• Anonym (.)

Kan jag få en förklaring till logiken om mat-prishöjningarna?

Hej,
    är det verkligen nödvändigt med alla dessa prishöjningarna på matbutikerna. Inte nog med att jag hörde om att när vi kommit in på det nya året, så skulle matpriserna inte höjas. Men nu har det ju höjts i alla fall.

En kompis sa att det inte ens var nödvändigt med att höja priserna i mataffären.

Jag tänker för mig själv om stora cheferna kanske höjer priserna för att människor köper oavsett.

Eller kan man få en förklaring till dessa matprishöjningarna? Hjälp mig att få fäste om det hela, så jag kan begripa mig på det logiska. Jag börjar tro att det inte alls är nödvändigt, utan börjar tänka om allt handlar om att just att man märker att människor handlar i alla fall. Då syftar jag inte på personalen på matbutikerna eller ägaren/butikschefen i det lokala matbutiken. Utan jag syftar på de allra högsta cheferna och som bestämmer om priserna och som tjänar på att människor handlar på Willy:s.

• Svar på tråden Kan jag få en förklaring till logiken om mat-prishöjningarna?
  • TvillingmammaVästgöte

Grunden är ju kriget i Ukraina och högre priser på tex energi. Men nu har råvarupriserna gått ner på många råvaror och energipriserna ökar inte längre så nu borde egentligen inflationen avstanna. Nu passar istället handlare och även  producenter på att höja trots att deras kostnader inte ökat, de vill maximera sina vinster. Tex berättade en svensk kvarn att Ica höjt priset på deras gryn trots att de inte ändrat priset alls till Ica, dvs Ica passade på att tjäna mer pengar och skyllde prishöjningen på den allmänna fördyrningen. Vi måste som konsumenter se till att konkurrensen i mathsndeln fungerar genom att vi försöker köpa där det är billigast.

• joffan

Läste nyligen en artikel om just detta. Av dom nordiska länderna har sverige ökat matpriserna mest. Detta beror på att i sverige är inte konkurransen så stor då vi har några få stora kedjor som enkelt kan styra priserna. Medans dom andra nordiska länderna har fler små butiker så blir konkurransen större. Så i sverige har nog priserna ökats mer än vad det egentligen behövs. Socialdemokraterna ville göra en utredning om hur mycket priserna får öka, om butikerna lägger på för mycket och om det ska finnas ett tak för hur mycket dom får höja. Men Ulf Kristersson ville inte det. 

En konsekvens av detta skulle jag tro är att många produkter kommer försvinna pga folk inte köper det längre. 

Jag själv har slutat köpa juice, ekologiska produkter, bröd, riskakor och paprika. Tror inte jag är ensam om att sluta köpa vissa saker pga priserna. Så man kan ju hoppas att dom som styr är nöjda när butikerna slutar sälja många produkter. 

• RenLuft
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-17 19:55:10 följande:

Grunden är ju kriget i Ukraina och högre priser på tex energi. Men nu har råvarupriserna gått ner på många råvaror och energipriserna ökar inte längre så nu borde egentligen inflationen avstanna. Nu passar istället handlare och även  producenter på att höja trots att deras kostnader inte ökat, de vill maximera sina vinster. Tex berättade en svensk kvarn att Ica höjt priset på deras gryn trots att de inte ändrat priset alls till Ica, dvs Ica passade på att tjäna mer pengar och skyllde prishöjningen på den allmänna fördyrningen. Vi måste som konsumenter se till att konkurrensen i mathsndeln fungerar genom att vi försöker köpa där det är billigast.

Precis vad jag misstänkte, nu när jag handlande och innan jag skapade denna tråd. Fy fan, säger jag bara! Fy fan alltså!!! Ännu synd om dem som faktiskt inte har råd och redan har svårt med det ekonomiska. Så förbannad sorgligt och irriterade! Man kanske kan börja göra protester eller få sin röst höjd. Få Willy:s t.ex att inse att människor reagerar och märker deras lilla ''spel''.
    joffan skrev 2023-03-17 19:58:15 följande:

Läste nyligen en artikel om just detta. Av dom nordiska länderna har sverige ökat matpriserna mest. Detta beror på att i sverige är inte konkurransen så stor då vi har några få stora kedjor som enkelt kan styra priserna. Medans dom andra nordiska länderna har fler små butiker så blir konkurransen större. Så i sverige har nog priserna ökats mer än vad det egentligen behövs. Socialdemokraterna ville göra en utredning om hur mycket priserna får öka, om butikerna lägger på för mycket och om det ska finnas ett tak för hur mycket dom får höja. Men Ulf Kristersson ville inte det. 

En konsekvens av detta skulle jag tro är att många produkter kommer försvinna pga folk inte köper det längre. 

