• Anonym (Ena föräldern)

Exet söker halva barnbidraget - vad kan jag göra?

Vi separerade när barnen var 4 och 6 år (båda födda före 2014). Barnbidraget gick då till mig (på automatik tror jag), men jag förde över halva beloppet till mitt ex sedan kostnader var avdragna (tex för fritids). Nu går barnen inte längre på fritids. Exet har nu sökt om att få halva barnbidraget till sig. 

Barnen bor halva tiden hos respektive förälder, så långt är allt okej. Men jag anser att jag står för större delen av kostnaderna. Mitt ex tjänar bra och är inte direkt snål (lägger mycket pengar på dyra saker till sig själv), men extremt lat och egoistisk (enligt mig). Engagerar sig inte i barnen, läser inte mail kring skola, vet inte när saker ska betalas in (ex till klasskassa), går inte på utvecklingssamtal, tar inte barnen till frisören, ordnar inte med  klubb-kläder till fritidsaktiviteter osv.

Men jag har alltså ingen rätt (enligt FK, pratade nyss med dem) att motsätta mig beslut om delat barnbidrag?

Fler som varit i samma situation?

• Svar på tråden Exet söker halva barnbidraget - vad kan jag göra?
  • Anonym (Ena föräldern)
    Anonym (Vet precis) skrev 2023-03-21 13:54:32 följande:

Vet precis  hur du har det men tyvärr ser ju lagstiftningen ut som den gör. Jag har försökt släppa mer och mer ju äldre barnen blir, exempelvis som många andra sagt, låt dem ansvara för att ta kläder fram och tillbaka. Gällande andra utgifter försök få honom ta varannan gång. Handlar det om stora summor och det inte går är enda möjligheten tingsrätten för man kan besluta om boende och underhåll men i och med att barnen bor växelvis och han sköter sig någorlunda är det nog osannolikt att de dömer till din fördel samt så kommer det kosta er en himla massa i advokatkostnader samt i psykiskt lidande för alla involverade.
    vet hur det är och hur svårt det känns men så här blir det när man har växelvis boende med en person som inte går att samarbet med på normalt sätt 

Tack för medkänslan 🌺. Skrev lite i några andra inlägg om hur jag verkligen kämpar att få barnen att ta mer ansvar, men att det går ungefär lika trögt som med exet.

Nä skulle aldrig gå till tingsrätten. Jag ligger inte på ruinens brant ekonomiskt (även om jag har en rätt ordinär lön på kontorsjobb). Och är inte så att exet aldrig bidrar, vissa summor kommer halva beloppet på swish. 

Mest att det skulle vara så skönt om jag hade en stående överföring på halva barnbidraget. Och dök det upp utgifter (ex klippning) så drog jag av detta från överföringen. Utan tjafs. 

• Anonym (Fattar)

Jag hamnade i samma sits som du förut. Det sjuka i det hela var att hela räkningen för förskolan skickades till mig, eftersom dottern var skriven hos mig. Gick inte att få delad räkning. Hennes pappa vägrade betala (dela) på räkningen trots att han nyttjade förskolan halva tiden. Då valde jag att inte överföra BB till honom. Så han gick via FK och fick halva insatt till sig. Jag ringde FK och de kan inte göra något ö h t. Och kommunen kunde inte heller splittra räkningen.

Precis som ditt X så var han snål mot dottern, det var alltid jag som köpte nya ytterkläder och skor,  grejer till träningarna, swishade klasskassan, betalde träningsavgifter osv osv. En gång när de åkte utomlands och hade sökt sjukvård där kom det en faktura hem till mig på 2000kr, som han vägrade betala. Räkningen skickades dit barnet var skriven.
    Men när han skulle göra nytt pass tvingade han mig betala halva avgiften. Osv osv.

Tyvärr finns det inget du kan göra. Du skulle kunna  vända dig till familjerätten där man kan skriva avtal, tex att ni ska betala halva träningsavgiften etc, men FK kommer hur som betala halva BB till honom, tyvärr.

• Spucks
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-21 16:43:36 följande:

Jo man kan tycka barnen kunde ta lite ansvar. Men tyvärr är de exakta kopior av sin far (= jag har kämpat men tydligen misslyckats helt i min uppfostran). 

