• Anonym (Anonym)

Han vill att flera ska vara med på förlossningen. Är det vanligt/normalt?

Jag är gravid och jag och pappan är oense om vilka som ska vara med på förlossningen. Jag vill att det enbart ska vara jag och han men min sambo vill även att hans bästa kompis och hans flickvän ska komma, samt sambons mamma. Jag vill verkligen inte detta men han vill det. Är det normalt att det ska vara så många med?

• Svar på tråden Han vill att flera ska vara med på förlossningen. Är det vanligt/normalt?
  • AndyPandyLandy

Är din man en mes som inte vågar vara där själv eller från någon annan kultur där man gör så här? 

• Anonym (=)
    AndyPandyLandy skrev 2023-03-14 21:35:52 följande:

Är din man en mes som inte vågar vara där själv eller från någon annan kultur där man gör så här? 

I vilken kultur bjuder man in en man att närvara när fruns underliv är exponerat?
  • Goneril

Detta måste röra sig om en kulturkrock, antagligen liknande den som personal på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg drabbas av emellanåt när en hel klan kräver att få närvara under en anhörigs operation. TS, som nu dragit sig ur diskussionen,  måste vara bestämd, endast hennes partner, den blivande fadern, ska vara med under förlossningen.                                                                Att exponera sitt underliv, att tömma blåsa och tarm inför partnerns kompisar i vanmäktig plåga är ju fullständigt orimligt, det kan ju ingen godta, svärmor ska heller inte stå där och begapa svärdotterns privata delar.                                           Nu tror jag inte TS behöver bekymra sig, de flesta sjukhus tillåter bara partnern, åtminstone kan ju TS säga det till de nyfikna kompisarna och svärmodern. TS får väl kolla vad som gäller på hennes BB.

• Anonym (Erfaren_man)

Din partner är ju sjukare än sjukast! Hur tusan kunde du välja honom som far till ditt barn??

• villervaller

Att få barn är något privat, det är starten på er familj "på riktigt". För mig är detta lika privat som att bröllopsnatten. Sen finns det folk som drar med sig doulor och annat löst folk men det får man väl beteckna som en del av "personalen".

Gissning från min sida men kan det vara så att din sambo är nervös för ansvaret att stötta dig under förlossningen eller helt enkelt är nervös inför att bli pappa? Det är helt naturligt och något ni får prata igenom. Ni skall dock veta att personalen på BB är oerhört kunniga och kommer försöka göra det bästa av förlossningen och att ni skall känna er trygga oavsett.

• Anonym (:/)

Min pappa, alltså inte barnets pappa utan min pappa var med på förlossningen så det går att ha en annan man än barnets pappa med. 

Fast det var bara han med som medföljande iofs.

• Anonym (Jisses)

Nej det är INTE normalt att pappans vänner med partners osv är med på förlossning.   
    Det vanligaste är att bara pappan är med, men också kvinnans mamma/vän/syster ibland.   
    Det ENDA viktiga här är vem/vilka DU vill ha med! 

• Anonym (B)
    Goneril skrev 2023-03-14 22:19:19 följande:

Detta måste röra sig om en kulturkrock, antagligen liknande den som personal på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg drabbas av emellanåt när en hel klan kräver att få närvara under en anhörigs operation. TS, som nu dragit sig ur diskussionen,  måste vara bestämd, endast hennes partner, den blivande fadern, ska vara med under förlossningen.                                                                Att exponera sitt underliv, att tömma blåsa och tarm inför partnerns kompisar i vanmäktig plåga är ju fullständigt orimligt, det kan ju ingen godta, svärmor ska heller inte stå där och begapa svärdotterns privata delar.                                           Nu tror jag inte TS behöver bekymra sig, de flesta sjukhus tillåter bara partnern, åtminstone kan ju TS säga det till de nyfikna kompisarna och svärmodern. TS får väl kolla vad som gäller på hennes BB.

Vilken kultur syftar du på?
    Där man bjuder in manliga kompisar? 

Att man bjuder in massa kvinnliga släktingar i vissa kulturer är inte ovanligt.

Men kompis och kompisen tjej?

• AndyPandyLandy
    Anonym (=) skrev 2023-03-14 21:44:55 följande:
    I vilken kultur bjuder man in en man att närvara när fruns underliv är exponerat?
    Andra män vet jag inte om det är så vanligt men att man bjuder in kvinnliga nära släktingar är vanligt i många kulturer.
  • Anonym (såklart)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-14 15:44:10 följande:

Jag är gravid och jag och pappan är oense om vilka som ska vara med på förlossningen. Jag vill att det enbart ska vara jag och han men min sambo vill även att hans bästa kompis och hans flickvän ska komma, samt sambons mamma. Jag vill verkligen inte detta men han vill det. Är det normalt att det ska vara så många med?

Såklart kan inte alla de vara med på förlossningen!

Dels för att du måste vara den som bestämmer vem som får vara med. 

Men också för att en förlossning är ett medicinskt och ofta ganska farligt skede och då kan man inte ha rummet fullt med utomstående om något händer. 
  • Anonym (B)
    AndyPandyLandy skrev 2023-03-15 10:11:20 följande:
    Andra män vet jag inte om det är så vanligt men att man bjuder in kvinnliga nära släktingar är vanligt i många kulturer.
    Det vet de flesta. Men i dessa kulturer skaffar man sällan barn som sambo och män bjuds ej in.

Det låter mer att TS kille är knäpp?
  • Anonym (=)

Ts hur går det?
    Har din kille läst svaren i tråden?

• GGN

Han bestämmer inte ens om han själv får vara med...

• Anonym (Aldrig)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-14 15:44:10 följande:

Jag hade aldrig släppt in någon annan än partnern på min förlossning 
  • BaraLillaJag84

Du kan ju redan nu börja sälja biljetter för någon gång kommer han ju behöva undersöka prostata, hemorrojder eller nåt annat där han hellre skulle dö än att ha publik! Din mamma och dina kompisar har förstås VIP-platser 👍

Seriöst, det var bland det sjukaste jag hört, hur tänker han???? Att vilja ha sin mamma med i en sån situation kan jag tycka t.o.m känns lite perverst.

• Anonym (Emmy)

är det en skämtråd? Låter helt sjukt

Svar på tråden Han vill att flera ska vara med på förlossningen. Är det vanligt/normalt?