• Anonym (Gustav)

    Ska vara hundvakt åt jobbig hund - vad bör jag tänka på?

    Jag är en student som tänkte att ett bra sätt att få in extra pengar var att bli hundpassare, alltså gå ut med en hund några gånger i veckan. Har nu fått en hund att ta hand om vissa dagar i veckan. Det är en hane, en dalmatiner.

    Fått reda på att detta är en hund som är väldigt jobbig. Som skäller på andra hundar, hoppar upp på förbipasserande, kan börja skälla på nästan allt och alla. Rätt så instabil och förvirrad eller orolig. En gång så bet den en annan hund. Den som äger hunden verkar vara väldigt slapp med den, daltande. 

    Vad bör jag tänka på när jag rastar denna hund? Hur bör jag agera? Bör jag sätta ner foten direkt och agera ledare? Tips tas gärna emot. Har aldrig haft hund själv tidigare, men har alltid önskat ha hund. En vacker dag i framtiden blir den nog en. Men nu är det den här hunden. Tips tack.. Det är ingen valp utan huden är 2 år gammal. 

  • Svar på tråden Ska vara hundvakt åt jobbig hund - vad bör jag tänka på?
  • Anonym (tyvärr)

    Tyvärr är det du ska göra det du och ägaren kommer överens om, och där brukar inte uppfostran ingå. Tvärt om brukar ägare till jobbiga hundar bli väldigt upprörda om man vill få deras små pälsklinga att må och fungera bättre ute i samhället.

    Om du inte har någon som helst hundvana tycker jag att du ska avsäga dig den här hunden och börja med en välfungerande hund, med en välfungerande ägare, som går några promenader med dig så du och hunden får känna in varandra, du får lära dig hur ägaren hanterar hunden i olika situationer osv.

  • Jemp

    Låt den inte träffa andra hundar. 
    Släpp den inte lös. 
    Håll in den nära dig när du möter människor och hundar. 
    Gå långa promenader. Om du vill så diskutera gärna aktivering med ägaren. 
    Läs på om hunduppfostran. 

  • Anonym (Gustav)
    Anonym (tyvärr) skrev 2023-03-13 18:37:19 följande: