• Anonym (Gustav)

    Ska vara hundvakt åt jobbig hund - vad bör jag tänka på?

    Jag är en student som tänkte att ett bra sätt att få in extra pengar var att bli hundpassare, alltså gå ut med en hund några gånger i veckan. Har nu fått en hund att ta hand om vissa dagar i veckan. Det är en hane, en dalmatiner.

    Fått reda på att detta är en hund som är väldigt jobbig. Som skäller på andra hundar, hoppar upp på förbipasserande, kan börja skälla på nästan allt och alla. Rätt så instabil och förvirrad eller orolig. En gång så bet den en annan hund. Den som äger hunden verkar vara väldigt slapp med den, daltande. 

    Vad bör jag tänka på när jag rastar denna hund? Hur bör jag agera? Bör jag sätta ner foten direkt och agera ledare? Tips tas gärna emot. Har aldrig haft hund själv tidigare, men har alltid önskat ha hund. En vacker dag i framtiden blir den nog en. Men nu är det den här hunden. Tips tack.. Det är ingen valp utan huden är 2 år gammal. 

  • Svar på tråden Ska vara hundvakt åt jobbig hund - vad bör jag tänka på?
  • Anonym (tyvärr)

    Tyvärr är det du ska göra det du och ägaren kommer överens om, och där brukar inte uppfostran ingå. Tvärt om brukar ägare till jobbiga hundar bli väldigt upprörda om man vill få deras små pälsklinga att må och fungera bättre ute i samhället.

    Om du inte har någon som helst hundvana tycker jag att du ska avsäga dig den här hunden och börja med en välfungerande hund, med en välfungerande ägare, som går några promenader med dig så du och hunden får känna in varandra, du får lära dig hur ägaren hanterar hunden i olika situationer osv.

  • Jemp

    Låt den inte träffa andra hundar. 
    Släpp den inte lös. 
    Håll in den nära dig när du möter människor och hundar. 
    Gå långa promenader. Om du vill så diskutera gärna aktivering med ägaren. 
    Läs på om hunduppfostran. 

  • Anonym (Gustav)
    Anonym (tyvärr) skrev 2023-03-13 18:37:19 följande:

    Tyvärr är det du ska göra det du och ägaren kommer överens om, och där brukar inte uppfostran ingå. Tvärt om brukar ägare till jobbiga hundar bli väldigt upprörda om man vill få deras små pälsklinga att må och fungera bättre ute i samhället.

    Om du inte har någon som helst hundvana tycker jag att du ska avsäga dig den här hunden och börja med en välfungerande hund, med en välfungerande ägare, som går några promenader med dig så du och hunden får känna in varandra, du får lära dig hur ägaren hanterar hunden i olika situationer osv.


    Kan inte avsäga mig. Det var svårt att hitta någon som fanns nära mig själv geografiskt. Vi pratar Stockholm nu. 
  • Anonym (Gustav)
    Jemp skrev 2023-03-13 18:39:43 följande:

    Låt den inte träffa andra hundar. 
    Släpp den inte lös. 
    Håll in den nära dig när du möter människor och hundar. 
    Gå långa promenader. Om du vill så diskutera gärna aktivering med ägaren. 
    Läs på om hunduppfostran. 


    Kan man ge den en liten lätt stöt med handen som Cesar Milan och stopp samtidigt? Eller är det ett dåligt sätt? Ingen hård menar jag nu som skadar, bara få den på nya tankar?
  • Anonym (Juno)

    Jag hade sett till att jag säkert kunde hantera hunden i koppel.  Sedan hade jag försökt att i största möjliga mån hålla avstånd till andra hundar och triggers så att våra promenader blev så lugna som möjligt.

    När det kommer till reaktiva hundar så är min favoritmetod att träna "sitt". Använd godis om det motiverar hunden (för det är det absolut lättaste att använda) men annars så belönar du med vad helst motiverar just den hunden. Träna "sitt" hemma i vardagsrummet, i trappan, utomhus på lugna platser och arbeta dig upp till att sitta lugnt på allt mer utmanande platser. Funkar inte belöningen så är distraktionerna för stora och många för hunden - backa längre ifrån det som distraherar tills hunden är lugn nog att följa instruktioner. För mig är detta en jättebra metod och hunden lär sig att vara lugn och under kontroll i alla möjliga olika situationer vilket spiller över till resten av dess beteenden.