Menar inte detta som nån kritik mot barnen, de har också ärvt hans fina sidor. Men har noll intresse av att få med sig grejer tex. Bryr sig inte ett dugg om läxböcker är kvar på andra stället (då slipper man läsa läxor), eller om man måste använda samma kalsonger i en vecka (då slipper man lägga ner dem i tvättkorgen).
    Vill absolut inte heller klippa sig. Det  gick10 månader sist mellan klippning (korta killfrisyrer), då jag sagt till exet att "visst kan du ta dem denna gång" och han struntade i det. Och barnen var så nöjda att slippa klippning. Till slut gav jag upp och bokade tid.

Exet tycker nog också man kan köra vanliga svarta träningsbyxor och inte "tävlingsdress" när det ska tävlas. Men alla andra har klubbkläder med logga, så jag tycker ändå att vi kan köpa det då vi har råd.

Barnen skulle heller aldrig fråga pappa om att göra något. När jag nån gång försökt göra som du sa säger de bara "det vet du ju, det är helt lönlöst att fråga pappa" (och jo de har ju rätt)

Varför måste de klippa sig, om de inte vill? Där har du en utgift och en stressfaktor du kan lätt strunta i.
    För det andra: när barnen ska till pappan ger med dem en lista med allt de ska ta med tillbaka och säg till att glömmer de något måste de hämta det. Bor ni så att de kan ta sig till pappan själva, skickar du iväg dem att hämta grejerna, annars åker du med och skickar dem in till pappan. Då missar dem ett träningstillfälle eller en träff med kompisar eller fredagsmys eller vad det nu är.
    Du ska se, det kommer inte dröja länge tills de tar med sig sina grejer hem igen.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-21 17:09:53 följande:

Hur fixar man lathet? Hur blir det jobbigare att bete sig som en bebis och vägra ansvar? Barnen ser bara till det som är enkelt nu, inte till långsiktiga konsekvenser (ex gör man inte läxor, blir det dåliga betyg och man kommer inte in på den linje man vill gå). Råd mottages tacksamt.

Jag försöker se till hos mig att de packat med sig det de behöver, fråga upp "är allt med". Och försökt tipsa om att de kanske kan ha en checklista hos exet med grejer som ska packas med osv. Men de orkar inte ta tag i nåt sånt (varken exet eller barnen). Och jag kan ju verkligen inte styra hur de gör när de är hos exet, jag är inte där.

Börja med att lära dem att en glömd läxbok inte betyder att de slipper göra läxan. Självklart måste de ju då gå tillbaka till pappan och hämta grejerna. Sen kan de börja med läxorna när de är hemma igen, och då missar dom ju såklart att få spela tv-spel, hänga med kompisar eller vad som helst som de hellre vill göra. Gör det inte så enkelt för dem att strunta i att ta ansvar. 
  • Jemp

Varför får de inte välja frisyr själva? 
    Missar de alltså idrotten varannan vecka när kläderna inte kommer tillbaka? 
    Varför ska barnen lära sig att slit och släng är bättre än att lära sig ha koll på sakerna? (Hur nu alla kalsonger hamnar på ett ställe...)

Nej pappan låter inte som mycket att hänga i granen men det mesta verkar inte vara ett ekonomiskt problem. Handlar det om gemensamma utgifter måste också båda givetvis ha nåt att säga till om i vilka inköp som krävs.

• Anonym (Ena föräldern)
    Spucks skrev 2023-03-22 09:57:15 följande:
    Varför måste de klippa sig, om de inte vill? Där har du en utgift och en stressfaktor du kan lätt strunta i.
    För det andra: när barnen ska till pappan ger med dem en lista med allt de ska ta med tillbaka och säg till att glömmer de något måste de hämta det. Bor ni så att de kan ta sig till pappan själva, skickar du iväg dem att hämta grejerna, annars åker du med och skickar dem in till pappan. Då missar dem ett träningstillfälle eller en träff med kompisar eller fredagsmys eller vad det nu är.
    Du ska se, det kommer inte dröja länge tills de tar med sig sina grejer hem igen.

De vill inte duscha heller om man inte tvingar. Eller ta hand om finnar i ansiktet (smörja Basiron). Inte deprimerade, glada och nöjda, bara sjukt lata. Och jag tycker känner mig rätt kluven att bara strunta i såna saker då jag är rädd att det påverkar hur man ser på dem på skolan osv.

Tyvärr kan de inte ta sig till pappan själv, han bor ett par mil utanför stan.

Visst kan jag göra en checklista och skicka med, men ingen av de 3 kommer läsa och använda sig av den.

Och visst kan jag köra dem dit, men det blir ännu en grej jag ska göra extra på båda ställena. Se till att grejer kommer med när barnen åker från mig och se till att de har får med sig allt när de kommer tillbaka.

Och de orkar inte vara med kompisar och de är glada om de missar sina träningstillfällen, så detta blir ingen negativ konsekvens som gör att de tar tag i saker själva.

Så jättebra tips i normala fall, men funkar inte i detta fall tyvärr 😕

• Anonym (Ena föräldern)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-03-22 11:39:09 följande:
    Börja med att lära dem att en glömd läxbok inte betyder att de slipper göra läxan. Självklart måste de ju då gå tillbaka till pappan och hämta grejerna. Sen kan de börja med läxorna när de är hemma igen, och då missar dom ju såklart att få spela tv-spel, hänga med kompisar eller vad som helst som de hellre vill göra. Gör det inte så enkelt för dem att strunta i att ta ansvar. 
    Se inlägg #36. 
  • Anonym (Ena föräldern)
    Jemp skrev 2023-03-22 11:49:11 följande:

Varför får de inte välja frisyr själva? 
    Missar de alltså idrotten varannan vecka när kläderna inte kommer tillbaka? 
    Varför ska barnen lära sig att slit och släng är bättre än att lära sig ha koll på sakerna? (Hur nu alla kalsonger hamnar på ett ställe...)

Nej pappan låter inte som mycket att hänga i granen men det mesta verkar inte vara ett ekonomiskt problem. Handlar det om gemensamma utgifter måste också båda givetvis ha nåt att säga till om i vilka inköp som krävs.

Frisyr får de så klart tycka till om, men de vill helt enkelt aldrig klippa sig pga lathet. 

Vi har träningskläder hos båda, men ju mer grejer som försvinner desto mer bråk och irritation och diskussioner blir det att få tillbaka grejerna.
    Från mig packas det på måndagar med ett extra par kalsonger och sockar (för att kunna byta efter idrotten). Men tillbaka kommer bara det paret de har på sig (byts inte efter idrotten). 

Håller helt med om att det är värdelöst med slit å släng. Ur så många perspektiv, miljömässigt, lära barnen ekonomiskt tänk osv.

Men jag kan ju inte bryta mig in och stjäla tillbaka grejer. 

Och nä ingen av oss vänder på sista kronan. Mest handlar det om att jag tycker att jag får noll kommunikation med andre föräldern och noll hjälp med att fixa gemensamma grejer kring barnen. Och då känns det lite mer okej iaf om jag slipper bråka utan kan ta ersättningen till saker från barnbidraget.

• Anonym (Ena föräldern)
    Anonym (Fattar) skrev 2023-03-21 22:00:48 följande:

Jag hamnade i samma sits som du förut. Det sjuka i det hela var att hela räkningen för förskolan skickades till mig, eftersom dottern var skriven hos mig. Gick inte att få delad räkning. Hennes pappa vägrade betala (dela) på räkningen trots att han nyttjade förskolan halva tiden. Då valde jag att inte överföra BB till honom. Så han gick via FK och fick halva insatt till sig. Jag ringde FK och de kan inte göra något ö h t. Och kommunen kunde inte heller splittra räkningen.

Precis som ditt X så var han snål mot dottern, det var alltid jag som köpte nya ytterkläder och skor,  grejer till träningarna, swishade klasskassan, betalde träningsavgifter osv osv. En gång när de åkte utomlands och hade sökt sjukvård där kom det en faktura hem till mig på 2000kr, som han vägrade betala. Räkningen skickades dit barnet var skriven.
    Men när han skulle göra nytt pass tvingade han mig betala halva avgiften. Osv osv.

Tyvärr finns det inget du kan göra. Du skulle kunna  vända dig till familjerätten där man kan skriva avtal, tex att ni ska betala halva träningsavgiften etc, men FK kommer hur som betala halva BB till honom, tyvärr.

Jobbigt! Och helt klart ännu värre situation än jag. Tror absolut mitt ex skulle betalt sjukhusräkningen. Och vårt fall handlar det allra mest om en en lathet, ovilja att kommunicera, hjälpa till osv. Mer än om snålhet eller dåligt med pengar.

Men lite konstigt att man inte kikar på vem som står för utgifterna när barnbidraget ska delas.

• Jemp
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-22 12:11:15 följande:

Frisyr får de så klart tycka till om, men de vill helt enkelt aldrig klippa sig pga lathet. 

Vi har träningskläder hos båda, men ju mer grejer som försvinner desto mer bråk och irritation och diskussioner blir det att få tillbaka grejerna.
    Från mig packas det på måndagar med ett extra par kalsonger och sockar (för att kunna byta efter idrotten). Men tillbaka kommer bara det paret de har på sig (byts inte efter idrotten). 

Håller helt med om att det är värdelöst med slit å släng. Ur så många perspektiv, miljömässigt, lära barnen ekonomiskt tänk osv.

Men jag kan ju inte bryta mig in och stjäla tillbaka grejer. 

Och nä ingen av oss vänder på sista kronan. Mest handlar det om att jag tycker att jag får noll kommunikation med andre föräldern och noll hjälp med att fixa gemensamma grejer kring barnen. Och då känns det lite mer okej iaf om jag slipper bråka utan kan ta ersättningen till saker från barnbidraget.

Jag förstår att kommunikationen brister och frustrationen kring det. Däremot är det nog en tankevurpa att barnbidraget ska kompensera för detta och att fk ska ta hänsyn till det. Likaså verkar mycket handla om olika prioriteringar som inte nödvändigtvis är rätt eller fel. Tex hårklippningar de inte vill ha eller träningar de inte vill gå på. 
  • Spucks
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-22 12:02:03 följande:

De vill inte duscha heller om man inte tvingar. Eller ta hand om finnar i ansiktet (smörja Basiron). Inte deprimerade, glada och nöjda, bara sjukt lata. Och jag tycker känner mig rätt kluven att bara strunta i såna saker då jag är rädd att det påverkar hur man ser på dem på skolan osv.

Tyvärr kan de inte ta sig till pappan själv, han bor ett par mil utanför stan.

Visst kan jag göra en checklista och skicka med, men ingen av de 3 kommer läsa och använda sig av den.

Och visst kan jag köra dem dit, men det blir ännu en grej jag ska göra extra på båda ställena. Se till att grejer kommer med när barnen åker från mig och se till att de har får med sig allt när de kommer tillbaka.

Och de orkar inte vara med kompisar och de är glada om de missar sina träningstillfällen, så detta blir ingen negativ konsekvens som gör att de tar tag i saker själva.

Så jättebra tips i normala fall, men funkar inte i detta fall tyvärr 😕

Det är väl en skillnad mellan dusch och hårklippning.

De vill inte träffa kompisar, de vill inte träna .... vad VILL de göra?
  • Anonym (Fattar)
    Tow2Mater skrev 2023-03-22 12:43:16 följande:

Sluta skicka med kläder. Bara det de har på sig.

Så gjorde jag när barnet var mindre. Såg till att det fanns allt hemma hos mig, köpte helt egna uppsättningar av allt både för barnets skull att slippa släpa saker och för min. Tyvärr kom hon alltid tillbaka med gamla urvuxna kläder, de mest slitna trosorna, för små skor osv. Hennes pappa bytte till sig nyare kläder på bytesdagarna. Tyckte samtidigt synd om dottern som mest hade gammalt o slitet hos sin pappa. Och det hängde inte på hans ekonomi. Han var så förblindad av att göra allt surt för mig o använde dottern som medel. 
  • BaraLillaJag84

Nu spånar jag bara....
    Borde det inte gå att sätta in barnbidraget på ett särskilt konto, som ni båda har tillgång till? Som man använder när man köper saker till barnen? (Mat kan ju bli knepigt förstås.... 🤔). Men kläder, leksaker, aktiviteter, frisör etc. Så att rätt pengar går till rätt ändamål; barnen, och så spelar det mindre roll vem av föräldrarna som handlar? Och det märks direkt om någon är där och "snyltar".

