• Anonym (Hannah)

Blir tokig av att inte sova

Min depression medför dessvärre att sömnen kraschat. Har fått propavan som jag kan ta med mirtazapin för att bli trött. Men dessa ger mig sjukt mycket mardrömmar så jag vaknar helt kallsvettig och kan inte somna om. Har även Imovane men dessa sover jag kanske 3-4 timmar på. Vad använder ni andra med sömnproblem? 

• Svar på tråden Blir tokig av att inte sova
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-03-18 17:22:53 följande:
    Tack för tips! Är det ungefär som Lergigan? Det funkar inte riktigt på mig just nu.
    Lergigan är hemskt!  Får myrkrypningar av det, hua!
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Tips) skrev 2023-03-18 17:40:58 följande:
    Lergigan är hemskt!  Får myrkrypningar av det, hua!
    Okej, trodde det var samma. Aldrig hört talas om alimemazin.
  • Anonym (Tips)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-03-18 18:12:42 följande:
    Okej, trodde det var samma. Aldrig hört talas om alimemazin.
    Heter även theralen-droppar?. Lergigan, atarax och theralen brukas ges som första val vid ångrst? men för mig funkar de inte alls mot ångest. Däremot upptäckte jag att jag fick en ordentlig sömn av theralen, blev riktigt överraskad :) Dock föredrar jag att ta kapslsrna istället då dropparna e så äckliga? men om du provar så kan du ju börja med dropparna å ta ännu lägre dos för att slippa dåsigheten i början ?. Du kan då ta 0,25 istället för 0,50 ( som motsvarar 20 mg alimemazi )

lycka till!!
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Tips) skrev 2023-03-18 20:58:51 följande:
    Heter även theralen-droppar?. Lergigan, atarax och theralen brukas ges som första val vid ångrst? men för mig funkar de inte alls mot ångest. Däremot upptäckte jag att jag fick en ordentlig sömn av theralen, blev riktigt överraskad :) Dock föredrar jag att ta kapslsrna istället då dropparna e så äckliga? men om du provar så kan du ju börja med dropparna å ta ännu lägre dos för att slippa dåsigheten i början ?. Du kan då ta 0,25 istället för 0,50 ( som motsvarar 20 mg alimemazi )

lycka till!!
    Ah, Theralen har jag hört talas om. Ska jag kolla upp! Tack för tips :) 
  • Anonym (Hannah)

Har inte fått tag på theralen ännu men kör oftast 1 propavan och sen 1 Imovane. Tyvärr funkar det inte riktigt ändå. Hjärnan går på högvarv :( får inte ihop mer än 3-4 timmars sömn. Kan man ta 2 propavan? 

• Anonym (sömn)

Jag har haft erfarenhet av sömnlöshet i alla olika former.

Och är du sjukskriven så går det utmärkt att ta 2 propavan. Man blir tröttare när man ska gå och lägga sig, men man blir inte utknockad som av mirtz. Jobbar man så är det dock jobbigt stiga upp på morgonen då propavan har en halveringstid på 8 timmar.. och tar man 2 st så är det ju som att stiga upp och ta en på morgonen..

Men viktigast är att få depressionen under viss kontroll. Jag har kronisk depression (underskott av seratonin) men äter en dos av 30 mg Citalopram. Det tar bort mycket av oro för situationen och framtid. Och hjälper på så vis i slutändan att somna bättre.

Bäst för mig (då jag jobbar heltid) är att ta en Propavan för att bli sömnig samt enklare kunna somna om när jag vaknar under natten, samt 1 st 5 mg Zolpidem (stilnoct) för att snabbare kunna stänga av hjärnan när man lägger huvudet på kudden. Sen försöker jag alltid fokusera på något roligt som är planerat. Resa, middag, renoveringsprojekt, vårväder vad än man finner ljus i. 

Lycka till med sömnen.

• Anonym (Sjuksköterska)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-03-22 12:33:14 följande:

Har inte fått tag på theralen ännu men kör oftast 1 propavan och sen 1 Imovane. Tyvärr funkar det inte riktigt ändå. Hjärnan går på högvarv :( får inte ihop mer än 3-4 timmars sömn. Kan man ta 2 propavan? 

Två propavan går absolut bra!
  • Anonym (Hannah)

Tack för era svar! 

Två propavan och en Imovane alltså? Men det ska väl funka?

Får jag bara sova känner jag att jag kommer må mycket bättre eftersom de antidepressiva verkar ha gett effekt nu. Men tyvärr stressar jag upp mig själv för varje natt jag inte sover, ond cirkel! 

• Anonym (M)

Hög dos magnesium, 300-600 mg om dagen. Du skriver att du är på helspänn jämt och inte kan slappna av. Sånt gör att du förbrukar mer magnesium. Magnesiumbrist kan ge oro och svårigheter att slappna av, samtidigt som dessa saker kan leda till magnesiumbrist. En ond cirkel.

• Anonym (Hannah)
    Anonym (M) skrev 2023-03-25 14:16:57 följande:

Hög dos magnesium, 300-600 mg om dagen. Du skriver att du är på helspänn jämt och inte kan slappna av. Sånt gör att du förbrukar mer magnesium. Magnesiumbrist kan ge oro och svårigheter att slappna av, samtidigt som dessa saker kan leda till magnesiumbrist. En ond cirkel.