Jag själv har slutat köpa juice, ekologiska produkter, bröd, riskakor och paprika. Tror inte jag är ensam om att sluta köpa vissa saker pga priserna. Så man kan ju hoppas att dom som styr är nöjda när butikerna slutar sälja många produkter. 

Jag har också slutat köpa ekologisk och vissa produkter. Så visst är du inte ensam! Men det räcker inte. Människor måste börja göra protester och få sin röst höjd. Få cheferna att märka att man märker deras ''strategi''.

Jag beklagar att du blivit illa tvungen att köpa vissa produkter. Jättetråkigt läsning!

• Tecum

Grunden till inflationsspiralen och därmed matpriserna är de höga el-och bränslepriserna hösten 2021,alltså innan Ukrainakriget. Exakt all produktion och distribution påverkas när dessa kostnader stiger. Sen kom kriget och den osäkerheten eldade på priserna, inflationen fortsatte. Prishöjningarna i butik släpade efter, antar att kontrakt och avtal gör att de inte kan höja direkt. Nu har kostnaderna börjat sjunka men jättarna tycker inte att de kompenserat sig tillräckligt. Ett exempel är att priset på mjölk till bonden sjunkit med 20% sedan årsskiftet, men smör, ost och fil har inte sjunkit alls i affären.
    Att bröd är dyrt är Putins fel. Osäkerheten om Ukraina ska få fortsätta exportera sin spannmål gör att ingen vågar sänka även fast spannmålspriset till bonden fallit just nu.

Bägge regeringarna har varit för tafatta och inte förstått hur inflationsdrivande höga energipriser är. En snabb sänkning av elskatten hösten 2021 hade dämpat inflationen. Samma fel gjorde den nya regeringen i höstas och gav matjättarna argument för att fortsätta höja.

• RenLuft
    Tecum skrev 2023-03-17 20:21:14 följande:

.

Jag handlar oftast på WIlly:s. Jag har inte märkt något pris har sänkts?

• Tecum
    RenLuft skrev 2023-03-17 20:23:39 följande:

Jag handlar oftast på WIlly:s. Jag har inte märkt något pris har sänkts?

Exakt, inga pris har sänkts trots att priset ut till bonden sänkts. Det var det jag skrev.
  • Aniiee
    joffan skrev 2023-03-17 19:58:15 följande:

I Norge fick ju Coop och ..... jag har glömt vad den andra kedjan heter .... smäll på fingrarna på av både statsministern och finansministern, och blev tvugna att sänka priserna med 4+%. 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (M)

Vad jag förstår så har priserna ökat betydligt mer än de skulle behövt göra. Hade butikshandlarna varit lite solidariska så hade de varit beredda att ta en minskad vinst. Istället har man inte bara sett till att kompensera sig utan också smyghöjt priserna ännu mer genom att skylla på ökade kostnader. Slutresultatet blir att kunderna istället får ta hela kostnaden. 

• Citronella

På engelska kallas det greedflation det är som du säger de höjer för att de kan matbutikerna gör rekordvinster just nu. Vissa varor är dyrare att producera pga elpriset och kriget i Ukraina men inte alls på den nivå priserna är nu.

• Anonym (jury)

Den utlösande orsaken kanske är kriget i Ukraina, men den reella grundläggande orsaken är Riksbankens nollräntepolitik och det svenska politiska systemets favorisering av låntagande till bostad. Den tongivande medelklassen har genom årtionden gillat evigt stigande fastighetspriser och politikerna har genom åren velat understödja denna utveckling genom att minimera skatter och annat och alla har varit glada. Nu brister bubblan och alla låtsas som att det beror på kriget i Ukraina, även om utvecklingen i Sverige är betydligt värre än i andra jämförbara länder.

• Anonym (Nordic)

Vad vi såg på nyheterna var att svenskar börjar handla i Norge, vi att Norge alltid har haft höga priser.
    Tar man kriget påverkar det hela Europa, priser hänger då inte ihop med enbart kriget, alla skulle utvecklas åt samma håll.

Vi har haft en politik som drivits fel, det ser vi tydligt med att Sverige faller mest av alla inom Eu, inkl Ess.

Bla har man avvecklat kärnkraftverk, det skulle gett miljarder i intäkt för landet om dessa var kvar i drift idag. man har infört reduktionsplikt som är högst av alla länder, detta ökar på kostnader för transport, jordbruk osv.

Man måste titta vad som hänt.

• Anonym (Canon)
    Anonym (M) skrev 2023-03-17 21:13:52 följande:

Vad jag förstår så har priserna ökat betydligt mer än de skulle behövt göra. Hade butikshandlarna varit lite solidariska så hade de varit beredda att ta en minskad vinst. Istället har man inte bara sett till att kompensera sig utan också smyghöjt priserna ännu mer genom att skylla på ökade kostnader. Slutresultatet blir att kunderna istället får ta hela kostnaden. 

