• Anonym (d)

Känns som att polisen inte vill att jag ska medverka/gå på förhör

Utredaren har flera gånger frågat om jag verkligen vill medverka, alltså komma på förhör och jag förstår inte riktigt varför. Jag får känslan att dom vill lägga ner det så snart som möjligt utan att hålla förhör. Varför skulle dom annars tjata om det? Utredaren frågade också om det finns något mer som jag hade att tillägga eller om jag har berättat allt tidigare. Visst vill dom bara lägga ner det?

• Svar på tråden Känns som att polisen inte vill att jag ska medverka/gå på förhör
  • Anonym (d)
    molly50 skrev 2023-03-23 20:05:06 följande:
    Det är ju vanligt att man blir så nedtryckt att man till slut börjar normalisera allt och tror på vad den misshandlande partnern säger.
    Och att man inte vågar lämna.
    Men det är just därför man måste våga berätta så man kan få hjälp.
    Så vill du ha den hjälpen så måste du våga berätta allt.

Om du vill ha hjälp,varför bryr du dig då inte om ifáll det blir nedlagt?
    För att jag känner mig väldigt ambivalent. Ena stunden vill jag medverka och andra stunden känner jag mig rädd. Jag har verkligen tänkt att medverka men jag vet inte något känns inte så bra. Som du och flera andra skrivit är jag inte trovärdig, då känner jag mindre för att medverka för att det ger mig ångest. När jag får ångest minns jag inte lika bra och blandar ihop saker. Första förhöret berättade jag i detalj för då ville jag helt medverka.  Jag har berättat nästan allt, inte menat att undanhålla något bara svårt att få med allt. När jag blir stressad, vilket jag blivit, så blir det svårt, det låser sig lite.
  • Anonym (Kvinna..)
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 19:26:09 följande:
    Jag har läst att det är vanligt att man inte avslutar eller att man går tillbaka till sin partner. Det är inte min första dåliga relation, har aldrig haft ett bra förhållande, jag vet liksom inte hur det är att vara i ett bra förhållande. Blivit van antar jag att det är på ett visst sätt.  Pratar med en psykolog om det och det har nog med barndom att göra plus andra saker. Jag anmälde inte våldtäkt, dom satte den rubriceringen. 
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-23 19:15:41 följande:
    Jodå, sånt händer. Min man hämtades sent en kväll när vi låg omfamnade i soffan och tittade på en film. Vi var på väg att somna. Han anhölls direkt, jag blev placerad på hotell ett tag och sen blev han häktad och satt häktad i 7 mån innan han direkt från häktet placerades på anstalt. Jag har inte fått se/träffa honom annat än på rättegångarna och han fick inte ringa mig från häktet. 

Väldigt märkligt att dom inte "lät" dig träffa han, hur kan dom liksom bestämma över en vuxen person? 
    Det var för att skydda mig så att han inte lyckas manipulera mig att gå tillbaka.
    "Alla' är väldigt oroliga för mig, för att jag ska bli ihjälslagen om jag hade fortsatt med honom. Då menar jag vänner, familj, polisen, advokater, vårdpersonal och framförallt soc som arbetar med våld i nära relation. 
    Det tror jag alla i din omgivning också skulle vara om de visste. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-23 20:20:12 följande:
    Det var för att skydda mig så att han inte lyckas manipulera mig att gå tillbaka.
    "Alla' är väldigt oroliga för mig, för att jag ska bli ihjälslagen om jag hade fortsatt med honom. Då menar jag vänner, familj, polisen, advokater, vårdpersonal och framförallt soc som arbetar med våld i nära relation. 
    Det tror jag alla i din omgivning också skulle vara om de visste. 
    Men dom kan inte tvinga mig att inte träffa han, det är ju omöjligt. Hur tvingar dom dig? Bor i i skyddat, isolerat? Har ni barn? För då kan dom tvinga dig, inte annars, då har dom ljugit för dig. 
  • Anonym (Kvinna..)
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 20:28:05 följande:
    Men dom kan inte tvinga mig att inte träffa han, det är ju omöjligt. Hur tvingar dom dig? Bor i i skyddat, isolerat? Har ni barn? För då kan dom tvinga dig, inte annars, då har dom ljugit för dig. 
    Jag pratar om när han var häktad fick han ringa sina barn och vänner, men inte mig. Hans vän besökte honom men det fick inte jag. Är troligen samma nu när han sitter på anstalt.
    Jag har aldrig anmält men jag är offret. Det är kriminalvården som bestämmer detta. Kan se olika ut, men denna misshandel var väldigt grov. (enligt andra)

Och ja, normaliseringsprocessen gäller i mitt fall och troligen även för dig. 