Tack!! Ska fylla på med magnesium. 
  • Anonym (Sjuksköterska)

Fått någon natt med mer sammanhängande sömn?

• Anonym (f)
    Anonym (udda) skrev 2023-03-18 14:08:22 följande:

Ok, det här är jätteudda, men när jag får depressiva skov och inte kan sova pga det och, ja, mitrazapin ger mg också mardrömmar, dricker jag en halv red bull innan jag går ock lägger mig, och då somnar jag och sover minst 5 timmar obrutet, vilket jag inte gör annars. 

Har du adhd? Det är iaf ganska vanligt att adhd-människor sover lättare med koffein.

Har själv add, men för mig fungerar det inte.
  • Anonym (f)
    Anonym (Hannah) skrev 2023-03-22 12:33:14 följande:

Prova få theralen. Det i kombo med de andra två borde få dig att få längre sömn. Jag tar enbart theralen nu eftersom jag inte gillar vanliga sömntabletter som imovane, vad det brukar hjälpa med (men bara dropparna för mig, inte tabletterna) är att jag får en längre mer sammanhängande sömn, däremot är jag väck hela förmiddagen, liksom frånvarande. Men dte är man ju ändå med sömnbrist.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Sjuksköterska) skrev 2023-03-25 19:46:21 följande:

Fått någon natt med mer sammanhängande sömn?

Ja nån natt har varit helt ok :) men dåsig dagen efter av tabletterna. Men jag tar hellre det nu en tid, så att sömnen kan komma tillbaka. 
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (f) skrev 2023-03-25 19:59:18 följande:
    Prova få theralen. Det i kombo med de andra två borde få dig att få längre sömn. Jag tar enbart theralen nu eftersom jag inte gillar vanliga sömntabletter som imovane, vad det brukar hjälpa med (men bara dropparna för mig, inte tabletterna) är att jag får en längre mer sammanhängande sömn, däremot är jag väck hela förmiddagen, liksom frånvarande. Men dte är man ju ändå med sömnbrist.
    Håller med, man är helt väck av sömnbristen så är det hellre av tabletterna och ha fått sova. 
  • Studentpappa

Hade en längre period med kaotisk sömn efter en operation, åt propavan i två veckor och sov själv så jag inte blev störd så kom jag i hyfsad fas. Sen hade jag en skaplig period där jag sov helt ok, jag är dock helt beroende av att träna för att bli tillräckligt trött och kunna sova till 05-06 åtminstone. Nu har jag en sämre period...

När man sover för dåligt så är det svårt att träna så det blir lätt skevt.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Hannah)
    Studentpappa skrev 2023-03-25 21:05:08 följande:

Hade en längre period med kaotisk sömn efter en operation, åt propavan i två veckor och sov själv så jag inte blev störd så kom jag i hyfsad fas. Sen hade jag en skaplig period där jag sov helt ok, jag är dock helt beroende av att träna för att bli tillräckligt trött och kunna sova till 05-06 åtminstone. Nu har jag en sämre period...

När man sover för dåligt så är det svårt att träna så det blir lätt skevt.

Ja, jag köper det där med träningen. Det är en bit jag kommer ta tag i, där har man nog mycket vunnet. Men som du skriver, svårt ta tag i det när man är mitt uppe i ?kaoset?. 
  • Studentpappa
    Anonym (Hannah) skrev 2023-03-25 21:12:36 följande:
    Ja, jag köper det där med träningen. Det är en bit jag kommer ta tag i, där har man nog mycket vunnet. Men som du skriver, svårt ta tag i det när man är mitt uppe i ?kaoset?. 
    Ja då nöjde jag mig med promenader, det räckte då. Mitt problem är att jag aldrig haft särskilt stort sömnbehov men det har för det mesta varit tillräckligt åtminstone även om jag haft dåliga perioder senaste typ tio åren.

Efter operationen har det blivit som att tröttheten inte räcker till, jag har inga problem att somna men vaknar pigg och kan inte somna om. Sen blir jag som ett lik på dagen, är det enstaka dagar gör det inget men annars blir det tufft. Jag åkte nyligen på en jobbresa med många timmars tidsskillnad och det gjorde inte saken bättre med jordens jetlag..
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Hannah)
    Studentpappa skrev 2023-03-25 21:24:55 följande:
    Ja då nöjde jag mig med promenader, det räckte då. Mitt problem är att jag aldrig haft särskilt stort sömnbehov men det har för det mesta varit tillräckligt åtminstone även om jag haft dåliga perioder senaste typ tio åren.

Efter operationen har det blivit som att tröttheten inte räcker till, jag har inga problem att somna men vaknar pigg och kan inte somna om. Sen blir jag som ett lik på dagen, är det enstaka dagar gör det inget men annars blir det tufft. Jag åkte nyligen på en jobbresa med många timmars tidsskillnad och det gjorde inte saken bättre med jordens jetlag..
    Fy, kan tänka mig det var tufft :(
Svar på tråden Blir tokig av att inte sova