Nja, på många varor och tjänster är prisökningarna befogade, men inte på alla och många passar såklart på att höja priserna när man har chansen att göra det.

Känns som nästan allt ökat i pris och kriget i Ukraina samt skenanse energipriser är två orsaker.

Vad det gäller energin så är det ju bara att tacka vänsterblocket och främst MP som såg till att sex stycken kärnkraftverkt stängt sedan 2014.

Forskning har visat att energipriset hade varit 30-50 % lägre med dem i drift.
  • Anonym (vänster är ett skällsord)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-03-17 19:55:10 följande:

Nu passar istället handlare och även  producenter på att höja trots att deras kostnader inte ökat, de vill maximera sina vinster. Tex berättade en svensk kvarn att Ica höjt priset på deras gryn trots att de inte ändrat priset alls till Ica, dvs Ica passade på att tjäna mer pengar och skyllde prishöjningen på den allmänna fördyrningen.

Det du glömmer att ta med i ekvationen är att inköpspriset på varan endast är en av många kostnader som en återförsäljare har.

Räntor och energipriser gör att priset ut mot kund absolut kan höjas även om varan köps av tillverkaren för samma pris utan att det för den skull innebär större vinstmarginal för butiken.

Hur många liter diesel tror du det går åt för att frakta runt alla varor du köper i butiken? Vad händer med kostnaden för den när priset helt plötsligt ökar 3-4kr/L?
    Hur mycket el tror du det går åt i en affär, med alla kyl/frys diskar, uppvärmning, belysning o gratis laddning av elbilar på den kostnadsfria parkeringen?
    Sen har vi räntan....

Det kan absolut vara legitimt att öka försäljningspriset även om varorna köps in från tillverkarna är oförändrat, för att kompensera för kostnadsökningar.

Nu säger jag inte att de stora matvaru-drakarna passat på att kanske krama ur nån procent extra här o där, så kan det absolut vara.

Men det gemene man verkar ha otroligt svårt att få igenom sina tröga skallar är att priset på energi påverkar alla andra kostnader i samhället.
  • RenLuft
    Anonym (Nordic) skrev 2023-03-17 22:42:14 följande:

Bla har man avvecklat kärnkraftverk, det skulle gett miljarder i intäkt för landet om dessa var kvar i drift idag.

Det där med kärnkraftverk, tycker jag är då mer av en diskussionsfråga. Vill man vara vänlig mot miljön, så kanske alternativet var just att avveckla det. Å andra sidan, har man hört talas om miljövänliga kärnkraftverk som inte gör något ont emot miljön. Hade vi sådana som vi sen avvecklade, så kan jag hålla med om att det var bara dåligt gjort.

Annars är jag för miljön och kan tycka ändå att kärnkraftverket både avvecklas. Om det nu är så dåligt mot miljön, som jag tror att det är. Jag är dålig påläst inom just kärnkraftverk.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-03-17 23:47:19 följande:
    Det du glömmer att ta med i ekvationen är att inköpspriset på varan endast är en av många kostnader som en återförsäljare har.

Räntor och energipriser gör att priset ut mot kund absolut kan höjas även om varan köps av tillverkaren för samma pris utan att det för den skull innebär större vinstmarginal för butiken.

Hur många liter diesel tror du det går åt för att frakta runt alla varor du köper i butiken? Vad händer med kostnaden för den när priset helt plötsligt ökar 3-4kr/L?
    Hur mycket el tror du det går åt i en affär, med alla kyl/frys diskar, uppvärmning, belysning o gratis laddning av elbilar på den kostnadsfria parkeringen?
    Sen har vi räntan....

Det kan absolut vara legitimt att öka försäljningspriset även om varorna köps in från tillverkarna är oförändrat, för att kompensera för kostnadsökningar.

Nu säger jag inte att de stora matvaru-drakarna passat på att kanske krama ur nån procent extra här o där, så kan det absolut vara.

Men det gemene man verkar ha otroligt svårt att få igenom sina tröga skallar är att priset på energi påverkar alla andra kostnader i samhället.

Oavsett vad höjningen av priserna beror på finns det bara ett sätt att minska inflationen. Och det är att göra det som vår Riksbankschef uppmanar oss till. Att välja bort det som ökat för mycket i pris. Vi måste kolla priser, gå till olika affärer och välja det som är bäst i pris för att tillsammans trycka ner inflationen. Även om man själv har råd skall man inte betala för mycket. 

Svar på tråden Kan jag få en förklaring till logiken om mat-prishöjningarna?