", deal with it. Du kan ändå inte hindra att folk tänker både det ena och det andra, och ibland skriver det. Startar man en tråd så borde man vara beredd på det. Det kan rentav vara nyttigt att inse att andra ser saker på annat sätt än man själv gör.

Jag brukar undra varför trådstartare blir så sura över svaren de får. Men de vill förstås bara få medhåll och tål inte mothugg. Du verkar vara en typisk sådan.

Du har själv valt att bli irriterad av en skitsak och dessutom att låta irritationen ligga kvar. Är detta något återkommande borde du söka för det, det är du själv som blir mest lidande (och ev sambo).
  • Anonym (Bj)
    Xenia skrev 2023-03-15 12:00:47 följande:
    Jag tycker att "fenomenet" är att du inte kan släppa det och att du demoniserar en kassörska som bara försöker göra sitt jobb.

Jadu, så fort man skriver något kan man bli "hobbypsykologiserad", deal with it. Du kan ändå inte hindra att folk tänker både det ena och det andra, och ibland skriver det. Startar man en tråd så borde man vara beredd på det. Det kan rentav vara nyttigt att inse att andra ser saker på annat sätt än man själv gör.

Jag brukar undra varför trådstartare blir så sura över svaren de får. Men de vill förstås bara få medhåll och tål inte mothugg. Du verkar vara en typisk sådan.

Du har själv valt att bli irriterad av en skitsak och dessutom att låta irritationen ligga kvar. Är detta något återkommande borde du söka för det, det är du själv som blir mest lidande (och ev sambo).

Det är fantastiskt hur man kan ha sånt engagemang i en anonym person, och få det att låta som att det bara är välmenta tips. jag är faktiskt tacksam vilket du också kan se, över människors input och just tips hur man kan hantera olika saker, sen finns det dom vars ?agenda? är en annan. Det är mer uppenbart att förminska och få andra att må dåligt. 

det bästa jag vet är att peppa andra, stötta och komma med tips. Det får mig att må bra. Sen finns det absolut trådar och personer jag ifrågasätter, som är rent idiotiska, men över lag hänger jag på  Flashback och familjeliv för att bolla tankar med andra och stötta Om det behövs. Men många andra vill bara proverna och skapa drama. 

detta inlägget du skriver var för övrigt vettigt och skrivet på ett annat sätt än dina övriga som jag upplever mer handlar om att döma och kasta skit. 

• Anonym (Bj)

Efter 20 år på familjeliv kan jag också konstatera att folk älskar att gräva och förstora upp varenda detalj om trådstartarnas beteende och person. 

OAVSETT vad det handlar om är det allt som oftast TS som gjort fel å det grövsta. 

Bara att anklaga ett kassabiträde för att glo snett, är att demoniserat henne, och själv framstå som
    ett monster. För att folk just älskar att trycka ner andra. 

Det är nästan att jag borde få till det stackars kassabiträdet och be om ursäkt. Sån hemsk person som startar en tråd om henne. 

• Carolatom07
    Anonym (Bj) skrev 2023-03-15 14:31:18 följande:

Efter 20 år på familjeliv kan jag också konstatera att folk älskar att gräva och förstora upp varenda detalj om trådstartarnas beteende och person. 

OAVSETT vad det handlar om är det allt som oftast TS som gjort fel å det grövsta. 

Bara att anklaga ett kassabiträde för att glo snett, är att demoniserat henne, och själv framstå som
    ett monster. För att folk just älskar att trycka ner andra. 

Det är nästan att jag borde få till det stackars kassabiträdet och be om ursäkt. Sån hemsk person som startar en tråd om henne. 

Ja, i sådana här trådar blir det tydligt. På samma sätt som i trådar där de svarande antar att en man som har svårt att hitta en partner, har ett dåligt uppträdande mot kvinnor. Precis som att de kände personen.

• Anonym (Bj)
    Carolatom07 skrev 2023-03-15 17:19:50 följande:
    Ja, i sådana här trådar blir det tydligt. På samma sätt som i trådar där de svarande antar att en man som har svårt att hitta en partner, har ett dåligt uppträdande mot kvinnor. Precis som att de kände personen.
    Ja precis. Som att dom känner en och vet allt. Det finns bara en sanning och det är deras. Obestämd
  • Carolatom07
    Anonym (Bj) skrev 2023-03-15 18:03:54 följande:
    Ja precis. Som att dom känner en och vet allt. Det finns bara en sanning och det är deras. Obestämd
    Och det är sådant som skapar en tråkig stämning. Familjelivs regler uppmanar till att tänka på att det sitter människor bakom skärmarna, det efterlevs väl ganska dåligt av en del medlemmar.

Svar på tråden Kassapersonal som glor för att man inte köpt nåt