• Anonym (hjälp­)
    Fri 17 Mar 2023 12:15
    577 visningar
    2 svar
    2
    577

    Köpa lägenhet de kommande två åren - puckat?

    Funderat på att köpa mig en bostad då jag har de ekonomiska möjligheterna. Kommer dock behöva låna kanske 1-1,5 miljoner. Är det värt? Tänker på räntor och det ekonomiska läget.

    Hur bör jag tänka i mitt val av lägenhetsköpt för att det ska bli en vinstaffär på sikt, eller i alla fall inte en minusaffär summa summarum? Storlek på lägenhet, val av område osv.?? Sverige förändras ju demografiskt. Hur bör man resonera där för att välja nått där bostaden är attraktiv om 20 år? Tänk er Göteborg eller Stockholm för den delen. Område mm....?

    Jag har stått i 9 år i bostadskön i Göteborg men upplever mig inte få nått av värde. Bara massa skit. När man hittar nått som känns bra så är det 4 före. Och det har blivit värre sedan den ekonomiska krisen. På en bostad där man var på första plats för ca 1 år sedan är det nu 3 före. Helt bajs. Hjälpa mig nu! Nalle 

  • Svar på tråden Köpa lägenhet de kommande två åren - puckat?
  • Anonym (A)
    Fri 17 Mar 2023 12:36
    #1
    Anonym (hjälp) skrev 2023-03-17 12:15:04 följande:
    Köpa lägenhet de kommande två åren - puckat?

    Funderat på att köpa mig en bostad då jag har de ekonomiska möjligheterna. Kommer dock behöva låna kanske 1-1,5 miljoner. Är det värt? Tänker på räntor och det ekonomiska läget.

    Hur bör jag tänka i mitt val av lägenhetsköpt för att det ska bli en vinstaffär på sikt, eller i alla fall inte en minusaffär summa summarum? Storlek på lägenhet, val av område osv.?? Sverige förändras ju demografiskt. Hur bör man resonera där för att välja nått där bostaden är attraktiv om 20 år? Tänk er Göteborg eller Stockholm för den delen. Område mm....?

    Jag har stått i 9 år i bostadskön i Göteborg men upplever mig inte få nått av värde. Bara massa skit. När man hittar nått som känns bra så är det 4 före. Och det har blivit värre sedan den ekonomiska krisen. På en bostad där man var på första plats för ca 1 år sedan är det nu 3 före. Helt bajs. Hjälpa mig nu!  // Nalle 


    Om du ska bo där i 20 år så ska du inte se det som en investering, utan som en bostad. Dvs köp något du vill ha i ett område du trivs i till en kostnad du klarar av samt att du tar höjd för ökade räntor och avgifter. 
  • Fri 17 Mar 2023 13:00
    #2

    Köp av fastighet eller lägenhet är alltid ett risktagande oavsett tid. Framtiden är okänd för oss alla och de flesta är ju intresserade av att inte tappa värdet på sin investering.

    Jag tänker att det är en rätt personligt val vilka risker man är redo att ta, att det välja var och när man köper och att vara insatt i vad olika objekt faktiskt är värda.

    Just nu ligger objekt ute ett tag. De är inte lika hett, och med det kan ju möjligheten komma att köpa något till ett bra pris. Å andra sidan så kan ju man få en annan lägenhet ÄNNU mer prisvärd längre fram. Och du är ju knappast ensam om att vilja göra en bra och "säker investering".

    Vad är viktigt för dig? Vart bostaden ligger, hur solen vandrar på himlen är saker som inte ändras. Bostadsrättsföreningens ekonomi och vilka bussar som går förbi är saker som ändras lite långsammare. Hur ett område utvecklas går väldigt olika snabbt beroende på läge. Stamrenovering må öka värdet, men är väldigt segt att leva med. Kakel och köksutrustning har man fullständigt egen makt att förändra, eller inte förändra.

    Om du är ensam, eller 3 barnsförälder kommer göra att lägenheten upplevs olika stor. 

Svar på tråden Köpa lägenhet de kommande två åren - puckat?