Vi har inga gemensamma barn. 
  • EpicF
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-23 21:11:53 följande:
    Jag pratar om när han var häktad fick han ringa sina barn och vänner, men inte mig. Hans vän besökte honom men det fick inte jag. Är troligen samma nu när han sitter på anstalt.
    Jag har aldrig anmält men jag är offret. Det är kriminalvården som bestämmer detta. Kan se olika ut, men denna misshandel var väldigt grov. (enligt andra)

Och ja, normaliseringsprocessen gäller i mitt fall och troligen även för dig. 

Vi har inga gemensamma barn. 
    Grov enligt andra? Men inte enligt dig? 

Rätt självklart att du inte får träffa honom. Märkligt att.du inte förstår det själv men han har väl manipulerat dig under lång tid. Ta emot hjälp för att bearbeta det du varit med om och bryt all kontakt med genom. Skilj dig om ni är gifta. 
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 20:09:44 följande:
    För att jag känner mig väldigt ambivalent. Ena stunden vill jag medverka och andra stunden känner jag mig rädd. Jag har verkligen tänkt att medverka men jag vet inte något känns inte så bra. Som du och flera andra skrivit är jag inte trovärdig, då känner jag mindre för att medverka för att det ger mig ångest. När jag får ångest minns jag inte lika bra och blandar ihop saker. Första förhöret berättade jag i detalj för då ville jag helt medverka.  Jag har berättat nästan allt, inte menat att undanhålla något bara svårt att få med allt. När jag blir stressad, vilket jag blivit, så blir det svårt, det låser sig lite.
    Jag förstår det.
    Men vill du verka trovärdig så berätta allt du kan och försök lämna honom.
    Eller åtminstone förklara varför du inte lämnar honom så du kan få hjälp att göra det.
    Du kan ringa kvinnojouren om hjälp också.
  • Tom Araya
    Anonym (d) skrev 2023-03-23 20:28:05 följande:
    Tvinga och tvinga... de kan medverka till att ni inte träffas så långt de kan påverka, vilket de kan när han sitter inne. Det är ju en del av det brottsförebyggande arbete som rättsväsendet har som uppgift. 
    Gärningsmannen kan också beläggas med förbud att kontakta dig eller att befinna sig i eller nära ditt hem eller där du vistas.
    Myndigheterna kan dock inte vidta några sådana åtgärder mot dig.
  • Anonym (Kvinna..)
    EpicF skrev 2023-03-23 22:28:57 följande:
    Grov enligt andra? Men inte enligt dig? 

Rätt självklart att du inte får träffa honom. Märkligt att.du inte förstår det själv men han har väl manipulerat dig under lång tid. Ta emot hjälp för att bearbeta det du varit med om och bryt all kontakt med genom. Skilj dig om ni är gifta. 
    Var har jag skrivit att jag inte förstår det själv?
    Självklart fattar jag att de försöker skydda mig genom att förbjuda all form av kontakt. Men om det är någonstans jag verkligen är skyddad är när han är i förvar.
    Jag har försökt ta emot den lilla hjälp jag kunde få.  Samtalskontakt om ca 4 månader och eventuellt besöksförbud. Det kommer jag inte ha behov av då eftersom jag troligen inte kommer finnas längre. 

Jag hoppas att du ts tar tag i detta NU, innan det gått för långt så du hamnar i min situation.