• Anonym (Ena föräldern)
    Jemp skrev 2023-03-22 12:18:30 följande:
    Jag förstår att kommunikationen brister och frustrationen kring det. Däremot är det nog en tankevurpa att barnbidraget ska kompensera för detta och att fk ska ta hänsyn till det. Likaså verkar mycket handla om olika prioriteringar som inte nödvändigtvis är rätt eller fel. Tex hårklippningar de inte vill ha eller träningar de inte vill gå på. 
    Inte så att barnbidraget kompenserar för bristande kommunikation. Mer så att jag tar ansvar för inköp och annat som kostar istället för att försöka få exet att bidra (eftersom den kommuiktionen suger så otroligt med energi och inte leder till att han tar mer ansvar). Och då vill jag inte att det ska vara bara jag som står för den kostnaden.
  • Anonym (Ena föräldern)
    Tow2Mater skrev 2023-03-22 12:43:16 följande:

Sluta skicka med kläder. Bara det de har på sig.

Då kan de inte duscha efter gympan på måndagar (dagen då vi byter) och måste ha samma svettiga saker hela dagen.
  • Anonym (Ena föräldern)
    Spucks skrev 2023-03-22 13:06:08 följande:
    Det är väl en skillnad mellan dusch och hårklippning.

De vill inte träffa kompisar, de vill inte träna .... vad VILL de göra?
    Spela dataspel. Äta mat. Titta på youtubeklipp.

Att göra en hårklippning på killar tex var 3e månad (om de inte nu specifikt önskar att ha en långhårigare frisyr) känns inte orimligt enligt mig. De får tycka till om frisyr. De orkar inte heller på nåt sätt styla, kamma eller fixa sitt hår på mornarna, vilket jag inte lägger mig i. Men nån slags normal/lägstagrad av att vårda sin hygien och utseende kan jag tycka de bör lära sig.
  • Anonym (Ena föräldern)
    BaraLillaJag84 skrev 2023-03-22 19:37:40 följande:

Nu spånar jag bara....
    Borde det inte gå att sätta in barnbidraget på ett särskilt konto, som ni båda har tillgång till? Som man använder när man köper saker till barnen? (Mat kan ju bli knepigt förstås.... 🤔). Men kläder, leksaker, aktiviteter, frisör etc. Så att rätt pengar går till rätt ändamål; barnen, och så spelar det mindre roll vem av föräldrarna som handlar? Och det märks direkt om någon är där och "snyltar".

Ja den har jag faktiskt funderat på. Och det är ingen dålig idé. Kanske ska prova föreslå den. Måste dock få båda med på tåget att pytsa in mer än barnbidraget då det inte lär räcka. Och mat som sagt betalar vi på varsitt håll.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-24 14:24:05 följande:
    Då kan de inte duscha efter gympan på måndagar (dagen då vi byter) och måste ha samma svettiga saker hela dagen.
    Ja det får väl vara så då. Om alternativet är att kläderna inte kommer med hem igen.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ena föräldern) skrev 2023-03-24 14:43:15 följande:
    Spela dataspel. Äta mat. Titta på youtubeklipp.

Att göra en hårklippning på killar tex var 3e månad (om de inte nu specifikt önskar att ha en långhårigare frisyr) känns inte orimligt enligt mig. De får tycka till om frisyr. De orkar inte heller på nåt sätt styla, kamma eller fixa sitt hår på mornarna, vilket jag inte lägger mig i. Men nån slags normal/lägstagrad av att vårda sin hygien och utseende kan jag tycka de bör lära sig.
    Fast det är ju många barn som har långt hår idag. Det känns som en onödig strid mitt i allt detta som du måste fixa med. 

Och nej, man kan ju inte stoppa någon från att få halva barnbidraget när man har barnen 50/50. Barnen är ju rätt stora ändå, så de får väl tjata på pappa att köpa kläder mm när de väl inser att de inte har något att ta på sig hemma hos pappa. 
Svar på tråden Exet söker halva barnbidraget - vad kan jag göra?