• Anonym (Anonym)

Han vill att flera ska vara med på förlossningen. Är det vanligt/normalt?

Jag är gravid och jag och pappan är oense om vilka som ska vara med på förlossningen. Jag vill att det enbart ska vara jag och han men min sambo vill även att hans bästa kompis och hans flickvän ska komma, samt sambons mamma. Jag vill verkligen inte detta men han vill det. Är det normalt att det ska vara så många med?

• Svar på tråden Han vill att flera ska vara med på förlossningen. Är det vanligt/normalt?
  • Anonym (Hin håle)

Vara med var? 
    I ett väntrum?
    I förlossningssalen? 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Öh nej. Och du bestämmer.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-03-14 15:45:19 följande:

Vara med var? 
    I ett väntrum?
    I förlossningssalen? 

I förlossningssalen 
  • Anonym (Eh va)

Absolut inte vanligt. Fy vad obekväm jag som födande hade känt mig med sambons bästa vän och flickvän när man ligger med smärtor och kanske olika besked om hur barnet mår.

Du bestämmer, säger du nej är det nej.

• Anonym (Också gravid)

Skulle nog säga att det inte tillhör vanligheterna att så många är med. Men jag kan ha fel.

Dock är det ju du som ska föda och ligga där blottad så tycker du har större rätt att bestämma i det fallet, även om det är ert gemensamma barn.

• Jemp

Inte en chans att jag hade gått med på det.

Och gör du det, så kolla upp i förväg hur många som tillåts. 

• Anonym (,,,)

Är han säker man ens får dra dit "kreti och pleti"? Ja ursäkta, haha, men varför ska man ta dit vänner? Fattar inte och har aldrig hört talas om att någon gjort så. 
    Mormor kanske har varit med någon gång men säkert lite mer ovanligt med farmor (det är ju inte din mamma) 
    Kommer ha n från en annan kultur, så att han är van att en bebis födelse är "allas" angelägenhet? 

Men det spelar ingen roll - det är du som bestämmer. 

• AndyPandyLandy

Vad jag vet brukar det vara max två personer som får vara med vid förlossningen. Så din man och en till. Men det kanske varierar mellan olika sjukhus.

• Anonym (g)

Nej, inte i Sverige. I USA verkar det vara vanligare med några fler men självklart ska det vara på mammans önskan. T.ex syster, mamma eller nära vän som stöd.

Skulle bara skratta åt honom. De vill garanterat inte heller vara med.

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-03-14 15:46:16 följande:
    I förlossningssalen 
    Det tror jag faktiskt inte att de får.
Svar på tråden Han vill att flera ska vara med på förlossningen. Är det vanligt/normalt?