    En annan väldigt bra metod är skvallerträning. Googla så att du får en bra beskrivning. 

    Kolla också upp lugnande signaler (calming signals) och se till att ditt kroppsspråk reflekterar vad du vill att hunden ska vara.

  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Gustav) skrev 2023-03-13 18:39:56 följande:
    Kan inte avsäga mig. Det var svårt att hitta någon som fanns nära mig själv geografiskt. Vi pratar Stockholm nu. 
    Det finns drösvis som behöver hundpassare i Stockholm. Jag bor där själv. Du kan avsäga dig den här hunden, sanningen är väl att du inte vill.

    Men, ok, du ska nödvändigtvis passa just den här hunden. Om vi säger att ägaren inte vill att du uppfostrar:

    Kort koppel gäller, inte flexi. Längre än 2 meter är för långt.
    Gå inte ut på tider och platser där det finns andra hundar.
    Glöm inte att plocka upp efter hunden

    Om ägaren tycker att det är ok att du uppfostrar och aktiverar:
    Kort koppel gäller tills hunden fungerar tillsammans med dig och omgivningen
    Läs på om skvallerträning och applicera det på hunden
    Aktivera hunden genom sökaktiviteter då och då på promenaden
    Glöm inte att plocka upp efter hunden.

    Det du absolut i helvete någonsin göra är att lyssna på Cesar Milan eller slå en hund, hur löst det än är.
  • Jemp
    Anonym (Gustav) skrev 2023-03-13 18:41:17 följande:
    Kan man ge den en liten lätt stöt med handen som Cesar Milan och stopp samtidigt? Eller är det ett dåligt sätt? Ingen hård menar jag nu som skadar, bara få den på nya tankar?
    Självklart inte. Släpp alla tankar på bestraffningar och att vara alfaledare. Kolla upp skvallerträning för hundmötena.
  • Anonym (e)
    Anonym (Gustav) skrev 2023-03-13 18:41:17 följande:
    Kan man ge den en liten lätt stöt med handen som Cesar Milan och stopp samtidigt? Eller är det ett dåligt sätt? Ingen hård menar jag nu som skadar, bara få den på nya tankar?
    Detta kommer bli katastrof. Vet ägaren att du helt saknar hundvana?
  • Anonym (Matilda)
    Anonym (Gustav) skrev 2023-03-13 18:39:56 följande:
    Kan inte avsäga mig. Det var svårt att hitta någon som fanns nära mig själv geografiskt. Vi pratar Stockholm nu. 
    Jag tror de menar att du ska avsäga dig för hundens skull. Det låter inte som att du kommer kunna hantera en "jobbig hund". Du kommer inte kunna uppfostra en hund som du bara går ut och går med. Att du undrar om du kan ge den en lätt stöt med handen är så fel utgångsläge för att det här ska bli bra för er och särskilt för hunden :( 
  • Tow2Mater
    Anonym (Gustav) skrev 2023-03-13 18:41:17 följande:
    Kan man ge den en liten lätt stöt med handen som Cesar Milan och stopp samtidigt? Eller är det ett dåligt sätt? Ingen hård menar jag nu som skadar, bara få den på nya tankar?
    Absolut kan du det.
  • Drottningen1970

    Du ska överhuvutaget inte åta dig ett uppdrag med en hund som biter andra hundar. Det är galet, när du verkar ha väldigt begränsad erfarenhet.

  • Anonym (Its me or the dog)

    Kolla på programmet Its me or the dog på Youtube med Victoria!!! Hon träffar jätte många med en problem hund och hon ger mycket bra tips och råd på vad man ska göra.
    Kan hunden ha munkorg när ni är ute och går?