Till alla som tror att "det finns hjälp att få" vill jag bara säga att så har jag också alltid trott. Det stämmer inte. Men för ts finns det en stor chans om hon gör nåt nu innan det går för långt. För min del är allt försent. 
  • Tom Araya
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-24 00:43:15 följande:
    Självklart fattar jag att de försöker skydda mig genom att förbjuda all form av kontakt. Men om det är någonstans jag verkligen är skyddad är när han är i förvar.
    Jag har försökt ta emot den lilla hjälp jag kunde få.  Samtalskontakt om ca 4 månader och eventuellt besöksförbud. Det kommer jag inte ha behov av då eftersom jag troligen inte kommer finnas längre. 

Jag hoppas att du ts tar tag i detta NU, innan det gått för långt så du hamnar i min situation.

Till alla som tror att "det finns hjälp att få" vill jag bara säga att så har jag också alltid trott. Det stämmer inte. Men för ts finns det en stor chans om hon gör nåt nu innan det går för långt. För min del är allt försent. 
    Snälla berätta, hur är det försent?
  • Anonym (d)
    molly50 skrev 2023-03-23 23:30:05 följande:
    Jag förstår det.
    Men vill du verka trovärdig så berätta allt du kan och försök lämna honom.
    Eller åtminstone förklara varför du inte lämnar honom så du kan få hjälp att göra det.
    Du kan ringa kvinnojouren om hjälp också.
    Ska försöka men känner mig rätt nere. Jag har förklarat i tidigare förhör. Tack för att du svarade. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-24 00:43:15 följande:

Precis som du beskriver finns det inte alltid hjälp att få. Jag tror att många som inte varit med om jobbiga saker tror att hjälp finns bara man vågar be om den och berätta. Hoppas det löser sig för dig. 
  • molly50
    Anonym (d) skrev 2023-03-24 18:39:18 följande:
    Ska försöka men känner mig rätt nere. Jag har förklarat i tidigare förhör. Tack för att du svarade. 
    Men du skrev väl att du inte har berättat allt utan kommer att göra det senare?
    Eller har jag missförstått?
    Om inte så tycker jag du ska beräta allt för polisen så risken för att det ska läggas ner minskar.
  • Anonym (Kvinna..)
    Tom Araya skrev 2023-03-24 00:48:17 följande:
    Snälla berätta, hur är det försent?
    Polisen har kommit till mig flera gånger pga bråk
     Grannar har ringt så jag har förlorat min lägenhet.  
    Är snart hemlös tills han kommer ut. Om jag överlever på gatan så länge. Något nytt boende får jag aldrig på grund av skulder. Inga hyresskuldeer dock.
  • molly50
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-29 17:24:33 följande:
    Polisen har kommit till mig flera gånger pga bråk
     Grannar har ringt så jag har förlorat min lägenhet.  
    Är snart hemlös tills han kommer ut. Om jag överlever på gatan så länge. Något nytt boende får jag aldrig på grund av skulder. Inga hyresskuldeer dock.
    Kan du inte få hjälp av kvinnojouren?
  • Anonym (Kvinna..)
    molly50 skrev 2023-03-29 21:37:09 följande:
    Kan du inte få hjälp av kvinnojouren?
    Vet faktiskt inte. Pratade med ett ex och han tycker att jag ska försöka få.hjälp med stöd av våld nära relation.  Han jobbar med att ordna lägenhet till kvinnor i min situation. Men tyvärr är det hos min nuvarande hyresvärd så det kan bli svårt. Vi levde ihop i 10 år.
  • molly50
    Anonym (Kvinna..) skrev 2023-03-30 03:37:21 följande:
    Vet faktiskt inte. Pratade med ett ex och han tycker att jag ska försöka få.hjälp med stöd av våld nära relation.  Han jobbar med att ordna lägenhet till kvinnor i min situation. Men tyvärr är det hos min nuvarande hyresvärd så det kan bli svårt. Vi levde ihop i 10 år.
    Jag tycker du ska ringa till kvinnojouren i alla fall,och be om råd.
    Kanske kan de hjälpa dig.
    Du ska inte behöva vara hemlös och försvarslös om han skulle dyka upp när han kommer ut. 
Svar på tråden Känns som att polisen inte vill att jag ska medverka/gå på förhör