• Anonym (Okunnig)

Nån som har koll på bostadsbidrag?

Jag har precis flyttat och har ansökt om bostadsbidrag. Aldrig haft det förut så har inte jätte koll.

för ett tag sen hjälpte en på försäkringskassan mig att räkna ut min årsinkomst, hamnade på ca 319.000kr.
    jag har månadslön på 23600kr, jobbar varannan helg och får ob, brukar hamna runt 2000kr extra. 

nu den här månaden fick jag bara ut 16.000 eftersom jag behövt vabba massa. Är det något jag ska ringa försäkringskassan och meddela? Eller kommer jag få en stående summa hela det här året? 

• Svar på tråden Nån som har koll på bostadsbidrag?
  • EpicF

Bostadsbidrag beräknas på årsinkomst, så summan är samma hela året. Om man har tillräckligt låg årsinkomst för att vara berättigad. 

• Anonym (Okunnig)
    EpicF skrev 2023-03-17 12:37:44 följande:

Bostadsbidrag beräknas på årsinkomst, så summan är samma hela året. Om man har tillräckligt låg årsinkomst för att vara berättigad. 

jo Det vet jag, men tänkte eftersom jag tjänar så olika varje månad beroende på om jag jobbar extra eller vabbar så stämmer ju inte min årsinkomst Som dom angivet, den stämmer ju bara om jag jobbar exakt som timmarna som jag har på schemat vilket jag absolut inte gör. 

tänker så jag inte blir betalningsskyldig eller så

• EpicF
    Anonym (Okunnig) skrev 2023-03-17 12:48:52 följande:

jo Det vet jag, men tänkte eftersom jag tjänar så olika varje månad beroende på om jag jobbar extra eller vabbar så stämmer ju inte min årsinkomst Som dom angivet, den stämmer ju bara om jag jobbar exakt som timmarna som jag har på schemat vilket jag absolut inte gör. 

tänker så jag inte blir betalningsskyldig eller så

Därför ska man ange lite högre just för risken att man blir återbetalningsskyldig.
  • Anonym (Bb2)

När jag hade bostadsbidrag så tog jag alltid och angav att jag tjänade mer än vad jag gjorde. Just för att inte riskera att bli återbetalningsskyldig. Bättre då att Isf få lite mindre var månad. Sen om Fk räknat ut att man fått för lite i bostadsbidrag så får man ju dessa pengar. Ett år fick jag tillbaka 11000:-. 
    Man är ganska dum om man räknar ut precis på äter då man oftast tjänar mer på ett år och då får betala tillbaka. Alltid bättre att dra på lite extra.

• Anonym (Räkna lite)

Utifrån det du beskriver låter det som att du är ensamstående med barn, stämmer det? I så fall kan du enkelt uppdatera inkomsten för bostadsbidrag på "Mina sidor" på FKs hemsida. Annars är det blankett som gäller, vilket är mer omständligt. Rätt inkomst är viktigt för du vill ju inte få för lite bidrag heller.

Tänk på att pengarna du får från FK för VAB också räknas som inkomst.

Jag skulle tänka så här:

Ungefärlig inkomst per år: 320 000 kronor (räknar lite högt, men det ger mycket enklare siffror). Det vill säga 80 000 kronor på tre månader.

I slutet av mars, juni, september och december skulle jag stämma av inkomsten.

skatteverket.se, mina sidor kan du välja 
    "Skatter och deklarationer" därefter
    "Lön, pension och sjukpenning med mera"

Där står exakt hur stor inkomst du haft hittills under året (kollar du idag 17 mars står troligtvis totalsumman för januari och februari).

Så när du stämmer av i slutet av mars borde du se en inkomst omkring 70 000-80 000 kronor. Differensen mot 80000 kronor är hur mycket mer eller mindre du kan uppskatta din årsinkomst till.
    T.ex. Vid 75 000 blir det då 5000 kronor lägre = ny årsinkomst 320 000- 5 000 = 315 000.

I slutet av juni jämför du det som står på mina sidor på skatteverket.se med 160 000. Skulle du då ha haft en inkomst på 145 000, så är differensen 15000 och ny årsinkomst blir 320 000 - 15 000 = 305000. Är den istället 165 000 ligger du 5 000 över det beräknade och kan istället uppskatta årsinkomsten till 320 000 + 5000 = 325 000 kronor.

I slutet av september jämför du med 240 000 kronor. Differensen mot detta är alltså avvikelsen mot en årsinkomst på 320 000. I slutet av året ser du vilken årsinkomst du har exakt. 

Fyra egna avstämningar om året är helt klart värt det för att vara mer säker på att det blir rätt.

Svar på tråden Nån som har koll på bostadsbidrag?