    I ett avsnitt så avledde hon hundens uppmärksamhet med en leksak för hundar. Leksaken blev viktigare än hunden de mötte och hunden som ville jaga andra hundar fick något annat att tänka på.
    En klicker är också bra att träna på att hunden ska sitta still när det kommer andra hundar. Säg nej och visa med hela handen att hunden ska sitta. De förstår tydligen teckenspråk väldigt bra.

  • Tow2Mater
    Anonym (Its me or the dog) skrev 2023-03-13 19:56:53 följande:
    Kolla på programmet Its me or the dog på Youtube med Victoria!!! Hon träffar jätte många med en problem hund och hon ger mycket bra tips och råd på vad man ska göra.
    Kan hunden ha munkorg när ni är ute och går?

    I ett avsnitt så avledde hon hundens uppmärksamhet med en leksak för hundar. Leksaken blev viktigare än hunden de mötte och hunden som ville jaga andra hundar fick något annat att tänka på.
    En klicker är också bra att träna på att hunden ska sitta still när det kommer andra hundar. Säg nej och visa med hela handen att hunden ska sitta. De förstår tydligen teckenspråk väldigt bra.
    Eller känner beröring bra; som en liten lätt klapp med handen.
  • Anonym (Man51)

    Testa 
    hunden kan bli hur bra som helst med dig 
    du kanske kommer bli stormförtjust i den 
    hundar är individer och anpassar sig efter situationen
    jag gick ut med en schäfer en period som alla tyckte va heldryg och det var han med ägaren som var gammal 
    när vi var i skogen så var han lös och lydde minsta vinken från min sida 
    Han blev så tillgiven mig därför att han förmodligen var understimulerad om dagarna 
    han älskade verkligen vara ute i skogen och han kom direkt när man ropade oavsett vad som hände runtomkring 
    lydigaste hunden jag upplevt och jag har haft 7-8st nu 

  • Tom Araya
    Anonym (Gustav) skrev 2023-03-13 18:31:49 följande:
    Ska vara hundvakt åt jobbig hund - vad bör jag tänka på?

    Jag är en student som tänkte att ett bra sätt att få in extra pengar var att bli hundpassare, alltså gå ut med en hund några gånger i veckan. Har nu fått en hund att ta hand om vissa dagar i veckan. Det är en hane, en dalmatiner.

    Fått reda på att detta är en hund som är väldigt jobbig. Som skäller på andra hundar, hoppar upp på förbipasserande, kan börja skälla på nästan allt och alla. Rätt så instabil och förvirrad eller orolig. En gång så bet den en annan hund. Den som äger hunden verkar vara väldigt slapp med den, daltande. 

    Vad bör jag tänka på när jag rastar denna hund? Hur bör jag agera? Bör jag sätta ner foten direkt och agera ledare? Tips tas gärna emot. Har aldrig haft hund själv tidigare, men har alltid önskat ha hund. En vacker dag i framtiden blir den nog en. Men nu är det den här hunden. Tips tack.. Det är ingen valp utan huden är 2 år gammal. 


    Ja, du ska vara ledaren och konsekvent fostra hunden, även om ägaren sedan förstör rutinerna. Men framförallt är det viktigt att du hindrar hunden att göra vad den inte får göra mot andra. Håll avstånd, håll kopplet kort och tillrättavisa när hunden skäller. Viktigt är också att du ger kärlek och beröm när hunden beter sig bra i situationer du vet annars är triggande till det dåliga beteendet. Du ska ge hunden kärlek och trygghet med fast och bestämd hand.
  • Tom Araya
    Anonym (e) skrev 2023-03-13 19:00:33 följande:
    Detta kommer bli katastrof. Vet ägaren att du helt saknar hundvana?
    Grundat på vad?
  • Tom Araya
    Drottningen1970 skrev 2023-03-13 19:45:00 följande:

    Du ska överhuvutaget inte åta dig ett uppdrag med en hund som biter andra hundar. Det är galet, när du verkar ha väldigt begränsad erfarenhet.


    Jag håller med såtillvida att TS bör överväga om han/hon anser sig ha erfarenheten och kunskapen att hantera en svår hund som här beskrivs.
Svar på tråden Ska vara hundvakt åt jobbig hund - vad bör jag tänka på?