• Anonym (Pauline)

    Kvar gamla saker i lägenheten från första lägenheten

    Är jag helt ensam om att ha kvar gamla saker i lägenheten sedan första riktiga lägenheten ? jag har bott på 5 olika adresser men jag använder fortfarande mitt gamla matbord, en golvlampa, en puff, en vägghylla, tavla osv . Sakerna är rätt gamla med andra ord. Sen har jag köpt ny soffa, tv och andra saker förstås. Har ni kvar något sedan ert första lägenhet ni flyttade till efter föräldrahemmet? Skriv gärna hur gammalt det är. Mina saker har snart levt med mig i 20 år?

  • Svar på tråden Kvar gamla saker i lägenheten från första lägenheten
  • Anonym (S)

    Skulle det vara konstigt? Om man gillar prylen. Jag har saker från mitt barndomshem, saker min förälder köpte som ung etc. Saker byts ut om de inte längre passar in eller går sönder utom reparation.

  • Anonym (Slitet hem)

    Har samma möbler i princip som för 25-30 år sen. Förutom några få nya saker, och ny säng. Har väldigt dyr smak och säregen stil men inte möjlighet ekonomiskt att byta ut dem eller renovera. Hade gärna gjort om jag kunnat och köpt mer bekväma och ergonomiska möbler. Gillar bra material och exklusiva tyger osv.
    Vore kul att slippa skämmas och kunna bjuda in gäster.

  • Anonym (Karin)

    Mitt matbord med 6 stolar köpte jag inför flytten till mitt första hus för 39 år sedan, bok är hållbart. Stolarna omklädda ett antal gånger.

  • Anonym (Gammalt)

    Har kvar saker och möbler från min första lägenhet som jag flyttade till -87. Stolarna är från min farfar och farmor från när de gifte sig -20. Har f.ö ättlingarna till min första krukväxt också. Glad

  • Anonym (W)

    Det är väl inte konstigt att man behåller de saker man gillar! Nu närmar det sig trettio år sedan jag flyttade hemifrån, och mycket har bytts ut genom åren, men vi har fortfarande kvar två gamla skavda hurtsar från tidigt 80-tal (likadana, men den ena är min och den andra min sambos) som är alldeles lagom stora och rymmer otroligt mycket prylar.

  • Anonym (W)
    Anonym (Gammalt) skrev 2023-03-16 18:05:34 följande:
    Har kvar saker och möbler från min första lägenhet som jag flyttade till -87. Stolarna är från min farfar och farmor från när de gifte sig -20. Har f.ö ättlingarna till min första krukväxt också. 

    Krukväxten min mamma gav mig när jag flyttade ut -95 lever än.
  • Mrs Green

    Inga möbler, men en hel del husgeråd har jag kvar sedan jag flyttade hemifrån för 37 år sedan. De äldsta möbler jag har, som jag köpt själv, är 20-25 år. 

  • Citronella

    Jag flyttade hemifrån för 16 år sen, jag har kvar flera möbler från mitt första boende. Jag har enstaka möbler som varit min farfars föräldrars och en byrå från mitt barndomshem också. Det är inga lyxiga antika saker utan saker släktingar tillverkat själva. 

  • Anonym (Gammalt)
    Anonym (W) skrev 2023-03-16 18:56:20 följande:

    Krukväxten min mamma gav mig när jag flyttade ut -95 lever än. smile1.gif
    Kul! Jag har nog några från den tiden också. 
  • asdfgh

    Hyrde möblerat när jag flyttade hemifrån så från studentlägenheten har jag bara kvar två hopfällbara bord modell sideboards. Min man har kvar en stol från sin studentlägenhet (även han hyrde möblerat).

    Från första lägenheten som behövde möbleras finns ett köksbord och ev något mer kvar, lägenheten var inte så stor så det behövdes inte så mycket möbler där heller.

  • Anonym (Sw)

    Flyttade hemifrån för 40 år sedan. Det enda jag har kvar är en byrå jag fått av mormor. Har kanske några saker också, t ex böcker.

  • riboflavin

    Nej. Vi har precis flyttat och då har jag reflekterat över just sånt här. Jag flyttade hemifrån som 14-åring, fyllde 15 senare på året, nu är jag 40.. Jag bodde möblerat första året men en del kökssaker och annat fick jag ju köpa på mig eller plocka med hemifrån. Av det vi köpte då eller som fick följa med hemifrån finns kvar:
    -Ett set med durkslag och skålar i rostfritt stål, stapelbara.
    -Hårfön
    -Farmors sekretär 
    -En svampkorg
    -IKEAs gula potatisskalare (aldrig hittat en lika bra igen)
    -2 speglar jag ärvt
    -Skoställ i typ stringmodell
    -Taklampa i glas (min pappa jobbade på Orrefors i sin ungdom och fick en Carl Fagerlund-lampa i present när han slutade).
    -Glasservis från Arcoroc som min mormor ville byta ut. Den är lika fin än idag och har alltid varit mitt vardagsporslin. 
    -Bänkmangel (jag älskar min magel).
    -Har mycket böcker kvar, serier jag läser om och om igen. 


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (L)

    Just ja. Jag har faktiskt kvar en kaktus som jag fick när jag föddes. Alltså för 38 år sedan. 

Svar på tråden Kvar gamla saker i lägenheten från första lägenheten